OT: Vilket bredband?

Eric W

Aktiv medlem
Vårat Telia 0,5mbit går ut nu snart och nu vill jag byta upp mig.
Behöver tips på ett prisvärt och stabilt bredband på 8mbit +.

Universal Telecom verkar billiga, 275 kronor per månad för 8 Mbit och 345 kronor för upp till 28 Mbit (fast så mycket får man ju sällan). Anslutningsavgiften är 1275 kronor. Om dom är bra eller dåliga har jag ingen aning om dock.
http://www.uvtc.com

robbanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Universal Telecom verkar billiga, 275 kronor per
> månad för 8 Mbit.

Verkar dyrt med tanke på att jag betalar 279kr för 10mbit.

Mvh Max

glocalnet eller glocanet.. har väl 8mbit till ett mycket bra pris 249kr, kör själv på bredbandsbolaget 10mbit för 399kr..jag säger funka och stabilt (no hasch hasch and no heroin)

bredbandsbolaget har vettigt bredband om man kan få tag på det. inte för långa bindningstider etc. lätt att se vad totalsumman blir.

robbanf skrev:
> > Max.K: Vilken ADSL-leverantör har du?

För tillfället Tiscali 10mbit,som tydligen ska byta namn till Spray nu.
Men vi har just bytt till ett nytt bolag som tar runt 190 kr för 10mbit per måndad :D

//Max

BBB sägs ju vara bäst och min erfarenhet från BBB är bara positiv. Har man tur kan man komma upp i skyhöga hastigheter (oftast via p2p med någon som också har bbb). Jag kom upp i en hastighet på över 4 Mb/sek och på bara några minuter hade ca 1,5 Gb överförts :) *datanörd* Nu har jag comhem och det är jättedåligt trots att det ska vara i stort sett lika bra som mitt BBB-abbonemang jag hade tidigare.

När du väl skaffat ny uppkoppling så gå in på konsumentverkets hemsida och ladda hem deras tp-test. Det är ett litet program som mäter den verkliga download/upload-kapaciteten. Värdena ska inte avvika allt för mycket från vad leverantören utlovat.

le boucher:
du värkar fått mycket om bakfoten :)

internetleverantörerna tar inga som helst ansvar eller ansvarar för den hastighet du har, de erbjuder en tjänst där det finns en potential möjlighet att nå en viss hastighet, vilket sällan fungerar i praktiken.

teoretiskt sätt kan du få modemhastighet och inte kan göra något då du accepterat ett avtal där internetleverantören skriver av alla sina skyldigheter när det gäller fart på ditt internet... så tyvärr.. du kan inte kräva en garanterad hastighet.

Detta är däremot internetleverantörerna olika tydliga med.. när jag varit i kontakt med BBB har de värkligen slingrat sig ur frågan och inte gett mig ett rakt svar, vilket både glocalnet och telia gjort. Det har gjort att mitt tillit till BBB är noll.. Hur ska jag våga skriva på ett avtal med ett företag som inte ens kan presentera och tala kring sin produkt?

Senast redigerad av en moderator:
le boucher skrev:
> BBB sägs ju vara bäst och min erfarenhet från BBB
> är bara positiv. Har man tur kan man komma upp i
> skyhöga hastigheter (oftast via p2p med någon som
> också har bbb). Jag kom upp i en hastighet på över
> 4 Mb/sek och på bara några minuter hade ca 1,5 Gb
> överförts :) *datanörd* Nu har jag comhem och det
> är jättedåligt trots att det ska vara i stort sett
> lika bra som mitt BBB-abbonemang jag hade
> tidigare.
>
> När du väl skaffat ny uppkoppling så gå in på
> konsumentverkets hemsida och ladda hem deras
> tp-test. Det är ett litet program som mäter den
> verkliga download/upload-kapaciteten. Värdena ska
> inte avvika allt för mycket från vad leverantören
> utlovat.

4 Mb/s?? hehe, testade filen därefter? brukar vara fejkfiler när det går så fort. hade adsl så äre garanterat fel :D 4 Mb/s är ca 36 Mbit, vilket adsl inte stöder, inte adsl2+ heller, vdsl stöder det, men sån tjänst tillhandahålls inte. att deras LAN version skulle klara det, ja i teorin. men där ärkontrollen för bra för att de skulle släppa på det :D:D

men som sagt, kan ni få BBB så skulle jag ta det. kör själv med BBB vdsl o är skitnöjd. men kom ihåg att de hastigheter som tjänsterna erbjuder är i optimala förhållanden. vilket inte är detsamma som att man garanterat får den hastigheten.

Innan körde jag på Spray 500. Dvs 0.5Mbit. Fungerade, gick ner kanske 2 gånger på ett år. Sen uppgraderade jag till Spray 2000, dvs 2Mbit. Jag har det nu... och man kan säga: Satan vilken fart jag får.. =) ligger utan problem i 250kB/s, har fått den att ligga stabilt i närmare 900kB/s också. Men, (självklart finns det ett men), dom har nedladdningsgräns... 25GB/månaden. och jag ahr överskridit den rätt allvarligt den senaste tiden. Så den 1:a Maj så ska jag byta. BBB 24Mbit. Wohoooo

Sen vad det gäller Glocalnet. Billiga? Ja. Bra? Nej fy fan. Har en kompis som har glocalnet. Det går ner hela tiden. Får inge vidare hastighet. Supporten är ung. lika snälla som en rysk kvinnlig kulstöterska på anabola... helt åt h**vete med andra ord...

Alla privatabbonemang bygger på samma princip, nämligen utspädning. Det finns en anledning till att 10 Mbit reserverad garanterad kapacitet kostar runt 20falt mer än vad 10 Mbit "best effort" kostar.
Kapaciteten bakom privatabonnemangen varierar stort, vissa säljer fruktansvärt mycket mer än vad de har kapacitet till

Best effort betyder att man i bästa fall kan leverera. Sedan har nästan alla konsumentavtal en klausul som säger att om du bryter mot leverantörens policy så har dom rätt att begränsa alt stänga av dig. Så trots att du har 10 Mbit så kan leverantören säga åt dig att du förbrukar för mycket och att dom vill begränsa/stänga ner dig.

För att säga det på ett annat sätt. Reserverad garanterad kapacitet är ungefär samma som att gå till affären och köpa skinka i delikatessdisken, man ser vad man får och man vet att man får exakt så mycket som man beställt. Beställer man ett kilo så får man ett kilo, och man får det varje gång.
Best effort är som att köpa skivad skinka på burk. Har man tur så får man upp till ett kilo, men det kan likaväl bli 500 gram som ett kilo. Och det varierar från gång till gång.

Fundera på vad du skall ha internet till. Titta på IPTV, ladda ner mycket filer kräver hög bandbredd. Skall du spela internetspel vill du ha låg latency och bra ping. Skall du bara surfa på happy, kolla mail och läsa lite på aftonbladet så vill du ha en billig tjänst. Samma sak om du vill vara uppkopplad hela tiden, men prestanda inte är ett krav.
Är uppsägningstid ett krav? Spelar det roll för dig om det är en månad, sex månader eller 18 månader?

Välj därefter!

/Mattias (som jobbar som företagssäljare hos en operatör)

Tillbaka
Topp