OT: Webcam/övervakningskamera!!

Lonewolf

Ny medlem
Dags för en ny udda fråga inom teknikens underbara värld och med alla tekniskt kunniga här på Happy så brukar man få kloka svar, så jag hoppas på det igen.

Vad jag undrar är om man kan använda en webcam som övervakningskamera för utomhusbruk, behovet är följande:

Jag vill ha en kamera som gör att jag kan hålla koll på en speciell del av tomten nämligen området runt bryggan så jag kan se att allt finns kvar (har ledsnat på att bli av med båtmotorer) då vi from i vår har bredband ADSL där ute så fick jag iden med en webcam!

Kruxet är att själva kameran måste sitta utomhus och bör helst sända trådlöst för enklare installation, vad jag inte vet i ämnet är om man kan ha den kopplad så att jag kan se bilden från den även när jag är hemma i stan via tex en hemsida som den är kopplad till och hur löser man det med databiten vad krävs på det området. Skulle inte vilja ha en dator ståendes kvar därute, så kan man länka direkt via ADSL modemet eller måste man köra via GSM nätet??

Kameran kommer att placeras så att den endast filmar min egen tomt/brygga så det blir inga problem med grannarnas integritet!

Det aktuella området är upplyst under dem mörka timmarna så nattkamera är nog inte nödvändigt men gärna en ljusstark för bra bild, ström finns det på plats.

Har ni några andra förslag på lösning av detta som är bättre smidigare så är jag tacksam för goda råd, vill ju helst slippa bli ruinerad på kuppen så gärna en prisvärd lösning ;-)

Bosse

Kika på Axis kameror, finns t.ex. hos dustin.se - de har inbyggd webserver och behöver ingen dator utan man kopplar nätverkskabeln rätt in i dem. Dustin säljer några andra kameror som kan köra wlan också. Såvitt jag kan se funkar ingen av dem att köra utomhus.

Gör den här google-sökningen: http://www.google.se/search?hl=sv&q=inurl:"view/index.shtml"&btnG=Google-sökning&meta= så hittar du massa Axiskameror som är tillgängliga på internet. Alla är nog inte meningen att de ska synas men Google har hittat dem ändå :-)

Senast redigerad av en moderator:
Om du inte hittar en utomhuskamera som matchar dina behov skulle du kunna snickra en kameralåda, ungefär som en stolpe, med plexiglas osv för att väderskydda kameran.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Kika på Axis kameror, finns t.ex. hos dustin.se -
> de har inbyggd webserver och behöver ingen dator
> utan man kopplar nätverkskabeln rätt in i dem.
> Dustin säljer några andra kameror som kan köra
> wlan också. Såvitt jag kan se funkar ingen av dem
> att köra utomhus.
>
> Gör den här google-sökningen:
> http://www.google.se/search?hl=sv&q=inurl:"vie
> w%2Findex.shtml%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
> så hittar du massa Axiskameror som är tillgängliga
> på internet. Alla är nog inte meningen att de ska
> synas men Google har hittat dem ändå :-)

Dem kamerorna verkar klart intressanta och skulle funka, men dem som är överkomliga i pris klarar inte utomhus vilket vore bra, men då hamnar jag på +8000 exkl vilket är lite väl saftigt, men ett bra tips ;-)

Hittade denna på Nokias Site <http://www.nokia.se/phones/enhancements/observationcamera/> och den verkar ju lovande samt passar till min mobil, kan detta vara ett alternativ, kan få bilder till både mobilen och ssom E-post har inte kollar priset ännu men vad tror ni??

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Westman skrev:
> Om du inte hittar en utomhuskamera som matchar
> dina behov skulle du kunna snickra en kameralåda,
> ungefär som en stolpe, med plexiglas osv för att
> väderskydda kameran.

Hmm.. Det var en tanke också, får kolla om dem är fuktkänsliga eller om det räcker med ett "tak" som håller bort regn eller om elektroniken pajar av fuktig luft den kommer ju att sitta ganska nära sjön, får utreda nogrannare vad dem tål!!

Bosse

Jag har provat en AXIS kamera för några år sedan, och man kan markera vilken del av området man ska övervaka, och när något händer på den delen så kan man få mail eller att kameran FTPar upp bilderna till någon ftp i närheten. Rätt coolt, men kvalitén var inte den bästa då tyckte jag.

/Magnus

ett annat sätt:
ta fram den där gamla risiga pentium-burken du har liggandes, kör någon livecd-distribution av linux, t ex knoppix eller damn small linux - då behöver du ingen hårdisk och 64 eller 128mb minne räcker långa vägar! koppla till en hyffsat billig "vanlig" webkamera och kanske ett trådlöst nätverkskort (ett gammalt 11mbit räcker utmärkt!), släng allting i en plexiglaslåda med lite silikon så har du en vådertålig och billig självständig webkamera!

kent.

ps. själv hade jag varit sugen på att försåtsminera båtmotorerna. sådana där transformatorer man kopplar till kostängsel kanske?

pa/412 skrev:
> ett annat sätt:
> ta fram den där gamla risiga pentium-burken du har
> liggandes, kör någon livecd-distribution av linux,
> t ex knoppix eller damn small linux - då behöver
> du ingen hårdisk och 64 eller 128mb minne räcker
> långa vägar! koppla till en hyffsat billig
> "vanlig" webkamera och kanske ett trådlöst
> nätverkskort (ett gammalt 11mbit räcker utmärkt!),
> släng allting i en plexiglaslåda med lite silikon
> så har du en vådertålig och billig självständig
> webkamera!
>
> kent.
>
> ps. själv hade jag varit sugen på att
> försåtsminera båtmotorerna. sådana där
> transformatorer man kopplar till kostängsel
> kanske?

Mmmm tanken har slagit även mig och strax efter att man blivit drabbad så känns det inte helt fel att propagera för återinförande av dödstraffet, men efter lite tid så lugnar man sig och börjar tänka mera logiskt och man inser att med vår lagstiftning så är det jag som brottsoffer som straffas om jag gör något som skadar tjyven :-(

Så det får bli det nästbästa istället vilket är förebyggande åtgärder och övervakning som hopperligen stör dem tillräckligt för att lämna min snurra ifred och istället ta någon annans, cyniskt och grymt tankesätt javisst men det är det enda man kan göra.

Jag förstår i princip hur du tänker och nog har jag någon gammal burk står men hur får jag fjärråtkomst med din lösning??

Sen är det ju fråga om hur ljusstarka vanliga enkla webcams är, visst sitter det en stråkastare vid bryggan (110W halogen byggstrålkastar modell) men räcker det.

Läste lite mera om Nokias kamera och den har eget IR ljus som gör att den kan ta bilder i mörker (tar dock det med en nypa salt) samt att den har rörelsesensor som startar den automatiskt om någon kommer in i det område som den täcker och skickar bild antingen till mobilen eller E-post samt att det går att få ljud via den med!!

"Kamerahuset" får nog bli en plexiburk eller liknande det är nog ett mindre problem det är överföringen som jag funderar på hur jag löser smidigast?!

Bosse

Tillbaka
Topp