[OT] Visa din yxa!

[OT] Visa din yxa!
En Mustad Banko snickaryxa från när både snickare och människor hade kroppslig och sinnlig kraft att hantera yxor nära dubbelt så tunga som ex. Gränsfors snickaryxa.

EB5350BF-E0C3-44CE-A29A-A1509E2E6201.jpeg

Yxan var i bedrövligt skick när jag hittade den, med egg som jag vet inte vad, nacken ambitiöst misshandlad och skaftet gnagt av fjällräv. Jag vågar påstå att jag var bättre på att återställa den än jag därefter har varit på att använda den. Men när den väl får lov att jobba, då funkar den.

[OT] Visa din yxa!
Kul tråd, har inte sett den tidigare mer än som rubrik.

Hittade någon av mina första yxor som min farfar försåg mig med på 70-talet när jag röjde i ett uthus. Det är en liten Hults Bruk som jag ska lägga någon timme på för att snygga till. Hur gör jag med skaftet, hur blir det snyggt? Vedbod är under uppförande så yxan ska få hänga där inne sen, lättillgänglig för att spänta tändved med eller att använda som kapsylöppnare.

1690818893933.png

[OT] Visa din yxa!
Kul tråd, har inte sett den tidigare mer än som rubrik.

Hittade någon av mina första yxor som min farfar försåg mig med på 70-talet när jag röjde i ett uthus. Det är en liten Hults Bruk som jag ska lägga någon timme på för att snygga till. Hur gör jag med skaftet, hur blir det snyggt? Vedbod är under uppförande så yxan ska få hänga där inne sen, lättillgänglig för att spänta tändved med eller att använda som kapsylöppnare.

Visa bilaga 642331

Är det något fel på skaftet, tycker det ser schysst ut som det är med lite patina. :)

[OT] Visa din yxa!
Egentiden är viktig. Men annars kommer jag osökt att tänka på mitt tidigare liv när jag var fotograf. Jag ville helst ha en svart Leica för de blev så snygga när man nötte igenom färgen ned på mässingen, men jag hade ”bara” en kromad.

44A2AA07-1E0C-4135-A827-159357B22EB2.jpeg

Min far, som redan på den tiden var en klok man, svarade kort att jag borde bekymra mig mindre och plåta mer och återkomma när jag hade slitit igenom kromet in på bara mässingen.

Så långt kom jag aldrig, och i mitt nuvarande liv är jag cykel-hoarder istället. Men som sagt, behovet av egentid och projekt ska inte underskattas.

[OT] Visa din yxa!
Egentiden är viktig. Men annars kommer jag osökt att tänka på mitt tidigare liv när jag var fotograf. Jag ville helst ha en svart Leica för de blev så snygga när man nötte igenom färgen ned på mässingen, men jag hade ”bara” en kromad.

Visa bilaga 642394

Min far, som redan på den tiden var en klok man, svarade kort att jag borde bekymra mig mindre och plåta mer och återkomma när jag hade slitit igenom kromet in på bara mässingen.

Så långt kom jag aldrig, och i mitt nuvarande liv är jag cykel-hoarder istället. Men som sagt, behovet av egentid och projekt ska inte underskattas.
Hej.. M3 är fina grejor om man gillar tung mekanik. mvh borano20

Tillbaka
Topp