[OT] Vilket redigeringsprogram för video?

Buddha

Aktiv medlem
Jag har tänkt att skaffa en DV-kamera med det primära syftet att filma vår dotters uppväxt.
Det är ingen nackdel om det blir en ur Sovida's sortiment eftersom gumman jobbar på Elfa och får lite rabatt. Någon som har erfarenhet av någon av dessa kameror?

http://www.sovida.com/bin/toc?id=0203&lang=sv

Vad ska man titta på om man är beredd att lägga ca 10'? Mini-DV? DVD? Jag har ingen aning om vad som är bäst. Jag vill ha bra ljud, bra bild, skönt grepp, bildstabilisering och möjlighet att klippa och redigera filmen. Dessa kriterier antar jag uppfylls av alla kameror i den prisklassen, eller?
Vilka redigeringsprogram är bra och lätta att arbeta i när man sitter med en Mac? iMovie kanske duger?

Senast redigerad av en moderator:
S;k lite efter dom DV tr[darna som var uppe i h;stas. D'r kommer du hitta m[nga bra saker.

Ujd[, tangentbordet har visst hakat upp sig...

Kameran införskaffad. Hittade inte den info jag sökte när jag grävde bland gamla trådar, så jag fattade ett helt eget beslut -Hua!

Nu ska jag ha ett lämpligt program att redigera i, så här kanske man kan få några tips på kompetenta , enkla och bra program? Jag har iMovie, men har inte satt mig in i hur det funkar, och har heller inte lust att engagera mig om det inte är värt mödan. Men det kanske är ett skitbra program?

Börja med det. Alltid enklare att lära sig grunderna i ett enkelt program och med stor sannolikhet så räcker det bra.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Cinelerra verkar vara vad de flesta använder:
>
> http://heroinewarrior.com/cinelerra.php3

Schysst! Men det verkar vara hyffsat tungrott...

"RECOMMENDED SYSTEM

Now Cinelerra is by no means a lightweight program. You'll need something slightly less sexy than an Ipod to run it most effectively. Running in 32 bit mode is not recommended. We found this dual dual core Opteron with 128 bit, interleaved memory to be years ahead of anything else. It compresses MPEG-4 HDTV in realtime. The key is separate memory busses for each processor. Be aware most cheap motherboards share the memory bus of one processor with both processors.

Dual Opteron 275
4 * 1 Gig Registered PC3200 RAM
500 GB SATA drive
Tyan S2885 motherboard
Gigabit ethernet
"

Många här som kör 128bitars maskiner med dubbla Opterons och 4GB minne hemma?
Jag får väl redigera på jobbet och försinka min och min handledares forskning:)

Fast det är nog ingen här som komprimerar MPEG4-HDTV i realtid heller.. när man renderar så går man helt enkelt och fikar eller nått under tiden :)

Testa om det går på din maskin?

Annars finns det andra program - Kino och LiVES är två som jag hittar vid snabb googling, kanske är mera lättviktsprogram. Jag tycker inte man behöver något avancerat egentligen.

jomper skrev:
> Fast det är nog ingen här som komprimerar
> MPEG4-HDTV i realtid heller.. när man renderar så
> går man helt enkelt och fikar eller nått under
> tiden :)

Självklart. Det var mest lite roligt att "RECOMMENDED SYSTEM" var så pass rejält...

> Testa om det går på din maskin?

Skall göra det så småning om...

> Annars finns det andra program - Kino och LiVES är
> två som jag hittar vid snabb googling, kanske är
> mera lättviktsprogram. Jag tycker inte man behöver
> något avancerat egentligen.

I get the piik. Jag kan googla, jag är inte rädd...
Tänkte mest om det var någon här som provat några program och kunde rekommendera något som amatören och nybörjaren kan vara nöjd med...

Buddha skrev:
> Kameran införskaffad. Hittade inte den info jag
> sökte när jag grävde bland gamla trådar, så jag
> fattade ett helt eget beslut -Hua!
>
> Nu ska jag ha ett lämpligt program att redigera i,
> så här kanske man kan få några tips på kompetenta
> , enkla och bra program? Jag har iMovie, men har
> inte satt mig in i hur det funkar, och har heller
> inte lust att engagera mig om det inte är värt
> mödan. Men det kanske är ett skitbra program?

iMovie är ju så lätt att använda att det absolut är värt att sätta sig in i (som vanligt när det gäller Apples egna program). Har du det redan på datorn så tycker jag absolut att du ska börja leka med det. Det är ju ett program för hemanvändare och det har fått mycket bra kritik. Sedan är det bara att exportera till iDVD när du ska göra en DVD-skiva, det går nog inte att få ett bättre och kraftfullare program som samtidigt är enkelt för hemredigering, inte ens om du skulle betala för det.

Ta gärna en titt på Adobe Premier och Premier PRO, mycket kraftfullt program och efter lite knep&knåp så är du snart insatt i de..
Sen för lite extra effekter, Adobe After Effects. samma upplägg så man känner snabbt igen sig.

Lycka till..!

På PC så är imho Adobes Premiere ett av de sämre. Stort, tungjobbat och småstruligt.

Brukar rekommendera Sony Vegas som en bra kompromiss men Movie Maker är utmärkt att börja med.

Instämmer med Soulbrorsan - kombinationen av iMovie with resten av iLife gör det busenkelt att redigera video och sedan kombinera det med stillbilder och musik på egna DVD.

Om det är något superenkelt så håll dig som sagt tidigare till iMovie eftersom du har en Mac. Busenkelt att interaktivt klippa, dissolva, ljustera ljudnivån och enkel färg kontroll.

Tillbaka
Topp