Vi har en lösning från Verisure som jag är väldigt nöjd med. Betalar drygt 300 kr/mån.
I sinnet har jag valt att dela upp kostnaden för att motivera den:
- 100 kr larmfunktion inkl avskäckande skyltar och dekaler
- 100 kr brandlarm
- 100 kr smarta funktioner
Brandlarmet tycker jag är den viktigaste delen egentligen. Sammankopplade deckare (larmar en så larmar alla) som går till central och som också bevakas av kamera = centralen kan se om/hur det brinner och sätta in åtgärd. Ett bra brandlarm kan ju vara skillnad mellan liv och död och husets vara eller inte vara vid en brand...
De smarta funktionerna använder jag dagligen. Några har redan nämnts och jag har kompletterat med en tempmätare utomhus. Smidigt att som cyklist kunna kolla dagens temp via appen innan man kliver upp, och fundera på klädval inför cykelpendlingen.
Har ett antal "smartplugs" som kan styra el/belysning. De är omotiverat dyra, men användbara! Använder dem för belysning (bl a automatiskt anpassat till solens upp/ner) och kaffebryggare. Laddar den senare på kvällen och den brygger sedan på inställd tid = du vaknar till nybryggt kaffe. Den är också inställd på att slå av när vi larmar på = du glömmer inte stänga av kaffebryggaren.
Via appen kan du bl a larma på/av, aviseras när någon larmar på/av (smidigt att se när kidsen kommer hem), bevaka och styra alla smartplugs, se temp på alla givare, se vilka dörrar (med magnetkontakt) som är öppna/stängda...
Dessutom går larmet att integrera med Yale Doorman. Har dock inte kommit dit ännu. Det går också att komplettera med "webbkameror" som kan bevakas via samma app. Inte heller det jag testat.