(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(OT) Visa din elräkning
Well, trodde först att jag kunde få tillbaka 6000 av totalt 11 000 för december, men det var alltså max 2000kr per månad och max 6000 totalt...

(OT) Visa din elräkning
Vi hade nån slags plan om att ta tag i att skaffa värmepump i år, luft/berg, istället för den gamla elpannan.

Undrar vad kötiden kommer bli nu. 1-2 år, och skenande priser? :p

(OT) Visa din elräkning
Well, trodde först att jag kunde få tillbaka 6000 av totalt 11 000 för december, men det var alltså max 2000kr per månad och max 6000 totalt...
Du får bara räta aptiten så räcker det också

(OT) Visa din elräkning
Vi hade nån slags plan om att ta tag i att skaffa värmepump i år, luft/berg, istället för den gamla elpannan.

Undrar vad kötiden kommer bli nu. 1-2 år, och skenande priser? :p

Vi borrade 2013, kostade 160 tkr 6kW pump och 195m hål och 30m till berg. Närmsta grannen borrade 2020 med samma förutsättningar och betalade 225 tkr, 2022 kostar det väl 350 tkr ?

(OT) Visa din elräkning
Fick min elräkning igårkväll.

Bor i ett jättedåligt isolerat 60-talshus med original tvåglasfönster och originaldörrar. 168m2 boyta och 52 m2 uppvärmd biyta.
Huset ligger några mil norr om gränsen mellan SE3 och SE4.
Familj på två vuxna och en 12-åring.
23 grader inomhus, alla får duscha så ofta och länge de vill. Tvättmaskinen går i stort sett konstant. Två fossilbilar som värms med kupévärmare tills man kan sitta i T-shirt när man åker till jobbet, även när det är -17 grader ute.

Förbrukade ca 2500 kWh i december. Lyckades binda innan det blev totalt kaos med priserna, vilket gjorde att räkningen stannade på 3700 kr.
Hade varit otroligt festligt om jag fick bidrag till elräkningen.

(OT) Visa din elräkning
Fick min elräkning igårkväll.

Bor i ett jättedåligt isolerat 60-talshus med original tvåglasfönster och originaldörrar. 168m2 boyta och 52 m2 uppvärmd biyta.
Huset ligger några mil norr om gränsen mellan SE3 och SE4.
Familj på två vuxna och en 12-åring.
23 grader inomhus, alla får duscha så ofta och länge de vill. Tvättmaskinen går i stort sett konstant. Två fossilbilar som värms med kupévärmare tills man kan sitta i T-shirt när man åker till jobbet, även när det är -17 grader ute.

Förbrukade ca 2500 kWh i december. Lyckades binda innan det blev totalt kaos med priserna, vilket gjorde att räkningen stannade på 3700 kr.
Hade varit otroligt festligt om jag fick bidrag till elräkningen.
23 grader!? Går ni runt i badbrallor och bikini?

(OT) Visa din elräkning
mitt privatekonomiska tips:

det är mycket smartare att minska sina behov än att försöka räkna hem olika tekniska lösningar för att upprätthålla exakt samma livsstil.

sälj/skrota elbilen, flytta till mindre boende, lägg om kosten så att ni inte behöver (lika stor) kyl och frys (mer torkad och syrad mat istället för färsk). samtidigt får ni möjlighet att gå ner i arbetstid och därmed tid och ork för att cykla mer för nytta och nöje.

(OT) Visa din elräkning

det är mycket smartare att minska sina behov än att försöka räkna hem olika tekniska lösningar för att upprätthålla exakt samma livsstil.

sälj/skrota elbilen, flytta till mindre boende, lägg om kosten så att ni inte behöver (lika stor) kyl och frys (mer torkad och syrad mat istället för färsk). samtidigt får ni möjlighet att gå ner i arbetstid och därmed tid och ork för att cykla mer för nytta och nöje.

Word!

"Ett lån är i grund och botten ingenting märkligt"

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning

Om man gillar sitt hus, sina bilar och färsk mat, samt har råd med det. Är det fortfarande smartare att göra sig av med det?

(OT) Visa din elräkning
Om man gillar sitt hus, sina bilar och färsk mat, samt har råd med det. Är det fortfarande smartare att göra sig av med det?
ansträngningen som det skulle krävas för mig att omgärda mig av allt jag nån gång känt gillande för är så (omöjligt) stor att inget skulle bli kul. en får välja.

det gäller även hobbyer, det där som en ska ägna sig åt när en varit smart och skaffat fritid. en kan inte göra allt som är kul, en får välja.

(OT) Visa din elräkning

Om bara låga kostnader är viktiga, då är ju det lättaste att bara sälja hojarna.

Köp en yoshemite om året för 1500 spänn. Slipp mecka i den 14-gradiga källaren.

Jösses vilken inflation i nöje man kommer få :)

(OT) Visa din elräkning
Det finns en liten, liten risk för framtida klimattribunaler också. Annars, är du nöjd med din livsstil så ska du ju fortsätta med den

(OT) Visa din elräkning
Vad är det man ska välja mellan? Att ha pengar och prylar vs att inte ha pengar och inga prylar?

(OT) Visa din elräkning
Hm, det var länge sedan jag kokade surkål. Lite surkål o bratwurst till biran i jacuzzin vore nåt…

(OT) Visa din elräkning
den happykorrekta yosemiten kostar ju 7300 och spabadsbidraget är 6000. så det blir att äta surkål i ett halvår för att spara ihop resten.

(OT) Visa din elräkning
Om ett halvår kommer ju räntesubventionerna om man inte jämkar. Vad fan ska man göra dem om både cykel och bad är betalt.

(OT) Visa din elräkning

Så vet du om du får elprisstödet​

• Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad. Stödet kommer att delas ut utifrån en förbrukningstrappa, vilken kommer att redovisas senare.
  • Den högsta nivån är hushåll som överstiger 2 000 kilowattimmar, som får det högsta beloppet – 2 000 kronor per månad.
  • Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet.

(OT) Visa din elräkning
Samtidigt, vad fan är det som händer egentligen, det kallas ju till pressträffar ideligen av alla möjliga partier om allt möjligt? ska det va så va..?

(OT) Visa din elräkning
Att tilläggsisoler vinden kan återbetala sig rätt snabbt om det från början är dåligt gjort. Äldre hus har ofta bara ett par dm isolering.
Jag har en kallvind. Det är väl hyfsat isolerat mot den, men jag har för mig att det kan bli för mycket isolering också!? Detta skulle resultera i mikrobiell påväxt och annan skit. Tanken är väl att ett visst värmeläckage upp till kallvinden är nödvändigt.
Eller så minns jag fel om hur detta skulle funka?

(OT) Visa din elräkning
Rut städar hos säpo numera?

(OT) Visa din elräkning
Jag har en kallvind. Det är väl hyfsat isolerat mot den, men jag har för mig att det kan bli för mycket isolering också!? Detta skulle resultera i mikrobiell påväxt och annan skit. Tanken är väl att ett visst värmeläckage upp till kallvinden är nödvändigt.
Eller så minns jag fel om hur detta skulle funka?

Vi har 5-600mm lösull och kallvind, huset är sen -91 och det har aldrig varit några problem. Vi har samma temperatur på vinden som utomhus.

(OT) Visa din elräkning
Det mest effektiva för att sänka uppvärmningskostnader är att sänka inomhustemperatur en och ha lite mer kläder på sig. Utöver det förbruka minimalt med tappvarmvatten. Det kan tex göras med en sluten dushkabin som inte är iskall när man stänger av vattnet och tvålar in sig. Jag behöver inget bidrag, håller med moros beträffande el och nätbolag. Rimligt är att nätbolagen borde tvingas lägga extra vinster i direkta förbättringar av undermåligt nät istället för att fördröja och vänta på någon slags nationell kris som staten sedan skall finansiera åt dem.
Sluten duschkabin är super! Kan verkligen rekommendera det. Blir som en mikroångbastu varje gång man duschar.
Det jobbiga kommer när man kliver ut och som jag har den i en källare som sällan ligger över 18 grader. Men det är också fostrande. Lite som kallbad.

(OT) Visa din elräkning
Märks att det är lunch och fler som jobbar hemma på alla härliga inspel?

Snart helg. Då ska jag dra igång 90-tals spat redan nu kanske och köra golvvärmen så det kommer upp i bra temp till på lördag e.m.
Det har ju stått avställt i december men nu är det bara att köra på.

514CE368-889A-4ABB-848A-3DED4918D43A.jpeg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp