OT. Vilket hemGSM-larm utan respons?

Många av larmen man köper från vaktbolagen är ju också budgetkarm som man kan köpa själv typ visionic.

Skulle inte köpa ett larm med månadskostnad som bara tickar.

Om inte gsm är ett krav så sätta upp en rpi med domoticz och låta den larma dig med nma eller mail. Går koppla in kameror som du eventuellt redan har och du får ett flexibelt system som duger till mer än bara larm.

Och jo självklart bör du köra rpi och nätverksutrustningen på ups så buset inte kan slå ut ditt larm genom att bryta strömmen till huset.

Och just det. Övervakar du dessutom upsen så blir du larmad av strömavbrottet och. Händer det och inget generellt strömavbrott är aktuellt så är det en tidig varning att buset förbereder inbrott genom att bryta strömmen till ditt hus

Senast ändrad:
Med ett kontantkort i 3g-dongel går ju SMS att lösa också.

Trådlösa sensorer är smidigt men extremt enkelt att slå ut.

Z-wave är lite knepigare. Det använder AES-128 och det är inte speciellt enkelt att knäcka. Dessutom så kan du få larm för tappad kontakt med sensor och då har du en bra indikator på att något är på gång - störsändare är olagliga och lätta att hitta så få använder dem annat än för brott.

Lägg någon sensor på wifi, någon på kabel och delar på 433 MHz så är det extremt svårt att ta sig in utan upptäckt och om det är mossad som bryter sig in hos dig så anser jag att man har större problem...

Däremot larmfirmornas standard larm där allt är känt om konstruktionen och den dessutom är mycket sårbar är väl sådär.

Jo, jag syftade mest på larmfirmornas larm. Att störa ut 433Mhz och 868Mhz är säkert olagligt men det är det ju att göra inbrott också.

Vi borde starta en hemautomationstråd..

Varför larm överhuvudtaget? jag har inte sett oberoende studie på att det ger effekt. Är det inte bättre att lägga krutet på att just din bostad är lite mer oattraktiv att bryta sig in i än grannens? Insyn/lås/brytskydd/krosskydd/belysning etc.

PS. Dessa typer tror jag dock kan sabba ett pågående inbrott DS.

mn sa:
Varför larm överhuvudtaget? jag har inte sett oberoende studie på att det ger effekt. Är det inte bättre att lägga krutet på att just din bostad är lite mer oattraktiv att bryta sig in i än grannens? Insyn/lås/brytskydd/krosskydd/belysning etc.

PS. Dessa typer tror jag dock kan sabba ett pågående inbrott DS.
Skönt att ha koll på huset och gött med lite automatik också. Att man kan använda samma system till larm skadar ju inte - kan man ge någon tjyv hörselskador så kanske det avskräcker någon.

mn sa:

Därför att larmet kanske gör att bovarna väljer grannens hus istället, utan larm?

F ö är det praktiskt att någon ringer om det händer något, och kan skicka dit någon att låsa dörren efter bovarna vid behov.

Förutom tips på larm och andra förebyggande åtgärder så se till att ni inte har guld och kontanter hemma så kommer flertalet brottslingar som ägnar sig åt stölder i bostäder att ha lämna era bostäder tillstökade men utan att ha tagit något med sig.

Stigtramparn sa:
Förutom tips på larm och andra förebyggande åtgärder så se till att ni inte har guld och kontanter hemma så kommer flertalet brottslingar som ägnar sig åt stölder i bostäder att ha lämna era bostäder tillstökade men utan att ha tagit något med sig.

Är det bättre att ha guldet och pengarna framme på bordet, lämnar tjuvarna ett välstädat jobb då?

Bara köpa några pi zero (4£) och koppla in trådade magnetswitchar till dörrarna. Lär inte kunna bli mycket billigare.

hm sa:
Stigtramparn sa:

Är det bättre att ha guldet och pengarna framme på bordet, lämnar tjuvarna ett välstädat jobb då?

Självklart så skall du ha minst ett värdeskåp hemma. Lås in allt smått av värde. Bulta fast skåpet och monteta det gärna så att tar lite tid att hitta det. Det gäller att vinna tid.

ipv6 sa:
mn sa:

Därför att larmet kanske gör att bovarna väljer grannens hus istället, utan larm?

F ö är det praktiskt att någon ringer om det händer något, och kan skicka dit någon att låsa dörren efter bovarna vid behov.

Men om larm hade haft den effekten hade det påvisats statistiskt. Tjuven bryr sig ej om larmet, de är ute innan väktarna kommer och ingen granne kommer ingripa.

Men visst, bra att att få reda på om någon krossat en ruta eller dylikt när man inte är hemma.

Självklart så skall du ha minst ett värdeskåp hemma. Lås in allt smått av värde. Bulta fast skåpet och monteta det gärna så att tar lite tid att hitta det. Det gäller att vinna tid.[/quote]

Det är tyvärr tämligen förvånande vad man kan göra med stor kraftig kofot på många tillsynes rejäla värdeskåp på några minuter och tyvärr vet många busar det. Slår ett slag för moderna vapenskåp som jag aldrig sett brutits upp utan kräver vinkelslip, komplettera med brandbox så har du brandskydd även i det och snåla inte och köp ett utan kodlås så du slipper nyckeleländet...

Ett EN 1143-1 värdeskåp får du inte upp med en kofot. Men visst ett vapenskåp är inte mycket sämre.

Oklassade "biltema" skåp är dock troligen rätt meningslösa då de antagligen är enkla att få upp.

Tillbaka
Topp