Otäckt haveri; pedalaxel gick av.

Zebb

Aktiv medlem
Igår eftermiddag skulle sonen och jag ta ett sista åk i magic moose i Trysil. Vid sista lilla dubbeln innan leden tar slut så går axeln till pedalen av. Pedalen är en hope F20 MEN axeln är av eftermarknadstyp i titan av annan tillverkare. För mig kändes detta som en nära döden-upplevelse. Har kontaktat tillverkaren och första känslan från dom är taggarna utåt, vilket är helt ofattbart enligt mig. Hur går man vidare med detta? Att man ens får sälja sånt här skräp… (förbannad)

Sitter för övrigt i Trysil nu med öm fotled och utan trampor. Har någon ett par över så hojta så får jag laga dom jag har när jag kommit hem (om det ens går att få ut axeln igen).

Bilagor

• 8C78FCF9-3AB1-45B3-9E69-5F8C26078E1D.jpeg
    8C78FCF9-3AB1-45B3-9E69-5F8C26078E1D.jpeg
    506.3 KB · Besök: 277
  • 026F4ED2-602E-48C8-8B9E-349F7CC05255.jpeg
    026F4ED2-602E-48C8-8B9E-349F7CC05255.jpeg
    415.5 KB · Besök: 275
Det är inte nödvändigtvis skräp... Bara fel användning!

Titanaxlar är väldigt känsligt. Många av de kända titanaxlarna som säljs färdigmonterade på SPD-pedaler har en maxvikt kring 80 till 90 kg. Dvs är du en liten kille på 60kg så är dessa som gjorda för dig.

Sen finns det en uppsjö av andra titanaxlarna som säljs lite överallt, mindre webbsidor, Aliexpress, Ebay mfl. Ibland är det ett varumärke bakom, ibland inte. Ibland finns ingen maxvikt även om man frågar säljaren. Men en person med någorlunda vett och logik bör förstå att en titanaxel har en maxvikt oavsett om säljaren säger "no limit", kanske har de aldrig testat? Kanske vill de bara sälja fler axlar? För märkligt vore det om pedalen från R2 bike har maxvikt på 85kg och sen kan man köpa en liknande axel på Ebay utan maxvikt.

Jag vet inte vad Magic Moose i Trysil är för terräng, men jag tolkar det som att du köra lite tuffare terräng och kanske inte väger 60kg, då kan det lätt bli lite knas! Lycka till med semestern och hoppas du ordning på grejerna och foten.

Dom är köpta av en engelsk tillverkare men jag vill inte nämna fabrikat just nu. Jag väger max 80kg med full utrustning på.
Jag tycker det är märkligt att man säljer titanaxlar till en downhill-/enduropedal om den inte är gjord för att tåla lite stryk. Jag köpte dessa i tron om att de var hållbarare än original. Jävligt dumt kanske men man kan inte vara insatt i allt man köper, ibland litar man på tillverkaren/säljaren.

Skriver så klart detta i affekt idag, och har inte hunnit reflektera så mkt. Är mest förbannad nu, men även glad att jag lever. :)

Du kände till att axlarna är tillverkade av titanlegering, men då kanske det är så att du inte känner till materialets begränsningar? Allt som är häftigt passar inte till allt, och alltid.

Titan är inte starkare än stål, har aldrig varit och kommer aldrig vara. Kör original axlarna som är gjorda för hårdare tag. Titan axlar är tveksamt till och med för lvg.
Jo det är lätt att säga nu. Okej, jag trodde inte att dom skulle vara veka, axeln är dessutom relativt grov. Axeln är fast i pedalen.

killgissar på: https://www.superstarcomponents.com/en/hope-f20-titanium-axles.htm

Det är nog inte problem att få ut pedalen eftersom insexhuvudet är i slutet av pedalaxeln.

Jo det är lätt att säga nu. Okej, jag trodde inte att dom skulle vara veka, axeln är dessutom relativt grov. Axeln är fast i pedalen.
ifall det är axeln på bilden har den gått av vid steget ner från den koniska delen, vilket känns helt rimligt iom stresskoncentrationerna

Du kände till att axlarna är tillverkade av titanlegering, men då kanske det är så att du inte känner till materialets begränsningar? Allt som är häftigt passar inte till allt, och alltid.
Jag förstår vad du vill säga. Samtidigt finns det downhillhojar i kolfiber. Det jag menar är att gör man en axel till en pedal som är gjord för ändamålet så borde den tåla mer än den gjorde. Jag säger inte att jag har rätt men det är så jag resonerade när jag köpte dom.

Hittar på nätet två säljare av vad jag tror är samma titanaxel till Hope F20 pedaler. Både sidorna skriver ingenting om hållbarhet eller en viktslimit ...

Som flera har skrivit skulle jag aldrig "uppgradera" en stig/DH pedal med titanaxlarna, särskilt inte från oklart fabrikat. Enda situationen där jag skulle överväga titanaxlar är vid XC tävlingar.

Jag förstår vad du vill säga. Samtidigt finns det downhillhojar i kolfiber. Det jag menar är att gör man en axel till en pedal som är gjord för ändamålet så borde den tåla mer än den gjorde. Jag säger inte att jag har rätt men det är så jag resonerade när jag köpte dom.

En axel är dock aldrig gjort av kolfiber. Det finns pedal med titanaxlar, men tror att det finns bara på XC pedaler. Som jag redan skrev skulle jag bara lita på titanaxlar av pedaltillverkaren själva. På nätet kan man nuförtiden hitta allt vad folk skulle ville köpa, det betyder inte att saker kommer att hålla.

killgissar på: https://www.superstarcomponents.com/en/hope-f20-titanium-axles.htm

Det är nog inte problem att få ut pedalen eftersom insexhuvudet är i slutet av pedalaxeln.

ifall det är axeln på bilden har den gått av vid steget ner från den koniska delen, vilket känns helt rimligt iom stresskoncentrationerna
Jag får inte ur axeln ur pedalen så att jag kan montera originalaxeln. Pedalen är dessutom lite oval i änden efter att den slets loss.

Vad är problemet med kolfibercyklar för downhill? Då har du en designer och ingenjör som dimensionerat cykeln utifrån materialegenskaperna och den tänkta användningen.

Hade hope designat pedalerna med titanaxlar så hade antagligen axeldesignen sett annorlunda ut motför nuvarande design med stålaxel.

Hittar på nätet två säljare av vad jag tror är samma titanaxel till Hope F20 pedaler. Både sidorna skriver ingenting om hållbarhet eller en viktslimit ...

Som flera har skrivit skulle jag aldrig "uppgradera" en stig/DH pedal med titanaxlarna, särskilt inte från oklart fabrikat. Enda situationen där jag skulle överväga titanaxlar är vid XC tävlingar.
Undrar hur många F20 som sitter på XC-hojar ;)

Jo nu i efterhand så var det ett otroligt dumt köp, det fattar även jag. Det är lätt att vara efterklok.

Vad är problemet med kolfibercyklar för downhill? Då har du en designer och ingenjör som dimensionerat cykeln utifrån materialegenskaperna och den tänkta användningen.

Hade hope designat pedalerna med titanaxlar så hade antagligen axeldesignen sett annorlunda ut motför nuvarande design med stålaxel.
Jag tog för givet att tillverkaren av axeln hade gjort den kalkylen. Hopes säkerhetsmarginal lär väl vara maxvikt x5 eller nåt i den stilen.

Undrar hur många F20 som sitter på XC-hojar ;)

Jo nu i efterhand så var det ett otroligt dumt köp, det fattar även jag. Det är lätt att vara efterklok.

En "tröst" i sammanhanget.
Du är varken den första eller sista som gör ett felköp med den godaste av intentioner.

Se det som en läropeng och köp klokare nästa gång ?

Jag tycker att det är en skandal att butikerna inte skriver nånting om att titanaxlar är mindre starka eller namnär en viktslimit eller limit på användningsområde.
Tack. Det är exakt så jag känner. I min värld (okunskap vad gäller titan) så sitter det inte titanaxlar original pga materialpriset. Skulle det stå: Use only for XC riding eller något i den stilen hade jag aldrig ens funderat på att köpa dom.

Jag förstår vad ni säger, men jag ber er att försöka förstå mig med. Jag känner mig blåst på något som kunde gått helt åt helvete. Framför allt är en veckas cykelsemester (och vandring) förstörd.

Jag tog för givet att tillverkaren av axeln hade gjort den kalkylen. Hopes säkerhetsmarginal lär väl vara maxvikt x5 eller nåt i den stilen.

Man kan önska det, och jag förstår ditt resonemang. Tycker att det är märkligt att dom inte nämner någon viktgräns då typ alla pedaler med titanaxlar från större tillverkare brukar ta upp det. Exv har mina sudpin en maxvikt på 90kg. Men dom sitter på en pendlare

Jag förstår vad ni säger, men jag ber er att försöka förstå mig med. Jag känner mig blåst på något som kunde gått helt åt helvete. Framför allt är en veckas cykelsemester (och vandring) förstörd.

Om din fotled läkar snabbt behöver du bara köpa ett par (billiga) pedaler för att fortsätta med semestern.

Som andra skrev, en läropeng, just titanaxlar i pedaler är känsligt, det är så gott som alltid vikt limits på dem vad jag sett, det ska du inte använda på lvghoj ens, om du inte är riktig lättviktare.
Mina zero pedaler, lvg, kom med en titanaxel, jag tror limiten var 85 kg, på dem.

Tack. Det är exakt så jag känner. I min värld (okunskap vad gäller titan) så sitter det inte titanaxlar original pga materialpriset. Skulle det stå: Use only for XC riding eller något i den stilen hade jag aldrig ens funderat på att köpa dom.

Jag förstår att du känner dig blåst, och att det är helt sjukt, det kunde ju gått ännu värre, slutat rejält illa.
Vi är många här som "visste" det, det gjorde inte du, inget konstigt, nu vet du. Var glad för att att gick relativt bra, köp nytt, så du inte missar mer av semestern, om din fotled är tillräckligt hel, annars blir ju bara allt ännu värre.

Kolfilber är alltfrån skitömtåligt till supertåligt, kolla på det här, från santa cruz, en klassiker, kolfiber är inte klent, när det designats för att inte vara klent:

Bara som "food for thought" kolla när en billig mtb köps på walmart, av Seth, hojjeb ser bra ut för 398 dollar, men kollla vad fabriken gjort när de monterat ihop den, bara så vi alla är med, lite egen kunskap är bra att ha.

Tjena!

Står det ingen viktgräns så tar man ju för givet att dom pallar ganska mycket stryk, speciellt om dom säljs till dom pedalerna.
Titanaxlar kan hålla riktigt bra. Jag har en par Ritcheypedaler som är över 20 år gamla. Jag har kört galet många mil med dom och jag kör helst där det är som stökigast. Dom har gått ett antal åk nerför Årekskutan, vart med om en drös med riktigt stora drops m.m.
Använder dom fortfarande på crossen som går titt som tätt på stökig stig.
Med den erfarenheten så hade jag lätt köpt dessa axlar och tagit för givet att dom håller för den typen av åkning som är i Trysil.

Verkar lite märkligt att man ska behöva vara materialexpert för att köpa cykeldelar, eller? Titan kan mycket väl vara starkare än stål. Beror helt på vilka legeringar man jämför. Gissar att ingen i den här tråden har en susning om vad Hope använder för stål i sina originalaxlar heller.

Verkar lite märkligt att man ska behöva vara materialexpert för att köpa cykeldelar, eller? Titan kan mycket väl vara starkare än stål. Beror helt på vilka legeringar man jämför. Gissar att ingen i den här tråden har en susning om vad Hope använder för stål i sina originalaxlar heller.

Jag har läst vad Hope skriver om sina axlar.

Poängen är inte att man ska vara materialexpert. Poängen är snarare att no-name titanaxlar som kostar mindre än en kvart av vad pedarlarna kostar är för bra för att vara sant (annars hade Hope gjort det och var pedalarna 50 gram lättare). På nätet kan man enkelt hitta många grejer som inte håller, ofta är priset för bra.

Jag Hopeas att det är bra stål

Man behöver inte vara kunnig vad gäller materialet, men det är tyvärr så att vissa metaller inte är starka/tåliga på det sätt som man kan tro. Det kan vara så att axeln hade fått en smäll och fått en skada, som senare blev till en katastrofal sprickbildning.
Det är lockande så klart att tro att moderna högteknologiska material ska tåla det mesta, och det kanske de gör till viss del. Men då måste man ha koll på att alla kritiska delar är fullgoda efter varje tur.

Dom är köpta av en engelsk tillverkare men jag vill inte nämna fabrikat just nu. Jag väger max 80kg med full utrustning på.
Jag tycker det är märkligt att man säljer titanaxlar till en downhill-/enduropedal om den inte är gjord för att tåla lite stryk. Jag köpte dessa i tron om att de var hållbarare än original. Jävligt dumt kanske men man kan inte vara insatt i allt man köper, ibland litar man på tillverkaren/säljaren.

Skriver så klart detta i affekt idag, och har inte hunnit reflektera så mkt. Är mest förbannad nu, men även glad att jag lever. :)

Det är ett rimligt antagande att en downhill-/enduropedal är gjord för att tåla lite stryk. Att utgå från att den ska vara hållbarare än en original finns det kanske inget skäl till. Man ska som konsument inte behöva vara insatt i materialets egenskaper för att kunna avgöra om det kan användas till det användningsområde tillverkaren har använt det till.

Tur att det inte gick värre.

Axeln till en Crank Brothers eggbeater 2 pedal gick av för mig under vanlig pendling. Ångrar att jag inte reklamerade den även om reklamationsrättstiden hade gått ut, det kunde också ha slutat illa.

Poängen är inte att man ska vara materialexpert. Poängen är snarare att no-name titanaxlar som kostar mindre än en kvart av vad pedarlarna kostar är för bra för att vara sant (annars hade Hope gjort det och var pedalarna 50 gram lättare). På nätet kan man enkelt hitta många grejer som inte håller, ofta är priset för bra.
Bara som information så köpte jag mina axlar för ”fullpris”. Nu är dom orimligt billiga (inte för att det SKA spela någon roll egentligen) och en ”best seller”. Synd om någon råkar ut för samma sak på någon snabb led eller transportsträcka i 50km/h.

Men nu vet vi ju inte om det var "no name" eller inte.

Men nu vet vi ju inte om det var "no name" eller inte.

Vi vet inte säkert, men jag tycker att det är mycket sannolikt.

Tittade på r2-bike och såg Crankbrothers och Syntace har plattformpedal med titanaxel, för 235 / 275 euro. Bara Syntace har en viktlimit och det är 140 kg för åkaren. Antar att som är pålitliga, men då betalar man.

Även ramar går sönder utan att de är dåligt konstruerade, att en viss procent inte håller är något man får räkna med om man vill minimera vikt.

Axlarna jag köpte är som sagt gjorda i England och finns i länk ovan. Så det ska inte vara något no-namejunk.

Ofta bra stål i pedalaxlar. Det är en hårt belastad del och även stålaxlar har ju gått av... problemet är att man inte vill ha för grov axel då det påvekar konstruktionen negativt och i ena ändan är dimmentionen given av pedalgängan. Så rent allmänt är det en del där man vill ha ett höghållfast material för att få styrkan utan för grova dimmentioner. Legerat stål med god skärbarhet och hög hållfasthet låter ju som ett pefekt matetial för jobbet.

Aldrig hört talas om. Skulle de vara bättre bara för att de är dyra, eller hur vet man det?

Ofta bra stål i pedalaxlar. Det är en hårt belastad del och även stålaxlar har ju gått av... problemet är att man inte vill ha för grov axel då det påvekar konstruktionen negativt och i ena ändan är dimmentionen given av pedalgängan. Så rent allmänt är det en del där man vill ha ett höghållfast material för att få styrkan utan för grova dimmentioner. Legerat stål med god skärbarhet och hög hållfasthet låter ju som ett pefekt matetial för jobbet.
Visst, jag bara undrar hur en del kan påstå att stål är starkare än titan, när de inte vet exakt vilka legeringar och/eller tillverkningsmetoder som använts. "Stål" kan vara allt från ren mjukost till sånt man använder i fräs-skäret som bearbetar cykeldelar av annat stål. På samma sätt är ren titan tämligen värdelös och det finns en uppsjö av legeringar, tillverkningsmetoder, värmebehandlingar och ytbehandlingar som påverkar hållfastheten.

Att en dyr axel från ett känt märke är bättre, kan nog ses som sannolikt. Men det måste verkligen inte vara det. Finns massor av tillverkare som säljer sina skitprylar apdyrt och så tror folk att det är bra bara för att det är dyrt.

Tillbaka
Topp