[OT] Vinterdäck till bilen

Tommi87

Aktiv medlem
Hopp då var det vinter igen och vinterdäcken ska på.

Men vad ska man ha?
Dubbat eller o-dubbat?
Vilket märke/modell?

Jag kör mestadels i Göteborg, inte så mycket inne i själva stan och begränsas inte av något dubbförbud.

Har kids i bilen så tänker att det är säkerhet före ekonomi.

Har alltid gillat att ha lite dubb i däcken men de senaste åren kört dubbfritt (det följde med bilen vid köp).
Tyckte så där om dem men tänker att det kan vara kvalisorten det är fel på.

Hur går era tankar?
Happy brukar leverera när det gäller att jämföra!

Efter nästan på dagen 30 års körande så skulle jag välja dubb.
Varför?
Jo.. om man bara körde på snö.. ingen is eller så.. utan bara snö. Så räcker dubbfritt alldeles förträffligt. Det är mycket större friktion i snö än vad många tror och ren snöväg är sällan halkig.
Men.. Kör man på blandat underlag eller övervägande "bar" asfalt där körbanan poleras av den mängd bilar som kör och där frost och svartis är ett problem så skulle jag välja dubbat.

Inte svårare än så.
Detta är mina högst personliga åsikter och jag behöver inte försvara dessa.

Jag har kört dubbfritt i 8-9 år nu och kommer att fortsätta med det. Den enda praktiska nackdelen som jag ser det är sämre grepp där det är blöt blankis. Därav följer att man på ett annat sätt måste vara uppmärksam och medveten. Framkomlighet och grepp är tillräckligt. Det är bara extremsituationerna där de har andra egenskaper.

Jag rekommenderar INTE dubbfritt till unga, oerfarna eller disträa förare. De grupperna behöver alla extra marginaler som går att få när man missbedömer underlaget.

Kör man som folk så är det minst lika säkra - möjligen säkrare eftersom de kräver att man är mer vaksam och kör med lite större marginaler speciellt i situationer där man kan befara underlag där det är väldigt halt.

Oaktat val - välj bra däck. Det finns många rätt usla däck av både dubbade och odubbade.

Jag har alltid haft dubb förut. Nu senaste tre vintrarna dubbfria Viking Contact.

Här i Göteborg är det två dagar om året dubb kanske hade vart najs. Kör du dagligen eller inte? Det avgör lite.

Har annars vart i fjällen, i Värmlandsskogen och dragit loss brorsan som knappt kunde starta från stillastående med manuell och sina halvslitna dubbdäck men för mig funkade det prima, samt på den berömda E4an söder om Sundsvall en sån där dag när långtradare låg i rader i dikena men aldrig saknat grepp.

Visst det släpper lite ibland och det är förmodligen obehagligt i fel bil men min V70 av 2004 års modell gör det så förutsägbart och snällt att jag inte störs av det.

Jag saknar inte dubben.

Plush sa:
Varför?
Jo.. om man bara körde på snö.. ingen is eller så.. utan bara snö. Så räcker dubbfritt alldeles förträffligt. Det är mycket större friktion i snö än vad många tror och ren snöväg är sällan halkig.
Men.. Kör man på blandat underlag eller övervägande "bar" asfalt där körbanan poleras av den mängd bilar som kör och där frost och svartis är ett problem så skulle jag välja dubbat.

Inte svårare än så.

+1 på den helt o hållet.

Bengts sista råd är sunt oavsett. Däck är för billigt och viktigt för att snåla på.

Synd man är både ung (och som en följd av det förhållandevis oerfaren) och generellt disträ. Det går väl åt skogen snart :-)

Plush sa:
Varför?

Inte svårare än så.

Tjena!

+1 med tillägget att man ska inte snåla och köpa skitdäck. Det är helt galet vilken skillnad det är på bra och dåliga däck. Nokian Hakkapeliitta 8 sitter på min bil nu och levererar riktigt bra. Frun har Goodyear Ultragrip Ice Artic och dom känns bra också. Hade Michelin X-ice North innan och dom hade bra grepp så länge dubben satt kvar men dubben trillade ur på en och en halv vinter. (Ca 2000 mil), mina Nokia har tappat tre dubb på ungefär samma sträcka.

Jag har alltid kört med dubb, köpte ny bil till sambon nyligen som det satt dubbfritt på. Blev minst sagt positivt överraskad över prestandan.

Hennes bil är dock en andrabil och kommer inte vara den som åker till fjällen etc. På kombin kommer det vara dubb som gäller, men bodde jag i Göteborg hade jag nog valt dubbfritt. Jag bor i Hudiksvall och här är det mycket halka vid kusten och ofta kaos på E4.

Oavsett dubb eller inte så kostar bra däck. Jämför några tester och skall du köpa dubbfritt så är det nordiska dubbfria från något av de stora märkena som gäller. Kolla priser på prisjakt, beställ till lokal firma för montering.

Rattnalle sa:
Bengts sista råd är sunt oavsett. Däck är för billigt och viktigt för att snåla på.

Synd man är både ung (och som en följd av det förhållandevis oerfaren) och generellt disträ. Det går väl åt skogen snart :-)

Äh, men jag kommer ihåg ett tillfälle när en "gubbe" som var före mig på däcksverkstaden pratade länge och väl om för och nackdelar med olika däck, testresultat och så vidare - han valde sedan efter en klok och välbetänkt process några däck som däckskillen och något däckstest rekomenderade. Dyra fina däck till hans stora tunga, säkra topputrustade Audi. Sen en förbigående så skulle han ha däck till en Nissan Micra som hans fru och son delade på - den bilen utan ABS, usel krocksäkerhet och som framförs av som jag uppfattade oerfarna förare fick det billigaste som däcksfirman hade....

Jag tycker att det var fel tänkt.

Bengt-re sa:
Rattnalle sa:

Äh, men jag kommer ihåg ett tillfälle när en "gubbe" som var före mig på däcksverkstaden pratade länge och väl om för och nackdelar med olika däck, testresultat och så vidare - han valde sedan efter en klok och välbetänkt process några däck som däckskillen och något däckstest rekomenderade. Dyra fina däck till hans stora tunga, säkra topputrustade Audi. Sen en förbigående så skulle han ha däck till en Nissan Micra som hans fru och son delade på - den bilen utan ABS, usel krocksäkerhet och som framförs av som jag uppfattade oerfarna förare fick det billigaste som däcksfirman hade....

Usch ja. Otäckt fel.

Bengt-re sa:

Tjena!

Hade en kund som var inne med en Ford Fiesta från 1992, mitt i sommaren och 24° ute, på bilen sitter det urdubbade vinterdäck från 1998, dvs tjugo år gamla. Påpekade det dåliga med att köra med dom däcken. Svaret var att dom köpt bilen till dottern, som precis tagit körkort, och ville inte lägga ut några pengar på den gamla kärran så det var jättebra med däck som hon kunde köra året runt.

1. Bil med extrem dålig säkerhet
2. Extremt dåliga däck
3. Ovan förare

Låter som ett perfekt recept...

Jag var bra sugen på att vråla, rakt i kundens ansikte, att han måste hata sin dotter. Men höll minen och påpekade igen att det är inte dyrt med bra däck.

Rattnalle sa:
Jag har alltid haft dubb förut. Nu senaste tre vintrarna dubbfria Viking Contact.

Här i Göteborg är det två dagar om året dubb kanske hade vart najs. Kör du dagligen eller inte? Det avgör lite.

Har annars vart i fjällen, i Värmlandsskogen och dragit loss brorsan som knappt kunde starta från stillastående med manuell och sina halvslitna dubbdäck men för mig funkade det prima, samt på den berömda E4an söder om Sundsvall en sån där dag när långtradare låg i rader i dikena men aldrig saknat grepp.

Visst det släpper lite ibland och det är förmodligen obehagligt i fel bil men min V70 av 2004 års modell gör det så förutsägbart och snällt att jag inte störs av det.

Jag saknar inte dubben.

Hmm, generellt gillar jag inte argument som går mot min världsbild. Kanske, kanske skall överväga dubbfritt nästa gång. Är inte jätteinsatt men kan tänka mig att dubbfritt gått framåt en hel del sedan de började bli populära i Sverige, så de kanske dras med negativa rykten från förr.

Det du skriver om bilen du har spelar nog också stor roll. Har man en bil som håller spår för mycket för att sedan sladda ut rejält så antar jag att dubb är ett bättre val. Har haft olika typer av bilar där, min nuvarande V70 -2000 (gamla karossen) är väldigt trevlig, man kan styra bra med sladd om man vill, den gör inget oförutsägbart. Den värsta jag haft var en 144, den höll spår extremt, för att sedan slänga ut bakvagnen.

Jag kör med Nokian Hakkapeliitta någonting dubbfritt, har inte haft några problem än vad jag minns.
En av fördelarna med dubbfritt är ju att man inte behöver vara så datumtrogen.

me.I.am sa:
Rattnalle sa:

Jag saknar inte dubben.

Hmm, generellt gillar jag inte argument som går mot min världsbild. Kanske, kanske skall överväga dubbfritt nästa gång. Är inte jätteinsatt men kan tänka mig att dubbfritt gått framåt en hel del sedan de började bli populära i Sverige, så de kanske dras med negativa rykten från förr.

Det du skriver om bilen du har spelar nog också stor roll. Har man en bil som håller spår för mycket för att sedan sladda ut rejält så antar jag att dubb är ett bättre val. Har haft olika typer av bilar där, min nuvarande V70 -2000 (gamla karossen) är väldigt trevlig, man kan styra bra med sladd om man vill, den gör inget oförutsägbart. Den värsta jag haft var en 144, den höll spår extremt, för att sedan slänga ut bakvagnen.
2004an är också lite sån. På en glashal motorväg går det att ställa den lite på bredden med ett ryck i ratten men det sker väldigt kontrollerat och den går snällt tillbaka.

Men jag ska också vara tydlig med att jag inte är beroende av min bil i vardagen. Den används bara på fritiden. Då har jag dock då inte råkat ut för väglag där jag saknade dubben på riktigt. För mig är värdet större i att slippa dubben de 90 % av de tre fyra månader om året den är monterade som de verkligen inte behövs utan bara låter illa än att behöva tagga ner rejält ett fåtal gånger om året. Hade jag varit beroende av bilen hade jag nog övervägt dubb beroende på var jag bodde och körde.

Bengt-re sa:
Oaktat val - välj bra däck. Det finns många rätt usla däck av både dubbade och odubbade.

Instämmer likt alla andra i detta. Köpte nyligen nya vinterdäck och valde för första gången på rätt många år dubbade (Good Year).
Om man kollar tester så hamnar idag dubbfria i stort sett lika högt som dubbade. Bara små detaljer som skiljer och tvärtom vad som verkar vara allmänt vedertaget så är de dubbfria ofta sämre på våt asfalt (alltså sörlandsvinter). Jag bodde i Luleå en tid och hade då fräscha dubbfria Nokian. Saknade aldrig grepp med dessa. Valet av dubbade den här gången handlade främst om ekonomi, de var billigare än de andra som placerat sig högt på däcktesterna och så stämde egenskaperna på de däcken jag valde bra med vad jag i nuläget tyckte jag borde prioritera.

Det finns nåt ett par år gammalt finskt test som visar att de dubbfria är sämre som nya på is men att de dubbade försämras mycket snabbare så att det jämnar ut sig efter några mil. Det vore intressant om någon kunde upprepa det testet och se om resultatet håller eller var en one-off.

Kneecap sa:
Bengt-re sa:

Tjena!

Hade en kund som var inne med en Ford Fiesta från 1992, mitt i sommaren och 24° ute, på bilen sitter det urdubbade vinterdäck från 1998, dvs tjugo år gamla. Påpekade det dåliga med att köra med dom däcken. Svaret var att dom köpt bilen till dottern, som precis tagit körkort, och ville inte lägga ut några pengar på den gamla kärran så det var jättebra med däck som hon kunde köra året runt.

2. Extremt dåliga däck
3. Ovan förare

Jag var bra sugen på att vråla, rakt i kundens ansikte, att han måste hata sin dotter. Men höll minen och påpekade igen att det är inte dyrt med bra däck.

Usch.... min första bil dubbade jag ur vinterdäck till och körde på sommaren. Osmart....

Rattnalle sa:
Det finns nåt ett par år gammalt finskt test som visar att de dubbfria är sämre som nya på is men att de dubbade försämras mycket snabbare så att det jämnar ut sig efter några mil. Det vore intressant om någon kunde upprepa det testet och se om resultatet håller eller var en one-off.

Har också läst det där men minns inte var. Kan nog stämma till viss del men vad som hänt på senare år är att de bästa dubbfria numera har lika bra egenskaper på is som de bästa dubbdäcken så det är nog svårt att säga något generellt kring dubbat vs. dubbfritt.

mao sa:
Rattnalle sa:

Har också läst det där men minns inte var. Kan nog stämma till viss del men vad som hänt på senare år är att de bästa dubbfria numera har lika bra egenskaper på is som de bästa dubbdäcken så det är nog svårt att säga något generellt kring dubbat vs. dubbfritt.

Var det inte en undersökning för några år sedan som däremot visade att dubbfria snabbt försämras över åren. Dvs det fina greppet på is är åt skogen redan efter ganska få tusen mil, där håller dubbarna längre.

Men det var väl också ett test som inte långa andra har gjort. Vet inte om det var försäkringsbolag, transportstyrelsen eller vem som gjorde det.

Senast ändrad:
Kört dubbfritt senaste 12 åren förutom nån vinter där jag fick med dubbat till en bil och har knappt saknat dubb nångång. Det saltas ju så mycket så hur ofta är det halt egentligen? Bor i Uppsala så vintrarna är väldigt blandade och åker man norrut till fjällen och sånt som många har som argument för dubbat behövs det ju i stort sett aldrig då det är riktig vinter där.
Kör i rätt jävliga väglag annars då jag plogar snö och det ofta är totalt oplogat när jag ska till jobbet. Dock är det ju oftast snö och inte is då!
Skulle säga att de som har störst nytta av dubb är garanterat de som bor i nedre halvan av landet och kör massa mindre vägar som inte saltas. Vissa vägar i skogen är det ju ren dödsis på och då är dubb rätt befogat!

Odubbat - inte alltid bra men nästan ?
20190301_151337-01.jpeg

moros sa:
mao sa:
Rattnalle sa:

Var det inte en undersökning för några år sedan som däremot visade att dubbfria snabbt försämras över åren. Dvs det fina greppet på is är åt skogen redan efter ganska få tusen mil, där håller dubbarna längre.

Men det var väl också ett test som inte långa andra har gjort. Vet inte om det var försäkringsbolag, transportstyrelsen eller vem som gjorde det.
Just det känner jag inte igen men skulle gissa på VTI om det är svenskt.

dnleriksson sa:
Skulle säga att de som har störst nytta av dubb är garanterat de som bor i nedre halvan av landet och kör massa mindre vägar som inte saltas. Vissa vägar i skogen är det ju ren dödsis på och då är dubb rätt befogat!

Tjena!

Det var när jag flyttade från Jämtland till mörka Småland jag började köra dubbdäck. Bajsade på mig rejält när jag råkade ut för svartis första gången.

Rattnalle sa:
moros sa:
mao sa:
Rattnalle sa:

Stämmer. Men jag hade det lite om bakfoten, dubbade slits snabbare men trots högre slitage ändå bättre grepp på is (märk väl)

https://www.mestmotor.se/automotors...bbdack-forsamras-mest-men-ar-anda-bast-pa-is/

"Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent," säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI. "Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck."

Däcktesterna har ju nackdelen att det handlar oftast om flång nya däck. Har det gjorts några fler test där man t.ex tar ett par testvinnande dubbade och dubbfria och testar de igen efter säg 1500 mil? (typ 2 års användning).

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Skogling sa:
När man verkligen behöver vinterdäck så behöver man

Hakka 9.
Den stora frågan är väl om man verkligen behöver köra bil de dagarna. Jag har en dubbad cykel att ta mig till jobbet på.
Problemet är ju att veta just de dagarna svartisen dyker upp på kvällen. Det går inte. Har man en gång bromsat där man vet att dubben var avgörande så chansar man inte. Håller med om att det är sällan de behövs, men när de behövs så gör de det. Bilbältet behövs också väldigt sällan, men ingen ifrågasätter att det används jämt.

ooms sa:
Rattnalle sa:
Skogling sa:

Hakka 9.
Den stora frågan är väl om man verkligen behöver köra bil de dagarna. Jag har en dubbad cykel att ta mig till jobbet på.
Problemet är ju att veta just de dagarna svartisen dyker upp på kvällen. Det går inte. Har man en gång bromsat där man vet att dubben var avgörande så chansar man inte. Håller med om att det är sällan de behövs, men när de behövs så gör de det. Bilbältet behövs också väldigt sällan, men ingen ifrågasätter att det används jämt.
Jag har personligen bara råkat ut för svartis på morgonen. Men visst, slår det om är valet gjort. Då får man göra en bedömning om det är risk för det eller inte och köra därefter.

För mig som aldrig kört bil norr om Sundsvall på vintern är det som brukar kallas det luriga vinterföret det normala. Förutsägbart och greppigt är det ju liksom aldrig utom när det är helt torr barmark. De fåtal gånger jag kört på en bra vinterväg tänker jag alltid att där hade ju vilka skitdäck som helst funkat.

Jag kom förresten på den gång vintertid jag mest saknat bra däck. Norge, december, nån småväg. Blöt snö som frös när den landade. Glashalt. Bilens värme räckte inte till utan jag fick stanna och skrapa rutan under färd regelbundet. Körde typ 60 och kunde då precis stanna på den sträcka som gick att se, vilket jag gjorde några gånger för att jag behövde skrapa. ABS som jobbade oavbrutet hela tiden om bromsen nuddades.

Däcken? Dubbade Gislaved Nordfront med ca 8 mm mönster och alla dubb utom någon enstaka kvar. Inga superdäck men knappast bottenskrap heller.

Kontentan? Ibland är det jävligt oavsett.

moros sa:
Rattnalle sa:
moros sa:
mao sa:
Rattnalle sa:

Stämmer. Men jag hade det lite om bakfoten, dubbade slits snabbare men trots högre slitage ändå bättre grepp på is (märk väl)

https://www.mestmotor.se/automotors...bbdack-forsamras-mest-men-ar-anda-bast-pa-is/

"Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent," säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI. "Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck."

Däcktesterna har ju nackdelen att det handlar oftast om flång nya däck. Har det gjorts några fler test där man t.ex tar ett par testvinnande dubbade och dubbfria och testar de igen efter säg 1500 mil? (typ 2 års användning).

Artikeln från mestmotor.se har 4 år på nacken. Har dock ingen aning om utvecklingen för dubbfria planat ut eller om det fortfarande händer mycket där.

moros sa:
Rattnalle sa:
moros sa:
mao sa:
Rattnalle sa:

Ur testet:
"VTI samlade ihop 27 nya och 50 begagnade vinterdäck. Slitaget var relativt måttligt på vinterdäcken, mönsterdjupet mättes till fem–sju år och genomsnittsåldern var 5,5 år."

Och testet gjordes 2015. Jag tvivlar inte på resultatet men det handlar alltså om däck som tillverkades för uppemot 10 år sedan. Det har hänt mycket med dubbfria däck på 10 år. Med dubbade också men generellt sett har det blivit mindre skillnad mellan dubbat och odubbat.

"Och testet gjordes 2015. Jag tvivlar inte på resultatet men det handlar alltså om däck som tillverkades för uppemot 10 år sedan. Det har hänt mycket med dubbfria däck på 10 år. Med dubbade också men generellt sett har det blivit mindre skillnad mellan dubbat och odubbat"

Jepp, det är väl därför det också varit lite kritik mot det, och att det inte är något test som upprepats av andra. Tycker det är synd, för många kör ju ändå på sina däck ett antal år, så just prestanda år 2,3 och 4 är ju intressant att veta jämfört med hur det beter sig som nytt.

moros sa:
"Och testet gjordes 2015. Jag tvivlar inte på resultatet men det handlar alltså om däck som tillverkades för uppemot 10 år sedan. Det har hänt mycket med dubbfria däck på 10 år. Med dubbade också men generellt sett har det blivit mindre skillnad mellan dubbat och odubbat"

Jepp, det är väl därför det också varit lite kritik mot det, och att det inte är något test som upprepats av andra. Tycker det är synd, för många kör ju ändå på sina däck ett antal år, så just prestanda år 2,3 och 4 är ju intressant att veta jämfört med hur det beter sig som nytt.
Ja en omgång till av det testet nu vore högst intressant.

Tob sa:
Rattnalle sa:
Tob sa:
Skogling sa:

Hakka 9.

Fyrhjulsdrift och Hakka 8 suv funkar rätt bra med har jag fått för mig. ;)
Bromsar det bättre med fyrhjulsdrift? Det är ju i första hand där begränsningen sitter.

Nej, det vet alla att det inte gör.
Men nu handlar väl inte all vinterkörning om att bromsa. Väl?
Nej men det brukar vara den största begränsningen är iaf min erfarenhet :-)

Rattnalle sa:
moros sa:

Ja en omgång till av det testet nu vore högst intressant.

Problemet är väl att det är svårt att få lika förutsättningar på begagnade däck och då göra ett rättvist test. För att uppnå någon slags vetenskaplighet bör de ju vara lika gamla, körts lika långt och slitits på liknande vis.
Ibland ser man ju beg. däck som lyfts in bland de nya som någon slags referens. Kan ju säga en del i alla fall.

Men generellt håller jag med om att det vore intressant att reda ut hur slitage påverkar, liksom hur olika däck påverkas av det. Rent subjektivt bland de däck jag haft senaste åren har jag främst märkt att halvslitna dubbfria blir påtagligt sämre i snöslask. Det handlar nog främst om mönsterdjup och dränering (killgissning!)

Rattnalle sa:
Tob sa:
Rattnalle sa:
Tob sa:
Skogling sa:

Hakka 9.

Fyrhjulsdrift och Hakka 8 suv funkar rätt bra med har jag fått för mig. ;)
Bromsar det bättre med fyrhjulsdrift? Det är ju i första hand där begränsningen sitter.

Nej, det vet alla att det inte gör.
Men nu handlar väl inte all vinterkörning om att bromsa. Väl?
Nej men det brukar vara den största begränsningen är iaf min erfarenhet :-)

Petter Solberg hade detta klart för sig iaf!

Bilagor

• ladda ned (9).jpeg
    ladda ned (9).jpeg
    15.1 KB · Besök: 111
Efter en biltur i Värmland, där jag svängde åt sidan för att släppa förbi två sandbilar så är det dubb för mig som gäller.. när det väl behövs är det jävligt skönt att ha bra dubbdäck.

Vas hände? Det kom underkylt regn/svartis, jag körde långsamt ner på en vägficka/mötesplats för att låta sandbilarna passera och när jag nästan står still så glider bilen glider rakt åt sidan.

Kneecap sa:
Skogling sa:

Hakka 9.

Tjena!

Det där sa du bara för att jag ska känna mig dålig med mina åttor.. Du ska alltid vara värst och ha det senaste!

Hakka 8 var ju en game changer. Att ha en uppsättning såna visar att man har koll. Hakka 9 är ju bara en uppföljare som köps av personer som önskar att de hade lika bra koll som de som köpte Hakka 8. :-)

Kneecap sa:
Bengt-re sa:

Tjena!

2. Extremt dåliga däck
3. Ovan förare

En person i familjen har kört i några år med dubbfria vinterdäck på grund av snålhet. Vissa ska inte finnas i trafiken.

+1
Eller det är för många som inte ska finnas i trafiken.
Har redan fått en kota på sniskan av en ung ovan förare som körde på oss bakifrån.
Förarstolen var knäckt bakåt... tur jag hade lite gymkropp kvar.
Händer samma idag blir jag nog förlamad.
När jag blev omkörd i en enfilsrondell, så kastade jag körkortet.

Tillbaka
Topp