[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

De rostfria kör jag metallrena eftersom de används till allt inklusive sura grejer som tomat. Det är ingen poäng att försöka hålla dem inoljade. Till ägg och pannkakor har jag istället kolstål. Inbrända med olja då givetvis. De värmer jag tills oljan precis börjar ryka och försöker sedan hålla temperaturen däromkring och kör tills det slutar ryka. Där någonstans kring rykpunkten bildas polymerkedjorna raskt men går man högre i temperatur så förkolnar de istället. Om jag fattat saken rätt.
Om ytan känns klibbig efteråt så har man varit för snabb eller för försiktig med värmen. Låg temperatur funkar med det tar en evighet. För hög däremot bränner sönder beläggningen.
Du menar alltså att det är lönlöst att försöka få en hållbar stekyta på en rostfri panna, utan man får ordna beläggningen vid varje stekning? Iofs så jag har använt de hittills.

För er som kör med pannor helt i rostfritt stål - hur mycket fett krävs det för att steka t.ex. ett paket med bacon?

Så, hur länge och vid vilken värme bränner ni in era rostfria för att kunna steka ägg eller pannkakor utan att bränna fast?

Visa bilaga 675083

(Hackmangrytan har inte med saken att göra. Det är kvällens linsgryta.)
Bränner folk in rostfritt?! Jag lyckas alltid steka både ägg och ris i mina

De rostfria kör jag metallrena eftersom de används till allt inklusive sura grejer som tomat. Det är ingen poäng att försöka hålla dem inoljade. Till ägg och pannkakor har jag istället kolstål. Inbrända med olja då givetvis. De värmer jag tills oljan precis börjar ryka och försöker sedan hålla temperaturen däromkring och kör tills det slutar ryka. Där någonstans kring rykpunkten bildas polymerkedjorna raskt men går man högre i temperatur så förkolnar de istället. Om jag fattat saken rätt.
Om ytan känns klibbig efteråt så har man varit för snabb eller för försiktig med värmen. Låg temperatur funkar med det tar en evighet. För hög däremot bränner sönder beläggningen.
Aha, där kanske vi har problemet. Får prova lite lägre temp då.

Däremot fattar jag inte hur tomat skulle kunna lösa upp plast. Vilket ju polymerer är, oavsett om de kommer från petroleum eller rapsolja i en stekpanna.

Jag tackar för denna redogörelse, ska ta detta med mig nästa gång.
När jag köpte min första panna (debuyer) för en massa år sen så fick jag med en instruktion. Inledningsvis skulle man koka eller sjuda en massa potatisskal i väldigt lite vatten för att få ut en massa stärkelse. Sen avlägsna potatisskalen och torrkoka pannan innan man tillsatte olja som tillsammans med stärkelsen gav en bra inbränning. Jag minns inte exakt, gjorde det en gång och det blev skit.

I övrigt verkar det som jag har förstått det, att en ska räkna med att kolstålspannorna normalt behöver brännas in kanske 3-6 gånger per år typ.

I övrigt verkar det som jag har förstått det, att en ska räkna med att kolstålspannorna normalt behöver brännas in kanske 3-6 gånger per år typ.
Nej, bränn in en gång och använd sedan. Så länge du använder den för stekning regelbundet behövs inget annat. Efter 3-5 år kanske man vill nollställa den och börja om, om det börjar bli lite ojämn yta eller flaga av beläggningen. En instekt kolstålspanna rostar inte heller mer än gjutjärn, dvs inte alls.

Aha, där kanske vi har problemet. Får prova lite lägre temp då.

Däremot fattar jag inte hur tomat skulle kunna lösa upp plast. Vilket ju polymerer är, oavsett om de kommer från petroleum eller rapsolja i en stekpanna.

Mina kunskaper om plast är synnerligen bristfälliga men det finns ju polymerer som inte ens tål vatten så att dessa inte tål syra är nog rimligt

Du menar alltså att det är lönlöst att försöka få en hållbar stekyta på en rostfri panna, utan man får ordna beläggningen vid varje stekning? Iofs så jag har använt de hittills.

Nja, det går säkert men jag ser inte poängen med det för egen del eftersom jag ändå har kolstålspannor som behöver brännas in. Och då kan jag lika gärna använda dem till känsligare uppgifter. Till annan matlagning klarar sig rostfritt med lite fett under stekningen eller till och med utan för vissa jobb.
Och även om oljan var nyttig i sin råa form så tvivlar jag på att polymererna är helt ofarliga varför jag tror det är bra att minimera konsumtionen.

Nja, det går säkert men jag ser inte poängen med det för egen del eftersom jag ändå har kolstålspannor som behöver brännas in. Och då kan jag lika gärna använda dem till känsligare uppgifter. Till annan matlagning klarar sig rostfritt med lite fett under stekningen eller till och med utan för vissa jobb.
Och även om oljan var nyttig i sin råa form så tvivlar jag på att polymererna är helt ofarliga varför jag tror det är bra att minimera konsumtionen.
+1, bränner inte heller in mina rostfria pannor/sauteuser.

Menar du att du "steker in" pannan innan varje gång du ska steka nåt? :oops:

Ett problem för min del är att jag har centralfläkt, som är så jävla dålig att lägenheten blir helt igenosad vid dylika operationer. Alltså gör man det så sällan det bara går, och det är helt ohållbart att pannan inte håller mer än 3-4 stekningar innan man måste göra om skiten. Allt annat än "underhållsfritt".
Nä, inte steker in. Ordentlig rengöring, sen torka torr med papper, sen värma lite (precis tull det börjar ryka _lite_) och medans den är varm ett ytterst tunnt lager med rapsolja. (Inte kallpressad, utan den processade som tål lite mer värme innan rykpunkten kommer) Lagom mycket är att pannan går att torka av med torr papper/trasa, det som blir kvar då är det ytterst tunna lagar av olja som behövs. När den sen svalnat slänger jag in den i skåpet tills nästa gång. Då är den fit for fight igen.

Jag hade huvudbry i rätt många år kring gjutjärnspannorna men till slut kontaktade jag en tillverkares helpdesk och fick lite guidning. Sen dess har jag kört den här rutinen och den funkar för mig.

Hmm, jag tror att du misstar min rengörningsrutin för att bränna in pannan igen. Bränna in pannan gör jag typ aldrig. Det jag tror att jag gör är att ta bort matrester, torka pannan (papper + värmen) och sen ge ytan en gnutta olja. Svårt att förklara, känner jag. Cast Iron Mike på Youtube har lite videos på vad jag försöker säga:

Och trist med fläktsituationen, förstår att det är otrevligt med stekos i lägenheten. :(

Mvh
Mangan

Nä, inte steker in. Ordentlig rengöring, sen torka torr med papper, sen värma lite (precis tull det börjar ryka _lite_) och medans den är varm ett ytterst tunnt lager med rapsolja. (Inte kallpressad, utan den processade som tål lite mer värme innan rykpunkten kommer) Lagom mycket är att pannan går att torka av med torr papper/trasa, det som blir kvar då är det ytterst tunna lagar av olja som behövs. När den sen svalnat slänger jag in den i skåpet tills nästa gång. Då är den fit for fight igen.

Jag hade huvudbry i rätt många år kring gjutjärnspannorna men till slut kontaktade jag en tillverkares helpdesk och fick lite guidning. Sen dess har jag kört den här rutinen och den funkar för mig.

Hmm, jag tror att du misstar min rengörningsrutin för att bränna in pannan igen. Bränna in pannan gör jag typ aldrig. Det jag tror att jag gör är att ta bort matrester, torka pannan (papper + värmen) och sen ge ytan en gnutta olja. Svårt att förklara, känner jag. Cast Iron Mike på Youtube har lite videos på vad jag försöker säga:

Och trist med fläktsituationen, förstår att det är otrevligt med stekos i lägenheten. :(

Mvh
Mangan
Det du gör är exakt vad jag skulle kalla att bränna in pannan, i och med att du värmer oljan tills den börjar ryka.

Rattnalle & Makten:
Jag är mest nyfiken, vet inte vad som är rimligt varmt. ?
Vi kör enbart gjutjärnspannor hemma, frun är våldsammast med värmen och gillar läge 13 av 14 på induktionshällen vid köttbullelagandet. ?
Skrubba rent, med Yes + diskborset eller ståltrådstrassel, torka torrt m papper, värma tills det börjar ryka lite o sen ett väldans tunnt lager med rapsolja. Sen är det klart att steka pannkaka eller ägg utan att det fastnar. ?
/Mangan
Men varför diskar du med yes och skrubbar med stål? Och om du nu gör det, varför rapsolja om du ändå tänker gno bort det varje gång?(För ägg/pannkakor räcker väl med fettet från smöret?)
Jag är nog en synnerligen enkel människa i sammanhanget som kör enligt devisen ”så har jag lärt mig och det fungerar, varför ändra på det?” gällande att inte diska gjutjärn.

För mig funkar det bäst att skrapa bort stekrester, skölja i enbart kallt vatten och sedan torka med papper.

Det du gör är exakt vad jag skulle kalla att bränna in pannan, i och med att du värmer oljan tills den börjar ryka.
Nja, ordningen jag skrev det i var:
1. diska noga
2. torka torr
3. värm torr (försiktigt)
4. lite lite olja på ytan.

Så nä, då har vi nog olika uppfattning om bränna in-begreppet.

Men varför diskar du med yes och skrubbar med stål? Och om du nu gör det, varför rapsolja om du ändå tänker gno bort det varje gång?(För ägg/pannkakor räcker väl med fettet från smöret?)
Jag är nog en synnerligen enkel människa i sammanhanget som kör enligt devisen ”så har jag lärt mig och det fungerar, varför ändra på det?” gällande att inte diska gjutjärn.
Vissa saker, ex mjölk/creme-fraische och kyckling lämnar matrester i ytan ibland. Det är dom som jag vill diska bort, för annars bränner de fast saker nästa gång jag steker nåt.

Jag använder tämligen begränsat med smör/olja vid stekning, så det ytterst tunna lagret rapsolja har inget med stekningen att göra. Bara för att hindra att ytan rostar i pannan, om jag fattat det rätt.

Mvh
Mangan

Enda diskredskapet man behöver:
IMG_3771.jpeg

Överraskad att det var ett så engagerande ämne.

Men blir det inte lite äckligt att bara skrapa ur stekpannan och spola lite kallvatten i den?

Men blir det inte lite äckligt att bara skrapa ur stekpannan och spola lite kallvatten i den?
nä, för det mesta inte alls. Ibland så ser man att det inte är helt rent och då får man ta i med varmvatten och ev diskmedel. Typiskt om man steker fisk så känner man doften av fisk i pannan och det brukar jag diska bort.

Visa bilaga 675190

Det är fullständigt obegripligt hur man kan köpa annat än Delavals borstar. För knappt en hundring får du en diskborste som håller minst 10 år för daglig användning.
Förra borsten tror jag var runt 15 år och inte helt slut, bara lite luggsliten så vi lyxade till det med att piffa upp vår tillvaro med en ny för kanske fem år sedan. Den nya är i 'mint kondition' som det så fint heter och den gamla har jag till cyklar + annat.

Nä, varför skulle det vara det? Upphettat kvarsittande fett med eventuella mikroskopiska inslag av annat ätbart som hettas upp nästa gång man drar igång pannan. Är ju ytterligare fördel m gjutjärn att den inte tar skada på samma vis som lättare alternativ, av att bli rejält varm. Dessutom håller gjutjärnet ”stektempen” jämnare/bättre när man steker på en rejälare köttbit.

Det är fullständigt obegripligt hur man kan köpa annat än Delavals borstar. För knappt en hundring får du en diskborste som håller minst 10 år för daglig användning.
Förra borsten tror jag var runt 15 år och inte helt slut, bara lite luggsliten så vi lyxade till det med att piffa upp vår tillvaro med en ny för kanske fem år sedan. Den nya är i 'mint kondition' som det så fint heter och den gamla har jag till cyklar + annat.

Och det säger du nu!

Visa bilaga 675190
tack för tipset. kvalitet på borstar varierar stort.

vi har sedan 90talet igång två schweiziska borstar varav den ena börjar bli lite sliten, bara att fabrikatet som jag glömt inte står på borsten. det kunde vara dags med en ersättare:)

en parallell är tandborstar. kommer ihåg en tidningsartikel långt tillbaka om som det framfördes de slarviga fransmännen, vilka bytte borste årligen istället för som vi blivit förledda var normalt; var tredje månad.

fransmännen har bättre borstar tänkte jag, köpte de franstillverkade borstar jag kunde hitta, vilket var pepsodent. och det stämde, de höll ett år. vet inte var de tillverkas idag, och kvaliten är nog inte lika bra som förr, men är ändå inte direkt irriterande låg som hos en del av konkurrenterna. fräschar man till dem ett par gånger genom att klippa ner borsten typ en mm håller de nog fortfarande bortåt ett år.

tack för tipset. kvalitet på borstar varierar stort.

vi har sedan 90talet igång två schweiziska borstar varav den ena börjar bli lite sliten, bara att fabrikatet som jag glömt inte står på borsten. det kunde vara dags med en ersättare:)

en parallell är tandborstar. kommer ihåg en tidningsartikel långt tillbaka om som det framfördes de slarviga fransmännen, vilka bytte borste årligen istället för som vi blivit förledda var normalt; var tredje månad.

fransmännen har bättre borstar tänkte jag, köpte de franstillverkade borstar jag kunde hitta, vilket var pepsodent. och det stämde, de höll ett år. vet inte var de tillverkas idag, och kvaliten är nog inte lika bra som förr, men är ändå inte direkt irriterande låg som hos en del av konkurrenterna. fräschar man till dem ett par gånger genom att klippa ner borsten typ en mm håller de nog fortfarande bortåt ett år.
Diskborste fattar jag, men vem vill ha en tandborste ett år? Sen köper man väl ett 6-pack TePe extra mjuk i för en femtiolapp och så kan man byta varannan-eller var tredje månad. Har faktiskt aldrig förstått varför folk köper kinatillverkade Pepsodent och Colgate borstar med massa x-twist, whitening long reach "funktioner" för dyrare pengar

Diskborste fattar jag, men vem vill ha en tandborste ett år? Sen köper man väl ett 6-pack TePe extra mjuk i för en femtiolapp och så kan man byta varannan-eller var tredje månad. Har faktiskt aldrig förstått varför folk köper kinatillverkade Pepsodent och Colgate borstar med massa x-twist, whitening long reach "funktioner" för dyrare pengar
Nu när tråden glider iväg till diskborstar och tandborstar. Jag undrar om tandborstar. Tidigare köpte jag tandborstar av märket Aquafresh. De höll i ca 20 dagar, jag var rimligt nöjd. Men sen slutade butikerna jag handlar i att sälja dessa. Så jag gick över till ovan nämnda Colgate, Pepsodent och andra kända varumärken. Dessa håller ca 5 dagar. Lågpristandborstar 1-2 gånger. Jag undrar om någon har tips på hållbara tandborstar?

Nu när tråden glider iväg till diskborstar och tandborstar. Jag undrar om tandborstar. Tidigare köpte jag tandborstar av märket Aquafresh. De höll i ca 20 dagar, jag var rimligt nöjd. Men sen slutade butikerna jag handlar i att sälja dessa. Så jag gick över till ovan nämnda Colgate, Pepsodent och andra kända varumärken. Dessa håller ca 5 dagar. Lågpristandborstar 1-2 gånger. Jag undrar om någon har tips på hållbara tandborstar?
Hade livslängden på borstarna förbättrats mer än så hade kanske livslängden på tänderna försämrats istället?

Senast ändrad:
(ot) jag pratar om klassiska vanliga tandborstar och de behöver göras rent på daglig basis. det är ingen skillnad därvidlag på tre månader eller ett år.

återkommande rengöring gäller förresten även diskborstar.

smaken är ju olika, men tepe ser jag som ett av de sämre alternativen. blir som en råttsvans på nolltid. hållbara tandborstar behöver förresten enligt mig köras in med intermittent bruk första tiden. de kan annars vara lite för aggressiva första tiden, och det är väl orsaken till att tandläkare rekommenderar de mjuka varianterna, som sedan istället inte står emot. bekvämar man sig till det har man alltså ett redskap som hålller mer än ett antal veckor.

Nu är det som sagt ot och kanske får det startas en tandborsttråd istället. Men jag köper inget annat än Tepe select extra mjuk. Går oftast att hitta för under 50-lappen hos nätapoteken. Ja de håller kanske inte så länge men för mig är tandborste en förbrukningsvara.

Du borstar på tok för hårt om du gör av med borstarna i den takten.

En eltandborste med sensor för när du trycker för hårt kanske kunde vara nåt annars. Det är rätt pedagogiskt.

Du borstar på tok för hårt om du gör av med borstarna i den takten.

En eltandborste med sensor för när du trycker för hårt kanske kunde vara nåt annars. Det är rätt pedagogiskt.
Jo, jag har insett att jag borstar för hårt. Då det knappt säljs tandborstar med medium hårdhet på borsten, så återstår mjuka/supermjuka tandborstar, och de får nästan karaktär av engångstandborstar. Men min 'favorit' tandborste finns i en del webb butiker, så jag får väl köpa på nätet.

Jo, jag har insett att jag borstar för hårt. Då det knappt säljs tandborstar med medium hårdhet på borsten, så återstår mjuka/supermjuka tandborstar, och de får nästan karaktär av engångstandborstar. Men min 'favorit' tandborste finns i en del webb butiker, så jag får väl köpa på nätet.
Eller:

Min favoritpanna fick följa med på utflykt idag och steka pannkakor till dottern.
En liten godbit som plockades upp på Ikea för några år sen. Sköljs alltid bara med vatten och levererar gång på gång.IMG_20240112_101701.jpg

vår gjutjärnsgryta kockums från sjuttiotalet. använts något flitigt senaste typ veckan, och för omväxlings skull diskats nu tre gånger på raken i diskmaskin, det var lite kladdiga grytor och så. annars brukar handdisk med yes vara rutinen.

här ses den direkt ut ur maskinen. ojojoj, vilken misshandel!! nu måste väl ändå grytan vara nära total destruktion...

eller inte:)
.
IMG_0238.jpeg

Ni får tro mig om ni vill, men jag har faktiskt varit med om att en tråd som handlade om huruvida det var OK att använda diskmedel i gjutjärnspanna eller ej slutade med att moderatorerna fick dela ut varningar eller avstängningar (kommer inte ihåg vilket av de två) Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket forum det var heller, men det är helt klart ett ämne som engagerar.

vår gjutjärnsgryta kockums från sjuttiotalet. använts något flitigt senaste typ veckan, och för omväxlings skull diskats nu tre gånger på raken i diskmaskin, det var lite kladdiga grytor och så. annars brukar handdisk med yes vara rutinen.

här ses den direkt ut ur maskinen. ojojoj, vilken misshandel!! nu måste väl ändå grytan vara nära total destruktion...

eller inte:)
.
Visa bilaga 675716
Jag har också "nollställt" gjutjärn i diskmaskin ett par gånger. Framförallt när mina föräldrar använt taktiken som vissa här men lämnat för mycket fett i pannan och sen åkt ifrån sommarstugan så det stått och härsknat i ett par månader några gånger. Funkar bra och ingen skada skedd i längden vad jag lyckats märka.

ja maskindisk är ju inte det man normalt utsätter gjutjärnsgrytor för, och det vanliga är att det blir lite torrt efter, och läge stryka på lite fräschare olja än det var innan.

men tyckte det kunde vara läge att åter visa på att man utan fara ändå kan göra det. myten att gjutjärn inte tål detergenter är minst sagt utbredd.

fast tack och lov inte direkt här i tråden.

man undrar lätt hur många stambyten upplägget att banna diskmedel och skölja ner fett med varmvatten i köksavloppen kostar oss.

Senast ändrad:
ja maskindisk är ju inte det man normalt utsätter gjutjärnsgrytor för, och det vanliga är att det blir lite torrt efter, och läge stryka på lite fräschare olja än det var innan.

men tyckte det kunde vara läge att åter visa på att man utan fara ändå kan göra det. myten att gjutjärn inte tål detergenter är minst sagt utbredd.

fast tack och lov inte direkt här i tråden.

man undrar lätt hur många stambyten upplägget att banna diskmedel och skölja ner fett med varmvatten i köksavloppen kostar oss.

Jag torkar alltid av det värsta fettet med hushållspapper innan jag diskar. Oavsett om det är gjutjärn eller annat. Det var ett tips från rörmokaren efter att jag hade fått dålig avrinning från köket.

Så här ser min nydiskade stekpanna ut.
Papper, varmt vatten och diskborste, och torkar med hushållspapper. Ingen olja efter, men om jag behövt skrubba extra kan det hända att jag ger den lite rapsolja.

Det är en Ronab som jag fick färdiginstekt av pappa för 10-20 år sedan. Vet inte hur gammal den är. Det har nog aldrig sett diskmedel.

20240114_214634.JPG

Finns det något som kan döda gjutjärn? Förutom att vara gjutet i form av ett grenrör till en turbo?
De flesta saker i gjutjärn överlever nog oss alla, aldrig förstått ängsligheten.
Ängsligheten är väl just den när man har en emetionell koppling til ytan som byggt under en eventuellt lång tid och sen kommer någon och sabbar ytan, inte grytan i sig..
Typ som jag nu efter gången då min lillebror lät min stå i vattenbad över en helg och nollställde års av hårt jobb aka matlagning och sånt!

Gjutjärn innehåller järn. Järn rostar vid kontakt med vatten och syre. Frågor på det?

Ger man gjutjärnet en skyddande yta kan man förhindra att det rostar men minsta miss i beläggningen och rosten kommer förr eller senare. Min gamla gryta som jag körde i diskmaskinen för kanske 15 år sedan såg ut som gammal järnvägsrälls på både in och utsida efter den behandling. Även kais01s gryta har rosttoner om man tittar noggrant i bilden så nog fan rostar det allt. Bara olika mycket.

Gjutjärn innehåller järn. Järn rostar vid kontakt med vatten och syre. Frågor på det?

Ger man gjutjärnet en skyddande yta kan man förhindra att det rostar men minsta miss i beläggningen och rosten kommer förr eller senare. Min gamla gryta som jag körde i diskmaskinen för kanske 15 år sedan såg ut som gammal järnvägsrälls på både in och utsida efter den behandling. Även kais01s gryta har rosttoner om man tittar noggrant i bilden så nog fan rostar det allt. Bara olika mycket.
Frågan är väl snarare hur stor roll det spelar än huruvida det kan rosta eller rostar.

Ja: Vad är problemet? Det blir ändå bara ett extremt tunt lager rost som man kan putsa bort med hushållspapper.

Uppenbarligen kan man sabba instekningen med bara diskborste och vatten (som i mitt fall), så det gör ju ingen skillnad om den rostar på grund av det eller för att den varit i diskmaskin.

Tillbaka
Topp