[OT] Vilket vin dricker du?

Jag gillar zinfandel/primitivo, tex Apothic Red. Det är väl en massa socker i som gör att man tycker det är gott....
Och just därför dricker jag ett glas Apothic Red nu. :giggle:

Senast ändrad:
Väldigt trevligt. En antydan till mognad också.

IMG_3928.jpeg

Tja, de säljs ju för 3,2/ flaskan. Euro alltså. Så det kan bli till en bättre cykel.
Så håll du dig till din Verdicchio.
Själv har jag fått uppleva Latour, dock inte ’29. Men det var en upplevelse man inte glömmer.
Ja, det är ett av få viner som gett uttrycket 'silkeslena tanniner' rättvisa. Min enda var från 90-talet. Fantastiskt, men kanske inte så prisvärt ändå... Har man inget stort intresse för vin, ja då gör man nog rätt i att sälja dessa., eller ge dem till någon som har det.

Årets släpp av Un Jour (2022). Snart till konfiterade anklår med hasselbackspotatis.
Till denna fettsnåla anrättning, konfiterade anklår, hade jag valt Pernand-Vergelesses Premier Cru, Clos de la Croix de Pierre (eller ren budget som funkar, Bouchard Aîné Pinot Noir). Jag har i och för sig kört potatisen i ankfettet till så min rätt var ännu fetare. Då får man dra upp syran några snäpp :)

Annars är Un Jour riktigt trevligt. 2022 kan du lägga på hyllan några år.

Det här var nog det bästa vinet jag druckit. Hyfsat dyrt men lika bra som prislappen.
20240105_193317.jpg

Vad är det här då? Har sökt lite på det som står på etiketten och gissar på 1940-talet någonstans med tanke på etikettens utformning. Har två sådana flaskor, men den andra flaskans etikett är väldigt nött.
IMG_6872.jpeg

Helt ointresserad av vin. Uppväckt på landet. Varför krångla till det när det finns coca cola och Explorer vodka? För att inte skämmas numera utbytt till Härnö/brygga gin och ekobryggeriet men samma bonne i botten. Nåväl - det här vinkällare-spåret gör ju att det är en given bevakning på tråden! Riktigt bra spännings-hållare att varje gång man tror man ska få svar får man se en ny kryptiskt spännande vinflaska.

Nu ska jag kolla på mello och dricka trocazero!

Ja... Vad är det där... Jag har inte haft den äran att dricka några särskilt gamla vita graves. Det ser inte så brunt ut. Det är vad jag förstår en erkänd producent (ett cooperativ som sysslat med en del egna blandningar genom åren, startat 1820). Det ser klart och fint ut, och inte brunt, så chansen är ju rätt stor att det är drickbart. Vad står det före Monopole, på vänstersidan? Det är i alla fall högst troligt att det är från en vingård och inte en blandning. (Monopole) och Marque depose betyder bara att någon registrerat varumärket, som Trocadero :) Saknas det mycket i flaskan kan det nog vara vinäger, men vem vet... Förvara dem mörkt och kallt bara innan du beslutar dig för vad du ska göra med dem.. Och självklart liggande (utgår ifrån att de inte läcker)

Helt ointresserad av vin. Uppväckt på landet. Varför krångla till det när det finns coca cola och Explorer vodka? För att inte skämmas numera utbytt till Härnö/brygga gin och ekobryggeriet men samma bonne i botten. Nåväl - det här vinkällare-spåret gör ju att det är en given bevakning på tråden! Riktigt bra spännings-hållare att varje gång man tror man ska få svar får man se en ny kryptiskt spännande vinflaska.

Nu ska jag kolla på mello och dricka trocazero!

Ja alltså... Troca zero? Vatten är ju rätt gott det med tänker jag, men det är väldans skönt att vi är olika. Njut av trocca & cola och varför inte en hederlig grogg!

Vad ville du ha svar på (i den här tråden, cyklar är jag inget vidare på :P )?

Ja... Vad är det där... Jag har inte haft den äran att dricka några särskilt gamla vita graves. Det ser inte så brunt ut. Det är vad jag förstår en erkänd producent (ett cooperativ som sysslat med en del egna blandningar genom åren, startat 1820). Det ser klart och fint ut, och inte brunt, så chansen är ju rätt stor att det är drickbart. Vad står det före Monopole, på vänstersidan? Det är i alla fall högst troligt att det är från en vingård och inte en blandning. (Monopole) och Marque depose betyder bara att någon registrerat varumärket, som Trocadero :) Saknas det mycket i flaskan kan det nog vara vinäger, men vem vet... Förvara dem mörkt och kallt bara innan du beslutar dig för vad du ska göra med dem.. Och självklart liggande (utgår ifrån att de inte läcker)
Den ena är Top Shoulder och den andra är Upper Shoulder när det kommer till nivån.
Det som står innan Monopole är ”Eschenauer”. De förvaras under jord, svalt, mörkt och flaskorna ligger ner.

Den ena är Top Shoulder och den andra är Upper Shoulder när det kommer till nivån.
Det som står innan Monopole är ”Eschenauer”. De förvaras under jord, svalt, mörkt och flaskorna ligger ner.
Då verkar det väl friskt så långt :) Riktigt kul att botanisera i gamla flaskor på det där viset! Gissar att du hittat denna? https://www.sodivin.co.uk/brand/680-eschenauer-et-cie Ser ju ut att kunna vara nåt. Finns en -49, om det kan stämma...

Ja alltså... Troca zero? Vatten är ju rätt gott det med tänker jag, men det är väldans skönt att vi är olika. Njut av trocca & cola och varför inte en hederlig grogg!

Vad ville du ha svar på (i den här tråden, cyklar är jag inget vidare på :P )?
Frågan är: Var weidon hittat sina flaskor, hur kom han över huset där de finns, vad är nästa flaska han hittar och allt annat runt :)

Edit: kan ha funnits överdrifter och rena lögner i mitt intresse för mello etc också ;)

Senast ändrad:
Kul med lite gammal Bordeaux i tråden. Låter som en källare jag gärna hade botaniserat i..
,
Firar kvällen lite extra med Bourgogne från Hudelot-Noellat. 2012 Les Suchots, en väldigt trevlig 1er cru i Vosne-Romanée som jag köpte i Beaune för några år sedan.

IMG_2929.png

Systembolagets värdering (rekommenderat utropspris) är i alla fall lägre än priserna som man såg på nätet.
Fått värderingen på 3 st flaskor Chateu Latour från 1929, 2 st med höjden Top Shoulder är utgångsbudet 16000 kr/st, 1 flaska med något lägre nivå sattes till 5000 kronor.

Jag tycker att vi ska bli goda vänner du och jag och fira tilldragelsen hemma hos dig, möjligen med en liten flaska vin eller två ?

Systembolagets värdering (rekommenderat utropspris) är i alla fall lägre än priserna som man såg på nätet.
Fått värderingen på 3 st flaskor Chateu Latour från 1929, 2 st med höjden Top Shoulder är utgångsbudet 16000 kr/st, 1 flaska med något lägre nivå sattes till 5000 kronor.
Jag kan kanske ev köpa skillnaden mellan dem (risken att det är odrickbart ökar ju) men det låter lågt. Vill minnas att den jag drack var ca 25 år vid tillfället och att den var värderad till något liknande på wine-searcher. Dina bör ju ligga märkbart högre, om än svårvärderade... (Min var i mint condition, lagrad av mig i exakt 10 år) Den som finns ligger 'något' högre i alla fall!

https://www.wine-searcher.com/find/latour+pauillac+medoc+bordeaux+france/1929/usa

Det dräller ju inte av dem precis. Kan du dessutom bevisa att de legat i samma källare i x år är det ett jäkla plus eftersom det inte är helt ovanligt med rätt raffinerade förfalskningar...

Men jag håller med Pfaff. Vi borde fira lite. Jag kan kasta in en 'lokal' ungefär mitt emellan er och en flaska bubbel av hyffsad kvalisort och lite gåslever för den som vill ;)

Gott Ukrainskt vin. Kraftig härligt mustig Merlot

Bilagor

• 20240831_193159.jpg
    20240831_193159.jpg
    1.4 MB · Besök: 49
  • 20240831_192752.jpg
    20240831_192752.jpg
    1.4 MB · Besök: 47
  • 20240831_184311.jpg
    20240831_184311.jpg
    1,007.6 KB · Besök: 48