[OT] Yrkesval

Triloc

Ny medlem
[OT] Yrkesval
Tänkte försöka med en lite flumpost om hur man klurar ut vad man ska göra i framtiden i bästa utbildningsångestanda.
Hej bullen.... I alla fall undrar jag hur ni hamna i de yrkena ni sitter i nu?
Var det planerat? En aha uppenbarelse mitt i natten som gjorde att ni valde det yrket eller utbildningen ni sitter med nu, eller var det mer eller mindre något ni bara halkade in på?
Så, om någon känner sig i historieberättarhörnet är det högst uppskattat.

Trevlig ny arbetsvecka =)

Edit av the_TnT: Off Topic...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Yrkesval
Jag sökte den utbildning jag sitter på nu bara för att jag nog borde söka något. Sen råkade jag komma in vilket sabbade mina planer att sticka till Chamonix och åka skidor... Men det blev rätt bra ändå. Tror jag, får väl se när jag är färdig hur jag ser på saken då.

Juridik blev det. Det verkade helt ok, kan inte sätta fingret på varför. Jag vet inte vad jag vill jobba med än så... Alternativet var ekonomi som jag faktiskt är lite intresserad av (nationalekonomi då), men eftersom jag inte trodde att jag skulle kunna komma in på Handels i Sthlm (det hade jag visst det såg jag i efterhand) så skippade jag det.

Med andra ord halkade jag in på ett bananskal.

Fortfarande rätt sugen på Cham och skidåkning dock... Men nu har jag bränt dom pengarna på sprit, kvinnor och dyra cyklar. (Spin off på ett ganska känt citat. Emellertid inte alls sant för min del.)

[OT] Yrkesval
Med risk för att inte vara kvalificerad att svara eftersom jag har ett yrke än utan fortfarande är studerande.

Jag har sen ganska unga år haft en idé om att bli ingenjör. Jag har alltid varit intresserad av teknik, men höll aldrig på och mekade med mopeder, byggde egna högtalare eller programmerade kretskort och led-lampor. Det mest tekniska jag gjort är nog att bygga med lego samt spela tv-spel. Till saken hör att jag aldrig var särskilt duktig på matte, fysik och sånt.. bara ganska intresserad på ett övergripande plan.. De där detaljerna och finliret... mja.. det fick någon annan ta hand om.

Jag har även varit lite intresserad av samhällsvetenskap och politik och sånt, och jag hade nog kunnat valt en sådan inriktning på min utbildning också, om det nu inte var för att jag hade den här idén om ingenjörsskapet.

Så efter gymnasiet, ett sabbatsår samt tio månader i lumpen var det dags att söka till högskolan. Vad göra? Well, jag hittade en civilingenjörsutbildning som intresserade sig för de stora dragen och som försökte se helheten som utgörs av teknik, människor och samhället de verkar i.

Ska göra examensarbete i höst. Men det är lite oklart vad jag kommer att ha för yrke när jag är klar med alltihopa. Jag räknar med att det löser sig med hjälp av ett bananskal.

Sa jag att jag sökte yrkesofficersutbildningen när jag gjorde lumpen? Kom inte in eftersom de hade stängt intagningen det året. Det är jag tacksam för nu.

Om du har planer på att plugga vidare är mitt tips att välja något brett.

Skulle jag välja en helt annan bana har jag en dröm om att bli svetsare. Lite oklart varför. Men det verkar tillfredställande att arbeta både med skallen och händerna och att få bygga något handfast.

Lycka till!

[OT] Yrkesval
Tjejen var fastväxt så jag fick börja i fel stad på fel universitet. Utbildningen var inte vad jag tänkt mig så den blev fel också, för lite matte. Men sen fick jag inrikta mig mot det jag ville och ta bort "skiten" så då var jag nöjd, ett tag. Sen jobbade jag som cykelbud... och sen inom det område som jag förut kallat för "skiten". Trivdes så jäkla bra och har verkligen haft kul på jobbet varje dag. Och i morgon börjar jag på nytt år inom samma bransch... tror det kommer bli kanon!

Slutsatsen är att man hinner ändra sig rätt mkt med tiden... det som är rätt nu är inte rätt om fem år. Gör det som känns rätt för tiden... meningslöst att planera.

[OT] Yrkesval
Alltd intresserad av miljöfrågor. När universitetslivet kom gick jag på skitsnacket i kurskatalogen om att "Miljö och naturresursplanering" i Kalmar skulle ha stor inriktning mot näringslivet. Väl där visade sig ett par inbitet mossiga lektorer tämligen irriterade över mitt tjat om vad man kunde bli om man nu inte ville bli miljö- och hälsoskyddsinspektör på någon kommun. Efter två år gav jag upp, blev invald i kårstyrelsen (heltidsjobb som gav mig tid att tänka efter) och bytte därefter till en miljöingenjörsutbildning. Den är lite för nischad om man inte vet vad man vill men för min del gav den en fot in på Volvo (som går jäääättebra just nu.... NOT) och nu är jag gruppchef och jobbar faktiskt med de frågor jag utbildade mig inom.

[OT] Yrkesval
Tja, jag ville som så många andra unga naiva män bli stridspilot men kom senare på bättre tankar och blev datanörd istället. När jag såg hur det första emailet flög iväg från en dator till en annan ngn gång -94 så blev jag helt fascinerad, gick basår och sedan blev det datavetenskap i Uppsala och nu jobbar man som it-konsult och surfar på happy dagarna i ända :).

[OT] Yrkesval
Jag har gjort det mesta: pluggat ett tag på KTH och tröttnat, läst strökurser på universitetet (filmvetenskap, logik, socialantropologi), börjat på lite olika program (kulturvetarprogrammet, lärarprogrammet) och där i mellan jobbat med lite av varje (sysadmin, truckförare, lagerpulare, receptionist, support, lärarvikarie) och tröttnat pallt och givit mig ut och rest. Har väl runt 300-350 högskolepoäng.

Nu jobbar jag med data och det är helt ok, med bra arbetskamrater och en lön som man kan köpa cyklar för. Men jag letar fortfarande efter det perfekta jobbet som jag kan studsa upp till leende en dålig morgon och som jag ser fram emot när jag går och lägger mig på kvällen.

Så plugga gärna, det är skitkul, men ta inte vad du pluggar på för stort allvar för du kommer troligtvis inte ha nytta av någon av dina kurser på riktigt. Jag har läst tre datakurser: programmera i basic på C64 (Medborgarskolan runt 1985), krama din dator (introduktionskurs på KTH) och programeringsparadigm (en kurs jag inte borde ha fått gå men tjatade mig till). Det är totalt 5p tror jag, och jag jobbar inte alls med programmering. Men jag har hållit lite andra kurser för doktoranderna när jag jobbade på teknis.

Ja, kanske ska tilläggas: jag har aldrig haft något yrke. Jag har bara haft jobb.

[OT] Yrkesval
GIck ut gymnasiet med tekniskt i ryggsäcken. Orkade inte plugga direkt efter och göra lumpen fick jga inte heller. Fick kontakt med ett elektronikföretag där jag fick börja sommarjobba på produktionen. Som sedan blev flera förlängda timmanställningar. Efter ett år så blev jag trött på det och sökte mest på skoj till ett företag som sysslar med sjömätning. Har alltid gillat sjön och en massa teknik skulle det innehålla också. Halkade liksom in på ett bananskal. Och nu sitter jag här, mäter sjöbottnen med en massa häftiga intsrumment. Passar mig utmärkt att jobba långa dagar i ett par veckor och sedan vara ledig.

Kan i nuläget inte tänka mig att pyssla med något annat. Kanske blir en utbildning senare men det blir då det.

[OT] Yrkesval
Plugga? Njae, skoltrött redan när jag gick ut grundskolan så jag avverkade tre år samhällsvetenskaplig så snabbt som möjligt och började sedan jobba med kundservice på ett callcenter.

Eftersom jag hade pysslat med datorer sedan tidig ålder tog det inte många månader innan man jobbade med teknisk support istället för kundtjänst.
Därefter har jag jobbat inom callcenters med teknisk support på alla möjliga nivåer (allt från 1st line till 3rd line support), samt som intern-utbildare etc etc etc.
Jobbat som hårdvaru-tekniker (reparera allt möjligt från PDA'er till rätt så feta server-riggar).
Nätverks och server-admin ett tag-

Ett tag jobbade jag med att packa ordrar nattetid hos en frukt/grönsaks-leverantör.
Några år har jag avverkat med att jobba i diverse länder runtom i europa, att dra utomlands och jobba några år är något jag rekomenderar. Det ger bra perspektiv och man får träffa massa intressanta människor.

Nu är man IT-konsult med ett hyfsat brett C.V., och inte fan behövde man någon utbildning för att det.

P.S. Jag har aldrig hittat ett jobb via arbetsförmedlingen, det är genom att knyta personliga kontakter man skaffar jobb.

[OT] Yrkesval
Att vara intresserad och lättlärd är ju ett måste. Verkar som om du är det Cactuz :)

Något som jag verkligen gillar med mitt jobb är att det alltid finns något nytt att lära sig. Nya program, ny utrustning och en massa fördjupning i dem.
Att man har goa kollegor är inte heller dumt :)

[OT] Yrkesval
Jag började som kock på en sylta i Helsingborg efter avslutat livsmedelgymnasium. Jobbade där i ca ett år innan det var dags att göra lumpen. 10 månader som gruppbefäl på Amfibie i karlskrona med extraknäck som kock på helgerna.

Efter värnplikten fick jag ett jobb i en likal radio och tv affär som jobbade mycket med bilstereo och antenn/parabol installationer. Jobbade där i ca ett år tills en dag när en av ägarna frågade om jag var sugen på att köpa ut honom ur rörelsen. Naiv och ung gorde jag det och jag och min kompanjon körde företaget i botten redan ett år senare. Jag tror inte jag tog ut en hel månadslön en enda gång. Jag kom ut aningen fattigare än jag kom in men inget allvarligt.
Dags för nystart, komvux! läste in kompetens motsvarande 3-årig natur och kom in på sjuksköterske programmet. läste där i 3 terminger och knegade extra på ett vårdhem för dementa. Ganska kul men inte så givande. andra sommaren fick jag ett vik som ambulanssjukvårdare med delegation på läkemedel och Avancerad HLR. Brände mig ganska fort psykist då jag var aldeles för grön för att jobba inom den typen av vård (dock var det väldigt lärorikt, men jag har fortfarande 10 år senare ärr i själen från den tiden).
Omskolning igen!
Kom in på ett AMU program inom data som resulterade i en Semcon utbildning till Supporttekniker 1-line. Under min praktik visade jag framförtterna som resulterade i jobb som pc-tekniker på en lokal konsultfirma i databranchen. Där fick jag snabbt fasta uppdrag och lärde mig mycket bra saker för att ta språnget till att bli headhuntad av en kund. Från konsult till fast-anställd på ca 1,5 år och med en riktigt hygglig lön som it-tekniker med ansvar tillsammans med 5 andra tekniker för hela it-architekturen på ett av sveriges största försäkrngsbolag.
I vintras efter 8 år var jag trött och sökte nytt jobb.
Idag arbetar jag som IT-architektur tekniker hos en biltillverkare med 350000 anställda i koncernen.

Jag får väl säga att jag är lyckligt lottad och har bytt upp mig och gått ner mig vid rätt tillfällen. Jag saknar matlagningen och vårdyrket litegrann och kanske går jag tillbaka till det i framtiden. Men just nu känner jag stor insperation hos min arbetsgivare och jag arbetar i ett mycket kompetent team där jag har mycket att lära och mycket att ge.

Kontentan är väl att utbildning är inte allt men det är nog inte lätt att ta sig fram som jag gjort om man inte har käften och attityden med sig.

/Jerka

[OT] Yrkesval
hmmm.... hoppade på idrottsvetenskap efter som jag hade intresse där då mitt liv fram tills då mestadels bestått av att tävla (ca 97%).
Trodde jag skulle fastna för idrotts-psykologi. Men hamnade mer i folkhälsovetenskap. Jag läste parralelt lite c++ och linux-administration för att jag var nyfiken.
Efter några år som jag pluggat började jag läsa alla ämnen som var intressanta över lag. Ett halvår sociologi, statsvetenskap, social-psykologi, media-gestaltning...
Efter 6 år hade jag ganska mycket kunskap. Men var faktiskt inte framme vid någon examen.

Paus för att fundera behövdes.
Under tiden hade jag hjälpt till på MX-tävlingar med att sköta tid-tagningssystemet och sekretariatet. Där det kom in en herre som tyckte jag var intressant.

Och nu lite senare är jag MCP (Microsoft Certified Professional), med inriktning på MS Dynamics AX och pysslar med R&D på företaget för vad vi ska kunna erbjuda kunder för roliga saker i framtiden.

Egentligen helt rätt hamnat av mig då matte och sådant kommer extremt lätt för mig.

[OT] Yrkesval
Var skoltrött efter nian så jag började på farsans plåtslageri första måndagen efter skolavslutningen.Jobbade tre år innan det var dags för lumpen.Under tiden i lumpen fick jag en seriös fråga om att bli yrkesmusiker men det var för kort varsel så jag kunde inte hoppa på det...
Fortsatte sedan att knega med plåtslageri till jag ledsnade fullständigt på det och flyttade till Mora.Började jobba som bartender och servitör på Gesunda Värdshus.Fick på det viset upp ögonen för cykelpotentialen för det berget och sparkade ledningen för berget i röven att satsa på cykel.(första årets budget:3500:-2003)Efter 4 år i restaurang branchen och en fru mindre flyttade jag tillbaka till Gävle igen och fortsatte med plåtslageri.Nu har firman nishat sej mot kulturplåtslageri med hantverket i fokus så det känns riktigt roligt att få jobba och skapa något med händerna igen.Jag vet att jag kommer att ha jobb för all framtid också då det är stor bristvara på plåtisar.
Mitt råd är att prova så mycket man kan för att vidga vyerna.Till slut känner man vad som passar en som person.

[OT] Yrkesval
Det är skönt att se att de som pluggar tror sig jobba med det i framtiden, och de som jobbar har pluggat något helt annat :-) Jag är även glad att tråden inte är full med "min pappa är ingenjör, så jag pluggade till ingenjör och nu jobbar jag som ingenjör."

[OT] Yrkesval
Jobbade som svagströmstekniker med att dra datanät (10Base-5, dvs gulkabel) på Ericsson Fastigheter och jobbade mycket med killarna på Ericsson Data som beställde jobben. Sen erbjöd dom mig jobb och sen var jag fast i routerträsket mellan 1993 och 2000 då jag började fokusera på IP-telefoni och jobbar nu med allt som har med "levande kommunikation" att göra så som voice, video, data, presence, collaboration.
Jag halkade alltså in på detta som på ett bananskal då jag inte har något som helst intresse för det eller datorer privat.

[OT] Yrkesval
Inget som har med teknik att göra.... Gärna en delikatessaffär som kränger skaldjur, fisk och sådana saker. Stå bakom disken och vara gemytlig mot kunderna. Satan vad skönt...

[OT] Yrkesval
Det är bara bananskal hela vägen för min del.

Som artonåring sökte jag ett jobb på Teknikens Värld. Jag fick inte jobbet, men det blev i alla fall något slags praktikplats, och jag upptäckte att det var kul att jobba på tidning. Alltså gick jag journalisthögskolan, där jag i princip lärde mig två saker. Dels att det var intressant att jobba med layout och form, och dels att jag var bra på att fixa datorer. När utbildningen och en massa små tidningsvikariat hade tagit slut ringde min gamle studierektor från journalistutbildningen i Sundsvall och frågade om jag kunde hoppa in som redigeringslärare och datorfixare, så det gjorde jag.
Det inhoppet har -- så här långt -- räckt i tretton år, med paus för ett pass som datorfixare på DN, och en del sjukskrivning för utbrändhet.

Hade jag inte hamnat på Teknikens Värld sommaren 1988 (-89?), så hade jag i stället kört Sverigetempot, och förmodligen halkat in på någonting helt annat.
Vad skulle jag göra om jag inte var redigeringslärare? Tja, det är kul att jobba med metall, så om någon har tips på en bra svetsarutbildning är jag klart intresserad :-)

/s-o

[OT] Yrkesval
Jag gick ut grundskolan för 35 år sedan med sämsta tänkbara betyg. Skulle diagnostiseringar varit på tapeten redan då hade jag nog fått nått mittemellan ADHD och DAMP, gissar jag.
Totalt ointresserad av allt som hade med skola att göra och med ett teknikintresse som skolan inte kunde fånga upp (man tyckte t.ex. att jag skulle satsa på språk istället för teknik eftersom jag redan hade det intresset....) så fanns det inte på kartan att fortsätta.

Utan någon formell utbildning sökte jag ett antal bilmeck-jobb, men självklart utan att få något. Hamnade på kontor som receptionist tills jag var gammal nog att ta ett lastbilskort. Körde Lastbil på dagarna skruvade bilar på nätterna (inte allt med kvitto) och kunde till slut starta min egen bilverkstad. Därifrån gick det helt min väg under 8 år slet jag med både formella utbildningar och jobbade näst intill ihjäl mig men trivdes som fisken. Men efter 8 år av för mycket jobb så hade jag gjort det som tyvärr många gör, brännt min enda hobby genom att jobba med den och det fanns ingen inspiration kvar. Sålde verkstan, visste inte vad jag skulle göra och satte mig och rattade taxi några år. Taxi var kul så tillvida att det är otroligt socialt, men med avreglering, minskad lönsamhet och inte minst dåligt med utvecklingsmöjlighet gav jag till sist upp igen. Köpte mig en Novell Netware utbildning och certifierade mig som Novell CNE4. Hade inte sett ett MS operativ, hade aldrig sett 2 hopkopplade datorer, d.v.s. jag gav mig på något på vinst och förlust utan att förstå vad det handlade om, mer än att det verkade kul.

Utbildningen var självklart riktigt tuff för mig som delvis var novis och delvis inte hade någon studieteknik i bagaget, men enveten och envis som jag är, så var ett misslyckande efter en kostsam utbildning inte ett alternativ.

Fick direkt napp på världens största datorföretag eftersom de led stor brist på Novellkompetens. Kastades in som administratör på ett av företagets outsorcingkontrakt. Ödet ville dock inte att jag skulle vara Novell:are utan när kund-företaget drabbades av en virusattack råkade jag vara den som var på plats och på något sätt kände att det här var min grej. Det tycket tydligen min arbetsgivare också eftersom jag efter 13 år idag leder ett stort Nordisk Malware protection team.

Idag dryga 50 år gammal känner jag mig till freds med livssituation, inkomster och framtidsutsikter, men för mig har det varit en lång och innehålls rik resa att träffa rätt.

Jag tror att alla oavsett om man som jag hade svårt att passa in i skolsystemet bör göra vad man kan för att få en god utbildningsgrund att stå på om inte annat för att ha en bredare plattform att gå vidare från.

/putte

[OT] Yrkesval
Efter tvåårigt gymnasium, eltele, hoppade jag på en treårig vidareutbildning inom elgrejen.....tog examen -96 som nån slags gymnasieingenjör. Fick jobb på Stockholm Energi, produktionsavräkning (statistik), bytte internt efter 1,5 år och började jobba som kontrollrumstekniker, styra kraftverk och planera produktion. Nu hette mitt företag Birka Energi men var iprincip samma.
Hittade ett annat jobb internt, sökte och fick....började så smått med finansiell elhandel parallellt med min produktionsplanering. Övergick till enbart portföljförvaltning och trading av råvaror samt valuta för min arbetsgivare, som nu kallades Fortum, efter en rad uppköp och sammanslagningar.

Slutade med det efter 7 år ifjol höstas och flyttade till Oslo i nytt jobb vid årsskiftet, nu jobbar jag affärsutveckling för ett finanshus, Imarex.

Allt har skett med hjälp av slumpen, skicklighet och tur. Jag ville bli murare när jag var femton, till all lycka förbjöd mina föräldrar mig det. Inget ont om murare men min spensliga lekamen till kropp hade sedan länge vart trasig med det yrkesvalet......

Funderar nu på vad jag ska göra när jag blir stor, flyttar tillbaka till Sthlm om nått drygt år......kanske....

Lycka till!

(Edit stavning)

[OT] Yrkesval
Jag har fn 4 olika tjänstebefattningar samtidigt, har jobbat seriöst/länge/målinriktat inom ett par olika branscher sedan snart 20 år tillbaka...... Och jag vet fortfarande inte vad jag vill/kommer jobba med i framtiden! :)

/JPL

[OT] Yrkesval
hade sämst betyg i världen, renovera mig själv på diverse folkhögskolor. Nu pluggar jag kriminologi, något som jag inte vetat om att jag brann för förens jag satt o blev förbannad på TV3 och Efterlyst.

[OT] Yrkesval
Läser man det man tycker är roligt hellre än det man tror sig få jobb på mår man bättre den dag man inser att man ska dö och inte haft någon glädje av sin tid på jorden.

Sitter just nu och väntar på att få lära upp Frolicc på hans nya jobb.

[OT] Yrkesval
Bestamde mig for att bli civilingenjor i Teknisk Fysik nar jag 10 ar vilket jag ocksa blev. Har rest en hel del genom aren och sedan 10 ar aven genom arbetet. Trottnade pa alla tjansteresor sa numera bor jag i Ostafrika sa jag kan traffa kunden genom att ta bilen eller flyga till grannlandet.

Verkar som om det inte ar speciellt populart att satsa pa en langre teknikutbildning vilket ar synd om man nu tycker teknik ar kul. Det kan ge bra mojligheter till utlandsarbete om man tycker om sadant.

[OT] Yrkesval
Jag har alltid gjort tvärtom mot vad jag velat.

När jag gick i nian och skulle välja gymnasium så ville jag helst slippa men en två-årig linjen (fanns sånna på den tiden) kanske jag orkar med så på något sätt blev det 4-årig teknisk linje. När jag väl gick på gymnasiet betraktade jag alla som funderade på KTH etc som idioter, alltså började jag på Flyg på KTH efter gymnasiet. Väl på KTH tyckte jag naturligtvis att dom som stannade kvar och doktorerade måste ha ett antal skruvar lösa och gissa vad jag gjorde sen ;) När vissa doktoroand polare började jobba med helt andra saker än vad dom doktorerat på tyckt jag att det var dumt att slänga bort en utbildning, så nu är jag IT-konsult långt borta från alla aerodynamik som jag forskade om. Nu har jag äntligen slutat med att uttala mig om hur korkade andra människors val här i livet är, så det finns väl en viss chans att jag stannar kvar i det här skrået, som jag trivs väldigt bra med.

Så fundera på vad du inte vill, så vet du vad du kommer att göra ;)

[OT] Yrkesval
Tricket med att ha roligt på jobbet är att se till att man har tråkigare på fritiden. Så jag cyklar på fritiden och det är skitskoj.

[OT] Yrkesval
Ja just det - man behover ju inte arbeta med samma sak hela livet. Min syster har efter 20 ar som forskollarare skaffat sig en utbildning som bade innefattar psykologi, traningslara, massage och arbetsmotivation - malet ar att arbeta mot foretag som vill forbattra arbetsmiljon for sina anstallda. Kul att man vagar byta bana! Sjalv har jag i manga ar funderat pa att bli personlig tranare men skjuter hela tiden upp det ... med tanke pa att jag vet mycket mer an jag praktiserar vore jag nog lampad tycker jag i alla fall ;)

[OT] Yrkesval
För tjugo år sedan hägrade ambulansyrket. våårig undersköterskelinje på gymnasiet blev början på vägen dit. Efter studenetn där, en massa jobb inom åldringsvåed, , jobb med barn och ungdomar ned Autism och tre år på fabrik(pulverlackering). Sedan an dag kom jag ihåg ambulans"drömmen". Sä jag sökte in påKomvux ambulanspåbyggnad, kom in, fick jobb när jsg vsr klar. Har nu "åkt ambulans i 6 år, de sista tre har jag samtidigt pluggat till djuksköterska. Klar i Juni i år. Jag jobbar alltså med det jag drömde om för tjugo år sedan... Vägen har varit lång och kokuig. Världens bästa jobb! Tycker jag. Att få hjälpa människor som har det besvärligt och ganska snabbt få ett kvitto på om jag gjort och tänkt rätt om det specifika problemet... Mycket fritid också= mycket tid till eget cyklande.

[OT] Yrkesval
Dan S skrev:
-------------------------------------------------------
> För tjugo år sedan hägrade ambulansyrket.
> våårig undersköterskelinje på gymnasiet blev
> början på vägen dit. Efter studenetn där, en
> massa jobb inom åldringsvåed, , jobb med barn
> och ungdomar ned Autism och tre år på
> fabrik(pulverlackering). Sedan an dag kom jag
> ihåg ambulans"drömmen". Sä jag sökte in
> påKomvux ambulanspåbyggnad, kom in, fick jobb
> när jsg vsr klar. Har nu "åkt ambulans i 6 år,
> de sista tre har jag samtidigt pluggat till
> djuksköterska. Klar i Juni i år. Jag jobbar
> alltså med det jag drömde om för tjugo år
> sedan... Vägen har varit lång och kokuig.
> Världens bästa jobb! Tycker jag. Att få hjälpa
> människor som har det besvärligt och ganska
> snabbt få ett kvitto på om jag gjort och tänkt
> rätt om det specifika problemet... Mycket fritid
> också= mycket tid till eget cyklande.

vad är djuksköterska? menar du djursköterska? det har jag pysslat med på somrarna det är kul!

[OT] Yrkesval
Annars ligger d-knappen ganska nära s-knappen på tangentbordet, så han menade nog sjuksköterska

[OT] Yrkesval
Jag menar Sjuksköterska. Kraschade på MTB i Juni, hjärnblödning som följd. Den har lett till visst synbortfall åt vänster därav "djuksköterska" och ja, jag hade hjälm:)

[OT] Yrkesval
Sen jag fick min första dator 92 så har jag kännt att datorer det ska jag jobba med i någon form, pluggade således natur med inriktning på matte/data på gymnasiet. Sen lumpen ett år, ett halv år filosofi medan jag väntade på att min "riktiga" utbildning skulle börja.

Började på Civ. Ing. Datateknik i Linköping, men tyckte det var för mkt hårdvara så jag bytte till Magister examen i Datavetenskap. Väl där upptäckte jag att i stort sett ingen hade någon koll på bra rutiner/metoder för testning och kvallitet så jag inriktade mig mot det. Efter 3 år på utbildningen fick jag ett jobb som applikationstestare på Configura. Vilket i sin tur ledde till att jag fick ett jobb på Opera Software som QA, och där sitter jag nu.

[OT] Yrkesval
Det blir bara att tacka och bocka för grymt underhållande läsning!
Man blir lätt överraskad över hur vanligt det är att folk byter spår flera gånger om.
Kan nog vara bra att ha i åtanke i val och kval så det inte blir sån fruktansvärd domedagsstämning över att hitta det rätta.
Tack igen för berrättarlusten!
Finns det fler som känner för att lätta på hjärtat så kör på. =)

Trevlig fortsättning på 1/5 av arbetsveckan

[OT] Yrkesval
Jag pluggar geologi men kommer förmodligen att jobba med nåt helt annat efter examen eftersom det inte finns några geologijobb förutom malm/olja/gas/vägbygge, om jag nu tar en examen. Helst skulle jag vilja jobba som högstadielärare, men det kommer Überführer Björklund att sätta stopp för innan jag får min chans.

Inte omöjligt att det blir Posten, där jag sommarjobbar nu och stortrivs!

[OT] Yrkesval
Hängde i en sportfiskebutik på fritiden som liten/ung, de i affären tyckte att jag lika gärna kunde hjälpa dem med diverse saker när jag ändå var där "hela dagarna". Med tiden lärde en av dem upp mig på datorer, sen började han sälja hemskruvade PC och jag hjälpte till att montera, installera etc. etc..

Lärde ut "data" för ett par studieförbund under gymnasietiden, pluggade datateknik på högskolan men hoppade av (av de 87 som började var det 3 som gick klart) och började jobba istället. Så sedan oktober 1998 (snart tio år) har jag "jobbat med data".

Supporttekniker i princip hela tiden, men på olika ställen och olika roller. Men aldrig first line. ;)

I en eventuell framtid ska jag åka runt i frihamnar i Stockholms skärgård och sälja nybakt pizza, på vintrarna ska jag försörja mig genom att svetsa skulpturer av järnskrot.

[OT] Yrkesval
snickare.....testa det, att få röra på sig ordentligt under arbetstid och samtidigt skapa något, om man inte river istället. Jag tycker det är ett mycket stimulerande och givande jobb.

Frågade rätt person och hamnade på ett bra företag. Lyckades helt utan utbildning och har nu skaffat mig, vad jag tycker, en ganska bred kunskap innom branschen.

Tillbaka
Topp