[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

fredrick

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en bra/prisvärd stekpanna.
Har gått igenom ett par IKEA 365 och varit nöjd med dessa, men tycker att teflonet tagit slut/mattats ut för fort. Hur fort skall det slitas ut egentligen?

Jag handdiskar försiktigt med yes eller bara varmvatten. Aldrig maskindisk, aldrig scotch brite eller liknade.

Så jag är tacksam för hjälp men en BRA stekpanna för överkomliga pengar.

Tack.

Min favorit!
Inge teflontjafs eller annat krångel. Bara en riktigt bra stekpanna!
Snygg också, om nu en stekpanna kan/ska vara snygg...
finns på clasohlson för en knappa femhundring. prisvärd!

Köp en riktig panna utan massa teflon oxh skit så håller den hur länge som helst. Då kan du göra ren den med knivar eller vad som helst. Ev släpp från pannan är då bara nyttigt istället för cancerframkallande.

ICA:s stekpanna är den som varit bäst i test när det gäller stekpannor med teflon eller liknande. Billig är den också (om man inte vill ha en riktig stekpanna).

Sliter du ut dem så fort som du får det ett låta gissar jag att du använder dem till stekning på alltför hög värme. Så jag +1:ar förslagen på att du väljer en panna av annat material, gjutjärn är trevligt!

Jag shoppade också loss på Cordon Bleu på vasagatan. De Buyer är extremt prisvärda och bra när man väl stekt in dom. Men har du obegränsat med pengar så finns bara Demeyere.

KolStål och gjutjärn är ju klart trevligt. Rostfritt känns rätt omotiverat om man har de två tidigare förslagen. Kolstål får diskas med Diskmedel.

Att tänka på beträffande kolstål är att man ska välja de med tjocka bottnar om man kör de på annat än gas, då risken finns att de slår sig.

nl skrev:
-------------------------------------------------------
> ICA:s stekpanna är den som varit bäst i test
> när det gäller stekpannor med teflon eller
> liknande. Billig är den också (om man inte vill
> ha en riktig stekpanna).

+1

Bättre att köpa 4 stycken ICA-pannor än en dyr märkespanna. ICA-pannan är säkerligen minst lika bra.

Köpte en Fiskars för ca 1000 sek, funkar än idag, varför snåla in på köksredskap när man ändå använder dom varje dag?

Atlas skrev:
> En stekpanna? Man kan inte ha en stekpanna. Det
> är ju som att ha en cykel.

Hen kanske menar köttstekpanna?

Det finns många tillfällen då det är sjysst med en non-stick beläggning för matlagning. Jag har haft ett par generationer av Tefal's Jamie Oliver-pannor, och de har hållit ett par år vid nästan daglig användning, ofta i hög temp.

Senast ändrad:
nl skrev:
> ICA:s stekpanna är den som varit bäst i test
> när det gäller stekpannor med teflon eller
> liknande. Billig är den också (om man inte vill
> ha en riktig stekpanna).

+2, har kört med ICA's dom senaste åren, helt klart en rackarns bra panna för pengarna!

Ikeas 365+ är väldigt prosvärd och har vunnit över ICA's några gånger.
Fiskarns är bra också men dyrare. En vettig stekpanna är för mig annars i gjutjärn och vårdare du den bra, dvs inte kör i diskmaskin samt använder tunga rengöringmedel så kommer den till att hålla länge.

Ofta räcker det med att diska med vatten, sedan ha i salt i panna och torka ur rester. Sedan lite olja på ett papper och smörj.

Globalistic skrev:
> En vettig stekpanna är för mig annars i gjutjärn och
> vårdare du den bra, dvs inte kör i diskmaskin
> samt använder tunga rengöringmedel så kommer
> den till att hålla länge.

Och 'länge' i det här fallet är i alla fall 40-50 år. Antagligen längre (för evigt).

Rokkoko skrev:
> Ja, varför köpa något för 1000 kr när den som
> kostar 200 kr är bättre?

Är du säker på det?, jag har haft IKEA, ICA osv, tycker Fiskars är bättre.

TS har fortfarande inte sagt vad stekpannan skall vara till, så det är omöjligt att ge råd. Det är för att dra en ontopic parallell som att fråga om en bra cykel men inte säga vad den skall vara till. Man steker inte en köttbit i samma panna som man gör en omelett i.

"Ofta räcker det med att diska med vatten, sedan ha i salt i panna och torka ur rester. Sedan lite olja på ett papper och smörj."

Säg att det är 2 minuter skötsel, 3 dagar i veckan, på en gjutjärnspanna. Det är sammanlagt dryga 5 timmar vård av stekpanna varje år.

Önskar verkligen att jag hade tid att äga och bruka en gjutjärnspanna, tyvärr är tiden ofta knapp och att släppa en droppe Yes i en teflonpanna och veva runt tre varv med diskborsten går betydligt snabbare. Använder Tefal Jamie Oliver som väl är inne på fjärde året nu, inte en tillstymmelse till slitage trots i princip dagligt bruk, och jag kan vara ganska elak med metallbesticken i pannan.

Niko/Frost skrev:
> "Ofta räcker det med att diska med vatten, sedan
> ha i salt i panna och torka ur rester. Sedan lite
> olja på ett papper och smörj."
>
> Säg att det är 2 minuter skötsel, 3 dagar i
> veckan, på en gjutjärnspanna. Det är sammanlagt
> dryga 5 timmar vård av stekpanna varje år.

Men så är Globalistic också grym i köket. Kanske den duktigaste kocken jag känner

Slänger in en fråga då jag tycker denna tråden är helt klart intressant och min stekpanna inte är varken så slät eller bra längre. Har en Anders Petter teflonpanna nu, vill inte ha gjutjärn. Använder den till det mest en 3-4 gånger i veckan. Köper hellre något som är bra och lite dyrare än något billigt. Vad ska jag köpa? Och vilken sort?

Jo, har man tiden så är det nog solklart värt det! Jag ville mest belysa att det finns praktiska vardagsfördelar med teflonpannorna, som att det spar en hel del tid till annat, typ vård av cykelkedja istället ;)

Öh. Att diska en gjutjärnspanna tar ungefär tre sekunder mer än att diska en teflonpanna. Men som Atlas skrev man har inte en stekpanna man har stekpannor

Niko/Frost skrev:
> "Ofta räcker det med att diska med vatten, sedan
> ha i salt i panna och torka ur rester. Sedan lite
> olja på ett papper och smörj."
>
> Säg att det är 2 minuter skötsel, 3 dagar i
> veckan, på en gjutjärnspanna. Det är sammanlagt
> dryga 5 timmar vård av stekpanna varje år.
>
> Önskar verkligen att jag hade tid att äga och
> bruka en gjutjärnspanna, tyvärr är tiden ofta
> knapp och att släppa en droppe Yes i en
> teflonpanna och veva runt tre varv med diskborsten
> går betydligt snabbare. Använder Tefal Jamie
> Oliver som väl är inne på fjärde året nu,
> inte en tillstymmelse till slitage trots i princip
> dagligt bruk, och jag kan vara ganska elak med
> metallbesticken i pannan.

Det där låter overkill. Det går fasen fortare att diska en gjutjärnspanna än teflonpappa. Man bara spolar varmvatten i den medan pannan fortfarande är varm, så drar man bara med en (diskmedelsfri) diskborste, torkar med lite papper, och så är det klart. Finessen är att man inte ska diska bort stekfettet helt och hållet. Använder man den varje dag hinner det aldrig bli äckligt.

Det var inte jag som skrev det inom citationstecken, det var föregående talare som jag bara refererade till. Har själv aldrig ägt en gjutjärnspanna, så jag vet inget om hur inoljning bör/ska/borde gå till, men det lät ju onekligen rätt krångligt :)

Kört på Skeppshult 26cm sen jag flyttade hemmifån för drygt 10 år sen,funkar bättre än ny
nu och kommer göra det länge till.

Köp stålhandtag om du vill att det ska se fräscht ut länge, trä ser skabbigt ut efter ett tag tycker jag men blir inte så varmt...

Gå hem till mormor och ta hennes gamla gjutjärnspanna. Sen köper du lagom stor spackelspade att ha som stekspade. Sen slutar du diska järnet. Skrapar bara ur den med spakelspaden. Nu kan du steka hela livet utan att ha problem.

Lite smör lite olja varje gång du steker. Enbart olja gör att det kan fastna. Vissa dagar kommer järnet va lite kasst men de flesta ggr kommer det fungera bra. Cyklar du mycke behöver du inte bry dig om fett. Släng i en rejäl klick och se glad ut samtidigt som du får en fin stekyta.

Inte nog med att de moderna stekpannorna blir skit med åren så leder de värme otroligt dåligt. Kombinerat med en "energisnål" induktionshäll kan resultatet minst sagt bli katastrofalt.

toshiba skrev:
> Det finns många tillfällen då det är sjysst
> med en non-stick beläggning för matlagning. Jag
> har haft ett par generationer av Tefal's Jamie
> Oliver-pannor, och de har hållit ett par år vid
> nästan daglig användning, ofta i hög temp.

+1 jamie oliver tefalpannor.

JLarsson skrev:
> Men har du obegränsat
> med pengar så finns bara Demeyere.

Map rubriken så torde ju det vara svaret.

jimmypersson skrev:
> toshiba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns många tillfällen då det är sjysst
> > med en non-stick beläggning för matlagning.
> Jag
> > har haft ett par generationer av Tefal's Jamie
> > Oliver-pannor, och de har hållit ett par år
> vid
> > nästan daglig användning, ofta i hög temp.
>
> +1 jamie oliver tefalpannor.

Kan tillägga att jag även har Demeyere, le Creuset, gjutjärn och all-clad, men använder Tefalen 9 ggr av 10 för stekning, och Demeyere sauteuser för nästan allt annat.

Nuförtiden är det väl pannor med keramisk beläggning som gäller istället för teflon. Keramiska pannor avger inte farliga gaserna som teflonpannor kan göra när de blir överhettade enligt någon av de senaste "larmrapporterna" och de slits inte riktigt på samma sätt och flagar som jag har sett vissa teflonkärl göra.

Fick en ahaupplevelse när jag gjorde en mjölsås i en teflonkastrull och det flöt upp små svarta prickar.

En keramisk stekpanna är vad jag kommer att köpa för att ersätta min nuvarande teflonpanna så småningom.

Jag har en skeppshultpanna i gjutjärn som är bra (även om den inte är lika bra som de 40-50 år gamla järnpannorna som jag har ärvt) men som många andra har sagt så har en lätt stepanna med beläggning några fördelar vid vardaglig användning.

Jag/vi funderar på ersätta våra teflonpannor (har gjutjärn också som komplement) med nåt "bättre" som inte är teflon men ändå har motsvarande nonstick-effekt. Har kikat på OBH Nordica Eco Kitchen med typ emaljyta som verkar schysst - tät, jämn (ej teflonsträv), ser ut att tåla en del, nonstick-funktion. Någon som provat? Har varit inne på kolstål också men tror väl att det blir onödigt likt en gjutjärnspanna.

Edit: Keramisk yta är det ja, ser jag att inlägget ovan nämner.. jo, det verkar vettigt.

Senast ändrad:
+100 på det.
Vi köpte vårt Skepphultsgjutjärn på cervera, det har aldrig svikit mig :)
briareus skrev:
> http://forumbilder.se/images/151201225317A7e3f.jpg
>
> Min favorit!
> Inge teflontjafs eller annat krångel. Bara en
> riktigt bra stekpanna!
> Snygg också, om nu en stekpanna kan/ska vara
> snygg...
> finns på clasohlson för en knappa femhundring.
> prisvärd!

Senast ändrad:
Det kanske är skitdåligt, men jag använder lite diskmedel i min gjutjärnspanna om det behövs.
Först borstar jag ur den utan medel under rinnande vatten när den fortfarande är het, men om det inte räcker tar jag till diskmedel.
Den har inte exploderat änsålänge iaf.

Demeyere är jättebra men det är ju en sauteuse. Jag vet att de oxå har alla olika former men den rostfria ytan är för sautering. De har oxå en fantastisk garanulit (keramisk) beläggning. Den är dyr.

Och gjutjärn steker man klart i, sedan höjer man värmen och sätter järnet på plattan och precis innan det börjar ryka inbränt så häller man vatten på, kolsyrat om det skall bli jätterent, låt vattnet fräsa rent pannan. Sedan låssnar allt medan du sköljer av det under kranen (eventuellt så hjälper du till med borsten). Om du inte skall steka olika saker så sköljer du så klart bara den varma pannan under kranen.

Har fettet härsknat eller om du skall steka något ömtåligt kan du diska med diskmedel och sedan direkt efter återfetta pannan, det är ingen fara.

Gjutjärnspannan lämnades till stadsmissionen vid senaste flytten då den aldrig användes. Har nu bara en rostfria panna från Mauviel och en nonstick från Look (tyvärr inte den franska cykeltillverkaren).

Look-pannan verkar helt outslitlig. Nonstick beläggningen gör sitt jobb efter +10års användande trots att jag aldrig bryt mig om att använda anpassade plastredskap till den (billig var den oxå).
Skall man säga något negativt om Mauviel-pannan så är det att handtaget är nitat vilket inte är helt optimalt. Bättre att hitta en med helt slät insida men se till att det är en sandwich-konstruktion med ett innerskikt med bra värmeledningsförmåga.

//j

Jag köpte en Nowo stekpanna från El-Giganten för drygt två år sen. Jättenöjd och den ger inte sånt där tråkigt teflonresultat. Riktigt tjock aluminium. Har råkat torrköra så det rykt den flera gånger och den har klarat sig. Rekommenderas. En mycket bra finess är att handtaget kan ta av. Kanon att steka kyckling på plattan och sen låta de gå klart i ugnen när stekytan är fixad.

Tillbaka
Topp