[OT] Vinterdäck till bilen

Har alltid kört dubbelt inga som helst problem med en framhjulsdriven bil med abs och antislip. Håller man dessutom hastigheten och kör civiliserat hjälper det också till

Vägslitaget är verkligen brutalt med dubbdäck och kostar samhället enorma belopp

konstruktören sa:
Har alltid kört dubbelt inga som helst problem med en framhjulsdriven bil med abs och antislip. Håller man dessutom hastigheten och kör civiliserat hjälper det också till

Vägslitaget är verkligen brutalt med dubbdäck och kostar samhället enorma belopp

Tjena!

Liv är värt pengar. För det är inte bara nackdelar med slitage.

Dubbdäcken sliter mycket på vägarna

På högtrafikerade vägar innebär dubbarnas slitage även spårbildning och därmed sämre vägar året runt. Detta är huvudorsaken till att dubbdäck är förbjudna i många länder, där det råder brist på nötningsresistenta bergarter såsom porfyr. Den främsta orsaken till att vägbeläggning på högtrafikerade vägar behöver förnyas är spårbildning. Spårbildningen beror till cirka 75 procent på att dubbdäck sliter upp beläggningen och till 25 procent på tunga fordon.[9] Vägslitaget och spårbildningen gör också att samtliga fordon rullar marginellt sämre på vägarna, vilket gör att bränsleförbrukningen ökar något.[10]

Spårslitage ger färre, inte fler, trafikolyckor

Många tror att spårbildning i asfaltslitlager är en allvarlig trafikfara, men statistisk analys av 78 631 st svenska bilolyckor har visat att det är en helt grundlös myt [Källa: VTI Meddelande 909 2002, Vägytans inverkan på trafiksäkerheten]. Tvärtom anas en tendens att det blir färre olyckor (lägre olycksfrekvens) ju djupare spåren är. Exakt vad det beror på är inte fastställt, men en hypotes är att vattenfyllda hjulspår fungerar som kontinuerliga fartdämpare och påminnare om vattenplaningsrisk.

När en bil får vattenplaning i djupa vattenfyllda hjulspår, hinner fordonet inte vridas mycket innan det återfår väggrepp mot hjulspårets kanter. Därför slutar sådana händelser oftast med en lätt skakning, varefter föraren sänker farten (och därmed olycksrisken). Den vägomständighet som verkligen orsakar vattenplaningsolyckor, är istället stora "pooler" där vägbanan är felbyggd så att snedlutningen är otillräcklig för att möjliggöra vattenavrinning. Detta är ett typiskt vägutformningsfel vid in- och utgång av ytterkurvor där tvärfallet bankats upp till skevning, vilket leder till djupa vattenansamlingar som kan vara uppemot 40 m långa och täcka i stort sett hela väghalvans bredd. När en bil får vattenplaning på en sådan vattenbassäng kan den vridas rejält innan den lämnar vattenfilmen och på nytt vinner väggrepp. I det läget är risken stor att bilen kör över i mötande körfält eller ned i diket. Vägnötning från dubbdäck ger alltså minskad olycksrisk, inte ökad.

Plush sa:
oxr sa:
Plush sa:
VO2max sa:
En grej att tänka på är att köra på så smala vinterdäck som möjligt!
185 dubbat=ökat marktryck och mindre surfande på snön

Har sett fler än en med feta vintersulor som sladdat av vägen

Förvisso sant. Enda abret är helfordonsgodkännandet som egentligen säger att vinterdäcken i princip ska vara lika breda som sommardäcken. Nu tror jag knappast polisen bryr sig om en sådan sak men har man otur kan det bli problem.
Dessutom med dagens allt större hjul (diameter) pga större bromsar så kan det kanske bli kinkigt att hitta 185or i 16" eller 17".

Men tekniskt sett har du helt rätt.

Det där gäller inte längre:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Dackbyte-pa-personbil/

Oh, I stand corrected.
Det var ju bra faktiskt.
Jag lyckades hitta 195/60-16 istället för 205/55-16 när jag köpte vinterdäck. Men det var rätt skralt i den storleken. Eftersom Continentals som vann flera av det årets tester fanns gjorde det iofs inget att övriga utbudet var dåligt.

Nu har jag bestämt mig!
Efter all läsning, min egen erfarenhet och min uppfattning om att när dubben väl behövs så vill man inte vara utan dem.
Det blev ett park Hacka 8or!

Tillbaka
Topp