[OT] Ytterligare I-landsproblem

Men i en tråd där trådskaparen uppenbarligen skiter fullständigt i miljön för att det är skojsigt att köra bilar med stora motorer så kan det fortfarande vara värt att påpeka det faktum att de fortfarande är bättre an alla SUV:ar där ute.

Sunkmaster2000 skrev:
> Dessutom är inte ens de såkallade miljöbilar
> någon hit för miljön, även om en bil skulle
> gå på vatten och släppa ut luft så är den en
> miljöbov då det är en resurskrävande
> produktion och ett alldeles för skrymmande
> transportsätt vilket leder till konstant krav på
> utbyggnad av infrastruktur som i sig tär på
> miljön.

Sunken: Du har självklart rätt. Men en mindre och snålare bil belastar miljön mindre. Om än mer än önskvärt.
Det är nog mest dubbellmoralen i den här tråden som retar gallfeber på folk. Ta bara inlägget där han skriver:
"Jo, miljön är självklart viktig. Ska inte dra igång en fetedebatt om den nu. Vill bara få fram att man kan bry sig om miljön på tusen andra sätt också och inte bara i valet av vilken bil man ska ha. Tycker det är väldigt lätt för miljönissarna, att kasta ur sig om bilen hela tiden. Ja, den bidrar till mycket skit, är väl medveten om det. Men det är inte bara o köpa en bil som drar mindre. Det är en del del andra faktorer som spelar roll på hur bilen påverkar miljön. Skick, vilken förare, etc etc etc etc etc etc...
Jag fyller min kvot gott och väl gällande att ta hand om naturen, så jag skiter ( med handen på hjärtat ) vilken bil jag köper nästintill."

Resonemanget känns som. Lämnar jag bara tillbaka mina pantburkar så kan jag släppa ut hur mycket skit som helst.

Det är ju så jävlä typikst att folk säger sig vara mijlövänner, men när det väl kommer till kritan så är det de egna behoven som sätts främst.

Bäst är ändå delmeningen i citatet ovan "Men det är inte bara o köpa en bil som drar mindre." Va? Snubben skall prompt ha 200 hk+ i en V70/V90 när V70 finns som 145 hk flexifuel. Vart tog argumenten
vägen?

Den här är go också:
"Vi är nog ganska ¨många vuxna omogna i vårt land isf, om du kollar utbudet av beg. bilar som säljs och vilka motorer som sitter i.", Eftersom Pelle har en häftig bil så måste jag också ha det.

jthuress får köpa vilken bil han vill för mig, men jag är trött på allt snack om stora häftiga motorer. Det är bara sååååå 1980.

Den som ens tänker på en XC90 tänker inte alls på miljön (eller körglädje). Men, de är ju dyra, onödiga och drar mycket soppa. Vilket ger uppskattande/avundsjuka blickar från grannen med en vanlig svensktillverkad mindre övermotoriserad kombi. Har man ett motorintresse är det ju bättre att köpa en bil som drar hälften (än en XC90) och ha en muskeljänk vid sidan av som man KÖR med 100 mil per år. Eller skaffar hoj. Roligare och drar mindre soppa.
Och ganska intressant vad som "behövs". För inte alltför många årtionden sen var 100 hästar i en bil mer än tillräckligt för att köra om lastbilar och dra husvagn och frakta familjen. Har bilförare blivit sämre på att köra om, husvagnarna tyngre och fru, barn och matkassar tokfeta?

Den enda riktigt roliga bil med Volvomotor som jag har kört är Ginetta G34:

1997GinettaG34Small.jpg ht=480

En sådan och en ny liten bil (t.ex. Citroen C1) för vardagsbruk kostar ungefär lika mycket som en Volvo V70 2.5T men är betydligt billigare i drift.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Resonemanget känns som. Lämnar jag bara tillbaka
> mina pantburkar så kan jag släppa ut hur mycket
> skit som helst.

ja, detta är ett märkligt beteende. folk verkar gilla idén att kunna köpa sig rätten att göra fel.
http://www.cheatneutral.com/

s skrev:
> Traktor som traktor.

> Vad skall du med mer än 170 hk till om du nu kör så försiktigt?

> Nya V70 Finns som flexifuel. 145 hk. Räcker och blir över.

> Väx upp någon gång!

> Kör för övrigt en BMW med exakt 170 hk. Så, nog fan räcker det till en omkörning. Men det är klart, Volvo-hästar är ju inte lika starka :-)

Menar du att jthuress inte får köpa en bil med mer än 170 hk för att du bara har 170 hk i din pizzaräser? Varför går gränsen vid 170 hk?

s skrev:
> Det är nog mest dubbellmoralen i den här tråden som retar gallfeber på folk.

Just det, det har du nog rätt i.

Faceplant: Att vi fastnade på 170 berodde på att han gnällde på att 170 var för lite och jag tycker att det är mer än nog och ville klargöra att jag faktiskt har erfarenhet av just en sådan bestyckning. Jag menar snarare att min pizzaexpress har omotiverat många hästar. Det är en gammal synd som jag lovar bot och bättring för vid nästa bilköp. Har faktiskt varit och provkört ett flertal miljöbilar och tycker att de är ok. Någon monsterbil står definitivt inte på min önskelista.

Den är ju fan så lustigt att folk ska bry sig så mykcet om vad andra gör. Det enda jag ville men min tråd var att diskutera bilval med andra bilintresserade. Som ni skrivit struntar jag en del i miljön då det gäller bilar. Det har väl ganska tydligt framgått. Sedan att köpa sig fri genom att tänka miljövänligt annars, kan nog vara sant. Jag är väl medveten då det gäller att spara på ex. energi i huset. Vi gör av med runt 16000 kw/h / år i en 1.5plans ville på 150kvm. 2 vuxna och 2 barn. Villan är från slutet av -70 talet. Direktverkande el. Slå det. Och nej, vi behöver inte ha mössa på vintern inomhus. Vi köper ekologiska produkter så gott det går. Känns idiotiskt att jag ska behöva sitta och försvara mig för att jag vill köpa en, i mina ögon, lite coolare bil.

Tycker att vi avlutar denna tråd innan vi blir ovänner riktigt här. Gör en sammanfattning.

Jag struntar i miljön då det gäller nästa bilbyte. That¨'s it.

jthuress skrev:
>Känns idiotiskt att
...
> Jag struntar i miljön

Om man tar bort en massa svammel så kan man klippa ner ditt inlägg till nått riktigt läsvart.

jthuress skrev:
>
> Tycker att vi avlutar denna tråd innan vi blir
> ovänner riktigt här. Gör en sammanfattning.
>
> Jag struntar i miljön då det gäller nästa
> bilbyte. That¨'s it.

Vem vill ha vänner som struntar i miljön?

Att man har olika åsikt behöver ju inte betyda att man automatiskt blir ovänner. Det är ju inte olagligt att strunta i miljön genom att köpa en törstig bil. Och att ge andra "bilintresserade" chansen att välja mellan två Volvos var ju en chansning i sig...!

Jag menade inte på något sätt att göra er andra irriterade. Möjligvis bjöd jag in till det då jag kanske väl snabbt svarade på inläggen, och genom det svammlade lite. Det jag blev förbannadöver var bara att jag direkt fick en stämpel att jag inte brur mig om miljön överhuvudtaget bara för att skulle köpa mig en XC90. Som förmodligen kommer dra runt 1-2dl / mil. Min V70 2007 med automat dricker en del idag.
Jag har satsat mycket pengar i huset bara för att dra ned på energiförbrukningen. Det är ångt ifrån biligt kan jag lova. Och självklart får jag på väldigt lång tid tillbaka de investerade pengarna. Men det tar sin tid. Satsningen har gjorts även med tanke på miljön. Tro't eller ej. Vet ej vad medelförbrukningen ligge på villorna. Men gissningsvis på runt 24 000 kw/h / år, med 4 i hushållet. Ni som gillar uträkningar kan kolla in detta då.
(24 000 - 16 000) * 40 år ( uppskattning på hur länge man bor i huset ) = 320 000 kw/h. På detta vis har jag sparat miljön på 320' kw/h mot medelsnittet. Hade alla hushåll satsat som jag skulle vi nog fasen bli ett miljöland i topp. Men skulle alla tänka som jag och köpa en SUV av något märke skulle världen inte se rolig ut.

jthuress skrev:
> Det enda jag ville men min tråd var att diskutera bilval med andra
> bilintresserade.

Du kanske borde testa ett bilforum istället för ett cykelforum i så fall?

Va ?! Så alla som har en offtopic fråga ska söka sig härifrån med dem. Trodde alla frågor var välkomna här. Men visst Peter_K. Då kanske du kunde lista de ämnen man inte får ställa någon fråga här om. Jag har inte varit här s länge, men det är en ganska bred diskussion här med allt möjligt. Och långt ifrån allt är cykelrelaterat. Men visst. Skriv ned vad som är okej att prata om här offtopic ämnen förrutom cykel.

jthuress skrev:
> Va ?! Så alla som har en offtopic fråga ska
> söka sig härifrån med dem. Trodde alla frågor
> var välkomna här. Men visst Peter_K. Då kanske
> du kunde lista de ämnen man inte får ställa
> någon fråga här om.

Det kanske är du som ska tala om vad vi inte får kommentera i dina inlägg? Miljöfrågor, vad mera?

Var skrev jag att man inte får diskutera bilar här?

Jag tycker bara det känns lite konstigt att om man är ute efter att diskutera bilar med andra bilintresserade så väljer man ett cykelforum för att göra det. Och sen blir förbannad för att folk som läser cykelforumet uppmanar dig att tänka på miljön.

Det finns en svinbra blockfunktion man kan använda när man tröttnat på folk som tror att CO2 är det enda miljöhotet. En ny stor SUV är en enormt mycket mer miljövänlig bil än godtycklig bil med 10 år på nacken även om den mot förmodan drar mer bränsle.

Om man inte kör extremt mycket bil är den specade bränsleförbrukningen faktiskt gravt irellevant, både ur ekonomisk synvinkel och miljöhänseende. Att köpa någon form av miljödiesel kan dock vara ett klipp för andrahandsvärdet.

Personligen klarar jag mig fortfarande väldigt bra utan bil, men skulle jag köpa en sådan står adaptiv farthållare högt upp på listan. Det skulle sänka stressnivån vid långkörningar rejält.

Senast redigerad av en moderator:
Adaptiv farthållare... Och ni pratar om att det är ett nöje att köra bil. Fan ni åker ju bil...

Jag ska nog skaffa en cykel med automatväxel och motor. En moped helt enkelt. Fett mycket bekvämare än att behöva trampa och själv aktivt tänka på växelval.

TOMTAR. För första gången någonsin ska jag använda blockeringsfunktionen. :)

rikard: Hur skulle en ny stor SUV vara enormt mer miljövänlig än en 10 år gammal bil? Dubbelt så mycket material har gått åt att bygga den, det går nästan dubbelt så mycket bränsle i drift, trots en bra förbränning så lär det slippa ut endel partiklar ändå pga högre förbrukning plus att däckslitage lär vara större pga vikten. Nej, CO2 är inte enda skiten som bilar släpper ut och ja, det finns gott om miljöförstöring förutom biltrafiken, men biltrafiken är ju inte alltid ett måste. Och än mer sällan ett måste att köpa en SUV.

jthuress: Det blir ju extra dumt om du "äter upp" din miljövänlighet genom att köpa en XC90. Dels för att den inte har nåt syfte (det är ju inte ens en terrängbil), dels för att det inte är en speciellt sportig bil, trots att den har hästkrafterna.

rikard skrev:
...
> En ny stor SUV är
> en enormt mycket mer miljövänlig bil än
> godtycklig bil med 10 år på nacken även om den
> mot förmodan drar mer bränsle.

Jaha, så att så länge det finns sämre alternativ är det alltså motiverat att köra SUV? Öööööh...

jthuress: Jag välkomnar bildiskussioner och andra OT. Håller dock med Erik och Peter om att du faktiskt måste accpetera att folk yttrar sig i din tråd och kanske styr över den åt annat håll än du tänkt dig.

Väldigt bra att du tänker på energiförbrukningen i din vardag (obs inte ironiskt!). Jag har givetvis själv saker jag kan förbättra i min vardag.
Min personliga åsikt är dock att man helt enkelt inte har moraliskt rätt att göra som man vill bara för att. Det är ingen mänsklig rättighet att köra stor bil. Finns det ett mer miljövänligt alternativ och vi har ekonomisk möjlighet att välja det, är det vår plikt att välj det. Våra miljöproblems lösning tror jag nämligen ligger i att vi, "vanligt folk", fårstår att de är alla våra små bäckar som bildar den stora ån och att det är där lösningen ligger.
För min del är det f.ö. helt ok att du tar upp ett sådant här spörsmål här. Men man får väl då alltid vara beredd på att folk har olika åsikter :)

BFS skrev:
> rikard: Hur skulle en ny stor SUV vara enormt mer
> miljövänlig än en 10 år gammal bil?

skillnaden i utsläpp av farliga ämnen som svavelväten och aromatiska kolföreningar (dvs de ämnen som det faktiskt dör människor av idag) mellan en ny bil och en gammal bil är ungefär en faktor 100. Ungefär samma gäller utsläppen tillverkningen. Just tillverkningen av bilen står för en stor del av bilens totala utsläpp under sin livsstid, och räknar man med sådant (vilket miljön gör) så är det inte många miljöbilar som är miljövänligare än suvarna. Ta tex missfostret prius som varje gång du startar den drar i gång en bensinmotor för att ladda upp den ström som batterierna självurladdat, helt i onödan om man kör en kort resa.

Folk är välkomna att kommentera mina inlägg. Så länge det är jyssta sådana. Tyycker inte det är särskilt jysst att sätta en stämpel på mig att jag är värsta miljöboven, utan att ta reda på någonting, och enbart gå på att jag vill byta till en SUV. Det är så mycket annat som spelar roll. Ex. ingen har frågar mig hur många mil jag kör / år. Inte alls helt oviktigt. Ganska stor skillnad om du kör 2000mil / år eller 3500mil. Eller hur jag lever annars. Det är inte heler alls oviktigt omman ska, som vissa här, sätta en stämpel på en person.

Det har nämnts dubbelmoral i denna tråd. Och jag lever väl upp till det en del iom ev. SUV köp. Men jag är nog inte särskilt ensam om att ha lik i garderoben. Ransaka er själva så har ni nog en del att ta hand om där. Och släng inte över allt på mig !

Hade nog inte blivit så upprörd om jag verkligen varit en sann miljöbov och struntat i världen överlag. Då hade jag bara viftat bort er och skitit i vilket. Men då jag faktiskt försöker mer än normalt ( förutom bilen då ) med att tänka miljövänligt, så tar jag åt mig. Som jag skrev lägger jag ganska mycket surt förvärvade pengar på ex. energilampor, ekomat. Och det är långt ifrån billigt. Kunde likväl köpt vanliga billigare produkter.

Nej, inlägg är alltid välkomna, men döm inte för snabbt. Man är inte självklart likamed en miljöbov bara för att man köper en SUV. Resten av ditt levende spelar roll, iallafall för mig.

Har vi diskuterat färdigt om detta ?! Ska med mig min tråd til en bilsida istället. Har märkt att bilar inte är av så stort intresse här.

No hard feelings !

Erik Sandblom skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > helt i onödan om man kör en kort resa.
>
>
> Eh...

eftersom energin inte kommer användas utan bara laddar ur igen.

Jimmie, jag förstår att du känner dig frustrerad, men om du tittar utifrån och in, så kanske du ser att det ena inte ursäktar det andra. Inte ens självaste Jesus skulle komma undan i en törstig stadsjeep. Inte för att dra för mycket paralleler, men Peter Eriksson har en stadsjeep, och inte många ger honom ett brejk. Trots att han är språkrör för miljöpartiet på heltid. Kolla även
http://www.cheatneutral.com/

Hur lång körsträcka har du då?

Fint att du gör saker med husets energiförbrukning. Hur mycket förbrukar en normalvilla?

Vi kan räkna på Vägverkets miljöbil/minibuss, 86 kWh/100km. Huset motsvarar 28 000 km bilkörning om året om minibussen är snål.
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____9614.aspx

Tro nu inte att ingen kommer hacka på dig för att berättar vilken kort sträcka du kör, för när du gjort det så får du höra att du borde åka tåg istället.

rikard skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > rikard skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > helt i onödan om man kör en kort resa.
> >
> >
> > Eh...
>
> eftersom energin inte kommer användas utan bara
> laddar ur igen.

Jag tänkte på att korta resor sker bättre med cykel.

Bilagor

• hundcykel.jpg
    hundcykel.jpg
    75.6 KB · Besök: 19
Erik Sandblom skrev:
> Jag tänkte på att korta resor sker bättre med
> cykel.

som det har konstaterats tidigare i tråden är även de flesta bilresor rätt korta. tråkigt nog.

Är en 10 år gammal bil verkligen gammal? Att en gammal bil utan katalysator (de kom ju för 20 år sen) är ett helvete utsläppsmässigt är sant. Men en 10 år gammal bil har rätt schysst förbränning. Och att tillverka en ny bil, även om tillverkningen är renare, ger ju ändå ett extra utsläpp. Så att skrota alla befintliga bilar och tillverka nya ger ju nya utsläpp. Och om man ändå ska tillverka en ny bil, så lär det ju vara bättre att tillverka en mindre bil (mindre materialåtgång och mindre framtida bränsleförbrukning). Att tillverkningen av bilen tas med i beräkningarna är ju egentligen självklart och borde tas med som parameter i miljöbilsklassningen.
Vill man kan man ju alltid se negativa saker med att försöka vara miljövänlig. Som att ta sin Jeep för att lämna en mjölkkartong på återvinning. Ja, då är återvinning dåligt. Om man inte laddar sin Prius så går den såklart på bensin. Det är väl mer användarens än bilens fel? Eller startar den alltid? I så fall är det ju onödigt. Men knappast sämre än att göra samma start på samma korta resa med en SUV.

rikard skrev:
>
> som det har konstaterats tidigare i tråden är
> även de flesta bilresor rätt korta. tråkigt
> nog.

Det kanske skulle ingå i miljöbilsdefinitionen att den har en cykel.

Bilagor

• brompton folded.jpg
    brompton folded.jpg
    7.2 KB · Besök: 16
Erik: Att Peter Eriksson har en jeep är sant. Vet inte om det är en stadsjeep eller en riktig. Dock har de en annan mindre bil som de använder när de kan ta sig fram. Bor man på landet i Norrland så kan det faktiskt vara tufft med snöröjning/tjällossning och en av få riktiga anledningar att behöva en fyrhjulsdriven. Jag bor i Norrland fast i en "stad" och behöver således ingen fyrhjulsdriven trots att det kan komma en del snö emellanåt.

jthuress: gillar du att köra bil tycker jag att du ska köpa en bränslesnål kombi och en rolig andrabil istället för en XC90. Det tror jag både du och miljön tjänar på.

En viktig poäng med att köpa en brännslesnål (gärna mindre) mijlöbil är signalen det skickar till bilindustrin. Bilfabrikanterna är inte dummare än att dom tillverkar de bilar vi efterfrågar. Och om inte dagens miljöbilar säljer bra så kommer det in att statsas utvecklingspengar på nästa generation.

Så, även om ett miljöbilsköp idag inte har så särskilt stor inverkan på miljön jämfört med andra bilar så är det ändå riktningen på framtidens bilutveckling vi ansvarar för som konsumenter.

Kör du mijlöbil idag så visar du hur du vill att bilindustrin och samhället skall utvecklas. Och det är värt mer än några sparade droppar bensin/disel och CO2 hit eller dit.

s skrev:
> En viktig poäng med att köpa en brännslesnål
> (gärna mindre) mijlöbil är signalen det skickar
> till bilindustrin. Bilfabrikanterna är inte
> dummare än att dom tillverkar de bilar vi
> efterfrågar.

Jag har en teori varför bensinförbrukningen i genomsnittsbilen inte har minskat. Jag tror att äldre, mindre miljömedvetna köper bil. Yngre, mer miljömedvetna skippar bil. Det skulle förklara varför branschen inriktat sig mer på stadsjeepar än miljöbilar.

Jag tycker att det är lite underligt att inte Volvos motorer drar mindre än de gör. Min bil har 170 kusar och drar i snitt ca 0.75 i snitt, varför skall en bil behöva dra mer än 1 liter egentligen? En vanlig bruksbil alltså...

När vägrar motorvärmarstolpen fungera om inte på årets kallaste morgon?
-20,1°C
08:41

Till och med vrida på ventilationsdreden var segt, för att inte tala om att försöka växla!

Att behöva växla...

42Hz skrev:
> När vägrar motorvärmarstolpen fungera om inte
> på årets kallaste morgon?
> -20,1°C
> 08:41
>
> Till och med vrida på ventilationsdreden var
> segt, för att inte tala om att försöka växla!

Robert skrev:
> Att behöva växla...

Riktiga män kör V8 å manuell låda! ;)

Robert skrev:
> Att behöva växla...
>
> 42Hz skrev:
> -----
> > När vägrar motorvärmarstolpen fungera om
> inte
> > på årets kallaste morgon?
> > -20,1°C
> > 08:41
> >
> > Till och med vrida på ventilationsdreden var
> > segt, för att inte tala om att försöka
> växla!

Jag vet, så tråkigt att sladda runt med automatlåda, slår vad att du har en sån där mesig knapp för parkeringsbromsen?

42Hz skrev:
> Robert skrev:
> -----
> > Att behöva växla...
> >
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > När vägrar motorvärmarstolpen fungera om
> > inte
> > > på årets kallaste morgon?
> > > -20,1°C
> > > 08:41
> > >
> > > Till och med vrida på ventilationsdreden var
> > > segt, för att inte tala om att försöka
> > växla!
>
> Jag vet, så tråkigt att sladda runt med
> automatlåda, slår vad att du har en sån där
> mesig knapp för parkeringsbromsen?

Ånej, det är sååå 2000. Nyförtiden är den helt ajkomagsisk, till med på en Passat.

Då skulle kanske nämna ytterligare en I-landsproblem,

"Att ha behöva använda parkeringsbromsknapp"

Robert skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Robert skrev:
> >
>
> > -----
> > > Att behöva växla...
> > >
> > > 42Hz skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > När vägrar motorvärmarstolpen fungera om
> > > inte
> > > > på årets kallaste morgon?
> > > > -20,1°C
> > > > 08:41
> > > >
> > > > Till och med vrida på ventilationsdreden
> var
> > > > segt, för att inte tala om att försöka
> > > växla!
> >
> > Jag vet, så tråkigt att sladda runt med
> > automatlåda, slår vad att du har en sån där
> > mesig knapp för parkeringsbromsen?
>
> Ånej, det är sååå 2000. Nyförtiden är den
> helt ajkomagsisk, till med på en Passat.
>
> Då skulle kanske nämna ytterligare en
> I-landsproblem,
>
> "Att ha behöva använda parkeringsbromsknapp"

Oh, nej, riktgt handbromsspak ska det minsann vara!

42Hz skrev:
> Oh, nej, riktgt handbromsspak ska det minsann
> vara!

+1. Själv har jag en jäkla pedal. Funderar på att sätta SPD på den.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp