[OT] Watt som watt?

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
[OT] Watt som watt?
Skaffat en kina elmoppe, men tycker den är svag i backar. Häromdan tolkade jag min 7 åring på bobben i ett motlut och vart lite förvånad då det gick relativt sakta. Har dragit han på samma ställer bakom min vanliga cykel och det gick inte så mycket saktare. Moppen ska ha 500W med en peak på 800W.. jag pallar inte 500W speciellt länge på min cykel, så hur är det med cykel watt i förhållande till motor watt?

[OT] Watt som watt?
Skaffat en kina elmoppe, men tycker den är svag i backar. Häromdan tolkade jag min 7 åring på bobben i ett motlut och vart lite förvånad då det gick relativt sakta. Har dragit han på samma ställer bakom min vanliga cykel och det gick inte så mycket saktare. Moppen ska ha 500W med en peak på 800W.. jag pallar inte 500W speciellt länge på min cykel, så hur är det med cykel watt i förhållande till motor watt?
Lite oklart vad du egentligen vill ha svar på? Har du köpt en kinesisk elmoppe som är svagare än din elcykel, eller vadå?

/MM

Senast ändrad:
[OT] Watt som watt?
Watt är SI-enheten för effekt vilket också är Nm/s. Dvs. effekten som en cyklist utvecklar är beroende av kraften som läggs på pedalerna (vridmomentet) och kadensen. Dvs. högt tryck på pedalarna med hög kadens ger en högre effekt än samma tryck med låg kadens. När det gäller en motor som roterar är principen densamma. Dvs. effekten är beroende av en kombination av kraft (vridmoment) och varvtal.

Problemet är att effekten mäts på olika sätt och under skilda belastningar (kanske också i vissa fall med rejäla "glädjesiffror"). Så ja, det kan vara skillnad på Watt ocvh Watt men det bör inte bero på om de är manuellt utvecklade eller kommer från en motor, utan på hur de är mätta.

/MM

[OT] Watt som watt?
Watt är SI-enheten för effekt vilket också är Nm/s. Dvs. effekten som en cyklist utvecklar är beroende av kraften som läggs på pedalerna (vridmomentet) och kadensen. Dvs. högt tryck på pedalarna med hög kadens ger en högre effekt än samma tryck med låg kadens. När det gäller en motor som roterar är principen densamma. Dvs. effekten är beroende av en kombination av kraft (vridmoment) och varvtal.

Problemet är att effekten mäts på olika sätt och under skilda belastningar (kanske också i vissa fall med rejäla "glädjesiffror"). Så ja, det kan vara skillnad på Watt ocvh Watt men det bör inte bero på om de är manuellt utvecklade eller kommer från en motor, utan på hur de är mätta.

hur man definierar Watt har jag bra koll på, även vad

[OT] Watt som watt?
Hur man definierar watt har jag koll på, även hyfsad koll på vad jag själv presterar, men kollar man Facebook forum så pratar dom om minst 800 eller mer Watt för klara en liten stigning om det inte ska gå i krypfart och jag har problem att förstå varför det krävs så mycket watt för el motorer? Är det någon tanke vurpa jag gör ?

[OT] Watt som watt?
Hur snabbt går moppen då ? Eller är den spärrad till 25kph ? Annars borde den väl göra upp mot 50-60 om man jämngör med 500 cykelwatt ..
Jag Har en el skateboard och lite samma där . Gör knapot 40kph på platten vilket borde tyda på runt 250w eller så . Kommer inte ihåg men har för mig den var spezad till 500w och har svårt att orka upp för lite brantare backar , tänker att jag tar i mer när jag cyklar uppför korta backar än vad jag tror ..

[OT] Watt som watt?
Min e-mtb bidrar med som mest ~720W. I riktigt branta backar t.ex min lokala skidbacke bitvis där det är svårt att hålla framhjulet i marken får man själv bidra med 300-400W. Så 1100W krävs, för att få upp 25kg cykel och 75kg cyklist. I just precis styrfart.

I en mer normal backe runt 10-12% lutning ligger hojen ofta på 500-600W, jag på ~200W och hastigheten är 15-18kmh. Skulle jag tolka något bakom mig hade nog hastigheten gått ner betydligt.

Jag har läst regleringarna kring elcyklar och begriper inte så mycket annat än att dessa 250W som även min cykel är specad till, ska avta mot 25 kmh och det gör den såklart. Men hjälpen är betydligt mer så länge du cyklar <25kmh.

Edit: För att få ut maxeffekt ur min motor så krävs även en kadens kring 80-90, så om du ligger och myser på låg kadens utan att hjälpa till särskilt mycket själv kan detta vara något att fundera på.

[OT] Watt som watt?
den är klass 2. Så får gå Max 25 och Max 1KW effekt. Jag var mer nyfiken varför det krävs så otroligt höga watt på elfordon som min lättvikts moppe eller en elscooter.. ställt samma fråga på en el scooter Facebook grupp, men får inget vettigt svar utan alla tycker jag är värsta cykelmongot.

Tillbaka
Topp