OT Villalarm

vanm

Medlem
OT Villalarm
Hej!

Har precis köpt hus och genast ringer försäljare upp. Det som jag och hustrun klurat mest på är om vi ska skaffa villa larm eller inte?

Någon som har erfarenheter om olika företag ex. Alert alarm, verisure, sector alarm mm?

Tar tacksamt emot synpunkter.

Senast ändrad:
OT Villalarm
Vi har larm via Länsförsäkringar i vår villa.
Ringer från larmcentralen så fort något löser ut.
Inbrottslarm 2ggr (svärfar som inte förstod hur man larmade av samt en skugga från en kraftig sol som löste ut kameradeckaren.)

Dom ringer direkt och väktare har varit på plats mellan 5-7min efter larm. (Vi bor 5km utanför tätort)

OT Villalarm
Vi har ett paket ifrån Verisure. Inga larm hitills och hoppas att det förblir så. Gillar att man kan se om det är larmat eller ej via app, plus lite fler funktioner såsom temperatur, fuktighet och sånt. Det går att slå på fjärrstyrda eluttag.
Vid larm kan bolaget dessutom slå på kameror i huset för att se vad det handlar om.

OT Villalarm
Igår kväll gick jag in och började läsa om larm på byggahus och blev avskräckt.

Om jag inte vill betala en abbonemngsavgift, men ändå ha ett hyggligt larm; är det siemens som gäller då? Kan någon ge lite insikt?

För 5 år sedan var power max ett alternativ, men de verkar inte ha utvecklas alls.

OT Villalarm
Jag har Sector Alarm som jag är nöjd med. Kostar runt 300:-/mån och då ingår batteribyten och installation av larmet. Har inte haft några inbrott ännu så jag vet inte hur det funkar vid skarpt läge men deras kundsupport är bra. Finns en app där man kan styra till och frånslag om man vill samt se vilken nyckelbricka som aktiverat och avvaktiverat larmet.

OT Villalarm
Selast sa:
Jag har Sector Alarm som jag är nöjd med. Kostar runt 300:-/mån och då ingår batteribyten och installation av larmet. Har inte haft några inbrott ännu så jag vet inte hur det funkar vid skarpt läge men deras kundsupport är bra. Finns en app där man kan styra till och frånslag om man vill samt se vilken nyckelbricka som aktiverat och avvaktiverat larmet.

Vi har också Sector. Funkar helt ok.
Kostar oss ca 6000 kr/år.
Kostnaden är beroende på hur många sensorer du har inkopplat på systemet.

Har heller inte haft nåt inbrott, men när det har börjat larma pga att man satt på larmet av misstag så har de ringt upp omedelbart.

OT Villalarm
Är man lite teknisk/händig och intresserad kan man ju bygga ihop själv och ansluta till t.ex Lövestad, annars kan man köpa lite dyrare genom Garda Alarm.

Du äger larmet och gör vad du behagar med det till skillnad från Verisure och de andra som ska ha betalt för precis allt.

Vi har Garda för att vi fick en bra deal och inte hade nån som helst lust med ett hemmaptojekt till just nu. Vi är hittills nöjda med både Garda och larmcentralen Lövestad trots lite strul i början.

PS. Temperaturgivare och annat elände bör man ha i ett separat system. T.ex led en större leverantör av ett problem där temperaturdata kunde låsa centralen och inga larm gick. Låt larmsystem vara just larmsystem och inte ett internet-of-crappythings system!

Senast ändrad:
OT Villalarm
Vi har en lösning från Verisure som jag är väldigt nöjd med. Betalar drygt 300 kr/mån.

I sinnet har jag valt att dela upp kostnaden för att motivera den:
- 100 kr larmfunktion inkl avskäckande skyltar och dekaler
- 100 kr brandlarm
- 100 kr smarta funktioner

Brandlarmet tycker jag är den viktigaste delen egentligen. Sammankopplade deckare (larmar en så larmar alla) som går till central och som också bevakas av kamera = centralen kan se om/hur det brinner och sätta in åtgärd. Ett bra brandlarm kan ju vara skillnad mellan liv och död och husets vara eller inte vara vid en brand...

De smarta funktionerna använder jag dagligen. Några har redan nämnts och jag har kompletterat med en tempmätare utomhus. Smidigt att som cyklist kunna kolla dagens temp via appen innan man kliver upp, och fundera på klädval inför cykelpendlingen.

Har ett antal "smartplugs" som kan styra el/belysning. De är omotiverat dyra, men användbara! Använder dem för belysning (bl a automatiskt anpassat till solens upp/ner) och kaffebryggare. Laddar den senare på kvällen och den brygger sedan på inställd tid = du vaknar till nybryggt kaffe. Den är också inställd på att slå av när vi larmar på = du glömmer inte stänga av kaffebryggaren.

Via appen kan du bl a larma på/av, aviseras när någon larmar på/av (smidigt att se när kidsen kommer hem), bevaka och styra alla smartplugs, se temp på alla givare, se vilka dörrar (med magnetkontakt) som är öppna/stängda...

Dessutom går larmet att integrera med Yale Doorman. Har dock inte kommit dit ännu. Det går också att komplettera med "webbkameror" som kan bevakas via samma app. Inte heller det jag testat.

OT Villalarm
Har bott i villa utan larm i sthlm förort hela mitt 45åriga liv och vi har haft ett inbrott för 25år sen.
Har det varit värt 45år×12mån×300kr = 162000 kr ...eller har man ginnsat det nu och har haft när man kommer hem...?

OT Villalarm
Som HM säger. Det blir mycket pengar över lång tid.
Jag har ett Agility 3 Larm hemma som jag köpte via en kompis som har larmfirma. Va billigare än vad dom flesta betalar om året.
Har en app som jag kan styra larmet med om jag skulle vilja. Alla larm(om det händer något) går till mig frugan och min farsa via appen / Mail.
Bor du i 031 området så skicka PM så förmedlar jag kontakt till en bra larmkille som säljer och installerar larm både med och utan månadsavgift.

OT Villalarm
swedo sa:
Igår kväll gick jag in och började läsa om larm på byggahus och blev avskräckt.

Om jag inte vill betala en abbonemngsavgift, men ändå ha ett hyggligt larm; är det siemens som gäller då? Kan någon ge lite insikt?

För 5 år sedan var power max ett alternativ, men de verkar inte ha utvecklas alls.

Jobbar på Siemens så jag är kanske partisk. Men jag jobbar inte med larm utan med styrsystem. Har flera kollegor som kör med Siemens och är väldigt nöjda. Du får med programmeringsverktyget så du är inte beroende av någon annan. Men det kostar en hel del att skaffa. Om jag skulle skaffa larm så hade det utan tvekan blivit Siemens.

OT Villalarm
Finns en uppsjö larm som man kan köpa och administrera själv. Se bara till att köpa ett där du har möjlighet att köpa till de prylar du behöver och att styrningen funkar smidigt. Kör man däremot även trådat så kan man blanda som man vill vad det gäller detektorer. Läs på var och hur man lämpligast sätter prylar och skalskydda de mest troliga ingångsvägarna. Störst chans att de vänder direkt om larmet utlöser redan innan de tagit sig in i huset.

OT Villalarm
Värt att kolla upp är hur lång responstid väktarna har. Om det är över 15 min är det rätt meningslöst med utryckning, ett inbrott pågår inte så länge.

Vi hade inbrott för några år sedan, grannen såg dem men hann inte dit innan de åkt igen. Vi bor på landet och har numera larm utan utryckning men med blinksiren utomhus+kameraövervakning och framförallt stora larm- och kameraskyltar.

OT Villalarm
hm sa:
Har bott i villa utan larm i sthlm förort hela mitt 45åriga liv och vi har haft ett inbrott för 25år sen.
Har det varit värt 45år×12mån×300kr = 162000 kr ...eller har man ginnsat det nu och har haft när man kommer hem...?

Hur mycket kostar ett inbrott i tid och pengar?
Hur värderar man den smutsiga känslan de flesta inbrottsoffer berättar om?
Hur värder man minnessaker som går förlorade i ett inbrott eller brand?
Hur mycket kostar en villabrand, rent ekonomiskt och känslomässigt?

Det finns många parametrar att väga in vad gäller larm.

Jag gissar att du lagt mer pengar än så på cykel, är det verkligen ekonomiskt försvarbart? ;-)

OT Villalarm
Får man rabatt på hem/villaförsäkringen om man har larm? Jag gissar att det är en fingervisning om larm hjälper eller inte.
Är det någon som har koll på om man får rabatt?

OT Villalarm
jomper sa:
Och skyddar ett larm isåfall mot det du listar? Tveksamt imho.
+1

Ett larm i hemmet kortar ner tiden en tjuv kan spendera i hemmet och gör dem lite mer stressade. Men det är långt ifrån säkert att larmet hindrar dem från att gå in. Ett larm i tex en sommarstuga har som primär uppgift att hindra att någon kommer och bosätter sig hos dig eller att huset står öppet och kan ta skada av väder och vind.

För 6000kr om året kan du ha en jäkligt bra försäkring om något faktiskt skulle bli stulet. Jag skulle föredra ett privat larmsystem med extern ljud- och ljussiren som drar igång med kanske 30s fördröjning (så man hinner stänga av vid falsklarm), intern larm direkt. Och givetvis larm till din eller fleras telefoner.

OT Villalarm
Stigtramparn sa:
Finns en uppsjö larm som man kan köpa och administrera själv. Se bara till att köpa ett där du har möjlighet att köpa till de prylar du behöver och att styrningen funkar smidigt. Kör man däremot även trådat så kan man blanda som man vill vad det gäller detektorer. Läs på var och hur man lämpligast sätter prylar och skalskydda de mest troliga ingångsvägarna. Störst chans att de vänder direkt om larmet utlöser redan innan de tagit sig in i huset.

Och kör inte trådlöst. Det är bara leksaker och extremt enkla att störa ut.

OT Villalarm
jomper sa:
Och skyddar ett larm isåfall mot det du listar? Tveksamt imho.

Nej, det gör det naturligtvis inte, men personligen är jag hellre med än utan larm. Om tjuven är ute efter något specifikt, är larmet naturligtvis inget jätteskydd, men mitt intryck är att tjuvar hellre går in i grannens hus om det saknar larm. Men jag kan såklart ha fel.

Jag får billigare försäkring tack vare mitt larm.

OT Villalarm
Bengt-re sa:
Stigtramparn sa:

Och kör inte trådlöst. Det är bara leksaker och extremt enkla att störa ut.
Kör bara trådat själv men säg det till alla larmfirmor som far runt och kränger larm :-) Har dock blivit betydligt bättre på trådlösa fronten och faktiskt tom larmfirmor som erbjuder lite mer avanserade uppkopplingar för att komma runt sånt.

OT Villalarm
vanm sa:
Tror Folksam ger 5% rabatt på försäkringen, i mitt fall ca 200kr/år i rabatt

För att ansluta till det som fhloston skriver här ovan: om larmet ger så lite som 5% rabatt på hemförsäkringen innebär det att larmet i praktiken inte hjälper mot nånting...

OT Villalarm
Om man skaffar ett hyrlarm kan det vara bra att kolla hur installatörskoderna hanteras. Jag har sett skräckexempel där den koden kan användas till allt inkl larma av och att alla kunder (och installatörer, även fd) har samma.

Själv köpte jag ett riktigt larm för några år sedan och lät koppla det till en välkänd larmcentral för 98 kr/månad. Dock Inga fria utryckningar, men å andra sidan är det riktiga väktare som kommer till skillnad mot vissa andra som skickar närmaste installatör.

Larmmarknaden för privatpersoner känns f ö mer fokuserad på spöar och coola funktioner än på säkerhet.

OT Villalarm
Oskar sa:
vanm sa:

För att ansluta till det som fhloston skriver här ovan: om larmet ger så lite som 5% rabatt på hemförsäkringen innebär det att larmet i praktiken inte hjälper mot nånting...
Försäkringskostnaderna för inbrott är relativt litet jämfört med kostnader för tex brand och vattenskador. I många fall handlar ett inbott om lite brytskador på ett fönster och smycken för någon tusenlapp.

OT Villalarm
Stigtramparn sa:
Oskar sa:
vanm sa:

Försäkringskostnaderna för inbrott är relativt litet jämfört med kostnader för tex brand och vattenskador. I många fall handlar ett inbott om lite brytskador på ett fönster och smycken för någon tusenlapp.
Precis. I många fall tror jag att man skulle vinna på att se över sin hem- och villaförsäkring. Den som faktiskt täcker något som kostar mycket.

Tillbaka
Topp