[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Hade jag spelat tennis så kanske det hade varit aktuellt. Men jag passar.

Bilagor

• Amb.png
    Amb.png
    268.1 KB · Besök: 105
Kneecap sa:
Tjena!
LeCreusets pannor är emaljerade så nej det är inte den instekta ytan, det är emaljen som flagat.

Tjena!

När du skrev "kolis" så antog jag du menade kolstålspanna. Emaljerade pannor är ju tämligen värdelösa för just stekning, men passar bra för långkok.

toshiba sa:
Kneecap sa:
Tjena!
LeCreusets pannor är emaljerade så nej det är inte den instekta ytan, det är emaljen som flagat.

Tjena!

När du skrev "kolis" så antog jag du menade kolstålspanna. Emaljerade pannor är ju tämligen värdelösa för just stekning, men passar bra för långkok.

Ja, att kolis betydde emaljerad gjutjärnspanna var inte helt lätt att gissa sig till.

Att fortsätta steka i den torde dock inte vara något problem då det är just gjutjärn som tittar fram.

Rattnalle sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Ja hade jag fått välja fritt hade jag haft gasspis men icke.

Idag med induktion finns ju inte nå jättestora fördelar med gas. Om ens några. Du kan inte få tag i en mindre induktionsplatta då?
IKEAs billiga induktionskokplatta är också ett alternativ jag övervägt, ja. Huvudproblemet är ju för lite effekt in i pannan.

Min upplevelse ä att induktionen är snabbare o skapar värmen fortare. Den beter sig lite som gas. Direkt värme, går ner direkt i värme när man drar ner. Med skillnaden att den använder själva kastrullen/pannan som element. Sjuuukt störande när man kommer till nån me va mig keramikhäll. Tar ju år att koka upp något, när det kokar o man slår sv dröjer det till effekten kommer.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Induktionshäll

Så resultatet borde vara en wokpanna som blir varm jämnare. Förutsatt att det ä en som funkar för induktion, lätt testat med en magnet, fastnar den så funkar det.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Ja hade jag fått välja fritt hade jag haft gasspis men icke.
Idag med induktion finns ju inte nå jättestora fördelar med gas. Om ens några. Du kan inte få tag i en mindre induktionsplatta då?
Vid elavbrott funkar fortfarande stadsgasen vilket inte är så dumt, både för att värma vatten, laga mat och som nödvärme.
Sedan är en gashäll är snyggare, men krångligare att hålla ren förstås :)

Ja i krigstid ä gasen säkert en fördel. Men ska man hålla på så, så finns ju argumentet att gas är farligare. Både brandrisk, kvävning, eller bränna sig. Induktion, ingen kastrull, ingen värme.

själv är jag vän av vanliga plattor. tröga, men du vet vad du får. jag sätter på plattan på max direkt när jag börjar plockar fram, någon minut senare när det är dags att använda dem är värmen inte sämre än något annat.

gas är ju finfint, men för mig inte värt besväret. maten blir klar ungefär samtidigt oavsett. och det blir avgaser och en avvikande lukt i köket.

glas känns som ett främmande och onödigt känsligt material under kastrullerna, och induktion rätt eller fel ger intryck av att ha en mikro som strålar rakt ut i rummet. det är helt andra frekvenser men ändå.

när vi bytte kök för några år sedan såg vi till att få en gammaldags spis med plattor. med extrastor ugn. way to go.

toshiba sa:

Tjena!

Jag skrev fel, förstår missförståndet.
LeCreusets emaljerade, stekpannor, är riktigt bra att steka på hög temperatur. Deras produkter med sandfärgad emalj ska man däremot inte göra det med.
När man använt deras emaljerade pannor ett tag så behöver man inte använda matfett då det stannar kvar så länge man inte använder diskmedel. Där är ytterligare en fördel, råkar något klantarsel ha diskmedel på fel diskborste så dödar man den inte som med en gjutjärnspanna, bara olja in den och köra på som vanligt.

Slog mig att LC har livstids garanti så har skickat mail och får se vad dom säger.

Kneecap sa:
toshiba sa:

Tjena!

Jag skrev fel, förstår missförståndet.
LeCreusets emaljerade, stekpannor, är riktigt bra att steka på hög temperatur. Deras produkter med sandfärgad emalj ska man däremot inte göra det med.
När man använt deras emaljerade pannor ett tag så behöver man inte använda matfett då det stannar kvar så länge man inte använder diskmedel. Där är ytterligare en fördel, råkar något klantarsel ha diskmedel på fel diskborste så dödar man den inte som med en gjutjärnspanna, bara olja in den och köra på som vanligt.

Slog mig att LC har livstids garanti så har skickat mail och får se vad dom säger.
Man dödar inte en järnpanna med diskmedel. Löst fett försvinner kanske men det är inte det som ger stekegenskaperna.

Rattnalle sa:
Man dödar inte en järnpanna med diskmedel. Löst fett försvinner kanske men det är inte det som ger stekegenskaperna.
+1 Det är en seglivad myt. Men det är viktigt att direkt återfetta ytan efteråt med en tunn hinna olja, om den ska förvaras ett tag. Och allra helst dessutom "steka in den" direkt igen med massor av smör + olja + det som ska stekas.

Senast ändrad:
kais01 sa:
själv är jag vän av vanliga plattor. tröga, men du vet vad du får. jag sätter på plattan på max direkt när jag börjar plockar fram, någon minut senare när det är dags att använda dem är värmen inte sämre än något annat.

gas är ju finfint, men för mig inte värt besväret. maten blir klar ungefär samtidigt oavsett. och det blir avgaser och en avvikande lukt i köket.

glas känns som ett främmande och onödigt känsligt material under kastrullerna, och induktion rätt eller fel ger intryck av att ha en mikro som strålar rakt ut i rummet. det är helt andra frekvenser men ändå.

när vi bytte kök för några år sedan såg vi till att få en gammaldags spis med plattor. med extrastor ugn. way to go.

Men vad ä fördelen med den ni valde mot induktion mer än priset?

kais01 sa:
jag sätter på plattan på max direkt när jag börjar plockar fram, någon minut senare när det är dags att använda dem är värmen inte sämre än något annat.
Att värma stekpannor för snabbt brukar vara ett bra sätt att få skeva stekpannor. Jag har 2 pannkakslagg som slagit sig efter att de värmts upp för snabbt. En Skeppshult i gjutjärn och en de Buyer i kolstålspanna. Har även en vanlig stekpanna från Le crueset som slagit sig.
Och vi har inte ens en högeffektiv induktionshäll....
Värmer numera stekpannorna först i 3-5 minuter på låg värme för att sedan vrida upp den till önskad effekt.
Råvarorna skall förberedas så jag tycker inte att jag lider nämnvärt av att inte ha den snabbaste hällen på internet.

JTF sa:
Rattnalle sa:
+1 Det är en seglivad myt. Men det är viktigt att direkt återfetta ytan efteråt med en tunn hinna olja, om den ska förvaras ett tag. Och allra helst dessutom "steka in den" direkt igen med massor av smör + olja + det som ska stekas.
Behöver inte fettas in heller, det härskar bara och så får man sanera igen sen. Nonstick ytan skyddar om man väl lyckats få till en sån.

ejma sa:
kais01 sa:
jag sätter på plattan på max direkt när jag börjar plockar fram, någon minut senare när det är dags att använda dem är värmen inte sämre än något annat.
Att värma stekpannor för snabbt brukar vara ett bra sätt att få skeva stekpannor. Jag har 2 pannkakslagg som slagit sig efter att de värmts upp för snabbt. En Skeppshult i gjutjärn och en de Buyer i kolstålspanna. Har även en vanlig stekpanna från Le crueset som slagit sig.
Och vi har inte ens en högeffektiv induktionshäll....
Värmer numera stekpannorna först i 3-5 minuter på låg värme för att sedan vrida upp den till önskad effekt.
Råvarorna skall förberedas så jag tycker inte att jag lider nämnvärt av att inte ha den snabbaste hällen på internet.

med en gammaldags spis med järnplattor kan man knappas värma en stekpanna för snabbt. och har den inte slagit sig på några decennier lär exemplaret vara stabilt.

i ett test nyligen liknande det här ovan såg man dock att just induktion i ett flertal stekpannor ger ojämn värme.

Men snälla nån, bruka allvar och ge mig en exceltabell med fin-fina moderna och flacka stekdon!

Gärna utan slaggprodukter och gift, jag kommer diska den en gång per kvartal (utan tvål). Kan man trimma elassisten så är det ett plus!

wukkaN sa:
Men snälla nån, bruka allvar och ge mig en exceltabell med fin-fina moderna och flacka stekdon!

Gärna utan slaggprodukter och gift, jag kommer diska den en gång per kvartal (utan tvål). Kan man trimma elassisten så är det ett plus!
:-) Och kom ihåg att handtaget måste ha MINST Ø32 mm men helst Ø35 mm för bästa respons vid pannkakssvingarna!

Fråga doktor Gravel han kör skivbroms och steker ägg & pannkakor lätt på skivan! Engångsgrillen
är ett minne blott.

Många sidor i denna tråd så jag har inte orkat läsa igenom alla. Blev frågan om vilket diskmedel och diskmaskinsprogram som är bäst för stekpannor utredd?
Själv kör jag Yes Platinum och vanliga maskinprogrammet och tycker att det funkar bra.

//j

jesperC sa:
Många sidor i denna tråd så jag har inte orkat läsa igenom alla. Blev frågan om vilket diskmedel och diskmaskinsprogram som är bäst för stekpannor utredd?
Själv kör jag Yes Platinum och vanliga maskinprogrammet och tycker att det funkar bra.

//j

Inte jag heller :-)

Men om nu ditt inlägg inte är ironi: jag tvättar aldrig pannor i annat än varmt vatten under kran. Bättre stekegenskaper. Säkert går det bra att lägga i maskin, men varför?

Och har man en massa brända strömmingsrester kvar i pannan kan man ha i en eller flera koppar vatten och låta koka upp nån minut, så går det lättare att diska sen. Det lärde jag mig av Ragnar Dahlberg från Café Norrköping på 90-talet.

65697963136.jpg

Pallar inte läsa 9 sidor om stekpannor just nu men om ingen gjort det så rekommenderar jag Scanpan! Har testat en hel del olika pannor, både rostfria, gjutjärn och diverse belagda men Scanpans stekpannor är ruskigt bra på alla sätt!

Bagaren & Kocken brukar ha bra priser på kit

Sixten Fors sa:
jesperC sa:
Nästa gång, kör 1 dl Yes handdiskmedel i maskin och kör 70 grader intensivprogram. Glömt inte att avrapportera hur det gick.

Min sambo gjorde liknande när våra tabletter tog slut. Hon tänkte att det "borde väl funka lika bra" :(

Yes handdiskmedel kör jag i facket för spolglans så att det blir lite extra rengöring i slutet av diskmaskinsprogrammet.

//

JTF sa:
Konkret sa:
Sixten Fors sa:
Ø25 cm stekpanna funkar utmärkt för 1.8-2.2" bratwurst, Ø30 panna till 2.2-2.6" falukorv.

Sen när brukade folk i falun tum?
Masarna föredrar millimeter eftersom don brukar allvar.

Tyskarna brukar också millimeter.
BRUKA ALLVAR!!!

Don Johnson brukade INTE allvar i Miami Vice!

Men herregud. Var det någon som brukade allvar i Miami så var det ju Don!

3a2DJp

Bilagor

• 1c742f463fd4b9574657d299c993f3c6.jpg
    1c742f463fd4b9574657d299c993f3c6.jpg
    25.5 KB · Besök: 165
Don hade iaf förstånd att använda en klocka med tidtagarfunktion som ger tiondelar ist f industristandarden bland lyxigare klockor - åttondelar:-((. att den hör till de snyggare från tiden är en bra bonus. tyvärr är de flesta av den modellen gjorda osexig bicolor, men fanns 18k och stål också. där kommer den till sin rätt.

en ebel el primero.
.

Bilagor

• IMG_0138.JPG
    IMG_0138.JPG
    83.9 KB · Besök: 148
Ok hur blir det med stekytor bränner det lätt fast m.m.m.m.m
Det blir ett inköp av några nya pannor i veckan så är lite nyfiken på orostigt.

Se mitt inlägg ovan. Min rostfria panna är ett loppisfynd, en gammal Nils Johan 'Hollywood' med kopparbotten. Den fungerar utmärkt.

Problem : vi har en uthyrningslägenhet i fjällen. Hyresgästerna verkar använda stämjärn, eller liknande i teflonpannorna, så de ser ut som skit efter en säsong.
Ett alternativ skulle ju vara att ha en gjutjärnspanna, eller kolstål. Men, när jag tidigare hyrde lägenheter, så hade de oftast gjutjärnspanna med noll stekyta. Det såg ut som om gjutjärnet hade diskat hårt i maskin efter varje användning. Ytan var i samtliga fall "torrare" än en ny panna.

Finns det någon lösning? Eller ska man satsa på billigast möjliga teflon-älende och byta varje år?

Fiskars har en dyr "Hard face" som ska tåla metallredskap, har någon erfarenhet av den?

Tillbaka
Topp