[OT] VVS: ljuddämpa högljutt frånluftsdon

Nånting har de gjort för det låter lite mindre vasst, eventuellt marginellt tystare. Den är också låst nu. Jag har försökt mäta lite med det enda verktyg jag har, mobilen, och det är högst oklart om det överskrider några gränsvärden. Det är inte jättehögt men hörs när inga andra ljud är på.

Jag ska prova att bygga en absorbent och hänga en dm ut från väggen framför, det borde räcka rätt långt.

Vad skrev du på lappen?

Körde med en enkel uppfästning av takabsorbenter. Blev riktikt bra där jag använde 40 mm tjock absobent (bilden). Lite sämre där jag anv 15 mm men det beror nog mera på passformen än på tjockleken. Skall göra om den.
IMG_20200205_152805.jpg

IMG_20200205_152843.jpg

Donen sitter allts tre st på rad i taket. Bra drag i dem. Sitter i klassrum. Många hormoner som måste ventileras ut...

En snabb googling på absorbenter ger att det vanligaste DIY alternativet är markisolering av stenull med en ram runt och tyg över alltihop. En sådan en dm framför (och ett par över soffan på den nakna betongen mitt emot högtalarna) kanske kunde vara något. Eventuellt ska just den över donet vara tät på framsidan så att den inte släpper igenom ljud.

De skivor jag använde är ju egentligen till för att absorbera ljud som vill studsa på utsidan, alltså den sida som är vänd mot rummet och är vitmålad.

Det verkade dock funka bra att använda den omvänt också, så att baksidan, som normalt limmas mot tak eller vägg, tar emot och absorberar ljudet från frånluftsdonen.

De skivor jag använde är ju egentligen till för att absorbera ljud som vill studsa på utsidan, alltså den sida som är vänd mot rummet och är vitmålad.

Det verkade dock funka bra att använda den omvänt också, så att baksidan, som normalt limmas mot tak eller vägg, tar emot och absorberar ljudet från frånluftsdonen.
Varianten jag googlat fram är samma på båda sidor och verkar som absorbent I ett rum fungera bäst om den hänger lite ut från väggen snarare än dikt an.

Jag har ju två önskemål. Dels mjukare akustik i hela rummet dels dämpa donet specifikt. Inte givet att det är samma absorbent som är lämplig till båda. Den för donet kanske ska vara täckt på sidan mot rummet så att den inte släpper igenom.

Hej,

Inte läst hela tråden men var precis likadant när jag flyttade in i min relativt nya lägenhet. Slutade med hot om stämning och avgiftsnersättning samt att miljöförvaltningen kopplades in innan föreningen fick tummen ur och åtgärdade felet.

Så om du vill ha råd och dåd på hur man driver såna här frågor på ett rättsligt (eller kanske rättshaveristigt) sätt, och blir ovän med hela styrelsen, kan du skicka PM!

Hej,

Inte läst hela tråden men var precis likadant när jag flyttade in i min relativt nya lägenhet. Slutade med hot om stämning och avgiftsnersättning samt att miljöförvaltningen kopplades in innan föreningen fick tummen ur och åtgärdade felet.

Så om du vill ha råd och dåd på hur man driver såna här frågor på ett rättsligt (eller kanske rättshaveristigt) sätt, och blir ovän med hela styrelsen, kan du skicka PM!
Du vet att föreningen inte är nåt abstrakt ont väsen, utan nåt du själv är en del av och förväntas bidra till?

Tillbaka
Topp