[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Det frågades efter 5G router....men det verkar även vara helt omöjligt att att hitta 4G usb donglar? Ska det vara så? Man kan ju tex vilja ha ett modem som backup i en vanlig router.

Jag hittade en 3G sticka men det är kanske inte lönt att försöka låsa upp den? Hur kass var egentligen 3G?

Det är väl mer en fråga om hur kass 3G blir när nätet läggs ner nu precis alldeles snart. Då blir det jättekass.
Just det. Nu gällde det sportlovet i första hand men orkar inte krångla med bredbandsbolagets låsta sticka.

Tydligen stödjer routern även android teathering. Jag antar via usb. Det jag vill ha är wifi, vilket går om man orkar men inte i standard asus vad det verkar

Det frågades efter 5G router....men det verkar även vara helt omöjligt att att hitta 4G usb donglar? Ska det vara så? Man kan ju tex vilja ha ett modem som backup i en vanlig router.

Jag hittade en 3G sticka men det är kanske inte lönt att försöka låsa upp den? Hur kass var egentligen 3G?
Jag använde ett ålderstiget 3G-modem i flera år. Det dög utmärkt till filmtittande och sånt. Största risken var att göra slut på datapotten.

Hur svarstiderna var vid onlinespel vet jag däremot inte.

Jag använde ett ålderstiget 3G-modem i flera år. Det dög utmärkt till filmtittande och sånt. Största risken var att göra slut på datapotten.

Hur svarstiderna var vid onlinespel vet jag däremot inte.
Ok ja, jag har för mig att vi körde hela huset några veckor efter vi flyttade hit 2012 på den här stickan medan vi väntade på ADSL.
Nu är den nog låst till telenor annars hade jag i alla fall testat. Den ska gå att låsa upp men fan tro att kundtjänst har koll på den här 13-14 år senare så det blir nog warez i så fall....

Ja, det går ju fint att köra en RT-66 via USB teathering med en Android.
Jag fick det inte att funka utan failover så man får ställa in lite snyggt för att den inte ska bråka med fail over / back. Jag menar när wan inte är kopplat och man kopplar in / ut mobilen.

Jodå, vi ska till den enda fjällstugan i Sverige utan wifi

Ok, nu pratar jag som barnen. Det saknas internet. Inte bara barnen förresten. Det står i informationen att wfi saknas och det är jag som antar att de menar internet.
Misstänkte det. Ibland finns det dock wifi som man inte har lösenord till och då kan man enkelt koppla in sin egen reseaccesspunkt och skapa sitt eget wifi.

Ok, nu pratar jag som barnen. Det saknas internet. Inte bara barnen förresten. Det står i informationen att wfi saknas och det är jag som antar att de menar internet.

Vår lägenhet i fjällen hade tidigare dålig uppkoppling. (BRFens nät var felkonstruerat)

Det tog tre sekunder efter ett fel så var receptionen nerringd av föräldrar till barn som var i upplösningstillstånd. 😱

Problemet tidigare var att brf Lan inte tålde mer än en enhet som gjorde adresstilldelning. Eftersom hyresgäster hade med sig egna routrar som de pluggade i så pajade det för alla.
Teknikern som vi köpte underhållet av sa att det inte gick att göra något, folk (dvs hyresgäster på en veckas semester) måste lära sig att inte göra så.
Efter några år löste det sig, gissningsvis med ny hårdvara.

Det vet i fan men man kopplar men in en hemmarouter med 192.168.1.z på en annan hemmarouter (eller BRF router?) med 192.168.1.z så blir det high chaparal.
Möjligen är det de menar med addresstilldelning

Så ska man koppla på en egen router får man chansa på nåt 1) nåt annat än 1 eller 0 2) Att de inte använder ett 192.168 nät i en BRF.

Jag har en RT-AC66 kopplad på mitt nät nu och jag har sett den till 192.168.9.1 och det funkar bra.

Det vet i fan men man kopplar men in en hemmarouter med 192.168.1.z på en annan hemmarouter (eller BRF router?) med 192.168.1.z så blir det high chaparal.
Ja, det låter troligt. Det blir adresskonflikt om wan och lan använder samma adressrymd.
Gissar att pga många användare kör med fabriksinställningar i sina routrar har brf valt någon av de större privata adressrymderna
10.0.0.0/8 (10.0.0.0 – 10.255.255.255)
172.16.0.0/12 (172.16.0.0 – 172.31.255.255)

på tal om wired backhaul. Jag försöker lägga till en mesh node till en ASUS i AP mode. Den ser inte kabel om den inte är koppplad direkt till AP. Det är ju så in i helvete irriterande.

Ja, unmanaged vanlig hemma swith - tror dock de har lite funktionalitet om man konfar dem.

Eventellt beror det på att jag enligt asus instruktion uplinkar båda på WAN porten. Trodde jag testad det igår men testar igen nu
Har inte haft något problem med att koppla upp en Asus AP trådat via vanlig switch. Inte behövt att koppla direkt.

Har inte haft något problem med att koppla upp en Asus AP trådat via vanlig switch. Inte behövt att koppla direkt.

Det verkar som ett switch problem. Testar med en lös switch i mellan nu.
Några uttag går till routern medan några via en switch.

OK, det går med den switchen -men bara efter att jag kopplar tillbaka uplink till WAN. OK, då är bara frågan var problemet ligger

EDIT, Fan, nu testade jag bara med en swith mellen uplink <> LAN , inte mellan uplink <> uplink

Tydligen funkar det inte med en netgear GS108 switch. Kankse pga It does not support IEEE 1905.1, which mesh systems use for wired backhaul signaling. eller It may block unknown multicast packets needed for AiMesh discovery.
Verkar inte heller funka att switcha på routern,

Blir att handla en ny switch

Gissningsvis ingen, det är mycket som fortfarande har 100Mbit till och med..

Tjena!

Har inte sett någon heller men fick ett spännande problem när vi köpte en ny Samsung. Den vägrade hitta nätverkskabeln, provade flera stycken men det var lögn i helvete. Jahapp, bara att reklamera skiten då, men ringde först en kompis som jobbar på Power. Han fick i sin tur ringa vidare för att få ett svar. Det visar sig att man måste ha Cat7 kabel för att det ska fungera! Har ju inte Cat7 i väggarna, men det spelar visst ingen roll.

Tjena!

Har inte sett någon heller men fick ett spännande problem när vi köpte en ny Samsung. Den vägrade hitta nätverkskabeln, provade flera stycken men det var lögn i helvete. Jahapp, bara att reklamera skiten då, men ringde först en kompis som jobbar på Power. Han fick i sin tur ringa vidare för att få ett svar. Det visar sig att man måste ha Cat7 kabel för att det ska fungera! Har ju inte Cat7 i väggarna, men det spelar visst ingen roll.
och det fungerar nu med cat7? Det är ju rätt oväntat måste jag säga

Kul, nu har någon larmkomponent tappat wifi vid två tillfälle sen jag la till en node till APn. Innan dess 0 ggr sen jag bytte från router till AP.
Jag får kanske testa att binda larmgrejorna till AP men det är surt....

Testar att binda kameran till en specifik nod. Documentation nämner specifikt kamera som anledning att binda.
Jobbigt bara att springa runt med stege och fota mac addresser.
Vid tillfälle borde jag inventera MAC adresser så jag vet vad allt skit som kopplar upp sig är.

jaha, man kan inte ha en nod på vinden verkar det som. Visst, den är väl optimerad i sidled men inte heller kamerorna i samma höjd gillar det. Inte ens den som sitter 6-7 meter bort med bara panel & masonit ivägen.

Testar att binda kameran till en specifik nod. Documentation nämner specifikt kamera som anledning att binda.
Jobbigt bara att springa runt med stege och fota mac addresser.
Vid tillfälle borde jag inventera MAC adresser så jag vet vad allt skit som kopplar upp sig är.

Nu gör du det väldigt svårt för dig. Macadresserna kan du se i DHCP-servern, sen kan den antingen själv slå upp vendor eller så gör du det själv.

Nu gör du det väldigt svårt för dig. Macadresserna kan du se i DHCP-servern, sen kan den antingen själv slå upp vendor eller så gör du det själv.
MAC kommer inte upp som Yale / ASS ABLOY utan diverse Kina och det diverse klockor och telefoner också. Så länge det funkar spelar det ingen roll men ska man mickla med täckningen så vill jag veta vad som sitter var.

Jag har några såna också, det är meckigare. Brukar skriva i anteckningsfältet i Unifi-controllern på varje enhet vad det är för säkerhets skull. Men de allra flesta har vettig vendor tycker jag.
Jag namngav allt när jag flyttade till unifi.
Tog sin tid, men allt skulle ändå in på nytt. Jäkligt skönt nu när det är gjort.

Yes, det jag menar. Lättare att göra det från början.

Espressif Systems is a leading, Shanghai-based fabless semiconductor company specializing in low-power Wi-Fi and Bluetooth IoT solutions. Famous for the ESP8266 and ESP32 series, they provide cost-effective, high-integration chips, modules, and software (ESP-IDF) for smart devices. Their technology powers millions of IoT products

jaha, smart device? Kanske är en klocka eller nåt. Ingen aning.

Min tibber pulse har espressif som vendor id men har ändå identifierats som en Pulse. Har kört unifi i 12 år så jag minns inte riktigt hur det funkar i andra system :-)

Fast Shellyprylarna brukar i alla fall ha hostnamn som avslöjar vad det är för något.
Enkelt o hitta om man leta efter någon speciell. Screenshot_20260306_065107_UniFi.webp

Tillbaka
Topp