[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

i med diskmedel. rikligt med diskmedel. jo, fettet i hörnet borde torkats ur först.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    278.3 KB · Besök: 182
pannan håller fortfarande, och ytan perfekt för nästa användning. perfekt? nja ser att det finns lite avlagringar. nog inte värre än att det försvinner med kokning av vatten en stund. men får duga.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    310.3 KB · Besök: 185
marran sa:
Jag använder en blandning av gamla ärvda och nyköpta (säkert inte mer än 10 år gammal) gjutjärnspannor till allt förutom tomatgrejer som får gå i emaljerade grytor, som annars används mest till just grytor. Men jag är en enkel man som tycker om att göra det enkelt för sig.

Blir ytan trist i en stekpanna steker jag en sats pannkakor eller två, det brukar hjälpa. Jag kommer ihåg när min skeppshult var ny för 10-15 år sen, då ville allt fastna och jag hade ett fasligt bry, men det verkar ha gått över av sig självt. Klart bättre att köpa beg på loppis med andra ord så får man färdiginslitna grejer för mindre pengar.

Jag har ett flertal gjutjärnspannor, de flesta Skeppshult med stålhandtag. Ogillar trähandtag eftersom de är svårare att köra i maskin, och gjutjärnshandtag eftersom de leder värme för bra. Ja, jag diskar emellanåt stekpannor i diskmaskinen, men oftast blir det handdisk, med diskmedel. Bästa sättet att steka in dem på nytt är då, precis som du skriver, att steka pannkakor, eftersom det utnyttjar hela ytan i stekpannan.
Därmed inte sagt att man alltid måste diska dem, att torka ur/koka ur dem räcker många gånger.
Efter årtionden av slik diskning borde de vara totalförstörda... ;-)

ja, precis så går det till. så enkelt. i decennium efter decennium. här hör man om folk som är nöjda med en hållbarhet på några år med mer moderna lösningar. man tar sig för -pannan-.

Jag använder min Skeppshult stekpanna dagligen och de senaste veckorna har jag testat att efter varje stekning diska den med diskmedel. Och jag måste säga att jag ändrat uppfattning i diskmedelfrågan. Tidigare när jag enbart diskade med vatten kunde det efter ett tag bli liksom lite mörka inbrända fläckar som i och för sig gick att få bort om man skrubbande ordentligt, men nu när stekpannan är helt ren hela tiden så är stekytan alltid perfekt och den går att göra ren på några sekunder utan skrubb. Att den på sikt skulle torka ut tror jag inte på, i alla fall inte med så mycket matfett som jag använder. Annars kan man ju alltid smörja in med lite olja efter man diskat den (men jag har inte tyckt att det behövs). Sen skiter jag i vad så kallade experter (inkl Skeppshult själva på sin informationssida) säger.

20160926_172005.jpg

Så här ser den ut efter att ha råstekt potatis och en 10sek-disk. Som ny fortfarande (tre fyra år gammal tror jag den är).

Senast ändrad:
För fan, det är ju gjutjärn lär ju tåla det mesta utan att ruttna, funkar det bra så är det ju bara att fortsätta som du gör utan att bry sig om vad som rekommenderas. Det är ju ingen fjollig teflonpanna!

Min 18 kg tunga och väl instekta Skeppshult, potatis här med. Och Ja, jag diskar oxå med diskmedel. Ingen olja som härsknar.

image.jpeg

Dom är bättre på stekpannor än cyklar.

Konkret sa:
Steker man så sällan så att oljan härsknar i pannan så kanske man skulle byta till rostfritt eller motsvarande.
Varför det? Så länge pannan inte är torr nog att rosta är det ju ett ickeproblem att ha den stående nydiskad.

Nu blev jag också sugen på stekt potatis..

Rattnalle sa:
Konkret sa:
Steker man så sällan så att oljan härsknar i pannan så kanske man skulle byta till rostfritt eller motsvarande.
Varför det? Så länge pannan inte är torr nog att rosta är det ju ett ickeproblem att ha den stående nydiskad.

Mmm, tunt skivad, stekt i hög temp, till det en hamburgare med alla, ALLA! Samtliga! tillbehör.
En whisky till, perfekt!
:)

staine sa:
Rattnalle sa:
Konkret sa:

Mmm, tunt skivad, stekt i hög temp, till det en hamburgare med alla, ALLA! Samtliga! tillbehör.
En whisky till, perfekt!
:)

Schnitzel och stekt potatis på tyskt vis!

toshiba sa:

One of the most widespread beliefs is that you can't use soap, and the reason you'll usually be given for this is that soap is powerful enough to strip away the seasoning you've worked so hard to build up.

Soap is good at washing away grease and dirt, so perhaps it's understandable that people think it can also wash away seasoning, since the seasoning is essentially baked-on fat. But even though the seasoning started out as a fat, it's been so thoroughly transformed ("polymerized" is the technical word) that it's no longer at risk of being stripped away by a bit of soap, especially not the gentle modern soaps we work with today.

No, if you wanted to remove the seasoning, you'd need to either scour it with something very abrasive, like steel wool; heat it at a very high temperature for an extended period of time without any fat in it; soak it in a strong lye solution; or strip it via electrolysis. Suffice it to say, it takes quite a bit of effort to actually take the seasoning off a cast iron pan.

But soap? Soap ain't gonna do jack to that seasoning.

Har klena armar så jag köpte en tefal keramikpanna eller vad den hette. Aldrig fått så mycket svart som fastnar i den.

Hade en Anders Petter (cervera) innan som var skitbra.
Den dog efter typ 100 diskmaskinsomgångar... Aluminium gillar inte finish...

Supertramp sa:
toshiba sa:

One of the most widespread beliefs is that you can't use soap, and the reason you'll usually be given for this is that soap is powerful enough to strip away the seasoning you've worked so hard to build up.

Soap is good at washing away grease and dirt, so perhaps it's understandable that people think it can also wash away seasoning, since the seasoning is essentially baked-on fat. But even though the seasoning started out as a fat, it's been so thoroughly transformed ("polymerized" is the technical word) that it's no longer at risk of being stripped away by a bit of soap, especially not the gentle modern soaps we work with today.

No, if you wanted to remove the seasoning, you'd need to either scour it with something very abrasive, like steel wool; heat it at a very high temperature for an extended period of time without any fat in it; soak it in a strong lye solution; or strip it via electrolysis. Suffice it to say, it takes quite a bit of effort to actually take the seasoning off a cast iron pan.

But soap? Soap ain't gonna do jack to that seasoning.

Allt på internet är sant.
Dessutom går det emot reglerna i det franska köket! Nån ordning får det va!

Fan också. Jag har misstänkt detta ett tag. Nu gäller det att till medarbetatarna i köket framföra denna kovändning i frågan på ett sätt som inte ser ut som en kovändning. Kan bli tufft.

Jag har börjat köra med diskmedel efter jag stekt fisk. Den smaken/lukten tycker jag är svårt att få bort med bara varmvatten. Det mesta annat går att få bort om man bara diskar direkt när man är klar.

Klädd, sås, stark smak -> diskmedel.

Bara fett kvar efter ex pannkakor, hett vatten. Mest för att det går fortare.

Märker ingen skillnad efteråt.

heklamama sa:
heklamama sa:
Elektrolyt.
Snacka juste metod att göra rent gamla skitiga köksredskap.
Vad behövs för att köra elektrolyt i köket?

Ok några sekunders sökning gav denna lilla instruktion:
http://www.gcica.org/forum/showthread.php/155-Cleaning-Cast-Iron-using-Electrolysis-By-John-Belden

Har inte läst igenom så noggrant men jag tror inte jag är beredd att prova detta hemma....

2 dygn innan den är ren. Det gäller att inte laga mat så ofta.

Konkret sa:
Supertramp sa:
Men vad skulle anledningen vara att inte använda diskmedel? Jag har inte hört ett enda argument.

Jag har inte hört ett enda argument om varför man skulle använda diskmedel heller faktiskt.

Jag tycker att maten inte lika lätt bränns fast i pannan vilket ger både bättre stekning samt att den bli lättare att göra ren. Inte för att det var ett stort problem tidigare men det är ännu bättre nu.

Tex när jag steker potatis ganska hårt och den får ligga still ganska länge på hög värme för att få fin knaprig yta. Tidigare fastnade potatisen och jag fick liksom skrapa med stekspaden när jag skulle vända den, det behöver jag inte nu när stekpannan är helt ren innan stekningen börjar.

riktigt kul ot-tråd:)

- trots myten är vi alltså några stycken som upptäckt att gjutjärnspannan tål diskmedel lika bra som den tål hetvatten. rengöringseffekten är åtminstone jämförbar men förmodligen bättre. skonar också diskborsten, mina är från 90-talet och helt fräscha efter ett varv i diskmasinen då och då.

-att man på restaurangernas fasta stekhällar tvingas använda alternativa rengörningsmetoder och där man ofta har fettfällor i avloppen gör inte dessa metoder automatiskt bra för hemmabruk.

- avloppen hemma tål däremot inte fett uppsmält i hett vatten i någon omfattning, därför att så så fort vätskeblandningen kallnar en bit ner kondenserar fettet på väggarna. hur många miljarder om året kan man tro att stambytena kostar som blir resultatet av att folk tror det är ok att skölja ner smält fett i avloppen?

Luthman Photography sa:
Jag har börjat köra med diskmedel efter jag stekt fisk. Den smaken/lukten tycker jag är svårt att få bort med bara varmvatten. Det mesta annat går att få bort om man bara diskar direkt när man är klar.

Givetvis har man olika pannor för fisk och kött. Herregud!

Supertramp sa:
Konkret sa:
Supertramp sa:
Men vad skulle anledningen vara att inte använda diskmedel? Jag har inte hört ett enda argument.

Jag har inte hört ett enda argument om varför man skulle använda diskmedel heller faktiskt.

Jag tycker att maten inte lika lätt bränns fast i pannan vilket ger både bättre stekning samt att den bli lättare att göra ren. Inte för att det var ett stort problem tidigare men det är ännu bättre nu.

Tex när jag steker potatis ganska hårt och den får ligga still ganska länge på hög värme för att få fin knaprig yta. Tidigare fastnade potatisen och jag fick liksom skrapa med stekspaden när jag skulle vända den, det behöver jag inte nu när stekpannan är helt ren innan stekningen börjar.

Du har för dåligt infettad panna on potatisarna fastnar.
Du har för dålig pannan som är för dåligt infettad om potatisen fastnar.

kais01 sa:
riktigt kul ot-tråd:)

- trots myten är vi alltså några stycken som upptäckt att gjutjärnspannan tål diskmedel lika bra som den tål hetvatten. rengöringseffekten är åtminstone jämförbar men förmodligen bättre. skonar också diskborsten, mina är från 90-talet och helt fräscha efter ett varv i diskmasinen då och då.

-att man på restaurangernas fasta stekhällar tvingas använda alternativa rengörningsmetoder och där man ofta har fettfällor i avloppen gör inte dessa metoder automatiskt bra för hemmabruk.

- avloppen hemma tål däremot inte fett uppsmält i hett vatten i någon omfattning, därför att så så fort vätskeblandningen kallnar en bit ner kondenserar fettet på väggarna. hur många miljarder om året kan man tro att stambytena kostar som blir resultatet av att folk tror det är ok att skölja ner smält fett i avloppen?

Du torkar väl givetvis ut fettet ur pannan innan du gör rent den?

Det känns inte som att så många har växt upp med gjutjärnspannor här.

Konkret sa:
Luthman Photography sa:

Givetvis har man olika pannor för fisk och kött. Herregud!

Vi har tre olika stekpannor (fyra om jag räknar med grillpannan) som jag använder till allt möjligt beroende på vad det är jag ska göra: men jag separerar inte fisk/kött. Efter man har diskat dem så spelar det ju ingen roll.

Vi som är klena i armarna, jag fick en gång i julklapp en alu-panna, klädd med gjutjärn på insidan (Nilsjohan?)
Toppenbra panna, fjäderlätt och välfungerande. Slängde den tyvärr, "av misstag". Undrar om den kan skaffas igen?

Två år med De Buyer-stekpannor och helnöjd, kör bara med dem och en nedärvd gjutjärnspanna nu för tiden. Teflonpannorna står där övergivna.

Enda negativa är att de ej tycker om att blötläggas. Glömmer man bort den en stund i vasken så upplever jag att "patinan/seasoning´en" förstörs eftersom de rostar ganska omedelbums, och man får snällt steka in igen. Det är således inte stekigt att vaska *ba-da-pisch*.

Fördelen med stålpanna över gjutjärn = Lite lättare. Lättare (snabbare) att reglera temperaturen.

Jag tycker viktskillnaden är högst försumbar :-)
Men den slätare botten i kolstolspannan tycker jag tillåter mindre fett.

Om jag inte vill diska pannan direkt får den stå kvar på spisen och torka tills jag orkar hellre än att glömma den i vasken.

Men sen är det ju stora järnblock vi pratar om. Skiter det sig helt får man väl montera stålborste på vinkelslipen och börja om med en ny yta ;-)

Konkret sa:
Du har för dålig pannan som är för dåligt infettad om potatisen fastnar.

Det tror jag inte.

För det första: Får maten (tex potatis) ligga still och steka tillräckligt länge på tillräckligt hög värme så fastnar den mer eller mindre oavsett stekpanna. Men det behöver inte vara något problem så länge det inte är ordentligt fastbränt, man skrapar bara lite med stekspaden.

Men om stekpannan är lite "smutsig" (små avlagringar från tidigare stekningar vilket man får till slut om den aldrig diskas helt ren med diskmedel) så bränner maten fast lättare. Och då inte mot den härdade ytan, utan mot avlagringarna från de tidigare stekningarna.

Nej, bäst resultat fås (enligt mig) med en ordentligt härdad panna som alltid hålls så ren som möjligt.

Och nån gång per år gör jag rent den ordentligt med massa skrubbande (scotchborste) först med diskmedel, sedan upphettat salt och sist skrubbar jag med olja. Avslutar med upphettning med tunnt lager olja. Tar ca 15 minuter och den blir som ny igen.

Tillbaka
Topp