[OT] VVS: ljuddämpa högljutt frånluftsdon

Rattnalle

Aktiv medlem
Misstänker att det säkert hänger nån som kan nåt om ventilation här.

Jag bor i ett rätt nytt flerfamiljshus. Det är mekanisk frånluftsventilation och öppet under/bakom radiatorerna.

Men frånluftsdonen är rejält högljudda. Det verkar som om hela strypningen sitter i donet i min vägg för tar jag ur det är det som en stor dammsugare dvs extremt bra drag. Det är också tydligt att just donet/tryckfallet står för ljudet eftersom karaktären förändras väsentligt om jag tar ur eller skruvar på det.

Alla bekanta som fått en demo säger "oj". Jag har inte ens orkat ta upp det med hyresvärden eftersom jag misstänker att det är by design. Mina tankar om moderna hus är inte så hög. Men har någon det konkret tips t ex avseende hur bullrigt det får vara i en bostad tar jag gärna emot. Nivån är klart störande, som att alltid ha kranen på i köket.

Eftersom det är en hyresrätt kan jag inte göra så mycket i väggen. Kvarstår att sätta upp en ljudfälla utanpå donet på insidan.

Så frågorna då:
1. Finns det några färdiga dämpade don att köpa? Google ger inget vettigt.
2. Någon som byggt/sett något liknande? Tanken är mdf med absorbent på insidan. Någon mycket enkel labyrint där inget ljud kan reflekteras rakt ut men med stor öppning så inte den i sig skapar ljud.

Oavsett måste den kunna stängas till. Tror jag. För köksfläkten är mycket svagare och funkar bara med ventilen stängd och ett fönster öppet. Annars sugs oset ut i rummet och sätter igång brandvarnaren.

Min temporära lösning är att ha ventilen stängd och lämna badrumsdörren öppen hela tiden, låta det utsuget göra allt jobb.

Vi har frånluftsvärmepump i vår villa, har täppt för utsuget u sovrummet för det går inte att sova annars.
Hoppas inte det sabbar systemet helt bara.
(det sitter ljuddämpare och ljudfällor där men hjälper inte tillräckligt bra)

/T

I ett sovrum får det högst vara 30 dBa enl BBR. (Byggreglerna)
Enkelt att mäta. Har du högre så måste de göra åtgärder.

Tar du ut donet så punkterar du tryckuppsättningen i systemet och all luft går den vägen istället för genom spiskåpan (antar begreppsförvirring. Du har troligen ingen spisfläkt)
Dessutom kan brandlösningen i huset sättas ur spel om du ändrar donen = mycket obra.

Ljudet uppstår troligen för att man stryper för mycket tryck vid donet vilket gör att hastigheten över donet blir högt. Men avsaknad av ljuddämpning i kanalsystemet kan också vara en orsak.

Men mät ljudnivån så kan du tvinga hyresvärden till åtgärd om det är för högt.

Det ska inte höras mycket från ventilationen om den är rätt injusterad. Nu har jag inte siffrorna framför mig, men om jag inte minns fel så får det inte vara över 35 dBa i sovrum och vardagsrum. Wc/dusch har jag för mig att det är 40 dBa som gäller.

Är det nyproducerat ska du absolut klaga då det är besiktningar vid 2 och 5 år efter inflyttning i huset. Under den tiden har ni störst chans att få det fixat.

Jag är också förbryllad över spisen. Det sitter nämligen en fläkt med motor synlig om jag tar ner filtret. Har tidigare bott där det bara var spjäll i kåpan och det beter sig ju helt annorlunda utöver avsaknad av fläkten.

Tanken var inte att ta ur donet utan att ställa in det lagom sedan sätta en ljudfälla utanpå.

Får mäta. Donet är i vardagsrummet precis utanför sovrumsdörren. Stänger jag dörren blir det ju tyst men där inne finns inget utsug så det håller inte. Hur är korrekt att mäta?

Är det inte märkligt med frånluft annat än i kök/badrum? Är du den första hyresgästen eller kan någon annan fipplat med donet? När gjordes ovk?

Det ska inte höras mycket från ventilationen om den är rätt injusterad. Nu har jag inte siffrorna framför mig, men om jag inte minns fel så får det inte vara över 35 dBa i sovrum och vardagsrum. Wc/dusch har jag för mig att det är 40 dBa som gäller.

Är det nyproducerat ska du absolut klaga då det är besiktningar vid 2 och 5 år efter inflyttning i huset. Under den tiden har ni störst chans att få det fixat.
Femårsbesiktningen är gjord precis innan jag flyttade in. Skanska ska hit och fixa lite annat nästa vecka. Så kanske läge att höra av sig ändå.

Är det inte märkligt med frånluft annat än i kök/badrum? Är du den första hyresgästen eller kan någon annan fipplat med donet? När gjordes ovk?
Det är öppen planlösning, kök/vardagsrum. Donet sitter mot köksdelen till. Inte första hyresgästen.

OVK nästa vecka.

Boven uppe till höger. Stängd. Sovrumsdörren som skymtar intill.
IMG_20200131_200154.jpg

Senast ändrad:
Det borde gå att bygga nån låda med klaffar i som dämpar ljudet mycket utan att hindra luftflödet. Lite plywood, skruv, trälim och vit färg.

Donet ser ut att vara väldigt strypt. Är det rätt dimensionerat och injusterat så borde inte donet vara så strypt. Det där är som gjort för att det kommer vissla

Donet ser ut att vara väldigt strypt. Är det rätt dimensionerat och injusterat så borde inte donet vara så strypt. Det där är som gjort för att det kommer vissla
Det är jag som skruvat igen det. Helt. Enligt beskrivningen i min wall of text. Alla andra lägen än helt stängt från lite öppet till att ta ur donet helt låter så att det stör både sömn och tv-tittande. Jag har säkert skruvat bort den korrekta inställningen helt på det sättet men stängt är det enda som jag står ut med.

Du bor troligen nära fläkten, därav är det såpass hårt strypt, alternativt är det feldimensionerat don, ser inte storleken men ska vara 10l/s i kök och då inte större än 100mm don. Sen bör det vara 125mm don i bad för där har du högre flöde. Är det högt ljud så ska det upptäckas vid ovk men påpeka gärna. Kan behövas spjäll och ljuddämpare på kanalen. Finns ljuddämpare att sätta invändigt men hjälper oftast inte mot den typen av ljud.

Du bor troligen nära fläkten, därav är det såpass hårt strypt, alternativt är det feldimensionerat don, ser inte storleken men ska vara 10l/s i kök och då inte större än 100mm don. Sen bör det vara 125mm don i bad för där har du högre flöde. Är det högt ljud så ska det upptäckas vid ovk men påpeka gärna. Kan behövas spjäll och ljuddämpare på kanalen. Finns ljuddämpare att sätta invändigt men hjälper oftast inte mot den typen av ljud.
Kanalen är 100 mm. Har mätt. Och ja jag bor överst i huset så förmodligen närmast fläkten.

Badrummet låter snarlikt men där stör det mig inte eftersom jag inte uppehåller mig där. Torkar upp snabbt iaf vilket är bra.

Men jag slänger iväg ett mail och påpekar ljudet och ber att de kollar i samband med ovk nästa vecka. En lapp på donet känns rimligt också, så får den som gör ovkn infon direkt också.

Återkommer.

Låter bra, kan ju också vara så att fler i huset stängt sina ventiler och på så sätt ökar trycket hos dig. Om fläkten inte är tryckstyrd.

Tidigare hyresgäst kan han fipplat med donets injustering vid tex rengöring. Rätt att be om kontroll mot ovk om du har möjlighet.

Nu har jag inte jobbat med injustering sen 1994. Men om det låter mycket utan dom är det fläkten eller resten av systemet som hörs hos dig. Låter det mycket endast med donet i så är det troligen för mycket luft som inte går att justera. Det låter som du har fläktljud. Som Rikard nämnde är det bästa om det finns en stam på vinden och att man kan montera en ljuddämpare och ett spjäll. Spjället gör att ni kan ha donen mer öppna och sänka hastigheten, ljuddämparen tar bort ljudet från fläkten och spjället.

Nu har jag inte jobbat med injustering sen 1994. Men om det låter mycket utan dom är det fläkten eller resten av systemet som hörs hos dig. Låter det mycket endast med donet i så är det troligen för mycket luft som inte går att justera. Det låter som du har fläktljud. Som Rikard nämnde är det bästa om det finns en stam på vinden och att man kan montera en ljuddämpare och ett spjäll. Spjället gör att ni kan ha donen mer öppna och sänka hastigheten, ljuddämparen tar bort ljudet från fläkten och spjället.
Det blir tystare, eller åtminstone annorlunda, utan donet, endast ett sugande ljud då inget visslande/vinande. Men det har jag bara provat för att prova vad som hände. Det låter som det är tryckfallet som är den huvudsakiga boven även om det förstås är en ren killgissning.

Såvida det inte är en tok som projat så borde varje lägenhet ha egen gren med spjäll och ljuddämpare.

Det blir tystare, eller åtminstone annorlunda, utan donet, endast ett sugande ljud då inget visslande/vinande. Men det har jag bara provat för att prova vad som hände. Det låter som det är tryckfallet som är den huvudsakiga boven även om det förstås är en ren killgissning.
Då killgissar jag att stammen sitter så gynnsamt att det inte räcker med att strypa donen. Man måste strypa stammen med ett spjäll som antagligen inte finns men som behöver finnas.

Stoppar jag in handen i kanalen känner jag ett T efter ca 20-30 cm. En kanal uppåt och en nedåt. Jag har tänkt att nedåt går till nästa lägenhet.
Då anser jag att man skall mäta flöde med samtliga don på stammen öppna och justera dem proportionellt för att sedan lägga dem rätt genom att justera ned totalflödet. Det sker antingen på ett gemensamt spjäll för grenen eller genom att varva ned fläkten om den ger för mycket flöde.

Del av bakgrunden till min skepsis är en följetång med ventilationen på jobbet, relativt ny kåk. Fick under en rätt lång period välja mellan halsduk vid skrivbordet och nackspärr. Och kavaj över tröjan vissa dagar. Aldrig haft problem med nackspärr tidigare. Inga antydningar till problem sedan vi bytte lokaler sen heller. Många av oss som klagade men allt var i sin ordning tydligen, både temperatur och flöde.

Gemensam nämnare är samma byggherre, inte för att det nödvändigtvis säger så mycket med alla olika utförare och projektörer som kan vara inblandade. Nya huset är ju samma byggherre men det är väldigt mycket bättre på flera punkter som jag som vistas i det märker.

Då anser jag att man skall mäta flöde med samtliga don på stammen öppna och justera dem proportionellt för att sedan lägga dem rätt genom att justera ned totalflödet. Det sker antingen på ett gemensamt spjäll för grenen eller genom att varva ned fläkten om den ger för mycket flöde.
Kanske ska skriva ut ditt inlägg och tejpa på donet bara ;-)

Kanske ska skriva ut ditt inlägg och tejpa på donet bara ;-)

Tänk om det bara är en kass killgissning? Jag jobbade fyra år med injustering och hade förmånen att få bli upplärd av några riktiga ess. Men sista tre åren jobbade jag självständigt och man hinner mäta och klura en hel del om man jobbar heltid ofta ensam i tre år.

Del av bakgrunden till min skepsis är en följetång med ventilationen på jobbet, relativt ny kåk. Fick under en rätt lång period välja mellan halsduk vid skrivbordet och nackspärr. Och kavaj över tröjan vissa dagar. Aldrig haft problem med nackspärr tidigare. Inga antydningar till problem sedan vi bytte lokaler sen heller. Många av oss som klagade men allt var i sin ordning tydligen, både temperatur och flöde.

Gemensam nämnare är samma byggherre, inte för att det nödvändigtvis säger så mycket med alla olika utförare och projektörer som kan vara inblandade. Nya huset är ju samma byggherre men det är väldigt mycket bättre på flera punkter som jag som vistas i det märker.
Det finns en sjukdom i byggsverige idag, överventilering av byggnader.

Det finns en sjukdom i byggsverige idag, överventilering av byggnader.

Jag bor i ett ca 15 år gammalt hus, och här är det extrem ventilation. I "köksfläkten" sitter en värmeväxlare och en fläkt som suger in luft utifrån och trycker ut i lägenheten genom fyra munstycken. Det är ett ständigt, dovt brummande sus. Fast jag har tre lägen på fläkten, så för ljudnivåns skull har jag det på 1/2 (dvs halvt luftutbyte per timme) i stället för anvisade 1. 2 används vid matlagning och vid dusch med stängd dörr.

Men, inget ont som inte har nåt gott med sig. Luften här inne känns alltid väldigt fräsch! Det blir aldrig den där instängda lukten som det blir i de flesta sovrum efter en natt, utan det är som doften av nyvädrat hela tiden. Underbart!

Det borde gå att kalibrera ventilationssystemet så att det sug som finns att tillgå vid just din ventil, inte är så tokigt högt som det verkar vara.

Annars köpte jag in ljuddämpare till min arbetsplats för ett par månader sedan.
Ventilationsleverantören hade en lösning som man kopplar på där donen sitter. Lite fult och klumpigt och ganska dyrt, men det verkar funka.

Ett budgettips från min ventilationskonsult är annars att ta ludabsorbenter av den typ man monterar i taket, och hänga ca en dm under donet med hjälp av konsoler. Detta skall jag snart testa på ett par ställen.

Upprepar mig. Om det inte går att justera med spjäll eller ljuddämpare på insidan så sätt in en sådan här i röret innan du börjar med fula utanpåliggande lösningar.

Dämpar ljudet och du kan justera flödet med hur många delar du tar ur.

Vill barapåminna innan du själv börjar justera don (har du iofs redan gjort) och ev insatsljuddämpare att brandskyddet i byggnaden kan sluta fungera.
Det är bättre om hyresvärden ombesörjer det vilket de ska göra om ljudnivåerna är för höga.

Iom att du säger att kanalen går upp och nedåt strax innanför ditt don så är det en riktig klåparlösning de gjort, vars enda syfte är att göra installationen lite billigare. Gemensam frånluftskanal till fler lägenheter gör så att för att undvika brandspridning måste man strypa bort mycket tryck över donen = högre ljudnivå.
Är det inte bra injusterat och/eller ritat så är det mycket stor risk för ljud.
Lägg därtill att boende gärna fipplar på utrustningen av förekomna skäl så är det en stor säkerhetsrisk.
Öppnar man upp donet för att få lägre hastighet och ljud så fungerar inte brandlösningen och skulle det börja brinna hos en granne så trycks brandgaserna in i den lägenheten istället.

PS. Det är stor risk att den som gör OVK endast gör något enstaka stickprov i någon lgh. Så påtala innan att du vill att de ska kolla i din lgh.

Det kvarstår alltså att den enda riktigt vettiga lösningen efter att de kollat och om jag då fortfarande tycker att det låter är att hänga en absorbent nån dm framför inne i rummet som inte påverkar anläggningen i sig eller annan motsvarande ljudfälla. Dvs det som var min ursprungliga tanke. Kan ju också tycka att donet likt det i badrummet inte borde gå att skruva på alls om det är viktigt för viktiga saker.

Likt geologen har jag inget emot om det är bra flås, tvärt om. Det är bara ljudet jag vill åt på något sätt.

Att någon skulle ha valt den billigaste lösningen förvånar mig inte ett dugg :-)

Ljuddämpande spjäll skapar ofta samma ljud som donet ttvärr, men är ju billigt så värt att prova, men det för hyresgästen se till att lösa. Ska ju injusteras till rätt flöde efter. Vid OVK i lägenheter så ska man in till alla så det ska inte vara ett problem. Bra att va hemma om man kan som nån skrev, så du kan prata med dem.

Med ljudfälla menar jag alltså något som inte påverkar flödet och därmed skapar mer ljud utan en absorbentkonstruktion av något slag.

Vara hemma kommer jag inte kunna, har för mycket jobb att sköta för ett ospecificerat tidsfönster på tre dagar. Blir ett mail plus en lapp på donet.

Ja om du står ut med utseendet så kan man lätt bygga bort problemet utvändigt med absorbenter.

Donen ska vara låsta efter injustering, så man måste ta i en hel del för att kunna öppna dem. Sen missas det ibland.

Ja om du står ut med utseendet så kan man lätt bygga bort problemet utvändigt med absorbenter.

Donen ska vara låsta efter injustering, så man måste ta i en hel del för att kunna öppna dem. Sen missas det ibland.
Lättare för det än ljudet :)
Funderar ändå på absorbenter, betong är inget roligt innerväggsmaterial.

Förstår det. Bodde ett år i en lgh innan jag köpte hus där det också lät störande mycket om ventilationen. Riktigt frustrerande.

Effektivast är att du får en ljudabsorbent vinkelrät mot kanalens riktning.
Vad jag förstått så har du ett väggdon, så det är nog rätt enkelt att få det att se OK ut om du målar utsidan av absorbenten i vägg eller takets kulör.

Det borde gå att få en bokad tid för ovk. Om du säger att du har hund så tror jag inte dom går in utan att du är hemma ett specifikt klockslag ?

Nånting har de gjort för det låter lite mindre vasst, eventuellt marginellt tystare. Den är också låst nu. Jag har försökt mäta lite med det enda verktyg jag har, mobilen, och det är högst oklart om det överskrider några gränsvärden. Det är inte jättehögt men hörs när inga andra ljud är på.

Jag ska prova att bygga en absorbent och hänga en dm ut från väggen framför, det borde räcka rätt långt.

Tillbaka
Topp