Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du får bara räta aptiten så räcker det ocksåWell, trodde först att jag kunde få tillbaka 6000 av totalt 11 000 för december, men det var alltså max 2000kr per månad och max 6000 totalt...
Vi hade nån slags plan om att ta tag i att skaffa värmepump i år, luft/berg, istället för den gamla elpannan.
Undrar vad kötiden kommer bli nu. 1-2 år, och skenande priser? :p
Perfekt för vardagsrumsgolvet!Du får bara räta aptiten så räcker det också
Hus & Hem - Se vårt utbud online - K-Bygg
Upptäck vårt sortiment av produkter för hus och hem. Låt dig inspireras av allt inom inredning, smart förvaring och trädgård – besök K-Bygg idag!www.k-rauta.se
23 grader!? Går ni runt i badbrallor och bikini?Fick min elräkning igårkväll.
Bor i ett jättedåligt isolerat 60-talshus med original tvåglasfönster och originaldörrar. 168m2 boyta och 52 m2 uppvärmd biyta.
Huset ligger några mil norr om gränsen mellan SE3 och SE4.
Familj på två vuxna och en 12-åring.
23 grader inomhus, alla får duscha så ofta och länge de vill. Tvättmaskinen går i stort sett konstant. Två fossilbilar som värms med kupévärmare tills man kan sitta i T-shirt när man åker till jobbet, även när det är -17 grader ute.
Förbrukade ca 2500 kWh i december. Lyckades binda innan det blev totalt kaos med priserna, vilket gjorde att räkningen stannade på 3700 kr.
Hade varit otroligt festligt om jag fick bidrag till elräkningen.
mitt privatekonomiska tips:
det är mycket smartare att minska sina behov än att försöka räkna hem olika tekniska lösningar för att upprätthålla exakt samma livsstil.
sälj/skrota elbilen, flytta till mindre boende, lägg om kosten så att ni inte behöver (lika stor) kyl och frys (mer torkad och syrad mat istället för färsk). samtidigt får ni möjlighet att gå ner i arbetstid och därmed tid och ork för att cykla mer för nytta och nöje.
Om man gillar sitt hus, sina bilar och färsk mat, samt har råd med det. Är det fortfarande smartare att göra sig av med det?mitt privatekonomiska tips:
det är mycket smartare att minska sina behov än att försöka räkna hem olika tekniska lösningar för att upprätthålla exakt samma livsstil.
sälj/skrota elbilen, flytta till mindre boende, lägg om kosten så att ni inte behöver (lika stor) kyl och frys (mer torkad och syrad mat istället för färsk). samtidigt får ni möjlighet att gå ner i arbetstid och därmed tid och ork för att cykla mer för nytta och nöje.
23 grader!? Går ni runt i badbrallor och bikini?
ansträngningen som det skulle krävas för mig att omgärda mig av allt jag nån gång känt gillande för är så (omöjligt) stor att inget skulle bli kul. en får välja.Om man gillar sitt hus, sina bilar och färsk mat, samt har råd med det. Är det fortfarande smartare att göra sig av med det?
Om bara låga kostnader är viktiga, då är ju det lättaste att bara sälja hojarna.mitt privatekonomiska tips:
Det finns en liten, liten risk för framtida klimattribunaler också. Annars, är du nöjd med din livsstil så ska du ju fortsätta med denOm man gillar sitt hus, sina bilar och färsk mat, samt har råd med det. Är det fortfarande smartare att göra sig av med det?
var det jag som skrev nåt dumt som vanligt så att jag måste pudla?man behöver ju inte välja fick vi besked i annan tråd
Tror jag inte.var det jag som skrev nåt dumt som vanligt så att jag måste pudla?
Jo! Elbidraget man får tack vare jacuzzin är ju det som finansierar Yosemiten.Ingen Yosemite om man har jacuzzi alltså…
Gräsodlarna på vischan jublar!
Enda rimliga är väl att ta lån för att bygga pool?Om ett halvår kommer ju räntesubventionerna om man inte jämkar. Vad fan ska man göra dem om både cykel och bad är betalt.
Pool ja. Men det får bli inomhus annars får jag ingen rot?Enda rimliga är väl att ta lån för att bygga pol?
Jävla dårar. Vi får se i riksdagen.
Att han står och säger att fastpris inte spelar in är inte klokt.Det är lite för uppenbart att det inte handlar om att hjälpa de som är drabbade värst ja.
men om du har den ute kan du kalla det för en våtmark och få stöd från jordbruksverket.Pool ja. Men det får bli inomhus annars får jag ingen rot?
Någon ska ju städa den också....men om du har den ute kan du kalla det för en våtmark och få stöd från jordbruksverket.
Strandskydd runt poolen hade varit nåt för att få C att se röttmen om du har den ute kan du kalla det för en våtmark och få stöd från jordbruksverket.
Jag har en kallvind. Det är väl hyfsat isolerat mot den, men jag har för mig att det kan bli för mycket isolering också!? Detta skulle resultera i mikrobiell påväxt och annan skit. Tanken är väl att ett visst värmeläckage upp till kallvinden är nödvändigt.Att tilläggsisoler vinden kan återbetala sig rätt snabbt om det från början är dåligt gjort. Äldre hus har ofta bara ett par dm isolering.
det finns stöd till miljöinvestering för att restaurera våtmarker och förbättra vattenkvalitet också.Någon ska ju städa den också....
Tänkte på rut främstdet finns stöd till miljöinvestering för att restaurera våtmarker och förbättra vattenkvalitet också.
Rut, hon som städa hos Magda ?Någon ska ju städa den också....
Jag har en kallvind. Det är väl hyfsat isolerat mot den, men jag har för mig att det kan bli för mycket isolering också!? Detta skulle resultera i mikrobiell påväxt och annan skit. Tanken är väl att ett visst värmeläckage upp till kallvinden är nödvändigt.
Eller så minns jag fel om hur detta skulle funka?
Sluten duschkabin är super! Kan verkligen rekommendera det. Blir som en mikroångbastu varje gång man duschar.Det mest effektiva för att sänka uppvärmningskostnader är att sänka inomhustemperatur en och ha lite mer kläder på sig. Utöver det förbruka minimalt med tappvarmvatten. Det kan tex göras med en sluten dushkabin som inte är iskall när man stänger av vattnet och tvålar in sig. Jag behöver inget bidrag, håller med moros beträffande el och nätbolag. Rimligt är att nätbolagen borde tvingas lägga extra vinster i direkta förbättringar av undermåligt nät istället för att fördröja och vänta på någon slags nationell kris som staten sedan skall finansiera åt dem.