OT: Vitlök och demoner, exorcism och utrotning, Förkyld igen =(

Morfum

Ny medlem
jaha, då satt man här igen.

-"ut o kör med dig i helgen, det gör dig bara gott att rensa skallen lite".
- Jao, jag vet. Men tänk om jag blir sjuk då? Askass immunförsvar.
-"nä, klä dig rätt bara, se till att inte bli blöt o kall så är det lungt."

en annans åsikt:
"Ge fan i att sticka ut o kör nu, du kommer bara skada dig eller bli sjuk och det går inte, du kan inte vara borta från jobbet, det vet du!"

ett av citaten kommer från min "boss" och det andra från in far. Gissa vem som e vem??

I vilketfall, Känns som jag håller på med vampyrexorcism på hög nivå med den mängd vitlök jag trycker i mig, hade ett "bra" underställ och kraftiga vattentäta skor samt en extra jacka som var varm o go när man tog paus.. samt ett par regnbrallor över så ben o röv skulle hålla sig torra med.
inte ville jag bli sjuk inte. FAAN!

Jag kan juh inte sticka näsan utanför dörren här på västkusten utan att bli sjuk vid den här halvan av året.. samma sak för mina syskon. Dåliga gener antar jag, inte bra att blanda norrlännings-gen men en skåne-gen o sen göra en klon o sätta han på västkusten.. det ser man juh bara genom att kolla på sverigekartan..

Det är segt o drygt men mest blir jag bara förbannad på det hela. Hur fan ska jag kunna vistas ute UTAN att bli sjuk. Nu har jag 38.7c i feber o halsen känns som en rasp..

Vilken bön tror ni blir hörd och av vem? Känns som jag gör vad som helst för att kunna hojja året runt utan att bli sjuk, va fan ska man ha på sig? och nej, jag har inte 3laxar i en ask som jag kan lägga på fysikmatematiska tyger som nästan andas åt en.. Men vad är det man behöver iaf? Säg gärna vad ni har på er då ni är ute, från topp till tå.

jag e dock inget svetto men jag svettas som faan iaf. Kör pushbike enbart kan tillläggas.
men det var ett gött huck iaf som jag körde i helgen =)

Lite gnäll från eder: Morfum

EDIT: förkylningar är OT.

Senast redigerad av en moderator:
Jag lider med dig.

Göteborg är värdelöst för oss dödliga! Själv får jag en envis hosta varje vår och höst. Jag kan ställa min klocka efter den där rosslande halsen! Blir ju inte bättre av att västtrafik har sin inkompetentigaste del av året samtidigt så man blir beroende av dem också!

Krya på dig!

// Erik

Jag vet hur det känns. Inte ett tecken på förkylning under sommaren men så fort som temperaturen sjunker lite så kommer förkylningarna. Jag blir iaf inte riktigt förkyld utan får mest bara ont i halsen blir snuvig och trött. Däremot är jag tilräckligt förkyld för att inte kunna cykla vilket är väldigt irriterande. Istället blir jag rastlös och får inget gjort. Jag hade ett uppehåll på nästan en vecka nu som jag kände mig frisk och vågade mig ut på cykeln men nu är det kört igen.

Min kropp trivs inte i det här vädret. Förra året for jag iväg till Malaysia i två veckor efter jul och jag har aldrig mått så bra som då. Inga förkylningar, lätt att andas och så kände jag mig allmänt pigg och kry. Mitt tips är att fly Sverige under den kalla perioden, men brist på tid och pengar gör det svårt för mig och antagligen de flesta.

Drick mycket vatten och ta det lugnt till förkylnigen släppt! Ett annat sätt att klara sig från förkylningar är att vara allmänt asocial vilket är jättetrist men förkylningar sprids lätt på fester och dylikt.

Krya på dig!

/Erik

Trist med förkylningar...
Jag har faktiskt en liknande blandning av gener (helsingborg+gävle) och bor på västkusten, men jag brukar klara mig för det mesta. De gånger jag blir förkyld är det oftast för att jag under nån veckas tid sover för lite, då brukar det gå åt h-vete, så det är mitt tips, sov längre.

Klädmässigt kör jag superunderställ, vindtäta byxor, vindtät jacka med lite foder (typ marmot windshirt (http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTDRICLIMEWINDSHIRT_F07), fast min är north face), pannband under hjälmen och handskar. funkar bra så länge man har hyfsat tempo och inte står still för mkt.

Balaklava, windstopper hjälmmössa.
Underställ, långärmad tröja, windstopperjacka med Rouibaixfoder.
Korta cykelbyxor, Endura windstopper långbyxor.
Lång ylle/skidstrumpa, vinterkänga goretex, skoöverdrag ev. 2 st.
Windtopper handskar med Gore innervante.

Fungerar bra på västkusten!

Om du sedan äter vitlök så håller sig sjuklingarna på avstånd och då blir du inte smittad!

Precis, kylan gör dock att immunförsvaret försvagas något och då gör att man är mera "mottaglig" Även direkt efter hård träning försämras immunförsvaret för att sedan stärkas... Så man bör inte umgås med sjuka personer direkt efter man tränat eller när man är nerkyld :)

va bra att jag jobbar på sjukhus (många barn) med mitt immunförsvar då =/

nä, jag e inte något bitter idag. fyfan...

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske dax att lägga ciggen på hyllan?? ;)

har faktiskt gjort det, röker pipa imellanåt men det ger inte alls samma skador även om det inte är direkt nyttigt. Det är en annan diskution iofs.. Men min kondis har blivit bra mycket bättre sedan jag slutade med ciggen. Som var den 14/7 2007 btw ;) inte bara min 25års dag utan åxå...

Fan, o min datajävel är en jävel, min exerna hårdisk är "borta" ihop med hela mitt bildarkiv.. Min urgammla laptop dragit sin sista suck och jag måste ut och åka spårvagn till apoteket. fyfan. jag tror jag börjar gråta..

539
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis, kylan gör dock att immunförsvaret
> försvagas något och då gör att man är mera
> "mottaglig" Även direkt efter hård träning
> försämras immunförsvaret för att sedan
> stärkas... Så man bör inte umgås med sjuka
> personer direkt efter man tränat eller när man
> är nerkyld :)

Du såg inte dokumentären och luft igår?

Det ligger i luften

Dokumentär. Vad finns i luften vi andas? Bakterier? Virus? Smuts? För första gången har forskarna lyckats "fotografera" luft. Följ med på en fascinerande och skrämmande resa bland helt okända partiklar. På bara några timmar sprids de över hela världen. Går det att skydda sig när smittan kommer?

Även i SVT2 14/12

På flygplan blev man lättare smittad då luften var så torr, vilket gjorde att slemhinnorna i näsa hals och flimmerhåren inte var lika effektiva. Låter ju som det borde stämma på vintern då det oftast är betydligt torrare luft.

Den dokumentären hade jag åxå velat se..

Fässberg: nee, men halvvägs iaf..

just nu känns det dock som att halva polens baskelusker älskar mig.. sjuk o hemma från jobb ca var 3dje vecka.. dyrt, obehagligt och inte spec uppskattat av arbetsgivaren.

Tja, skyddar du ansiktet när du cyklar? Svett i ansiktet i nollgradigt och fart på det, köldeffekten blir väldigt väldigt hög. Mina bihålor tar lätt stryk, så jag cyklar med en windstopper halvmask så att säga. Den går upp till näsroten, under ögonen över öronen, ner under hakan. Den är svart så med en svart windstopper mössa blir man en lite ninja. :)

Du kan också prova en såndär värmeväxlare som du har i munnen när du cyklar. Då höjjer du temperaturen på luften du andas och dina slemhinnor mår bättre.

förra vintern/våren hade jag en otrolig mängd olika förkylningar.

Eftersom jag i ett svagt ögonblick hade anmält mig till VR och lagt upp rätt höga mål för min träning så satte jag igång att träna för tidigt efter varje förkylning i min iver att träna ikapp förlorad träning. på så vis fick jag en massa repriser på förkylningarna. Dessutom körde jag rätt hårt direkt efter för att komma ikapp. - Inte bra. ibland hände det att jag slarvade med klädsel också.

En sådan försäsong önskar jag ingen. mitt tips är - ta det lungt en dag extra, första träningen efter en förkylning skall vara lugn, typ fett förbränningspuls och klä dig hellre för varmt och svettas än att bli kall. passa dig för smittohärder (buss, tåg, tunnelbana, dagis, etc) direkt efter träning. bästa kuren är sömn

sen att man ska tvätta händerna ofta och inte peta näsan, munnen, ögonen osv är ju basic.

Tja, ska ge mina 5 cent så kanske du får något tips som funkar:

-är bra kost (vitaminer, mineraler, frukt, grönt och undvik socker så gott det går)
-ät regelbundet
-tvätta händerna religiöst noggrannt före måltider, när du lämnar jobbet, när du kommer frn butiken osv. Jobbar som lärare och har dragit ner på förkylningarna för mig. Var också medveten om att om du just börjat jobba mycket medbarn så kan det ta ett tag före ditt immunförsvar är redo för alla basillusker de hostar dig i ansiktet
-klä dig bra när du cyklar men också itll vardags. Handskar och mössa och halsduk!

Om du verkligen följer allt detta till punkt och pricka så slipper du stor del av förkylningar. Helt säker är du aldrig.

Och jo, håller med kyla (eller nåja, nollgradigt är inte kyla i min bok) och träning utomhus har då aldrig lett till förkylning för mig. Undantag är idiotiskt köande i timmar till krogar med alltför lite klädsel. Men det är en annan sak.

shit, det är ett dygnet runt jobb att bara försöka hålla sig frisk verkar det som om man har lite otur..

Mat: Check, blivit mkt bättre på det. Ätit 2 ggr idag tom. "normal" under ett x antal år har varit i snitt 1gång.. Viktigt för att orka jobba om inte annat..

Regelbundet: ehhh... när jag jobbar, ibland. Ska bättra mig.

Tvätta händerna: jorå, det gör jag ofta samt tar handsprit med.

Kläder till vardags: Jorå, går som en gravid pingvin med alla lager. Många frågar vad jag sak ta på mig när det blir kallt (-10) men då är det juh lättare som sagt.

Ang kyla så menar jag mer "ruggiga vädret" som det är här. Vid -10c så är det mindre problem.

Kanske skulle kolla på en ninjamask då eller dylikt. Mina bihålor gör sig ständigt påminda.. Har en bra nässpay på recept med cortison i men skitflaskan gick självklart sönder igår när jag tappade (?) den i golvet.. Det måste varit "svaga punkten" där precis, men det kändes lite ironisk måste jag säga då det var sista.

Har flera gånger försökt uppmärksamma mitt "extremt" dåliga immunförsvar för herr doktor o dom tar ngt blodprov o sen är det ingen fara säger dom utan jag är frisk som en nötkärna.. kanske kan tilllägga att jag tappat snart 10kg i vikt under hösten med fast jag äter mer och bättre.

kanske kan merga denna tråd till hypokondritråden....

tack för alla svar iaf. Det värmer.
mvh.

Faan Morfum har du gått och blivit kass :-( Men du får försöka att bli bra till helgen igen, jag som tänkte att vi skulle prova lite kul utförslöpor.

Krya på dig!

Fan 10 kilo ner under hösten?

Jag kanske också skulle börja röka pipa :)
crack-pipe.jpg ht=153

Dick: Den där pipan ger tankar till SAS av någon skum anledning, men jag fattar inte riktigt varför ;-)

Ta dig en sup varje gång du känner dig frusen eller ska ut på en vintercykeltur.
funkar för mig....

Visste ni att ...

... en liter havsvatten innehåller en miljon MILJARDER viruspartiklar.

... 1 av 3 personer är koloniserade av bakterien Streptococcus rumatiorium, bacillen som orsakar halsfluss

... Virus är pyttesmå (några nanometer (0,0000000001 meter) stora oftast) organiska maskiner som injicerar genetisk material, "ritning" om du vill, i våra celler vid infektion. Det genitiska materialet kodar för nya virus som våra celler producerar i så stora mängder så att de till slut spricker och ut kommer massor av nya virus.

... Bakterier är oftast större en virus, ungefär 0,2 mikrometer (0,0000001 meter) stora. I en stor mängd bakteriers ytre hölje finns en molekyl som kallas LPS. Om du renar LPS och injecerar i vårat blod i stora mängder får kroppen en septisk schock. Det innebär hög feber och blodådrorna vidgar sig så pass att blodtrycket sjunker och utan hjälp dör man.

... I can go on all night

grumt upplyftande =)
jupp, cräk is tha shit om man vill gå ner i vikt. Den går lixom upp i rök....

fyfan vad illa, men det är jag med så det gör inget.

Om bihålorna är risiga då tror jag att de skulle kunna vara en källa till många "halsnäsaöra" symptom. Jag är INTE doktor så ta det med en nypa salt nu.

Jag har förståt det så här.

Dina bihålor blir dåliga, de har infekterat jox i sig. Du lägger dig på kvällen, då droppar äcklet från bihålorna ner i halsen via den där "spenen" man har, och du får en infekterad hals, och ont i halsen.

Det är "svårt" att bli av med bihåleinflammation, antibiotikan har uselt upptag där.

Testa att ta hand om bihålorna med någon ninjamask, se om det hjälper?

Inte peta näsan och allt det men det vet du säkert redan.

Bihåleproblem kan bli väldigt långvariga, jag vet en kompis far på Irland, jag bodde där ganska länge, han fick efter 2 års problem åka till sjukhus där de körde in en spruta genom ben och bråsk in i bihålan och spolar rent.

Det kanske finns ett humanare sätt här? Den irländska sjukvården var lite läskig.

Stod och pratade med en kollega i högst två minuter utomhus idag. Under de två minuterna kunde jag inte tänka på någonting annat än att det är kört. Hade cyklat innan vi sågs och var genomsvett. Mycket riktigt. Efter lunch började det att riva i halsen och nu sitter jag här och hoppas på att förkylningen inte skall bryta ut, men det känns mest som ett önsketänkande just nu. Jag klär mig så bra jag bara kan, men så fort jag kyler ner kroppen minsta lilla så slutar det i en förkylning nio gånger av tio. Har t.o.m. räckt att jag stått svettig lite för länge i omklädningsrummet efter träningen för att bli förkyld. Det är grymt frustrerande att hela tiden få ett hack i sin träning. Tyvärr, har inte jag något bra recept på hur man undviker förkylningar. Den här årstiden suger rejält.

Har genomgått 4 (fyra) penicilinkurer i år!
Första för att hindrad en lunginflamation.
Andra och tredje mot Streptococc infektion i halsen.
Den sista var en hästkur mot bihåleinflamation. Den var viss egentligen avsedd att ta dö på klamydia, men tog dö på det mesta.
jag har alltid varit skeptisk mot penicelin och undvikit det. Men lunginflamation är inget att ignorera. Och efter den så rullade det bara på.. Det jääävligaste är att jag nu sitter här med rivande hals och svullen tunga igen >:(
Vissa säger att när barnen växt upp (Har ett på 9mån+ en på 4år) så gör denna plågo period att man blir immun mot det mesta. Stämmer det???
Allt tröstätande under sjukperioderna har gjort att vikten och konditionen kryper åt fel håll. Är det nödslakt som gäller eller?

Tja, om det inte är bihålorna så är det kanske det torrare klimatet som gör slemhinnorna känsligare? Prova med en värmeväxlare då, man har den i munnen mendans man andas.

Har fått min första förskylning/feber i mer än ett år. Alla i familjen hade den så det var väl dags för mig med. Skall sparka sönder den med lätta legcurls i gymmet nu :-) det går ändå inte att koncentrera sig på jobbet... Hjärnans kapacitet känns typ som David Beckhams hjärna x 1/2.

Det var definitivt ingenting med kylan/cykling/ruggväder att göra - till 100% oundviklig smitta.

hmm.. vart tog urspårningen vägen som fässberg skymtade? Tyckte jag var tråkigt, jag menar. Jag sitter nästan här hela dagen nu när jag e skjuk (jävligt inne nu tydligen, det e koolt) och får mest läsa om ihopslagna OT trådar och miljöproblem och folk som tydligen har för mycket pengar eller något. låter grumt jobbigt.

Får man dricka folköl om man e duktig på att dricka vatten med? Funderar på starta en tråd om den optimala freeride-ryggsäcken. Det hade varit trevligt. Då kan jag sy lite o grejja med spännen ist för att bara glo, men jag är inte spec optimal när det gäller att packa smart. plumse därimot o fässberg o andra goa gubbar borde väll veta hur och vad man ska ha med sig? Men orka.. jag e fan lat idag. Gött.

puss.

Tillbaka
Topp