[OT] Webbhotell för php?

Betaine^

Ny medlem
[OT] Webbhotell för php?
Tjena,
Jag kan html men tycker att det är för mycket samma jobb hella tiden. Jag vill ha en hemsida som är lite enklare att uppdatera. Typ genom en databas som man lätt kan nå genom en inlogning på sidan.

Frågan är ju, skall jag köra i PHP-skript eller ASP-skript?
Vilket är bäst?
Vilket är enklast?
Vilket är lättast att hitta information om?

Vad skulle ni rekomdera. Jag kan inget alls om verken php eller asp.
Jag kanske skall tillläga att jag kan lite grunder i c++.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Webbhotell för php?
vad stödjer din server först och främst?

asp finns det betydligt mer färdiga skript samt guider av på nätet att ladda ner. Och i mina ögon är asp lättare att jobba med då det var vad jag kom i kontakt med först samt att det är vanliga access databaser.

php har jag inga erfarenheter av, men har sett att många webbhotell har begränsat antal mysql databaser vilket jag inte gillar.

[OT] Webbhotell för php?
Kan du grunder i C++ så är väl php ganska lämpligt eftersom syntaxen är ganska lik. Sen bör man ta OS som servern körs på i beaktning. PHP är bredare på den punkten så hade jag varit dig så hade jag kört PHP/MySQL.

[OT] Webbhotell för php?
Betaine^ skrev:
-------------------------------------------------------
> Frågan är ju, skall jag köra i PHP-skript eller ASP-skript?
PHP

> Vilket är bäst?
PHP

> Vilket är enklast?
PHP

> Vilket är lättast att hitta information om?
PHP

> Vad skulle ni rekomdera.
PHP

> Jag kanske skall tillläga att jag kan lite grunder i c++.

PHP (igen ;-)), samma för mig, kunde lite C/C++ (i alla fall för tio år sedan), och lärde mig att bygga PHP hjälpligt på ca 3 dagar. (Det var tiden det tog för mig att bygga om den egna hemsidan från statisk HTML till dynamisk med MySQL-databas i botten, publiceringsverktyg som var lätt att jobba i och PHP för genereringen av sidorna.)

PHP är dessutom gratis, liksom större delen av informationen som finns om språket. Fördel för hemmahackers och datanördar, medan det kanske är bättre med ASP för den som har råd (och är dum nog ;-)) att betala för support och rådgivning. Dvs för företag med för mycket pengar att spendera.

[OT] Webbhotell för php?
Humm, server...Nja, har ingen. Telia stödjer inget av de två så mycket som jag vet.
Annars brukar jag andvända 1asphost.com. Det säger sig själv att den server stödjer bara asp.

Så som du beskriver det verkar asp lättare. Både att i servern och att hitta exempel på internet.
Tror jag skall testa lite olika asp skipt från internet. Skall nog kunna googla fram det.

thx...

[OT] Webbhotell för php?
Betaine^ skrev:
> Humm, server...Nja, har ingen. Telia stödjer inget av de två så mycket som jag vet.

Alltså, har du inget riktigt webbhotell med stöd för skript och databaser så är det hugget som stucket, inget av alternativen kommer att funka - För att kunna köra dynamiska sidor med innehåll från databas så måste följande kriterier uppfyllas:

- Servern måste ha en skripttolk som kan läsa skripten. ASP, PHP, osv. Inget skript går att köra om det saknas stöd på server-sidan.
- Servern måste även ha en databastolk/databashanterare, för att du ska kunna skapa en databas.
- Du måste ha databaskonto.

Å andra sidan tror jag väl inte att det är så fasligt dyrt med ett webbhotell som uppfyller kraven ovan.

[OT] Webbhotell för php?
håll dig borta från 1asphost.com.. begränsad bandbred vilket är irriterande då den tar slut väldigt fort och sidan åker ner för ett tag.

[OT] Webbhotell för php?
Ojoj, nu trillade det in svar under tiden jag svarade på Tims svar.

Ni tipsade mig lite om PHP med. Det verkar med intressant. Finns det några enkla o gratis webhotell som stödjer php? Bra att ha när man testa skripen.

Hehe, jag tror jag inte har betalat för någon film/musik/program under måååånga år så risken att jag gör det är inte stort:D
Skall bara instrallera Dreamweaver först så jag kan kolla i koderna lite lättare:D

[OT] Webbhotell för php?
Tim skrev:
> håll dig borta från 1asphost.com.. begränsad
> bandbred vilket är irriterande då den tar slut
> väldigt fort och sidan åker ner för ett tag.

Jag vet det, det är segt. Har varit med om det ofta. Deras reklam är med jobbig.

[OT] Webbhotell för php?
Installera Apache och PHP på din egen dator istället. Då går det smidigt att testa script. Tillsammans med MySQL kan du verkligen kolla att allt funkar.

[OT] Webbhotell för php?
Håller med kakad, PHP/MySQL är inte så bökigt att komma igång med.
Särskilt inte om du har grunderna i C++, C eller något annat liknande
programspråk.

Ifall du har en egen Linuxbox så kan du lätt prova Apache+PHP+MySQL.
Lekte lite grand med detta för ett tag sedan åt en kompis och tyckte
att det fungerade rätt bra.

[OT] Webbhotell för php?
Betaine^ skrev:
> Ni tipsade mig lite om PHP med. Det verkar med intressant.

Satsa på det istället för ASP om du är blåbär, det är mitt tips. :-) Lättare att lära sig, vettigare syntax, osv. Och du gör inte Bill ännu rikare.

> Finns det några enkla o gratis webhotell som stödjer php?

DET är en sak, men att du har stöd för PHP innebär inte automatiskt att du har databasstöd. PHP kan funka för sig, utan att det är någon databas med i leken. Om det finns gratis webbhotell som har stöd för PHP? Möjligt. Om det finns några BRA webbhotell som gör det? Definitivt. Om det finns några bra OCH gratis webbhotell med stöd för PHP? Mindre troligt. Vissa saker kostar, helt enkelt.

> Bra att ha när man testa skripen.

Vilket man inte gör i driftsmiljön, en av IT-nissarnas sju (miljoner) dödssynder... ;-)

> Hehe, jag tror jag inte har betalat för någon film/musik/program under måååånga år så risken att
> jag gör det är inte stort:D

Tro mig, det finns saker som är värda att betala för. Om de är viktiga.

> Skall bara instrallera Dreamweaver först så jag kan kolla i koderna lite lättare:D

Lustigt, Dreamweaver är just vad som fick mig att tröttna på HTML-editors och bygga content management-system istället. ;-)

[OT] Webbhotell för php?
iofs, går det nog. Men ifall man ändå ska börja hacka
kan det vara lika bra att köra linux+apache+php+mysql
på en gång. Där är allt gratis och källkoden finns
tillgänglig. Dessutom finns det gott om dokumentation
på webben och räcker inte det finns det många communities
där man kan få svar på sina frågor, bara å leta lite.

Windows-världen är nog bra men då kostar det.

Det kan kännas lättare att köra med Windows till en början
men jag tror ändå att man tjänar i längden på att ta steget
över till Linux-världen ifall man vill göra något mera
avancerat som hemhackare.

[OT] Webbhotell för php?
Ennn flera svar. Trött för att skriva en fin kometar till alla...Imorgon skall jag testa lite php saker. Är lite för trött för det ikväll, jag är morrgon pig så:D

[OT] Webbhotell för php?
Det går alldeles utmärkt med Windows+apache+php+mysql, även om Linux/freeBSD är att föredra. Det är dock lättare att komma igång i en Win-miljö om man bara han Windowsvana.

[OT] Webbhotell för php?
Jag har rpovat på både ASP (eg VbScript) och PHP. Å det är som moppe å Porsche. Det PHP kan fixa på 1-2 rader, kräver ASP/vbScript 5-10 rader omständlig krånglig kod. Nåja, lätt överdrivet, men så är min känsla.

[OT] Webbhotell för php?
Thx för alla svar. Det blir att testa php till en början för se hur det går, skall bli skoj och se om det kommer fungera som jag vill.

Skall sammanfatta det hella:
Windows + apache + php + mysql
Så kommer det att bli

När jag väll har börjat få lite saker att fungera är det dags att skaffa sig ett webhotell som stödjer php.

[OT] Webbhotell för php?
Jag kan bara säga att jag hajar nada=)
Men jag vet att ingredienserna till en bearnaise ska ha ungefär samma temperatur=)

[OT] Webbhotell för php?
smurfrox skrev:
> Här får du ett gratistips för övrigt, om du vill
> lära dig lite hands on: Uniform Server

har testat det väldigt mycket, och gillar det rätts så bra.

Skall börja göra en layout för min sida nu.
Några bra tips som man bör tänka på när man gör layouten,
om den skall vara uppbyggd av tabels eller frames.

Jag tänker iallafall göra sidan 768pixal bredd och höjden får vara så stor som texten/bilderna tar upp.

Sedan när man skall leka med php, finns det några finna guider (svenska) på internet som ni kan rekomdera?

[OT] Webbhotell för php?
Istället för frames och/eller tables så kan du göra din layout med hjälp av CSS (och XHTML). Det finns mycket resurser online som du kan använda för att lära dig mer om detta sätt att formattera dina sidor.

/Daniel

[OT] Webbhotell för php?
Tja... Det brukar dyka upp en del bara du söker på PHP, fast mestadels på engelska då. Mitt tips är att du börjar på http://www.php.net/ , där finns det en hel del bra och matnyttig info. Tror att de har lite introkurser i PHP också, plus en del länkar till andra sajter med bra innehåll.

Ang. frames vs straight, så skulle jag själv välja att köra utan frejmande om det inte är fråga om ett applikationsgränssnitt eller liknande. Fördelarna med frames-layouter märks ju oftast mer på serversidan än i klienten. Och räknar man inte med att trycket ska bli allt för högt så känns det som frejmande innebär att man krånglar till det i onödan. Kör du dynamiskt så kommer ju det här med menyer och annat som går igen på flera sidor att lösa sig utan problem.

[OT] Webbhotell för php?
Daniel_E skrev:
> Istället för frames och/eller tables så kan du
> göra din layout med hjälp av CSS (och XHTML).

Ooo, tittade hos webdesignskolan.com och det verkar shysst med CSS och sedan verkar det bra att skriva det med XHTML, eftersom det verkar vara framtiden.

Sedan hittade jag även att det fanns lite Javaskript. Som våre lite skoj att ta en titt på :D.
Det blir mycket nytt oc roligt att lära sig.

Tack alla andra, har läst era svar och tagit del av det.

[OT] Webbhotell för php?
75% av världens webservrar (räknat på domännamn) har LAMP. Det vill säga, Linux, Apache, MySQL och PHP. Det mesta av det som finns under Web Environment på http://freshmeat.net/ är skrivet för PHP och MySQL. Dessutom är det mesta gratis i samma anda som servermjukvarorna, därmed finns det mer information och projekt kring det.

PHP, Apache och MySQL är alla lätta att installera på Windows. Det kräver en del klipp och klistra (tre rader) till Apaches config-fil från PHP-installationsanvisningen, vilket kan kännas bökigt om man inte är någorlunda van vid hanredigering av t.ex. ini-filer.

[OT] Webbhotell för php?
Nu har jag börjat fundera på att skaffa ett webhotell, för att kunna testa mina saker, och ha bilder och sådant alltid tillgängligt.

Någon som kan tipsa om ett billigt, stabilt webhotell+
#PHP
#Windows format
#Obegränsad trafik
#Minst 100MB
#Billigt
#Bra kretik

Själv har jag hittat ett mycket billigt webotell, B-one.
#500MB
#Obegränsad trafik
#PHP
#Windows format

Någon som kan rekomdera något annat?

[OT] Webbhotell för php?
> Någon som kan tipsa om ett billigt, stabilt
> webhotell+
> #PHP
> #Windows format
> #Obegränsad trafik
> #Minst 100MB
> #Billigt
> #Bra kretik
>
> Själv har jag hittat ett mycket billigt webotell,
> B-one.
> #500MB
> #Obegränsad trafik
> #PHP
> #Windows format

B-one har jag hört är lite sisådär med stabiliteten. Men allt beror ju på hur noga du är med att alltid ha en fungerande sida.

Jag har använt Loopia.se, Scorpionshops.com och nu Wopsa.se. Obegränsad trafik är ngt som verkar vara lite lurigt eftersom det i många fall inte betyder obegränsad trafik. Loopia svarar mot de flesta av dina krav och har utnämnts till bästa webhotell. Wopsa är väldigt bra och pålitliga... Scorpionshops och förmodligen B-one är sådana som lovar guld och gröna skogar dvs obegr trafik, mycket utrymme och stöd får massor av tekniker. Antagligen sitter för många användare på varje server vilket verkar göra dem sega alternativt att man får time out från dem då och då. Så var iaf min erfarenhet av Scorpionshops som jag bara stannade hos i 4 mån.

Varför vill du ha Windows?

Mitt tips är att kolla www.webmasternetwork.se..

[OT] Webbhotell för php?
Som sagt, man får vad man betalar för och det är sällan fri trafik betyder något annat än en i verkligheten ganska låg trafik.

Å andra sidan så tror jag B-one & co (samma danska gäng driver flera webhotell, tror cliche och web10 är deras också men är inte säker) funkar utmärkt för 95% av de som behöver ett webhotell. En enkel websida drar inte många MB i månaden och det kanske inte är en katastrof med några timmars nertid då och då.

[OT] Webbhotell för php?
Wopsa är väl för övrigt bara ett i mängden av hotell som kör en reseller från EV1Servers eller något av de andra gigantiska amerikanska webhostarna? Det som skiljer dem åt är väl egentligen bara den lokala supporten.

Och belastning av servrar, tja, det är inte roligt att dela server med en kund som happy t.ex., vi lastade burken väldigt mycket och nu när vi har en egen (colocation via PRQ i Port80s serverhall) server så inser jag varför de hade lite synpunkter :)

[OT] Webbhotell för php?
Vi har anvät cliche ganska länge och den enda nackdelen med dom är att dom inte vill sälja fler databaser till samma domännamn. Men det går att gå runt.

Just nu verkar vissa (bland annat ettannatlopp.nu) dessvärre vara nere. Det är en linuxserver som "serviceras" som det står på deras webbsite...

De flesta billiga webbhotell har ganska kass statistik, vilket kan vara en nackdel om du vill ha bra statistik.

Obegränsad trafik är lurendrejeri och något för många lurar kunder med. Om det nu är obegränsad trafik, maila dom och fråga om det är ok att du sätter upp en videostreamer som drar 300 Mbit/s.
I verkligheten så köper webhotellet kapacitet av en operatör. Den operatören säljer en viss kapacitet(väldigt ofta mellan 10 och 100 Mbit/s eftersom det blir dyra portkostnader om man går över 100 Mbit/s och kräver gigport) till webbhotellet. Sedan späder webbhotellet ut den kapaciteten bland alla sina kunder. Dom som säget att man får 100 Mbit/s och sedan begränsar dataöverföringen till ett visst antal gigabyte per månad är precis lika illa. Då har man inte 100 Mbit/S.

Räkneexempel:
1 byte är 8 bitar. Om du köper 10 Mbit/s, det vill säga 10 miljoner bitar som överförs per sekund, hur många byte kan du då överföra per sekund, per minut, per månad? Just det ja... Lite mera :)

Oj, kanske inte skall fortsätta mitt "rant"... Är ju partisk även här då jag jobbar på en operatör som faktiskt äger egen infrastruktur. :) Kliver ner från talarstolen nu...

Tillbaka
Topp