[OT] Visa din entusiastbil

Where I was going, I didn't need wheels.

Gick faktiskt en DeLorean i grannbyn där vi hade verkstad för ~20 år sen. Den såg rätt knepig ut i "lacken" när man såg den på riktigt, men kul att ha sett en.

Såg faktiskt en i Sumpan för ett par år sen.

1699949992287.png

Har haft en Lancia Beta 1978 för länge sedan.
Utsedd av Top gear till världens sämsta bil. :-)

Kan säga att de inte hade fel, rost precis överallt. Men kul med en udda bil som var rolig att köra.
Såldes och tre år senare såg jag en annons där den såldes i delar. :D

Var det inte Morris Marina (eller om det var Leyland Princess) de hade ett osedvanligt ont öga till och tog alla, och några, chanser att minska mängden exemplar?
Jag har kört Leyland Princess. En kompis hade en som bruksbil ca 95. Kunde öppnas och startas med cykelnyckel(inget unikt på äldre bilar iofs. SAAB 900 kunde man ofta starta med en glasspinne). Noll minnesvärd att köra antar jag, då jag inte minns nåt mer. Men jag gillade verkligen att han hade en så udda bruksbil.

Jag har kört Leyland Princess. En kompis hade en som bruksbil ca 95. Kunde öppnas och startas med cykelnyckel(inget unikt på äldre bilar iofs. SAAB 900 kunde man ofta starta med en glasspinne). Noll minnesvärd att köra antar jag, då jag inte minns nåt mer. Men jag gillade verkligen att han hade en så udda bruksbil.
En bekant till mig hade en MG Magnette II som bruksbil. Stilig men opålitlig. Lätt och billigt att laga, så det var lätt och billigt ofta.

Är vi kompisar för hade en kompis vars 900 startades med just en glasspinne..

Här är mitt hål som slukar pengar. "Bulletproofad" motor (det vanliga på S54an) och hela chassi/drivlina renoverat till nyskick. Gjort allt själv så jag vet att det är ordentligt gjort. Yes, den är Manuell ofc.
20230421_191256.jpg
20230527_194819~2.jpg
20230410_012550~3.jpg

och sen tjejens pärla, svensksåld, lågmilad och rostfri. Min bil är extremt bra i kurvor men den lilla MX 5an får min att skämmas på riktigt tighta banor. :) Sjukt rolig bil, underbart analog.
20230531_202102.jpg
20230603_181158.jpg

Senast ändrad:
Här är mitt hål som slukar pengar. "Bulletproofad" motor (det vanliga på S54an) och hela chassi/drivlina renoverat till nyskick. Gjort allt själv så jag vet att det är ordentligt gjort. Yes, den är Manuell ofc.Visa bilaga 666295Visa bilaga 666296Visa bilaga 666297

och sen tjejens pärla, svensksåld, lågmilad och rostfri. Min bil är extremt bra i kurvor men den lilla MX 5an får min att skämmas på riktigt tighta banor. :) Sjukt rolig bil, underbart analog.
Visa bilaga 666298Visa bilaga 666299
Jag har aldrig kört eller ens åkt någon M3:a, men E46 är den senaste som lockar mig. Modellerna därefter är garanterat fina och snabba bilar, men saknar något odefinierbart för mig.

Jag har aldrig kört eller ens åkt någon M3:a, men E46 är den senaste som lockar mig. Modellerna därefter är garanterat fina och snabba bilar, men saknar något odefinierbart för mig.
E90 seriens M3or är roliga, speciellt med den högvarviga V8an, men tyngre! Tyvärr så känns ju den extra vikten i kurvorna alldeles för mycket för att det ska bli roligt imo, men går att lösa om man vill :P . F serien efter det känns enligt uppgift bättre ur den synpunkten, men elektriskt "styrrack" och turbo 6or är inte min melodi. Så, jag håller med. Den nyaste G serien är på tok för tung, dock bra drag i den.

E46an med sina mer beskedliga hästkrafter samt fina balans gör sig mycket bättre på svenska vägar om man vill behålla körkortet men ändå ha kul. Kul på bana med.

/Edit
Just det, det är ju inte bara vikten, bilarna efter E46an är så jäkla stora också, vilket iaf jag tycker förtar känslan av "sportbil" något. Men smaken är ju som baken.

Här är mitt hål som slukar pengar. "Bulletproofad" motor (det vanliga på S54an) och hela chassi/drivlina renoverat till nyskick. Gjort allt själv så jag vet att det är ordentligt gjort. Yes, den är Manuell ofc.Visa bilaga 666295Visa bilaga 666296Visa bilaga 666297

Tjena!

Nu snackar vi! En Imolaröd E46 M3 är ju bland det snyggaste som har lämnat Bayern och en MX-5 kan vara den bil som ger mest skratt för pengarna.

Jag och två polare köpte en gammal Volvo-brand/pumpbil på fyllan en gång för en sådär 20 år sen.

0793674D-8592-4287-9478-6EED3A912AA1.jpeg

6BE33B03-D68E-40C7-A2D7-7563171079FC.jpeg

Motorn var en big block V8 plockad från en Camaro (kanske?), ”baksätet” var en U-soffa med inbyggd subwoofer, Recaro-stolar satt fram och megafon på taket. Vart den än åkte följde festen med. Efter några år sålde vi den, kanske lika bra då ingen av oss egentligen fick köra den då den var lastbilsreggad.

Edit: fun fact att den hade vissa balkar i trä, vilket känns ironiskt för en brandbil. Kan även vara anledningen till att förra ägaren aldrig testade personbilsregga den med den nya kralligare motorn.

Senast ändrad:
Veteranbilar är väl undantagna ?

Edit: Jag kom ihåg fel, de är faktiskt undantagna.

Vilka är undantagna från miljözonsreglerna?
  1. Fordon som används i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär.
  2. Fordon som används för transporter av sjuka personer till läkare eller
    sjukvårdsanstalt.
  3. Fordon som används vid räddningstjänst.
  4. Fordon som används i andra jämförliga trängande fall.
  5. Utryckningsfordon i andra fall än som avses i 1–4.
  6. Fordon som definieras som veteranfordon i 2 kap. 2 § Vägtrafikskattelagen.
  7. § Militärtrafikförordning (SFS 2009:212) Under en militär övning får fordon som brukas av Försvarsmakten eller av någon annan myndighet föras trots bestämmelserna i 22 § i Trafikförordningen.

Numera är ju veteranbil det klart mest ekonomiska att ha som bruksbil, undantaget det mesta verkar det som och ofta lättmekade och bra tillgång till delar om man väljer rätt modell.

Edit: Jag kom ihåg fel, de är faktiskt undantagna.

Vilka är undantagna från miljözonsreglerna?
  1. Fordon som används i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär.
  2. Fordon som används för transporter av sjuka personer till läkare eller
    sjukvårdsanstalt.
  3. Fordon som används vid räddningstjänst.
  4. Fordon som används i andra jämförliga trängande fall.
  5. Utryckningsfordon i andra fall än som avses i 1–4.
  6. Fordon som definieras som veteranfordon i 2 kap. 2 § Vägtrafikskattelagen.
  7. § Militärtrafikförordning (SFS 2009:212) Under en militär övning får fordon som brukas av Försvarsmakten eller av någon annan myndighet föras trots bestämmelserna i 22 § i Trafikförordningen.

Numera är ju veteranbil det klart mest ekonomiska att ha som bruksbil, undantaget det mesta verkar det som och ofta lättmekade och bra tillgång till delar om man väljer rätt modell.

Tjena!

Definitionen av veteranfordon idag är ett skämt. En Volvo 850 kan vara en riktigt bekväm bruksbil t.e.x. Men köper man en tidig så behöver man bara Besikta vartannat år, den är skattefri, man får köra i miljözoner och man behöver inte sätta på vinterdäck. Lagen borde verkligen ses över.

Ja, det är så jag menar. Det är ju förhållandevis moderna bilar som räknas som veteran numera. Stora tunga dieselbilar går från dyr-skatt till ingen skatt över natten, det är lite märkligt.

Nu snackar vi! Från en tid då BMW fortfarande var snygga.

När jag var 18 och precis hade tagit körkort sa min morbror att jag kunde få låna hans Karmann Ghia '68. "Sportbilen" jag under alla år som barn stått och kikat på under ett täcke i en lada och som jag åkt i några gånger som barn. Vilken lycka! Jag la 8 papp på att få bromsarna att funka hos VW doktorn och körde den i två år innan min morbror valde att sälja den. Vilken lycka det var. Nu kör jag Kia och bryr mig inte ett skvatt om bilar. Men Ghior kommer alltid tt ha en plats i mitt hjärta.

1702628043325.png

Tjena!

Definitionen av veteranfordon idag är ett skämt. En Volvo 850 kan vara en riktigt bekväm bruksbil t.e.x. Men köper man en tidig så behöver man bara Besikta vartannat år, den är skattefri, man får köra i miljözoner och man behöver inte sätta på vinterdäck. Lagen borde verkligen ses över.
Ja, för mc är det 40 år (och då försvinner besiktningen vilket tar 50 år för bil...) det kanske är mer rimligt med 40 för veteranklass även på bil? (Tidigare var det ett visst årtal för mc, det var en rätt dum variant...)

Det är den diffusa skillnaden mellan en veteranbil och en bil som bara är gammal.
En Opel Kadett från 1989, kan den bli en klassiker egentligen?

Min Golf mk2 är tyvärr en -97:a, dumt på ett annat sätt.

Senast ändrad:
Ja, det är så jag menar. Det är ju förhållandevis moderna bilar som räknas som veteran numera. Stora tunga dieselbilar går från dyr-skatt till ingen skatt över natten, det är lite märkligt.
Helt orelaterat så känns det dock som en droppe i havet jämfört med mängden A-traktorer som är i trafik!
När jag var 18 och precis hade tagit körkort sa min morbror att jag kunde få låna hans Karmann Ghia '68. "Sportbilen" jag under alla år som barn stått och kikat på under ett täcke i en lada och som jag åkt i några gånger som barn. Vilken lycka! Jag la 8 papp på att få bromsarna att funka hos VW doktorn och körde den i två år innan min morbror valde att sälja den. Vilken lycka det var. Nu kör jag Kia och bryr mig inte ett skvatt om bilar. Men Ghior kommer alltid tt ha en plats i mitt hjärta.

Visa bilaga 671000

Karma och KIA , KarmannKIA... ;)

Tillbaka
Topp