[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Den är min men det är inte jag som skrivit ut den. :)

IMG_20250902_165959867_HDR.webp

[OT] Visa din 3D-print
Din URL är lite knasig. Men det där är ju en STL så den behöver settings för din skrivare och ditt filament.

Lösningar kan vara att använda tjockare lager, eller ha fler lager på byggytan, en annat munstycke, eller en kombination.

[OT] Visa din 3D-print
(Varning! Mer DIY-innehåll än enbart 3d-print)
Anmälan till VR för 1,5 månad sedan. Alla boenden fullbokade. Starttid 01:58 så vill gärna sova i riktig säng. Vad göra?

Mitt släp har lastmått 204x116. Där ryms ju en säng. Först montera ett par stödben bak:
Visa bilaga 774620

En massa 30x30 fyrkantsrör i aluminium från en gammal bänk som stod i tvättstugan kan man väl 3d-printa knutar till: (Notera frigolitskivorna som står och skräpar till vänster, bakom bordet)
Visa bilaga 774621

Jorå, kan nog bli nåt:
Visa bilaga 774622

Frigolitskivorna skars till med lödpistol, vars instruktion finns dokumenterad i annan tråd. 3d-printade hållare till skivorna, förstås:
Visa bilaga 774623

Utsidan kläddes med Biltema termoplast:
Visa bilaga 774624

Gallret runt släpet isolerades med frigolit och kläddes med board. Frigolit+spånskiva på golvet:
Visa bilaga 774625

Bakdörrar måste man ju ha! Kläddes med 4 mm kanalplast. 3d-printade haspar tillkom senare:
Visa bilaga 774626

Både 80 cm resårbotten och cykel får plats:
Visa bilaga 774627

Klart för avfärd:
Visa bilaga 774631

Etablerad i Motala:
Visa bilaga 774630
Bland det bäst jag sett, helt underbar!

[OT] Visa din 3D-print
Din URL är lite knasig. Men det där är ju en STL så den behöver settings för din skrivare och ditt filament.

Lösningar kan vara att använda tjockare lager, eller ha fler lager på byggytan, en annat munstycke, eller en kombination.
Lånar en Ender 3 Pro och detta är typ första printen 😋
Jag sliceade stl-filen i Cura med standard-inställningarna för Ender 3 Pro och Generic PLA.
Filamentet är PLA.

Edit:
Lagade URL:n i förra inlägget.
Kan det vara så enkelt att jag har misslyckats med att ställa in "bed level" och skruvat upp lite för högt?

Edit2:
Detta med 3D-print var nog inte för mig. För många variabler med saker som kan vara fel och tar för mycket tid. Men kul att se resultaten från er som kan 🙂

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
För sådant fäste som tar last, räcker det med PLA eller krävdes det något mer fancy?

Fästet utsätts ju för last, räcker det med PLA eller krävdes det något mer fancy?
PLA tål väldigt mycket, men man behöver tänka på lagerlinjerna går, så lasten tas i rätt riktning.
Och så skall man tänka på krafterna, gärna ordentligt utfyllnader för att undvika kälverkan.

Man lär sig med tiden, göra om när man tänket fel - har man läst lite hållf i skolan så hjälper det.

För cykelbruk är nog ofta PETG bättre eftersom det är lite segare och tål kyla bra. Mer fancy än så har jag inte varit.

/A

[OT] Visa din 3D-print
PLA tål väldigt mycket, men man behöver tänka på lagerlinjerna går, så lasten tas i rätt riktning.
Och så skall man tänka på krafterna, gärna ordentligt utfyllnader för att undvika kälverkan.

Man lär sig med tiden, göra om när man tänket fel - har man läst lite hållf i skolan så hjälper det.

För cykelbruk är nog ofta PETG bättre eftersom det är lite segare och tål kyla bra. Mer fancy än så har jag inte varit.

/A
Helt fel svar. ;-) Inget där som rättfärdigar för mig ett inköp av en skrivare som klarar avancerade konstruktionsplaster…

[OT] Visa din 3D-print
Jag har några Polymaker-torkar som jag tycker funkar. Tänkte vid tillfälle bygga om min AMS så den får en aktiv tork.
Ok, är de bra? Jag skulle behöva någon bättre för TPU. Min tork bara värmer, den växlar ingen luft, kanske man skulle ha också. Fungerar inte så bra. Gammal TPU ser ut som skit även om jag torkat ett dygn :(

[OT] Visa din 3D-print
Det perfekta borde vara en stor låda med en avfuktare kopplat till. Värme behövs inte, så länte luftfuktigheten o torken är tillräckligt låg kommer filamentet ha samma relativa luftfuktighet. Och om man inte cirkulerar luften kommer avfuktaren knappt behöva jobba.

Att värma utan att byta luft är egentligen rätt meningslöst. RH kommer iofs sjunka men bara beroende på temperaturen ökar, den absoluta mängden fukt kommer inte minska.

[OT] Visa din 3D-print
Jag borde börja med PETG men det där med att hålla det torrt eller torka verkar bökigt. PLA är så himla smidigt.
Så kinkigt är inte PETG. Jag brukar inte torka det. Men jag håller det (nog) ganska torrt genom att ha en plastpåse med en såden liten kisel-tork-påse i. PETG har lite andra intressanta egenskaper än PLA som kan vara önskvärt ibland, du borde prova! :)

[OT] Visa din 3D-print
Någon mer här som skrivit ut skruvar för plastmöbler? Vissa skriver att PLA inte är så bra men tycker det känns gediget, verkar inte sämre än de skruvar som sitter idag som går sönder. :)

Tyvärr ingen egen bild men dessa jag syftar på:

1757570053393.webp

[OT] Visa din 3D-print
Tycker PLA har en tendens att spricka i lager-riktningen när det blir för hård belastning, skulle man kunna skriva ut längs med skruven tror jag det skulle fungera fint. Men då får man massa supports och grejer..

En sidofråga. Är det någon som kör Octoprint? Funderar på att köpa en billig Pi Zero och köra det, eller till och med på en mobiltelefon, för att modernisera Anycubicen som jag fick av S.

[OT] Visa din 3D-print
Är du fast på Marlin-firmware?

Oj, att printerns firmware kan gå att uppdatera har jag inte ens reflekterat över. Borde jag det? :-)

Är mest ute efter att göra skrivaren tillgänglig via nätverket, gärna med webgränssnitt som man kan skicka stl:er till direkt. Det verkar finnas en Androidversion av Octoprint, tyvärr måste den sideloadas och alla telefoner jag "över" är gamla företagstelefoner där det inte går att göra om jag inte flashar dom med t.ex. LinageOS och då börjar det bli lite pyssligt.

[OT] Visa din 3D-print
Tycker PLA har en tendens att spricka i lager-riktningen när det blir för hård belastning, skulle man kunna skriva ut längs med skruven tror jag det skulle fungera fint. Men då får man massa supports och grejer..

En sidofråga. Är det någon som kör Octoprint? Funderar på att köpa en billig Pi Zero och köra det, eller till och med på en mobiltelefon, för att modernisera Anycubicen som jag fick av S.
Har inte provat Octoprint, men har tänkt göra det. Köpte en prusa mini förra veckan. Har en gammal rPi 2 model B som kanske räcker till, får se. Vore schysst att kunna skicka prints över nätet och hålla koll med webbkamera.

[OT] Visa din 3D-print
Den är för långsam enligt deras egna guidelines, speciellt om man ska köra med kameran.

Ska kika på Klipper! Det som tilltalade mig med Octoprint på en telefon är att det är mer eller mindre plug and play. Blir det för mycket meck och prylar kan man lika gärna köpa en Bambulabs för ett par tusen.

[OT] Visa din 3D-print
För att byta ämne lite så har jag en Tevo Little Monster med Duet 3D som står och ser ledsen ut i ett hörn, kan byta den mot en chokladkaka eller något cykelrelaterat om någon skulle vara intresserad.
Eller kanske en sån där stor Toblerone 🤔
17575936630291093748934171171626.webp

Ja, jag har inte orkat rensa cache'n än så ni får böja på nacken... 🤠

[OT] Visa din 3D-print
Är det någon som kör Octoprint? Funderar på att köpa en billig Pi Zero och köra det, eller till och med på en mobiltelefon, för att modernisera Anycubicen som jag fick av S.
Jag kör Octoprint på en Rpi. Väldigt nöjd. Helt plötsligt fick jag moderna finesser som att skicka över nätverket, kamera och annat lull lull som är väldigt trevligt att ha. Finns massa intressanta plugin till Octoprint så man får det man vill ha. Väldigt lätt och smidigt att komma igång med allt också. Bara köp!

[OT] Visa din 3D-print
För att byta ämne lite så har jag en Tevo Little Monster med Duet 3D som står och ser ledsen ut i ett hörn, kan byta den mot en chokladkaka eller något cykelrelaterat om någon skulle vara intresserad.
Eller kanske en sån där stor Toblerone 🤔
Visa bilaga 792827
Ja, jag har inte orkat rensa cache'n än så ni får böja på nacken... 🤠
Wow! Hade jag bott närmare så... Supernöjd med min bambulab a1 mini, men har ett projekt i tankarna där större volym helt klart skulle vara en fördel.

Tillbaka
Topp