heffaklump
Ny medlem
[OT] Vin och chokladrycksbryderier
Okej, min första fråga handlar om Oatlys havredryck med chokladsmak. Jag undrar hur "nyttig" denna är? Jag vet att man inte ska dricka 5 liter eftersom det är för mycket energi, men jag undrar över sammansättningen. Det är inte mycket tillsatt socker (3%), men den totala sockerhalten är ändå ganska hög(7%), jag undrar om det är nått specialhavre i drycken eller om vanligt havre är såpass rikt på sockerarter?
Ingredienser: Havrebas (Vatten, havre 10%), socker (3%), kakaopulver (1%), rapsolja mm...
Näringsvärde:
Energi 55 kcal
Protein 9.5 g
Kolhydrater 9.5 g
varav sockerarter 7 g
Fett 1.5 g
varav mättat fett 0.2 g
Kostfiber 1 g
vitaminer etc...
Sedan skulle jag gärna mottaga några tips på goda rödviner. Jag vet att det finns en tråd om vilket vin som dricks, men där står inte mycket om karaktären så jag vet inte vilket jag skulle tycka om. Jag är definitivt ingen finsmakare / proffs, bara entusiast. Jag tycker om riktigt mastiga viner, sträva och smakrika. Det ska nästan vara lite svårt att dricka det, då tycker jag om det. Jag vet inte om jag bättre kan förklara hur jag menar. Om någon har några tips (som inte är svindyra) så ska jag testa!
Många tack på förhand.
/Heffaklump
Ingredienser: Havrebas (Vatten, havre 10%), socker (3%), kakaopulver (1%), rapsolja mm...
Näringsvärde:
Energi 55 kcal
Protein 9.5 g
Kolhydrater 9.5 g
varav sockerarter 7 g
Fett 1.5 g
varav mättat fett 0.2 g
Kostfiber 1 g
vitaminer etc...
Sedan skulle jag gärna mottaga några tips på goda rödviner. Jag vet att det finns en tråd om vilket vin som dricks, men där står inte mycket om karaktären så jag vet inte vilket jag skulle tycka om. Jag är definitivt ingen finsmakare / proffs, bara entusiast. Jag tycker om riktigt mastiga viner, sträva och smakrika. Det ska nästan vara lite svårt att dricka det, då tycker jag om det. Jag vet inte om jag bättre kan förklara hur jag menar. Om någon har några tips (som inte är svindyra) så ska jag testa!
Många tack på förhand.
/Heffaklump