[OT] Visa din robot

Zorander

Aktiv medlem
[OT] Visa din robot
Som rubriken lyder. Visa vilken robot du har som hjälper dig i vardagen och berätta lite om den.

Vad gör den?
Vad heter den?
Funkar den?

Vår familj köpte en gräsklippare robot (husqvarna) nyligen som förhoppningsvis kommer göra ett bra jobb. Namnet är ej bestämt men Robert är en kandidat då grannens robot heter Roberta

Bilagor

• 20160820_172232.jpg
    20160820_172232.jpg
    296.7 KB · Besök: 16
[OT] Visa din robot
En "robot" som matade fram motivet i lagom steg så man kunde stacka bilderna som togs automatiskt.

lt05.jpg

lt06.jpg

lt10.jpg

lt03.jpg

Resultat efter stackning i photoshop

Untitled_Panorama1copy3.jpg

Senast ändrad:
[OT] Visa din robot
Kanske också borde sälja vår Bosse (som går under namnet Saletros) istället för att låta honom stå och skämmas i ett hörn. Helt kass köp oavsett.

[OT] Visa din robot
Lilla neato, har dammsugit golven punktligt varje må, on och fr förmiddag i nästan ett år. Söndagar brukar hon få lite underhåll som tömma dammbehållaren och borsta ur dammet ur hepa filtret .

20160821_134238_2.jpg

Här är ett litet klipp på Neato "in action".

https://vid.me/5XUV

Senast ändrad:
[OT] Visa din robot
Är ni nöjda med robotdammsugarna? Vår eländiga high-end (jo, frun skulle prompt ha den dyraste) Miele dammsugare hatar jag innerligt...

Vi köpte en Husqvarna Automover 420 med Husqvarna Connect, dvs möjlighet att fjärrkontrollera den, till landet. Galet bra pryl! Alltid perfekt klippt gräsmatta när man kommer dit! Den kör på vädertimer, dvs när den behöver o detta sker nattetid så ingen ser när Ulf klipper. Snigelfritt har det blivit också!

[OT] Visa din robot
julgus sa:
Är ni nöjda med robotdammsugarna? Vår eländiga high-end (jo, frun skulle prompt ha den dyraste) Miele dammsugare hatar jag innerligt...

Vi köpte en Husqvarna Automover 420 med Husqvarna Connect, dvs möjlighet att fjärrkontrollera den, till landet. Galet bra pryl! Alltid perfekt klippt gräsmatta när man kommer dit! Den kör på vädertimer, dvs när den behöver o detta sker nattetid så ingen ser när Ulf klipper. Snigelfritt har det blivit också!

Jag är nöjd, men man kan inte ha rörigt hemma. Dvs strumpor på golvet och lösa laddkablar som ligger överallt.
Skrämmande hur mycket damm man har under säng och soffa som man inte tar med vanlig dammsugare.

Ps. Vilket land är det du pratar om? Jag bor i ESverige. :)

[OT] Visa din robot
Jag kapar tråden lite...

Har lite funderingar på en automagisk dammsugare men vad borde man tänka på? Den behöver förstå att den ska inte köra utför en trappa, t.ex.

För- och nackdelar mot vanlig dammsugning? Hur fungerar det i praktiken?

[OT] Visa din robot
Azog sa:
Jag kapar tråden lite...

Har lite funderingar på en automagisk dammsugare men vad borde man tänka på? Den behöver förstå att den ska inte köra utför en trappa, t.ex.

Glöm om du har trösklar överallt.
Glöm om du har tjockare mattor.
Har du en trappa så måste du "spärra av" den med en speciell magnetlist (man lägger bara möget på golvet).

Vi är inne på vår andra Neato nu.
Den första (samma modell som Scale60 visar ovan) den fixade våra tjocka mattor utan problem alls, däremot tappade den synen och stod mitt på en öppen yta och sa att den inte hade fri sikt.
Den byttes ut på garanti och så damp nummer 2 ner hemma med JetPack, (samma modell som NickPick visar) denb fixar inte tjockare mattor men har än så länge bättre syn.

Har du husdjur ska du välja en som har borstar anpassade för detta.

[OT] Visa din robot
Vernersson sa:
Azog sa:
Jag kapar tråden lite...

Glöm om du har trösklar överallt.
Glöm om du har tjockare mattor.
Har du en trappa så måste du "spärra av" den med en speciell magnetlist (man lägger bara möget på golvet).

Vi är inne på vår andra Neato nu.
Den första (samma modell som Scale60 visar ovan) den fixade våra tjocka mattor utan problem alls, däremot tappade den synen och stod mitt på en öppen yta och sa att den inte hade fri sikt.
Den byttes ut på garanti och så damp nummer 2 ner hemma med JetPack, (samma modell som NickPick visar) denb fixar inte tjockare mattor men har än så länge bättre syn.

Har du husdjur ska du välja en som har borstar anpassade för detta.

Tackar!

Jag får osökt lite följdfrågor :)

Klarar de inga trösklar alls, eller skulle en låg tröskel på <1 cm fungera? Är en vanlig klassisk trasmatta tjock?

Min känsla är att det är rätt så hög strul-/reklamationsfaktor på dem. Finns det några som verkar fungera bättre/sämre än andra, eller det är bara att handla och hoppas?

[OT] Visa din robot
Azog sa:
Tackar!

Jag får osökt lite följdfrågor :)

Klarar de inga trösklar alls, eller skulle en låg tröskel på <1 cm fungera?

Beror helt på formen. Är den vinklad så att den "rampar" borde det funka annars är risken att den fastnar innanför tröskeln

Azog sa:
Är en vanlig klassisk trasmatta tjock?
Nej men den har troligen fransar, fransar fastnar i den roterande borsten

Azog sa:
Min känsla är att det är rätt så hög strul-/reklamationsfaktor på dem. Finns det några som verkar fungera bättre/sämre än andra, eller det är bara att handla och hoppas?
Vet inte, vi valde Neato och dess husdjursanpassade toppmodell (den som var aktuell just då) eftersom det var det märket / den modellen som gav det bästa intrycket när jag googlade reviews på segmentet.

[OT] Visa din robot
Va e ni för slöfockar som inte orkar/vill klippa/dammsuga själva!?

Ja ska fanemej ta fram min lie och gå loss på era mackapärer...

[OT] Visa din robot
tomcaten sa:
Va e ni för slöfockar som inte orkar/vill klippa/dammsuga själva!?

Ja ska fanemej ta fram min lie och gå loss på era mackapärer...

Jo man gör vad man kan för att man ska ha en glad sambo.
För som bekant så innebär en glad sambo ett enklare liv, och ett enklare liv är ett trevligare liv =)
(innan ngn går i taket så vill jag påpeka att det var min sambo som ville att vi skulle skaffa en robotdammsugare, inte att jag förväntar mig att min sambo dammsuger)

[OT] Visa din robot
Azog sa:
Jag kapar tråden lite...

För mig har Neato XV Signature Pro funkat bra. I början körde den fast lite här och där och skrek på hjälp men vi plockade helt enkelt bort alla problempunkter allteftersom tex:

- Lätta gardiner som ligger på golvet brukar jag lyfta upp innan
- Hörlurssladden hänger jag över datorn istället för att den ligger på golvet
- Ibland kunde den fastna mellan en hurts och en bokhylla men jag ökade på avståndet lite sen gick det bra
- Vill jag ha riktigt rent flyttar jag bort saker som står i vägen tex skor, väskor och ställer upp stolar på borden så den kommer åt

Vad gäller trappor så är den så smart att den inte ramlar ned, ställer du den på köksbordet så dammsuger den köksbordet utan att ramla ned. Inga problem i mörker heller eftersom den har en lasersensor en sk lidar (laser radar).

Mattor har jag bara en gångmatta typ <1cm tjock och en ramptröskel kanske 1cm hög och inga problem, högre trösklar går inte då får du flytta den mellan rummen när den är klar. Mattor får inte ha så långa fransar eller ludd att dom lindar upp sig på rullen, har du mycket sånt kanske det är enklare att dammsuga för hand.

Någon enstaka gång har den blivit lite "galen" men då har det räckt med en rengöring speciellt då av sensorerna - kolla in manualen. I övrigt så kan det vara bra att rengöra den en gång i veckan och borsta ur hepa filtret.

Personligen är jag jättenöjd.

Tillbaka
Topp