[OT] Visa din gröt

[OT] Visa din gröt
Jag har också haft problem med att äta slät havregrynsgröt. Gjorde det aldrig hemma utan åt bara på stormkök men utan direkt njutning. Nu gör vi det hemma under vinterhalvåret. Huvudnyckeln har blivit att koka en del gryn, en del mjölk och en del vatten, och så ha i vaniljsocker utöver saltet. Behöver inte vara så mycket vaniljsocker. Med denna bas har jag sen byggt vidare med att koka med frusna bär m.m.

Har ännu inte tolkat om till utelivsversion. Skulle vara intressant att se om det går att köra med pulvermjölk i kokningen. I så fall skulle man kunna förbereda färdiga torrportioner hemma innan man drar ut.

Sylt m.m. i squeezeflaska (eller vad man kallar det) är annars bra tips när man är ute.

[OT] Visa din gröt
Sylt i klämflaska är ju klart smidigt, hade jag på sista touringen. Tar lite plats dock.
Där hade jag även sådana små mjölk i tetra-pack, 2-3 cl styck. Riktigt smidigt.
En gång förut hade jag även blåbärssoppe-pulver som jag blandade i gröten, istället för sylt. Det funkade rätt bra också faktiskt. Man får slå i den när det är typ en minut kvar så blir det bra.

Senast ändrad:
[OT] Visa din gröt
Lunchen löstes idag genom att experimentera med gröt, som återkoppling till tidigare fråga i tråden gällande gröt att ha med sig till skogs.

Tog vad som fanns hemma. 1 dl havregryn, 1 dl Axa Gold fruktmüsli och 3 dl vatten. Kokade upp gröten varpå jag slängde i müslin.

F21415FE-BD0C-4A7B-BB8B-CEF2C0FF237F.jpeg

274486FA-DE19-4595-857F-23A3B55A5182.jpeg

Det blev faktiskt riktigt bra! Jag tror jag ska ha i lite hasselnötter för knaprighetens skull, men annars hade jag lätt kunnat äta detta några dagar i rad. Speciellt om jag vandrat eller cyklat en bra bit - hungern är bästa kryddan!

Som basföda under till exempel en flerdagars bikepackingtur så tror jag detta blir kalas. Med cykel passerar man ju dessutom ofta affärer, eller kan ta en omväg om så behövs, så att man kan köpa med sig något lite mer "matigt" de dagar man känner för det.

Från att aldrig ätit annat än ren havregrynsgröt med mjölk och sylt/mos så öppnades något av en ny värld idag. Spännande!?

[OT] Visa din gröt
När man inte orkar lyfta ett finger för att få i sig nåt. When the chips are down. När goda råd är dyra. Räddaren i nöden. Catcher in the rye. Krämig Risgröt gjord på svensk mjölk och tillagad på klassiskt svenskt vis i Kumla!
Funkar som stor gel under längre randos. Bara bita hål och sörpla, i 40 knyck också. ?

[OT] Visa din gröt
Jag var på Playitas (Fuerteventura) i våras. På frukostbuffén serverades alltid en gröt som var supergod. Den verkade vara havregrynsbaserad, men gröten simmade i tjock, klibbig mjölk. Hela gröten var väldigt klibbig och krämig. Jag har inte lyckats återskapa samma sak hemma. Är det någon här som råkar veta vad denna spanska supergröt var för något?

[OT] Visa din gröt
Ny bakgrötsfavorit.
Man häller på kokande vatten och låter gröten dra i 10 minuter ish, sen på med banan bär och whatever, och mjölk, skjuts in i ugnen och grädda 15-20 minuter gärna med lite extra övervärme på slutet för att få en lite gyllenbrun knaprig yta.IMG_20230124_072703.jpg

[OT] Visa din gröt
Fick precis läsa att man inte ska äta havregrynsgröt till frukost.
Om det står på happy måste det ju bara sant.

Bilagor

• Screenshot_20230217_193956_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20230217_193956_com.android.chrome.jpg
    205.9 KB · Besök: 73
[OT] Visa din gröt
gröttråden! även jag får flashbacks till en gröt vi fick på dagis under 90-talet - tror rågmjölsgröt nämnts tidigare men vill minnas att våran inte var så slät. Närmaste jag kom var grahamsgröt som är mer kornig ett tag sedan, men AXA har sedan dess ändrat förpackning och smaken är inte densamma!
Någon?

Edit: vid närmare eftertanke doftar grahamsgröten fortfarande rätt likt, så kanske beror på mängden vatten/mjölk du kör med.

[OT] Visa din gröt
gröttråden! även jag får flashbacks till en gröt vi fick på dagis under 90-talet - tror rågmjölsgröt nämnts tidigare men vill minnas att våran inte var så slät. Närmaste jag kom var grahamsgröt som är mer kornig ett tag sedan, men AXA har sedan dess ändrat förpackning och smaken är inte densamma!
Någon?

Edit: vid närmare eftertanke doftar grahamsgröten fortfarande rätt likt, så kanske beror på mängden vatten/mjölk du kör med.
Gröt på Grahamsgryn och grahamsmjöl är riktigt gott!

[OT] Visa din gröt
Uppfräschad havregröt
Började tröttna på den vanliga och tråkiga "stabbiga" gröten sent i höstas, så nu har jag istället ätit diverse olika goda mackor som frukost under mer än två månader. Men idag, en gråtråkig måndagsmorgon, så fick jag plötsligt en stark lust att låta gröten få göra comeback i mitt vardagsliv igen, men i en lite mer uppfräschad och friskare smak.

Koka upp havregryn med vatten, lite salt, och lite strösocker (kanske 2-4 tsk per portion beroende på personlighet) och så det magiska; lite olivolja med citronsmak! ?Kanske 1-2 matskedar olja per portion. Låt sedan det hela puttra och rör ordentligt några gånger så det blir en slät och trevlig gröt. Servera med nyriven citronsest (skal) ovanpå, och gärna äppelmos till. Fräscht och gott! ?

Blev själv så glatt överraskad av smakupplevelsen så jag sätter en kaxig stark fyra av fem som betyg.

⭐⭐⭐⭐

IMG_20240122_060253017.jpg

[OT] Visa din gröt
Uppfräschad havregröt
Började tröttna på den vanliga och tråkiga "stabbiga" gröten sent i höstas, så nu har jag istället ätit diverse olika goda mackor som frukost under mer än två månader. Men idag, en gråtråkig måndagsmorgon, så fick jag plötsligt en stark lust att låta gröten få göra comeback i mitt vardagsliv igen, men i en lite mer uppfräschad och friskare smak.

Koka upp havregryn med vatten, lite salt, och lite strösocker (kanske 2-4 tsk per portion beroende på personlighet) och så det magiska; lite olivolja med citronsmak! ?Kanske 1-2 matskedar olja per portion. Låt sedan det hela puttra och rör ordentligt några gånger så det blir en slät och trevlig gröt. Servera med nyriven citronsest (skal) ovanpå, och gärna äppelmos till. Fräscht och gott! ?

Blev själv så glatt överraskad av smakupplevelsen så jag sätter en kaxig stark fyra av fem som betyg.

⭐⭐⭐⭐

Visa bilaga 676853
Spännande variation. Hur upplever du sötman? Tycker spontant att socker i teskedsvolymer låter ganska mycket, med bakgrunden att 0 g socker är det "normala".

[OT] Visa din gröt
Spännande variation. Hur upplever du sötman? Tycker spontant att socker i teskedsvolymer låter ganska mycket, med bakgrunden att 0 g socker är det "normala".
Jag tycker att sockret har sin plats just här, för att balansera upp den friska syrligheten från citron. Provsmakade först utan socker, men det smakade inte bra. Jag är inte rädd för socker i dessa små mängder.

Edit: Angående antalet teskedar socker per portion så bör jag väl tillägga att mina portioner är något större än receptet på havregrynspaketet...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Visa din gröt
och så det magiska; lite olivolja med citronsmak! ?Kanske 1-2 matskedar olja per portion
Finns en dansk studie enl Fernholm, där man räknade ut att personer som byter 5 energiprocent snabba kolhydrater mot mättat fett, minskar sin risk för hjärtinfarkt med ca 33%, så det är nog ingen dum ide att pytsa på lite olivolja i gröten.

[OT] Visa din gröt
Jag gör gröt på två äggulor, 1/2dl mandelmjöl+1/2dl havre+kokosflingor, en rejäl klick riktigt smör och vatten.
Det blir supergott och mättande. Fett är bra. Gröten är glutenfri.
85% Fett
7% Protein
7% kolhydrater
1% Fibrer

God även kall.

Brukar äta stekt nötfärs till, det låter sjukt men jag har käkat så i flera år. Det är gott.

[OT] Visa din gröt
Jag tycker att sockret har sin plats just här, för att balansera upp den friska syrligheten från citron. Provsmakade först utan socker, men det smakade inte bra. Jag är inte rädd för socker i dessa små mängder.

Edit: Angående antalet teskedar socker per portion så bör jag väl tillägga att mina portioner är något större än receptet på havregrynspaketet...
Jag körde en slatt citronolivolja nu på morgonen bara för att testa, i min 1+1 dl havregryn/rågflingegröt som jag bara snabbmikrar. Gott! Tack för tips! (Kan tänka mig att kastrullkokt blir ännu lite bättre.)
Jag kluttar sedan på jordnötssmör och pumpafrön också. Mums!

[OT] Visa din gröt
Har hittat en ny favorit här. Gröten kokas med lika delar havregryn, mjölk och vatten. Väntar med lite av vätskan och lägger i efter kokning, för snabbare avkylning.

Hackar upp ett par torkade aprikoser och dadlar och lägger i halvvägs. Mosar en halv banan och slänger i sist.

Det blev populärt :)

20240128_072610.jpg

[OT] Visa din gröt
Tillbaka
Topp