Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
marran sa:Jag använder en blandning av gamla ärvda och nyköpta (säkert inte mer än 10 år gammal) gjutjärnspannor till allt förutom tomatgrejer som får gå i emaljerade grytor, som annars används mest till just grytor. Men jag är en enkel man som tycker om att göra det enkelt för sig.
Blir ytan trist i en stekpanna steker jag en sats pannkakor eller två, det brukar hjälpa. Jag kommer ihåg när min skeppshult var ny för 10-15 år sen, då ville allt fastna och jag hade ett fasligt bry, men det verkar ha gått över av sig självt. Klart bättre att köpa beg på loppis med andra ord så får man färdiginslitna grejer för mindre pengar.
Varför det? Så länge pannan inte är torr nog att rosta är det ju ett ickeproblem att ha den stående nydiskad.Konkret sa:Steker man så sällan så att oljan härsknar i pannan så kanske man skulle byta till rostfritt eller motsvarande.
Rattnalle sa:Varför det? Så länge pannan inte är torr nog att rosta är det ju ett ickeproblem att ha den stående nydiskad.Konkret sa:Steker man så sällan så att oljan härsknar i pannan så kanske man skulle byta till rostfritt eller motsvarande.
Nu blev jag också sugen på stekt potatis..
staine sa:Rattnalle sa:Varför det? Så länge pannan inte är torr nog att rosta är det ju ett ickeproblem att ha den stående nydiskad.Konkret sa:Steker man så sällan så att oljan härsknar i pannan så kanske man skulle byta till rostfritt eller motsvarande.
Nu blev jag också sugen på stekt potatis..
Mmm, tunt skivad, stekt i hög temp, till det en hamburgare med alla, ALLA! Samtliga! tillbehör.
En whisky till, perfekt!
:)
toshiba sa:
Supertramp sa:toshiba sa:
One of the most widespread beliefs is that you can't use soap, and the reason you'll usually be given for this is that soap is powerful enough to strip away the seasoning you've worked so hard to build up.
Soap is good at washing away grease and dirt, so perhaps it's understandable that people think it can also wash away seasoning, since the seasoning is essentially baked-on fat. But even though the seasoning started out as a fat, it's been so thoroughly transformed ("polymerized" is the technical word) that it's no longer at risk of being stripped away by a bit of soap, especially not the gentle modern soaps we work with today.
No, if you wanted to remove the seasoning, you'd need to either scour it with something very abrasive, like steel wool; heat it at a very high temperature for an extended period of time without any fat in it; soak it in a strong lye solution; or strip it via electrolysis. Suffice it to say, it takes quite a bit of effort to actually take the seasoning off a cast iron pan.
But soap? Soap ain't gonna do jack to that seasoning.
Supertramp sa:Men vad skulle anledningen vara att inte använda diskmedel? Jag har inte hört ett enda argument.
Supertramp sa:Men vad skulle anledningen vara att inte använda diskmedel? Jag har inte hört ett enda argument.
heklamama sa:Elektrolyt.
Snacka juste metod att göra rent gamla skitiga köksredskap.
Vad behövs för att köra elektrolyt i köket?
heklamama sa:heklamama sa:Elektrolyt.
Snacka juste metod att göra rent gamla skitiga köksredskap.
Vad behövs för att köra elektrolyt i köket?
Ok några sekunders sökning gav denna lilla instruktion:
http://www.gcica.org/forum/showthread.php/155-Cleaning-Cast-Iron-using-Electrolysis-By-John-Belden
Har inte läst igenom så noggrant men jag tror inte jag är beredd att prova detta hemma....
Konkret sa:Supertramp sa:Men vad skulle anledningen vara att inte använda diskmedel? Jag har inte hört ett enda argument.
Jag har inte hört ett enda argument om varför man skulle använda diskmedel heller faktiskt.
Luthman Photography sa:Jag har börjat köra med diskmedel efter jag stekt fisk. Den smaken/lukten tycker jag är svårt att få bort med bara varmvatten. Det mesta annat går att få bort om man bara diskar direkt när man är klar.
Supertramp sa:Konkret sa:Supertramp sa:Men vad skulle anledningen vara att inte använda diskmedel? Jag har inte hört ett enda argument.
Jag har inte hört ett enda argument om varför man skulle använda diskmedel heller faktiskt.
Jag tycker att maten inte lika lätt bränns fast i pannan vilket ger både bättre stekning samt att den bli lättare att göra ren. Inte för att det var ett stort problem tidigare men det är ännu bättre nu.
Tex när jag steker potatis ganska hårt och den får ligga still ganska länge på hög värme för att få fin knaprig yta. Tidigare fastnade potatisen och jag fick liksom skrapa med stekspaden när jag skulle vända den, det behöver jag inte nu när stekpannan är helt ren innan stekningen börjar.
kais01 sa:riktigt kul ot-tråd:)
- trots myten är vi alltså några stycken som upptäckt att gjutjärnspannan tål diskmedel lika bra som den tål hetvatten. rengöringseffekten är åtminstone jämförbar men förmodligen bättre. skonar också diskborsten, mina är från 90-talet och helt fräscha efter ett varv i diskmasinen då och då.
-att man på restaurangernas fasta stekhällar tvingas använda alternativa rengörningsmetoder och där man ofta har fettfällor i avloppen gör inte dessa metoder automatiskt bra för hemmabruk.
- avloppen hemma tål däremot inte fett uppsmält i hett vatten i någon omfattning, därför att så så fort vätskeblandningen kallnar en bit ner kondenserar fettet på väggarna. hur många miljarder om året kan man tro att stambytena kostar som blir resultatet av att folk tror det är ok att skölja ner smält fett i avloppen?
Konkret sa:Luthman Photography sa:Jag har börjat köra med diskmedel efter jag stekt fisk. Den smaken/lukten tycker jag är svårt att få bort med bara varmvatten. Det mesta annat går att få bort om man bara diskar direkt när man är klar.
Givetvis har man olika pannor för fisk och kött. Herregud!
staine sa:Slängde den tyvärr, "av misstag".
SuperApe sa:staine sa:Slängde den tyvärr, "av misstag".
Berätta mer.
Berätta mer.staine sa:en "flickvän" typ
grondahl sa:Notera att seriouseats även rekommenderar snabb instekning efter varje rengöring.
Konkret sa:Du har för dålig pannan som är för dåligt infettad om potatisen fastnar.