[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Jensen sa:
Rattnalle sa:
Ja hade jag fått välja fritt hade jag haft gasspis men icke.
Idag med induktion finns ju inte nå jättestora fördelar med gas. Om ens några. Du kan inte få tag i en mindre induktionsplatta då?
Vid elavbrott funkar fortfarande stadsgasen vilket inte är så dumt, både för att värma vatten, laga mat och som nödvärme.
Sedan är en gashäll är snyggare, men krångligare att hålla ren förstås :)

CosmicGirl sa:
Bra läsning för den som vill fördjupa sig stekpannsmässigt :

http://www.test.se/stekpannor/

Gillade även bilden nedan som talar om vilka egenskaper är bra att hålla koll på vid val av stekpanna. Värmeöverföringsförmågan är min favorit.

Varning: att nörda till det hela ordentligt är min grej =)

Skräp pannor alltihop ju, tacka vet jag gjutjärn och kolstål.

De Bruyer mfl i all ära. De funkar ok.

Min go-to panna är en Sitrampanna från deras proffesionalserie.
Ganska dyr (3000 kr) men å så bra. Fantastiskt yta, lagom tung (dvs tung) och ser lika bra ut idag som för 10 år sen :)

Rokkoko sa:
nl skrev:
-------------------------------------------------------
> ICA:s stekpanna är den som varit bäst i test
> när det gäller stekpannor med teflon eller
> liknande. Billig är den också (om man inte vill
> ha en riktig stekpanna).

+1

Bättre att köpa 4 stycken ICA-pannor än en dyr märkespanna. ICA-pannan är säkerligen minst lika bra.
Neeeeeeeeej! Vår planet, hörni! Teflon kan man möjligen ha i kedjesprayen. Inte i pannan, går sönder, avsöndras, förgiftar. Köp gjutjärn. Bra underarmsträning. Håller tre generationer. Blir gott. OBS allt gjutjärn är inte bojsänken: Se här bara
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/latt-gjutjarn/

Senast ändrad:
Hot Wok 4,5 kW för 1275 kr https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/hot-wok-silver-4351p.html
HotWok.jpg

Foker 9,2 kW för 950 kr https://campingnetshop.se/produkter/718-wokbrannare-/13471-foker-wokbrannare-92-kw-/
Foker.jpg

Sixten Fors sa:
Det är nåt sånt jag vill ha egentligen men inte har plats för. Särskilt inte gastuben, brännaren går väl alltid att knö in nånstans. Så jag är lite ute efter en billig fullösning så länge för att fixa något vettigt på sikt. 199 kr + 19 kr per gastub kändes då som en rimlig nivå.. Först tänkte jag Trangiaköket men tror inte det orkar wokens vikt :-)

Konkret sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Ja hade jag fått välja fritt hade jag haft gasspis men icke.

Idag med induktion finns ju inte nå jättestora fördelar med gas. Om ens några. Du kan inte få tag i en mindre induktionsplatta då?

När jag testade induktion så var det som att laga mat i slowmotion jämfört med vad jag är van vid.
Då antar jag att du är van vid gas och inte järnspis? :-)

Kneecap sa:
Tjena!

Jag har en kolis från LeCreuset som tappat en flisa mitt i stekytan. Är det något man behöver oroa sig för? Det går ju fortfarande lika bra att steka, bara att det är ett några mm brett hål, typ 1mm djupt

Nej, det är bara en flaga av den instekta ytan som lossnat. Stör det dig så kan du bränna borta all yta och börja om. Om man har en ugn med självrengöringsfunktion så är det enkelt.

toshiba sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Jag har en kolis från LeCreuset som tappat en flisa mitt i stekytan. Är det något man behöver oroa sig för? Det går ju fortfarande lika bra att steka, bara att det är ett några mm brett hål, typ 1mm djupt

Nej, det är bara en flaga av den instekta ytan som lossnat. Stör det dig så kan du bränna borta all yta och börja om. Om man har en ugn med självrengöringsfunktion så är det enkelt.

1 mm stekyta? Wow! Då är det hög tid att diska stekpanna låter det som =)
Bara att steka vidare så kommer det bildas ny yta med tiden.

toshiba sa:

Tjena!

LeCreusets pannor är emaljerade så nej det är inte den instekta ytan, det är emaljen som flagat.

Beställde fö. två nya pannor idag, men jag valde väl fel modell förstås...

Bilagor

• Panna.jpg
    Panna.jpg
    25.3 KB · Besök: 316
  • Platta.jpg
    Platta.jpg
    108 KB · Besök: 247
Lätt gjutjärn?

Ungefär som att beställa en supertung kolfiberram.
Eller en Ferrari med 3 cylindrar under huven.
Bruka allvar!

marr sa:
Sixten Fors sa:
Har dem rätt innerbredd? ;)
Nope, smalpannor från 90-talet :)
Plattan kunde gärna vara 28 cm cm så hade den passat fiskbrännaren perfekt.
Stekpannan kunde gärna varit djupare och bredare i botten, ville ha 28 som passar bef. glaslock, men den var iaf. billig för 425 kr.

Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Har dem rätt innerbredd? ;)
Nope, smalpannor från 90-talet :)
Plattan kunde gärna vara 28 cm cm så hade den passat fiskbrännaren perfekt.
Stekpannan kunde gärna varit djupare och bredare i botten, ville ha 28 som passar bef. glaslock, men den var iaf. billig för 425 kr.

En långpanna smörstekt, nyfångad torskrygg hade suttit som en keps :D

Köpte en ny tung och tjock, hederlig, standard Skeppshult 28 cm gjutjärnspanna för dryga femhundringen för två år sen, är knappt inkörd än. Känns som den kommer att hålla i typ 55 år till... Pannkakorna blir svingoda i den jämfört med lättviktstramset från IKEA.

232356979641313.jpg

JTF sa:
Köpte en ny tung och tjock, hederlig, standard Skeppshult 28 cm gjutjärnspanna för dryga femhundringen för två år sen, är knappt inkörd än. Känns som den kommer att hålla i typ 55 år till... Pannkakorna blir svingoda i den jämfört med lättviktstramset från IKEA.

Steelisreal

JTF sa:

Sämsta gjutjärnet jag kört med. För 30 årsedan var dom bra. Nu är det piss och skit.

Bästa gjutjärnet köper man på loppis.

Konkret sa:
JTF sa:

Sämsta gjutjärnet jag kört med. För 30 årsedan var dom bra. Nu är det piss och skit.

Sämsta tror jag inte, men absolut var dom bättre förr! Men det spelar mindre roll när jag gillar att missbruka allvar. :-)

JTF sa:
Konkret sa:
JTF sa:

Sämsta tror jag inte, men absolut var dom bättre förr! Men det spelar mindre roll när jag gillar att missbruka allvar. :-)

Okej. Jag hör va du säger.
Men håll ett öga på loppisar. Alla mina favoriter hsr jag ärvt, fått eller köpt på loppis.

Konkret sa:
Lätt gjutjärn?
Bruka allvar!
Jag har redan en supertung cf-ram (Hightower CC) och min bästa bil någonsin var en Ferrariröd Uno Coupé 1.1 i.e. som ibland gick på tre cylindrar. Snart har jag även en lätt panna i gjutjärn :)
Inte många rätt där inte...

Sixten Fors sa:
Konkret sa:
Lätt gjutjärn?
Bruka allvar!
Jag har redan en supertung cf-ram (Hightower CC) och min bästa bil någonsin var en Ferrariröd Uno Coupé 1.1 i.e. som ibland gick på tre cylindrar. Snart har jag även en lätt panna i gjutjärn :)
Inte många rätt där inte...

Okej. Vill man ha det sämsta bland det bästa så varsågod. Men vill du ha råd, tips om att bruka allvar och slippa gråta fler gånget över värdelösa köp så säg till.

NickPick sa:
Sixten Fors sa:
I Sthlm har vi stadsgas. Det är bra för wokpannan.
Värdelöst, oanvändbart, omodernt. Det var ganska många år sedan induktion kom. Varför använda något som är obrukbart och dåligt?
;)
Statsgas från ryska staten äger, om det mot förmodan blir några problem ligger ryska ambassaden blott ett stenkast bort.

Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
I Sthlm har vi stadsgas. Det är bra för wokpannan.
Värdelöst, oanvändbart, omodernt. Det var ganska många år sedan induktion kom. Varför använda något som är obrukbart och dåligt?
;)
Statsgas från ryska staten äger, om det mot förmodan blir några problem ligger ryska ambassaden blott ett stenkast bort.

Den står snart tom, bara att flytta in.

Tillbaka
Topp