[OT] Ytterligare I-landsproblem

jthuress

Ny medlem
Detta är verkligen ett I-landproblem. Men vad fasen....

Är alltid väldigt tidigt ute inför nästa bilbyte. Vill gärna räkna hit och dit på olika modeller, och kolla runt lite. I april tidigare i år hämtad jag min nya bil. Ytterligare en V70. Denna gången blev det en Classic med massa lull lull. Trvis bra med den, om det inte vore för att jag gick ned en motorstyrka utan att provköra den först...arghh.... så den är lite slö mot den andre jag hade. Vilket fall.

Näst jag ska byta står det mellan två bilar. Och det blir om c:a 2 år.
Kandidat 1. Skaffa den nya V70 som kommer ut nu i höst.
Kandidat 2. En beg. XC90

Pris / mån blir ungefär den samma. V70'n kommer att bli en ( som den är idag ) en helt vanlig Svensson bil ( ber om ursökt för ordvalet kanske... ), medans XC90'n sticker ut betydligt mer. Dock så är det isf en ny V70, där jag kan välja utr. färg, etc. Det kan jag inte med XC90. Men o andra sidan är nästan alla beg. XC90 fullsketna med utr. redan.

Det är verkligen stota problem man har... :-)

Vad hade ni gjort ? Just nu lutar jag mer åt en beg. XC90.

Den nya V70 kommer med invändigt cykelställ som tillbehör. Det blir plus i kanten.
Men det har jag redan i min Roomster och jag slipper ta av sadeln.

Det är dock inga små bekymmer du tampas med:)

Har funderingar i samma banor, och med 2-3 årsperspektiv åxå.
Tycker att vitsen med en XC 90 främst är att den kan fås 7-sitsig (inte så dumt om man t ex som jag har 5 barn....). Samt bonusen att sitta högt, ger väldigt bra överblick över trafiken. Nackdel är t ex jobbigare att lasta på taket med hög bil.
Tror f ö inte XC 90 sticker ut särskilt mycket om 2 år....(om ens nu längre...).
Har man verkligen behov av en riktig terrängbil, där markfrigång är ännu viktigare än 4WD, är det Toyota Landcruiser 105 som gäller (som av en händelse råkar vara min nuvarande bil ;-)
Per Dans

Jag är väl inte direkt behov av en direkt terrängbil. Tycker bara XC90 är coolare än V70. Men jag håller med dig. Den har självklart tappat lite av sin glans. Då den kom var det hysteriskt kring den. Men för min smak hålelr den ändå en god kostym fortfarande. Inte många bilar som jag gillar så pass länge. Brukar tappa intresset efter några år.

jag har byggt vänsterdörrar till båda, så det bådar inte för kvalitet.
Köp en sån där lastcykel som det pratats om istället. (SUB-Sports Utility Bike)

jthuress skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är väl inte direkt behov av en direkt
> terrängbil. Tycker bara XC90 är coolare än V70.

Vem behöver det i Sverige egentligen? Det är ju förbjudet att köra off road. Även de sämsta vägarna i Sverige klarar man allt som oftast med en standardbil och lite förnuft. Jobbar själv rätt mycket i skogen och klarar mig med en Opel Astra. Det största problemet är höjden för den skrapar i gruset ibland om det är riktigt sönderkörda vägar (småland efter stormen). 4 WD behövs knappast med reservation för tjällossningen eller när det är snö och oplogat. Nästa bil blir dock en Skoda Scout, 4 WD och 18 cm markfrigång. Skulle helst vilja ha en Subaru Outback (typ 100 gånger tuffare än Volvon) men den är väl dyr för mig.

Är det inte så att i alla fall 98% av de som kör SUV mm gör det för att det coolare osv. Jag har svårt att se att särskilt många verkligen skulle behöva terrängegenskaperna.

/A

Efter senaste "vintern" och den pågående "sommaren" så tycker jag att det är värt att reflektera över sin miljöpåverkan. Att köpa en stor bränsleslukande bil för att den är "cool" tycker inte jag håller helt enkelt. Vi måste alla dra vårt strå till stacken. Röstar alltså för den mindre bilen med en mindre motor (eller rentav etanol?). /Carl

Håller med Hellman!
Statistik för bilkörning från 2004:
Ca 25 % av alla resor är kortare än 2 km (och de har en medellängd på ca 1,5 km)
Ca 80 % av alla resor är kortare än 10 km (och de har en medellängd på ca 6 km)

Tycker (med tanke på ovanstående) att dessa är klart underskattade transportmedel:

thigh.gif ht=265

Jo, miljön är självklart viktig. Ska inte dra igång en fetedebatt om den nu. Vill bara få fram att man kan bry sig om miljön på tusen andra sätt också och inte bara i valet av vilken bil man ska ha. Tycker det är väldigt lätt för miljönissarna, att kasta ur sig om bilen hela tiden. Ja, den bidrar till mycket skit, är väl medveten om det. Men det är inte bara o köpa en bil som drar mindre. Det är en del del andra faktorer som spelar roll på hur bilen påverkar miljön. Skick, vilken förare, etc etc etc etc etc etc...
Jag fyller min kvot gott och väl gällande att ta hand om naturen, så jag skiter ( med handen på hjärtat ) vilken bil jag köper nästintill. Nu prata vi om "vanliga" bilar av nyare årsmodell.

Drar den 0.2liter mer / mil än en annan, så är det inte avgörande på något sätt om jag ska ha bilen eller ej. Inte ens pengafråga. Vill jag ha den, köper jag den. Punkt(.)

Och visst Cakeman. Håller med dig om man går på den statistik som du deklarerar. Men nu faller jag inte inom de ramarna. Skulle aldrig få för mig att köra 6 km till jobbet, då jag skulle kunna cykla.
Och att underskatta ett transportmedel enbart på de siffrona och inte ha körkort ( tolkar det genom det du skrivit ) är lite väl ogenomtänkt.

Jag vill ha en sugga, en av de coolaste bilarna någonsin! Tills vidare är jag cykelburen men planerar att köpa en Fiat 500 Abarth om dom inte blir äckligt dyra när dom kommer ut.

Enligt mig är alla stora stadsjeepar dinosaurier, hopplöst ute! Det finns inget ocoolare (läs töntigare) än att köra en onödigt och stor bränsleslukande bil.

Min nästa bil kommer att bli en Prius el liknande. hoppas att de typar den för etanol så den blir riktigt miljövänlig.

Men helst cyklar jag förstås. Jag har 6 mil till jobbet och hem igen. 3 dagar i veckan cyklar jag. De andra måste jag köra då jag behöver bilen i tjänsten.

Jag håller med Hellman att vi alla måste dra vårt strå till stacken.

Lev väl!
/Jerka

Wilier skrev:
> Yzzyx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför köpa en lastbil/traktor? Här är en
> > länk till bilen du borde köpa!
> > http://www.blocket.se/vi/12259066.htm?ca=10_s
>
> det där är faktiskt helt omöjligt att
> argumentera emot, sagolikt.

*gäsp

Hur mycket pengar har du (eller tänker dig att lägga på ett lån)?
Nya V70 / XC70 är ju fina bilar.
testa deras ACC Adaptive Cruise Control så förstår du varför du skall ha en Volvo.
Du sätter en hastighet och ett avstånd till bilen framför och din bil följer framförvarande bil helt perfekt! Ett exempel: Du har satt din fart till 92 km/h på 90 sträcka och bilen framför bromsar in för 70 sträckan som kommer. Din bil kommer att bibehålla avståndet och du har automatiskt sänkt farten på din bil, sedan när bilen framför gasar på då 90-sträcka råder så ökar din bil farten automatskt. De nya V70 / XC70 har en massa olika motorvarianter däribland 2.5 Lågtrycksturbo på 220 HK (?) en 6-cylindrig 3,2 Sugmotor på 238 HK, och en 6-cylindrig Turbomotor på drygt 285 HK.
För min del tycker jag att 2.5 turbomotorn är bäst! Då kan du ju lägga på lite mer lull-lull som BLIS, ett system som varnar för bilar i döda vinkeln, häftig stereo mm. Alla bilar BÖR ha Automat!!

Gå nu till närmaste Volvo återförsäljare och provkör en NY VOLVO!!
Mvh Ove

Hej Ove !

Hur jag har det med pengar håller jag för mig själv. ;-)

Låter som en kul nyhet det där. Får nog in o testa den. Men den nya XC70 blir nog lite för saftig för mig, gällande priset.

Hade 2.4T på min gamla V70-01. Kanon motor verkligen. Gick nu ned till 2.4i ( 170hk ). Så förbaskat slö. Ångrar mig djupt. Så det blir aldrig mindre än 2.5T.

Men den nya går väl ändå inte tt provköra ännu hörru....får nog vänta ett litet tag till.

Varför Volvo? Senast dom gjorde en snygg bil var P1800!

Sedan är väl frågan vad du skall ha den till. Ska du köra hästsläp eller husvagn kanske XC90 är OK, men du får du å andra sidan stå ut med mera regn och mindre vinter pga global uppvärmning.

jthuress skrev:
> Jo, miljön är självklart viktig.
...
> Ja, den bidrar till mycket skit, är väl
> medveten om det. Men det är inte bara o köpa en
> bil som drar mindre. Det är en del del andra
> faktorer som spelar roll på hur bilen påverkar
> miljön. Skick, vilken förare, etc etc etc etc
> etc etc...
...

Vad skall du med mer än 170 hk till om du nu kör så försiktigt?

Nya V70 Finns som flexifuel. 145 hk. Räcker och blir över.

Väx upp någon gång!

Två viktiga frågor att ställa sig:
1. Hur ofta behöver jag hela bilens kapacitet (alltså en så stor och motorstark bil)?

2. Hur länge skall jag behålla bilen?

Fråga ett kan ofta besvaras på följande sätt: Cirka 2% av den tid jag använder den. Det är alltå bättre för både plånbok och miljö att köpa en så liten privatbil som möjligt, och hyra jättebilen när den verkligen behövs. Det är rätt sällan om det bara är du och en cykel som skall transporteras...

Fråga två är klurig. Om du skall behålla bilen några år, så rekommenderar jag absolut flexifuel. Bensin/dieselpriset kommer att sakta men säkert skruvas uppåt, vilket ger att bilar som bara klarar bensin/diesel kommer att bli mindre och mindre värda på beg-marknaden. Även om du inte tänkt dig att köra mycket etanol, kanske nästa ägare är mer intresserad. Speciellt om denne skall behålla bilen några år i sin tur.

Håller med Lågflyga helt. Kör själv en Smart som drar 0.46, nästa bil blir nog lite större men ska fortfarande vara kompakt och rejält bensinsnål. Hyr på Statoil de gånger mer plats behövs. Folk som kör volvo-kombis brukar fråga mig om krocksäkerheten, men om de flesta hade vett att köpa miljövänligare bensinsnåla små bilar skulle ju "stor bil krossar liten bil-problemet" försvinna. Om man kör lagligt utan att riskera andra trafikanters liv i onödan är 150+ hästkrafter rejält onödigt.

jthuress skrev:
> Och visst Cakeman. Håller med dig om man går på
> den statistik som du deklarerar. Men nu faller jag
> inte inom de ramarna. Skulle aldrig få för mig
> att köra 6 km till jobbet, då jag skulle kunna
> cykla.
> Och att underskatta ett transportmedel enbart på
> de siffrona och inte ha körkort ( tolkar det
> genom det du skrivit ) är lite väl ogenomtänkt.

Är bakfull och inte på debatthumör men jag har inget val:
Att bilen används för mycket och i onödan är väl inget att debattera över huvud taget? Titta på alla bilar med en person i på väg till jobbet varje morgon.
Att anse att något är "lite väl ogenomtänkt" baserat på gissningar; sa du ogenomtänkt?

jthuress skrev:
> Vill bara få fram
> att man kan bry sig om miljön på tusen andra
> sätt också och inte bara i valet av vilken bil
> man ska ha. Tycker det är väldigt lätt för
> miljönissarna, att kasta ur sig om bilen hela
> tiden.

Vägverket säger att en snål bil som släpper ut 120g koldioxid/km använder motsvarande 68 kWh/100km. Jag tolkar det som att en snål bil drar lika mycket energi som tusen 60W-glödlampor.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____9614.aspx

Så det där med att bry sig om miljön på tusen andra sätt, det blir att sila mygg och svälja kameler tycker jag. Ska man längre resor med familjen finns det tåg och buss. Ska man ändå hyra bil, så kan man ju t ex lika gärna hyra bilen där rälsen tar slut.

Erik Sandblom skrev:
> Vägverket säger att en snål bil som släpper ut
> 120g koldioxid/km använder motsvarande 68
> kWh/100km. Jag tolkar det som att en snål bil
> drar lika mycket energi som tusen
> 60W-glödlampor.

.. Som är tända i en timma. (1133 st lampor om man skall vara lite noggrannare)

Men samtidigt är det lika mycket som en 60W glödlampa drar under en och en halv månad. Vilket ju inte låter lika uppseendeväckande. Det är nog många som lämnar en och annan lampa eller elektronisk utrustning på i onödan.

s skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Vägverket säger att en snål bil som släpper
> ut
> > 120g koldioxid/km använder motsvarande 68
> > kWh/100km. Jag tolkar det som att en snål bil
> > drar lika mycket energi som tusen
> > 60W-glödlampor.
>
> .. Som är tända i en timma. (1133 st lampor om
> man skall vara lite noggrannare)
>
> Men samtidigt är det lika mycket som en 60W
> glödlampa drar under en och en halv månad.
> Vilket ju inte låter lika uppseendeväckande. Det
> är nog många som lämnar en och annan lampa
> eller elektronisk utrustning på i onödan.

Det är väl lika uppseväckande. Skulle du låta bilens motor stå på i en och en halv månad?

Poängen är ändå att bilar är tusen gånger värre än glödlampor. Bokstavligen.

Senast redigerad av en moderator:
Erik Sandblom: Jag ville bara ge ett till perspektiv på hur mycket energi det är. Inte lägga någon värdering vid det. (En bilmotor som står på i en och en halv månad drar betydlig mer.)

Jag blir så trött...

"S".... ska jag växa upp ? Hehe....jag får väl göra det någongång. Men inte nu. Bilar är och har varit sedan mkt länge, ett av mina större intressen. Jag gillar att köra bil helt enkelt. För mig duger inte vilken bilj-vel som helst, så är det bara. Ni skulle ( de flesta av er iaf ) inte gå och köpe en skitcykel från Feltema och vara nöjda med den. Nu bortser vi från utsläpp och annat utan bara ser till ens intressen. Så jag nöjer mig inte med en omkörningstid på en halvdag då jag behöver köra om, eller då jag ska dra iväg. Det är ärväl ändå mitt val, eller ?! Sedn om det är en omognad i sig, ja...kanske. Vi är nog ganska ¨många vuxna omogna i vårt land isf, om du kollar utbudet av beg. bilar som säljs och vilka motorer som sitter i. Sedan det där med att köra försiktigt. Jag ligger inte och feskör då jag kör bil. Snabbt upp till den rek. hastigheten och sedan är det fint. För mig spelar detta roll ( hur dumt det än må vara ) om det tar 11 sekunder, eler 8 sekunder. Jag gör inget vettigt av de tre sekunder jag tjänade, men så är det.

Cakeman. Formulerade mig lite galet. Självklart är det idiotiskt att många bilar rullar med bara en person till jobbet. Det jag syftade på är all annan användning. Har man barn och bor på landet, är det duktigt svårt att ha ett annat transportmedel. Det är ett måste helt enkelt. Sedan finns de dem som inte har råd med bil, och får ta bussarna de gånger de går....

Senast redigerad av en moderator:
jthuress skrev:
> Nu bortser vi från utsläpp
> och annat utan bara ser till ens intressen.

Eh, jaha.

Erik Sandblom skrev:
> jthuress skrev:
> -----
> > Nu bortser vi från utsläpp
> > och annat utan bara ser till ens intressen.
>
>
> Eh, jaha.

Hade jag inte varit ett dugg intresserad av bilar med lite mer kraft och utstrålning, kunde jag köpt en sann miljöbil. Men de tiltalar mig inte ett dugg, förutom att de är snällare mot miljön möjlitvis.

jthuress skrev:
>
> Hade jag inte varit ett dugg intresserad av bilar
> med lite mer kraft och utstrålning, kunde jag
> köpt en sann miljöbil. Men de tiltalar mig inte
> ett dugg, förutom att de är snällare mot
> miljön möjlitvis.

Finns det några andra transportmedel förutom den egna bilen då? Och förutom cykeln till jobbpendlande på korta sträckor?

jthuress skrev:
...
> För mig duger inte vilken bilj-vel som helst, så
> är det bara. Ni skulle ( de flesta av er iaf )
> inte gå och köpe en skitcykel från Feltema och
> vara nöjda med den.
...

Morsning!

För mig är Volvo = Biltema/Traktor.

Har med öppet sinne tittat på Volvo när det varit aktuellt med nybilsköp, men varje gång blivit besviken. Senare modeller har lyfts rejält vad avser köregenskaper, men byggkvaliteten är fortfarande under premium-nivå.

Kör för övrigt en BMW med exakt 170 hk. Så, nog fan räcker det till en omkörning. Men det är klart, Volvo-hästar är ju inte lika starka :-)

BMW 118d och Audi A3 1.9e är klassade som miljöbilar! Dock kan jag accpetera om du tycker att de har för lite plats till famlij och prylar.

Jo, det har väl framgått ganska klart att du tycker att volvo = traktor. Och du säger att jag ska växa upp.... hmm....

De 170 hästarna som sitter i volvon är väl rätt snabba sådana. Men kanske inte som i BMW. Får jag väl erkänna. Volvo reagera inte förrän runt 4000 varv. Medans den förra jag hade, en 2.4T med 200hk, kom direkt. Det gör oerhört mycket att det var lättrycksturbo.

Hade varit kul och se 2 vuxna och 2 små barn i en liten BMW... :-)..... 2 Barnvagnar på släp efter....

Jag tycker att nya starka bilar är en pina att köra. Vad ska man ha 200 hästar till när man får köra 90 och 110? Plus att jag skulle köra extra lagligt med barn i bilen. De går inte ens på halvfart och fartkänslan är noll. Skulle jag lägga pengar på en ny bil (vilket jag aldrig skulle) skulle jag köpa en RME/dieselkombi med partikelfilter.

Erik Sandblom skrev:
> s skrev:
> -----
> >
> > BMW 118d och Audi A3 1.9e är klassade som
> > miljöbilar!
>
>
> BMW 118d släpper ut 123g koldioxid/km. Kan det
> verkligen stämma att den klassas som miljöbil?
> Är det inte max 120g som gäller för
> miljöbilar?
>
> http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/1series/3door/
> 2007/allfacts/engine/engine_data.html

Rätt, 120 g är gränsen.

Det kommer en uppdatering efter sommaren av motorelektroniken i 118d som sänker utsläppet till 119 g (enligt nyhetsbrev från BMW). BMW Sverige har jobbat hårt för att få till denna ändring, eftersom motsvarande gräns inte finns i düskland.

jthuress skrev:
> De 170 hästarna som sitter i volvon är väl
> rätt snabba sådana. Men kanske inte som i BMW.
> Får jag väl erkänna. Volvo reagera inte
> förrän runt 4000 varv. Medans den förra jag
> hade, en 2.4T med 200hk, kom direkt. Det gör
> oerhört mycket att det var lättrycksturbo.

Hur kul är det egentligen att köra en bil när motorn har helt flack vridmomentskurva? Jag tycker 2.5T är den tråkigaste motorn i volvos sortiment. 170 hästarn eller högtrycksturbon är mycket roligare.

Du får lära dig använda växelspaken. ;)

Skojar du nu eller Faceplant. Menar du på fullaste allvar att du anser att den vanliga 170i motorn är mycket roligare än 2.5T med 210hk. Nu har u nog tappat greppet lite. Du kan ALdRIG ha testat dessa motorerna. Men du skojar väl ?! :-)

Nej, jag skojar faktiskt inte! :D Med en rolig motor skall man få belöning i form av högre effekt när man varvar ur den. De flesta lättrycksturbomotorer har visserligen bra drag på låga varv men sen händer inget mer. Trist och karaktärslöst.

jthuress skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > jthuress skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu bortser vi från utsläpp
> > > och annat utan bara ser till ens intressen.
> >
> >
> > Eh, jaha.
>
>
> Hade jag inte varit ett dugg intresserad av bilar
> med lite mer kraft och utstrålning, kunde jag
> köpt en sann miljöbil. Men de tiltalar mig inte
> ett dugg, förutom att de är snällare mot
> miljön möjlitvis.

Dessutom är inte ens de såkallade miljöbilar någon hit för miljön, även om en bil skulle gå på vatten och släppa ut luft så är den en miljöbov då det är en resurskrävande produktion och ett alldeles för skrymmande transportsätt vilket leder till konstant krav på utbyggnad av infrastruktur som i sig tär på miljön.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp