[OT] vintersäkra bilen

dabac

Aktiv medlem
[OT] vintersäkra bilen
Hej Happy,
Jag har (tillgång till) en stuga i Sälen.
I ett erkänt köldhål.
Brukar vara svårt att starta bilen då och då.
Har en volvo diesel, så EN värmare finns ju i bilen.
Men vid -30 verkar det svårt att få batteriet att räcka till att både driva värmaren och ha kraft kvar att starta motorn med.
När vi var uppe senast "löste" jag det genom att förvara batteriet inne över natten.
Inte en helt smidig lösning.
Så jag funderar över vilka alternativ som finns:
- byt batteri, det SKA funka vid -30
- installera elektrisk motorvärmare
- installera elektrisk motorvärmare + fast batteriladdare
- Installera värmeslinga runt batteriet
- installera enbart fast batteriladdare
Förslag, rekommendationer, kommentarer?

[OT] vintersäkra bilen
Byt batteri om det är dåligt (går att mäta upp kapaciteten).
Kör inte värmaren längre tid än vad du har i körtid.
Stödladda någon gång ibland under vintern.
Vill du ha det enkelt att ladda batteriet, köp då en fast monterad laddare från Defa/Calix och montera ett motorvärmarkabelintag på bilen och koppla in mot elnätet med en motorvärmarkabel. Då är det enkelt för dig att underhållsladda med jämna mellanrum.

[OT] vintersäkra bilen
Går det att dra ut en förlängningskabel och koppla på en laddare där? Smarta laddare kostar ju ingenting längre. Är det bara där du har problemet är det ju en tillräckligt bra lösning. Är batteriet inte helt kasst lär det räcka med nån natts laddning under en vistelse.

Sen låter batteriet som om det både är lite dåligt och lite litet. Ett större och fräscht kanske inte skulle skada.

[OT] vintersäkra bilen
Många moderna bilar gillar inte att vara strömlösa vilket leder till att de inte startar utan en återställning av styrdatorn. Eftersom det fungerade förra vintern (om det nu är samma bil igen) så borde det fungera i år igen, men generellt ska man undvika det idag på nyare bilar.

Eftersom du verkar ha tillgång till el så är min rekommendation elvärmare + batteriladdare (och gärna kupévärmare eftersom dieselbilar tar sån tid på sig att bli varma, men det är mer en fråga om komfort), men det kan bli ganska dyrt att eftermontera om bilen inte är förberedd för det (vilket jag tror att alla nya Volvo är i och för sig). Och som det skrevs ovan, kolla batteriet och generatorn innan du åker upp och byt om det behövs. Med motorn avslagen ska du inte hamna under 12 V och med motorn på upp mot 14.4 V.

[OT] vintersäkra bilen
Jag tror du har ett taskigt batteri primärt. Min svärmor bor i ett riktigt köldhål där det varit -35 några gånger när vi varit där över julen och ingen av våra bilar har haft problem att starta - både diesel och bensinbilar har startat glatt.

Mekaniken var inte 100% dock, en av bilarna åkte framåt även utan växel i.. :)

[OT] vintersäkra bilen
Snabbast och billigast måste ju vara att göra som Rattnalle föreslår, smart laddare kan du ha på varje natt hela natten utan risk. Med reservationen att "större" batteri oftast betyder samma yttermått men högre kapacitet och det betyder aningen känsligare batteri med risk för kortare livslängd eftersom den ökade kapaciteten kommer av att blyplattorna i batteriet packats tätare.

[OT] vintersäkra bilen
Det är nu någon ska komma in och berätta hur det var "när vi gjorde repövning i Älvdalen på sjuttitalet. Vi hade gamla Volvo Viking med osynkad låda, plusjord, sexvoltsel och blyad bensin PLUS diesel. Lucas dessutom, mannen som uppfann..." Ja, ni vet. "Det var så kallt att vi fick låta bilarna stå på tomgång dygnet runt. Jojomen."

Skämt åsido, jag kan inget om bilar heller. Men det gamla traktorn som jag köpte av grannen och som sedan decennier tillbaka är ökänd i bygden för att aldrig starta på vintern, varvid grannen lämpligt nog slapp sköta snöröjningen, den startar som ingenting efter att jag slängde i ett nytt batteri.

[OT] vintersäkra bilen
Snabbast och billigast måste ju vara att göra som Rattnalle föreslår, smart laddare kan du ha på varje natt hela natten utan risk. Med reservationen att "större" batteri oftast betyder samma yttermått men högre kapacitet och det betyder aningen känsligare batteri med risk för kortare livslängd eftersom den ökade kapaciteten kommer av att blyplattorna i batteriet packats tätare.
Med större tänkte jag i banorna att se hur fysiskt stort batteri det är möjligt att få dit snarare än att maxa kapaciteten med samma mått. Men fräscht kanske är ett nyckelord här oavsett storlek.

[OT] vintersäkra bilen
Går det att dra ut en förlängningskabel och koppla på en laddare där?
Jodå, tillgång till ströms finns.
Är det bara där du har problemet är det ju en tillräckligt bra lösning.
Inte med batteriet som satt i i julas. Vid -30 hade jag lika gärna kunna försöka ladda en vedklabbe.

Är batteriet inte helt kasst...
- 15, inga problem. -24, marginell funktion. -30, slut. "helt kasst" hade jag nog inte kallat det.
Sen låter batteriet som om det både är lite dåligt och lite litet. Ett större och fräscht kanske inte skulle skada.
Har bytt till ett nytt originalbatteri. Men skulle gärna säkra upp lite. Så trist och besvärligt när bilen inte startar.

[OT] vintersäkra bilen
Tjena!

Bytt till AGM batteri. Kostar en slant men är klart tåligare vid kyla och är guld om man kör dieselvärmare. Komplettera sedan med en CTEK 5,0 med snabbkoppling.
Den setupen kör jag på vår Superb. Har denna vintervariant med köldtåligare kablage. Har fast monterat snabbkoppling på batteriet och vintertid laddar jag det typ en gång i veckan över natten. Fungerar klockrent även om jag helst skulle haft elektisk motorvärmare om jag fick välja från start.

[OT] vintersäkra bilen
Ett tips om du vill vara säker på att få igång bilen är en starhjälp. Dom är förvånansvärt små och kapabla.
Kör själv en sån här istället för att ha startkablar hemma. Funkar kanon. Kan använda den ca 5-6 startförsök innan jag behöver ladda

Ska man köra för det är kallt kan det vara bra att ha batteri med hög CCA rating. CCA = cold cranking amps, alltså hur mycket kraft det finns i batteriet vid en viss temperatur (tror 0°F)

[OT] vintersäkra bilen
Jodå, tillgång till ströms finns.

Inte med batteriet som satt i i julas. Vid -30 hade jag lika gärna kunna försöka ladda en vedklabbe.

- 15, inga problem. -24, marginell funktion. -30, slut. "helt kasst" hade jag nog inte kallat det.

Har bytt till ett nytt originalbatteri. Men skulle gärna säkra upp lite. Så trist och besvärligt när bilen inte startar.
Du har ju gjort det uppenbara så en laddare och en sladd känns ju som ett enkelt sätt att säkra upp. Förlänger batteriets livslängd dessutom.

[OT] vintersäkra bilen
Med större tänkte jag i banorna att se hur fysiskt stort batteri det är möjligt att få dit snarare än att maxa kapaciteten med samma mått. Men fräscht kanske är ett nyckelord här oavsett storlek.
Alltså, den som ansvarade för utformningen av motorrummet på den här bilen måste ha varit övertygad om att synen av identifierbara maskindelar utlöser kväljningar och akut illamående hos folk.
Samt bidrar till både livmoderframfall och prostatacancer.
Batteriet sitter i sitt eget lilla plasthus. Ser ingen enkel väg att ställa dit ngt som är fysiskt större.

Bilmodellen finns i en version med StartStop-funktion också. De bilarna har ett batteri till i hjulhuset. Jag lekte med tanken på att använda den platsen för ett extrabatteri och försöka klura ut hur man skulle kunna köra värmaren från det batteriet separat. Gillade inte oddsen på att få det att lira med resten av styrsystemen i bilen, även om det i övrigt varit frestande och tilltalande ingenjörsestetiskt. Separat försörjning för separat system liksom.

[OT] vintersäkra bilen
Snabbast och billigast måste ju vara att göra som Rattnalle föreslår, smart laddare kan du ha på varje natt hela natten utan risk.
Även om det inte skadar så är jag inte säker på hur mycket det hjälper att ladda när batteriet är så nedkylt.
Om kylan saktar ner den kemiska reaktionen som GER ström så känns det rimligt att den även skulle sakta ner reaktionen som låter batteriet TA EMOT ström.

[OT] vintersäkra bilen
Alltså, den som ansvarade för utformningen av motorrummet på den här bilen måste ha varit övertygad om att synen av identifierbara maskindelar utlöser kväljningar och akut illamående hos folk.
Samt bidrar till både livmoderframfall och prostatacancer.
Batteriet sitter i sitt eget lilla plasthus. Ser ingen enkel väg att ställa dit ngt som är fysiskt större.

Bilmodellen finns i en version med StartStop-funktion också. De bilarna har ett batteri till i hjulhuset. Jag lekte med tanken på att använda den platsen för ett extrabatteri och försöka klura ut hur man skulle kunna köra värmaren från det batteriet separat. Gillade inte oddsen på att få det att lira med resten av styrsystemen i bilen, även om det i övrigt varit frestande och tilltalande ingenjörsestetiskt. Separat försörjning för separat system liksom.
Det låter som mer jobb är det är värt, ja.

Rätt skönt med en gammal V70. Batteriet skyddat och fint under golvet bak. Större gick i genom att skruva bygeln i nästa hål, för det största batteriet som bara satt i dieslar med värmare, inte bensinare utan som jag har.

[OT] vintersäkra bilen
Även om det inte skadar så är jag inte säker på hur mycket det hjälper att ladda när batteriet är så nedkylt.
Om kylan saktar ner den kemiska reaktionen som GER ström så känns det rimligt att den även skulle sakta ner reaktionen som låter batteriet TA EMOT ström.
Det går fortfarande att ladda. Det går bara långsammare i kyla. Spänningen sjunker när det är kallt, ja. Men det är ju bara ett argument för att hålla batteriet bättre laddat.

[OT] vintersäkra bilen
Strunta iaf i elektrisk motorvärmare, det är så liten effekt på klisterlapparna att det ger noll och inget när det är svinkallt.
Klisterlapparna?
Förförra och förförförra bilen hade doppvärmare i blocket. Det var helt klart att de fungerade bra.
Förra bilen hade värmare med "torr" montering. Ett element stort som en hagelpatron satt instucket i ett hål i blocket. Även den fungerade OK tills värmeledningspastan hade kokat bort.

[OT] vintersäkra bilen
Jag har dieselvärmare, elektrisk motorvärmare, kupévärmare och Defas batteriladdare inkopplad via den elektriska motorvärmaren. Dessutom har jag kopplat in ett gsm-relä till dieselvärmaren så jag alltid kan fjärrstarta dieselvärmaren (förutom när mobiltäckning saknas eller det är för lite diesel i tanken). Visst, det är lite som att ha hängslen, svångrem och resår i byxorna samtidigt, men fungerar ypperligt. Jag kör elektrisk värmare minst varje vecka så och då blir batteriet underhållsladdat per automatik vilket gör att jag aldrig har startproblem. Mitt tips är att du installerar det du saknar i min uppsättning. Tycker du det blir för dyrt, köp bara en liten smart laddare som du kopplar in permanent på batteripolerna så att du enkelt kan ladda vid behov, t ex när det är kallt eller du kör dieselvärmaren mkt. När du laddar batteriet värmer du det samtidigt med laddströmmen.

Senast ändrad:
[OT] vintersäkra bilen
Klisterlapparna?
Förförra och förförförra bilen hade doppvärmare i blocket. Det var helt klart att de fungerade bra.
Förra bilen hade värmare med "torr" montering. Ett element stort som en hagelpatron satt instucket i ett hål i blocket. Även den fungerade OK tills värmeledningspastan hade kokat bort.
Tror han menar kontaktvärmare, de som skruvas på blocket/oljetråget med nån pasta emellan. Jag har det på min BMW och tycker det funkar helt ok, den är på 300W och får den sitta i 3 timmar som min stolpe ger så är det iaf märkbart på motortemp och tomgång. Men de går ju inte att jämföra med gamla tidens doppvärmare.
Jag har dessutom kupévärmare vilket är skönt förstås, och iom att mitt batteri sitter i skuffen (kombi) så värms ju även det lite av kupévärmaren.

[OT] vintersäkra bilen
Bytt till AGM batteri. Kostar en slant men är klart tåligare vid kyla och är guld om man kör dieselvärmare.
Försökte göra det. Men hittade inget med samma höjdmått, bara högre. Och då är pluskabeln så klurigt utformad att den inte ger någon justermån. Varken verkstan eller jag var så sugna på att frilägga tillräckligt mycket kabel för att kunna göra en vettig skarv.

[OT] vintersäkra bilen
Inspirerad av tråden, gav mig ut för att underhållsladda bilarna. Knappen på ctek:en har alltid funkat sisådär, nu la den av helt. Nån annan som har samma strul? Lite fulmek och nu går den utmärkt att slå på och ställa in med en skruvmejsel ?

IMG_8077.PNG

[OT] vintersäkra bilen
Tror han menar kontaktvärmare, de som skruvas på blocket/oljetråget med nån pasta emellan.
OK, ja sån har jag provat. Funkade hyggligt så länge det var pasta kvar.
Såg några lustiga prylar på Alibaba: Silicone Heating Film Car Heater Solar Silicone Rubber Heater With Holes - Buy Silicone Rubber Flexible Heater,12v Electric Car Heater,Rubber Solar Water Heater Product on Alibaba.com
De här såg ut som troliga kandidater för att kallas klisterlappar.

[OT] vintersäkra bilen
Jag har dieselvärmare, elektrisk motorvärmare, kupévärmare och Defas batteriladdare inkopplad via den elektriska motorvärmaren.
Jag har precis som du både el, kupé och bränslevärmare. Har varit lite sugen på att koppla in defas laddare också.
Antar att det inte går att köra laddare och värmare separat eller?

[OT] vintersäkra bilen
Jag har precis som du både el, kupé och bränslevärmare. Har varit lite sugen på att koppla in defas laddare också.
Antar att det inte går att köra laddare och värmare separat eller?
Nej, har aldrig sett nån omkopplare för det. Allt är i och för sig möjligt, t ex kan du installera dubbla uttag i bilens front, ett för värmare och ett för laddare, men det är att krångla till det. Kupévärmaren kan du alltid slå av om du vill. Motorvärmare drar typiskt 550 W, vilket ger elkostad på ca 1 kr/h. Använd timer för att begränsa inkopplingstiden. På 2 h underhållsladdas batteriet tillräckligt.

[OT] vintersäkra bilen
Inspirerad av tråden, gav mig ut för att underhållsladda bilarna. Knappen på ctek:en har alltid funkat sisådär, nu la den av helt. Nån annan som har samma strul? Lite fulmek och nu går den utmärkt att slå på och ställa in med en skruvmejsel ?

Visa bilaga 469287
Tror bestämt du postat i fel tråd. Som du skriver, det där är ett fint fulmek:

Senast ändrad:
[OT] vintersäkra bilen
född o uppväxt i norra delarna av svea o de bilar man inte haft elektrisk motorvärmare i har jag alltid monterat laddare o kupevärmare så man kopplat in kupe o laddare då de vart vid -30 o uppåt laddström håller batteriet "varmt" o aldrig startproblem

[OT] vintersäkra bilen
Får man kapa lite och fråga om det finns ok laddare som kostar runt 500? Eller är det bara skräp när man ligger runt det priset?

Och att ladda med batteriet anslutet till bilens elsystem, är det OK? Har hört olika bud om det.

[OT] vintersäkra bilen
Får man kapa lite och fråga om det finns ok laddare som kostar runt 500? Eller är det bara skräp när man ligger runt det priset?

Och att ladda med batteriet anslutet till bilens elsystem, är det OK? Har hört olika bud om det.

Tjena!

CTEK 5.0 och uppåt är det som gäller, i mina ögon. Ligger på 700:- på billigaste stället.

Mig veterligen finns det inget modern bil som inte klarar av att man laddar batteriet utan att plocka bort. Men däremot finns det många moderna bilar där man behöver fixa massa saker när man plockat bort batteriet.
T.ex. TS V50 behöver man kalibrera sidorutorna på. Rätt enkel procedur dock, man rullar ner rutan, rullar upp den sen drar man knappen uppåt igen tills man hör ett klick. Sen gör man likadant på resterande tre rutor. Klart!

[OT] vintersäkra bilen

I Volvo xc70 2016 manualen står det att man inte ska ansluta till minuspolen, man ska ansluta till chassit.

Screenshot_20210211-072040.png
Screenshot_20210211-072258.png

[OT] vintersäkra bilen
Tjena!

Är väl inte fel i denna tråden? Eller ska TS ha ensamrätt på problem med batteri/laddare?
Du har rätt, men tänkte på fulmektråden. Var ett fint fulmek:

[OT] vintersäkra bilen

Min dyra ctek gav upp efter drygt två års sporadiskt användande. Så nu kör jag Lidl-laddare för 199kr, nöjd hittills. Enda nackdelen är att den bara finns under vissa veckor på året.
/David

[OT] vintersäkra bilen
Ctek var först (tror jag) med smidiga smarta laddare och fick en del uppmärksamhet, officiell laddare hos ferrari tex, vem minns inte det? (https://www.theultimatefinish.co.uk/Store/Content/NewsArticle.aspx?NewsArticleId=54&page=6) men jag tror att tekniken är kopierbar... Helt ok att ansluta lång tid med batteriet anslutet. Det är liksom en av poängerna.

Tillbaka
Topp