[OT] Vilket webhotell för hemsida om cykling?

Tiki

Aktiv medlem
Vi är i slutspurten av ett Leaderprojekt där vi ska synliggöra stadens cyklingsmöjligheterna (Racer/utflyktsturer/MTB) på en hemsida. Tänkte bara be om råd då personen som ska göra vår hemsida vill att vi ska teckna webhotell hos Strongbox (Web unlimited) och det kostar 124 kr/mån.

Det känns lite saftigt då exempelvis One eller Loopia är avsevärt billigare. Argumenten för Strongbox är bland annat att det är avsevärt stabilare och snabbare laddtid för hemsidesnickraren och den som går in på sidan.

Det hör till saken att det sedan är cykelklubben som betalar/håller för sidan.

Håller argumenten? Tacksam för svar.

Jag har ingen erfarenhet av just den leverantören, men om ni ska signa upp, så se till att det inte är med nån affiliatelänk från hemsidesnickraren så att ni får ett webbhotell bara för att han vill ha provision... Var kritisk.

Valet av hostingleverantör bör bero på vilken trafik ni förväntar er, se till att ni har en skalbar lösning där ni med enkelhet kan öka på inkluderad datamängd etc om det skulle behövas.

/Rasmus

IMRasmus skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
What he said.

Plus att jag kört FS-data samt one. Båda med lyckat resultat.

Loopia har haft lite problem med sina DNS'er om jag kommer ihåg rätt men skall nog ha bra hastighet tror jag.

Jag har kört one ett antal år och tycker det funkar helt ok med tanke på priset. Har man inte jättemånga användare och tunga databaser så borde det väl räcka?

Jag kör med one.com till alla sidor förutom de jag bygger i joomla, de hamnar på Loopia. One är väl kanske inte det rappaste hotellet men det är billigt. Än så länge har ju inte hittat någon anledning att välja något kraftfullare än Loopias privatpaket för 83 kr/mån.

Tack för alla dessa råd! Jag har också god erfarenhet av One så jag kan inte riktigt se nyttan men jag inte någon jättekoll på detta område.

Gällande trafikmängd så har jag svårt att se att det ska bli någon rejäl anstormning även om man givetvis önskar det..... Kan man hoppas på 500-800 unika träffar i månaden under sommarmånaderna och avsevärt färre under lågsäsong? En gissning från min sida. Vi får se om ni tycker våra fina singletracks är värda att besöka? :)

Återkommer med länk när sidan väl ligger ute om en dryg månad.

500-800 i månaden är ju nästintill inga.
Om ni inte bygger med nån konstig supertung teknik så kommer vad som helst duga.

Börja med One.com och om det inte duger så flytta. Jag tror ni kommer bli jättenöjda.

Happy blev i stort sett utkastat från sitt första (och enda) webhotell, vi använde nästan en hel servers kapacitet själva och det gillade de inte :-)

Plus ett på Binero.. inga konstigheter med god överblick och användbarhet, bra telefonsupport och billigare än Crystone.

Webhotell-branchen har mognat lite och man får numera oftast vad man betalar för. Tycker man 100 spänn är lagom så delar man server med en massa andra och får räkna med högst varierande svarstider. Det som skiljer ett bra och dåligt webhotell är hur många kunder man lägger på varje server och hur snabbt man åtgärdar problem (flyttar/begränsar en kund som suger upp all IO, allt minne eller all bandbredd).

Tillbaka
Topp