OT: XBOX knas...Vad innebär PAL-50 / -60???

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Håller på och försöker få igång spel nr 2 på grabbarnas Xbox 360. Spel nr 1 (FIFA-08) funkade utmärkt. Nu för spel nr 2 (Bilar) funkar det inte. Spelet verkar kräva PAL-60 men min, nya, TV verkar inte stödja detta. Bilden knasar svårt och spelet drar inte igång på PAL-50 :(

Spelet sitter med egen SCART rätt in i TVn.

Hur göra? Lite småpanik när lillgrabben hoppar bredvid...

Tack, efter att ha gått igenom tillbehörslistan är jag böjd att hålla med dig om hypotesen. Det blir att köpa och testa en hdmi-kabel idag.

Vart har du köpt spelen? i affär eller begagnade. Borta i staterna och även i asien kör man med 60 Hz medans vi i europa använder Pal 50 Hz. Är spelet svenskt?. Jag gissar på att detta kan vara problemet.

McSulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart har du köpt spelen? i affär eller
> begagnade. Borta i staterna och även i asien kör
> man med 60 Hz medans vi i europa använder Pal 50
> Hz. Är spelet svenskt?. Jag gissar på att detta
> kan vara problemet.

usa kör väll inte ens PAL. dock kanske de gör det i asien

Tydligen finns det 60hz spel.http://www.playzone.se/shop_product.asp?id=27149
Det står en bit ner vad man ska göra för att kunna köra spelet ändå. Hoppas det tillför något
för jag kan minimalt om spel.

Det är ganska vanligt med spel som kräver 60Hz istället för 50Hz. De flesta nyare crt tv:s brukar ju ligga på 100Hz så då är det inga problem. Har du varit inne på inställningar på xboxen? Där kan man ställa om mellan olika tv typer har jag för mig (är inte hemma så jag kan inte kolla...). Har du en platt tv så är det bara att koppla in komponent kabeln så ska allt funka utan problem, du behöver inte köpa en HDMI kabel för att få spelet att funka.

PAL-60 är en variant med 60Hz (precis som NTSC) istället för 50Hz som är standard hos PAL, för att få samma antal bilder per sekund som NTSC. De flesta nya TV-apparaterna klarar av detta.

De flesta spelen idag kör PAL-60, även här i europa, en del stödjer att gå ner till 50 men jag har ingen statistik på hur många de är.

Ett tips dock, om du kör mot en HDTV så bör du inte använda SCART alls. Komponent (eller ännu bättre HDMI, om det är en ny 360) ger fruktansvärt mycket bättre bild, du får inte ens HDTV-upplösningar via SCART vilket du hade fått via komponent eller HDMI. Dessutom löser båda alla problem med 50/60Hz.

(Om du köper en bättre kabel, se till att gå till system-fliken på 360:n, välja Console Settings och ställa in en upplösning som passar din TV. Kör du HDMI så tror jag det ska finnas en Auto-inställning)

Köpte en enkel HDMI-HDMI-kabel som jag bytte ut scart-kabeln med. Då funkade spelet direkt.

Tack för hjälpen!

Ungarna är nu glada igen =D

Tillbaka
Topp