Otäckt haveri; pedalaxel gick av.

Du menar QR axlar då ? För att M12 thru axles skulle gå av kan inte höra till vanligheten. Då är jag en av många användare som cyklar på J&L axlar som är de absolut lättaste. Fram och bak väger cirka 19 respektive 29 gram... och de går inte av.
Tänk länge tillbaka. Innan bodyn hade man frihjul och nackdelen är/var att med fler växlar än 5/6 så blev det olyckliga belastningar och det var lätt att knäcka/böja hjulaxeln.
747px-Labeled_Bicycle_Hub_Comparison-en.svg.png

Röda plupparna visar lagrens stödpunkter.

Släpp det. Stör inte Hope, dom har ingenting med det här att göra
Förvisso, men jag har svårt att se att det kan vara till nackdel att göra Hope medvetna om att det säljs väldigt undermåliga det eftermarknadsaxlar till deras pedaler. Potentiellt skulle Hope kunna varna sina kunder tydligare för att byta från originalaxlar, eller om tillräckligt många har fått brott med just detta specifika märke, gå ut och varna för just denna aktör.

Med allt detta sagt har Hope såklart ingen skyldighet att göra detta.

Tänk länge tillbaka. Innan bodyn hade man frihjul och nackdelen är/var att med fler växlar än 5/6 så blev det olyckliga belastningar och det var lätt att knäcka/böja hjulaxeln.

Röda plupparna visar lagrens stödpunkter.

Jag förstår, bra illustrerat :) Nu får du +10 karmapoäng

Du menar QR axlar då ? För att M12 thru axles skulle gå av kan inte höra till vanligheten. Då är jag en av många användare som cyklar på J&L axlar som är de absolut lättaste. Fram och bak väger cirka 19 respektive 29 gram... och de går inte av.

Tjena!

Blev nog ett syftningsfel. Menade att med moderna TA ska det mycket till innan dom går av. Hade ett fall förra veckan, men då hade ena lagret i bodyn skurit och sen käkat upp axeln

Tjena!

Blev nog ett syftningsfel. Menade att med moderna TA ska det mycket till innan dom går av. Hade ett fall förra veckan, men då hade ena lagret i bodyn skurit och sen käkat upp axeln
Det där kan hända även på gamla QR med skuret bodylager som äter upp axeln och sedan går den av. Jag fick ett sådant hjul för att sno fälgen ifrån. Navet var bortom räddning.

Snygg formulering ovan förresten, får jag låna den vid tillfälle ?
??

Allt kan pajja. Inget är 100% ju.
Enda pedalen jag haft av axeln på var en Shimano-pedal med stålaxel. Pedalen hade fått bra recensioner osv.
Men där var det iaf inga dryga frågor ställda från återförsäljaren angående att få nya pedaler.

Otur med din skada, med litet tur hade det ju gått OK med din fotled.
Hahaha, självklart ska du låna den! ?

Nej precis, hade responsen varit att dom brytt sig, bett om ursäkt och kanske frågat om man mår bra så hade det varit annorlunda.

Känner ändå att det gick relativt bra. Cyklade igår och det känns redan mycket bättre.

Verkar lite märkligt att man ska behöva vara materialexpert för att köpa cykeldelar, eller? Titan kan mycket väl vara starkare än stål. Beror helt på vilka legeringar man jämför. Gissar att ingen i den här tråden har en susning om vad Hope använder för stål i sina originalaxlar heller.
För en massiv stavformad del, med samma dimensioner är stål starkast, sen titan, sen alu. Stål axel 24 mm för vanliga vevar, aluaxel för bb30 måste vara 30 mm i diameter för att vara lika starka och då något titotal gram lättare. Så, för liten diameter, som en pedalaxel, då är stål nog alltid starkast.

För en massiv stavformad del, med samma dimensioner är stål starkast, sen titan, sen alu. Stål axel 24 mm för vanliga vevar, aluaxel för bb30 måste vara 30 mm i diameter för att vara lika starka och då något titotal gram lättare. Så, för liten diameter, som en pedalaxel, då är stål nog alltid starkast.
Läs gärna igenom vad jag skrev en gång till. Har aldrig nämnt aluminium.

Verkar lite märkligt att man ska behöva vara materialexpert för att köpa cykeldelar, eller? Titan kan mycket väl vara starkare än stål. Beror helt på vilka legeringar man jämför. Gissar att ingen i den här tråden har en susning om vad Hope använder för stål i sina originalaxlar heller.
Vafalls? Får man inte använda sina nedärvda manliga instinkter och killgissa längre? Man är kränkt å det grövsta!

Det där stämmer inte rakt upp och ned. Du måste veta vilka legeringar det handlar om, skillnaden är enorm.
Tja, när det gäller young modulus stämmer det. Men sen spelar vikten roll, och det gör att du inte får pedalaxlar av alu särskilt ofta. Den axeln behöver vara späd.
Alu har cirka 70 GPa/Nm
Titan har cirka 100 GPa/Nm
Stål har cirka 200 GPa/Nm.

Det är mer relevant för en pedalaxel, där din "geometriska" frihet är mindre.
Men när du bygger ram, har du mer frihet, då går Alu lättare att använda.

Håller med Makten här. För mig är TS reaktion helt normal och befogad. Ni alla som direkt eller indirekt vänder tillbaka ansvaret mot TS, lever i min värld i en jävligt konstig uppfattning om vem som borde ifrågasättas ansvarsmässigt i situationen.
"Jag köpte en produkt, skruvade isär den och ersatte delar med delar sannolikt avsedda för tävling potentiellt med kortare livslängd, jag hittade ingen beskrivning eller specifikation för delarna jag stoppade in så jag förutsatte att allt var ok, oklart om jag även på eget bevåg importerade delarna från utlandet.

Nu vill jag att någon annan ansvarar för mina handlingar!"

Jag kan relatera och känna sympati för TS, men det finns en läxa att lära sig i detta fall.

Tja, när det gäller young modulus stämmer det. Men sen spelar vikten roll, och det gör att du inte får pedalaxlar av alu särskilt ofta. Den axeln behöver vara späd.
Alu har cirka 70 GPa/Nm
Titan har cirka 100 GPa/Nm
Stål har cirka 200 GPa/Nm.

Det är mer relevant för en pedalaxel, där din "geometriska" frihet är mindre.
Men när du bygger ram, har du mer frihet, då går Alu lättare att använda.
Varför kikar du på elasticitetsmodulen av alla saker?

Vilka materialegenskaper skulle du kollat?
Den säger inte mycket om varken styrka eller utmattningståligher.

Dessutom kan man lite grovt konstatera att för metaller följer E-modulen ganska väl densiteten på matetiellet. Berilium undantaget.

Så vill man ha en styv detalj och är begränsad av geometrin. Gå på ett tyngre materisl.

Den säger inte mycket om varken styrka eller utmattningståligher.

Dessutom kan man lite grovt konstatera att för metaller följer E-modulen ganska väl densiteten på matetiellet. Berilium undantaget.

Så vill man ha en styv detalj och är begränsad av geometrin. Gå på ett tyngre materisl.

Ställer samma fråga till dig då.

Vilka materialegenskaper skulle du kollat?

Kanske ska förtydliga att jag inte tycker Emodulen är ngt man ska använda. Men nyfiken på vilka ni anser ska användas

Senast ändrad:
Jag säger inget om materialval, konstruktion eller så, det enda jag säger är att den var hel tills den inte var det. Det gäller allt, även lättvikts-hjulaxlar. :giggle:
Nja, det ser på TS bild ut som ett typiskt utmattningsbrott, men en gammal och en ny brottyta. Haveriet har startat med en liten spricka pga utmattning där sprickan vuxit liite vid varje belastningscykel tills den blivit så stor att axeln vid nästa belastning plötsligt gått helt av.
TS trodde att axeln var hel ända till haveriet, men den var skadad långt före det.

Kanske ska förtydliga att jag inte tycker Emodulen är ngt man ska använda. Men nyfiken på vilka ni anser ska användas
Sträckgräns primärt tänker jag, men enklast är väl om man kunde jämföra wöhlerkurvor för materialen i fråga eftersom det rör sig om utmattning.. Men E-modulen är irrelevant i detta fall. Den säger mer om hur flexig pedalaxeln är än hur ont det gör i den.

Nja, det ser på TS bild ut som ett typiskt utmattningsbrott, men en gammal och en ny brottyta. Haveriet har startat med en liten spricka pga utmattning där sprickan vuxit liite vid varje belastningscykel tills den blivit så stor att axeln vid nästa belastning plötsligt gått helt av.
TS trodde att axeln var hel ända till haveriet, men den var skadad långt före det.
Ja, absolut. Jag är hyfsat bekant med utmattning, du har helt rätt. Men det luriga med utmattning är att de flesta inte upptäcker en spricka förrän restbrottet sker. Då är det ur ett användarperspektiv digitalt. Hel, sedan trasig. Det är ur den synvinkeln jag pratar. Allt är helt tills man upptäcker att det är skadat/trasigt eller hur? ?

Styrka helt klart. Axeln skall dimmentioneras mot ladyfallet med god marginal. De får mycket stryk (kanske inte på en tempocykel dock...) och målet bör vara att bygga in rejäla marginaler då man vill ha i stort sätt noll felutfall även vid hög belastning, utmattning och av en tung stark pilot. Det är en del som verkligen bör dimnentioneras rejält.

Sen att en lägre E-modul kan ge en lägre topplast på grund av en högre energi tas upp av detaljen bör man kanske inte räkna in. Det är en detalj som inte skall gå sönder och metoden för att uppnå det är överdimmentionering och god kvallitetskontroll.

I min värld iaf. Det finns massor att diskutera när det gäller design av säkerhetskritiska system men återkommande är nogrannhet, marginaler, koll på situation, klar definition över acceptabla risker och dokumentation/instruktioner.

Ja, absolut. Jag är hyfsat bekant med utmattning, du har helt rätt. Men det luriga med utmattning är att de flesta inte upptäcker en spricka förrän restbrottet sker. Då är det ur ett användarperspektiv digitalt. Hel, sedan trasig. Det är ur den synvinkeln jag pratar. Allt är helt tills man upptäcker att det är skadat/trasigt eller hur? ?
Det finns metoder för sprickindikering.... att regelbundet inspektera utsatta komponenter är klokt.

Vad hette det där medlet, typ crick 130 eller nåt, sen lyser sprickorna upp som röda streck på vit yta. Använde det ibland då jag för ett antal år sedan jobbade med utmattningsprovning..

Körs ofta på gafflar på truckar och liknande.

Nu har jag inte läst alla sista inlägg, men jag tror inte att titaniums själva materialegenskaper är (mycket) sämre än stål. Kostnader av små cykeldelar i titanium är hög för att titanium är dyrare att jobba med. Det höjer risken markant att mindre seriösa företag tillverkar och sälja titandelar av för låg kvalitet. Och många köper gärna lätta och billiga delar av titanium.

Titan är starkare än stål per vikt, annars hade man inte använt det till vevstakar inom F1 mm.
Men vi pratar om en konstruktion där måtten är givna mer eller mindre. Skall du utnyttja ett material optimalt så skall man givetvis konstruera utifrån materialet man använder. Och naturligtis också veta vad som är dimmentionerande. Många tänker att styrka är dimmentionerande, men förvånandsvärt ofta är styvhet dimmentionerande och då kan man ju antigen välja ett material med högre E-modul (och medförandes högre densitet) eller lösa styvheten geometriskt genom ihåliga konstruktioner med större mått. Vill man optimera en konstruktion måste man konstruera med hänsyn till materielets egenskaper.

"Jag köpte en produkt, skruvade isär den och ersatte delar med delar sannolikt avsedda för tävling potentiellt med kortare livslängd, jag hittade ingen beskrivning eller specifikation för delarna jag stoppade in så jag förutsatte att allt var ok, oklart om jag även på eget bevåg importerade delarna från utlandet.

Nu vill jag att någon annan ansvarar för mina handlingar!"

Jag kan relatera och känna sympati för TS, men det finns en läxa att lära sig i detta fall.
Jag uppfattade till skillnad från dig, ”jag köpte en produkt avsedd för ändamålet, och den fungerade inte för ändamålet”. Den här nya moralen; ”den som blivit blåst borde veta hut och inte den som blåst, ty den är hjälte” är jag ingen större beundrare av.

Jag uppfattade till skillnad från dig, ”jag köpte en produkt avsedd för ändamålet, och den fungerade inte för ändamålet”. Den här nya moralen; ”den som blivit blåst borde veta hut och inte den som blåst, ty den är hjälte” är jag ingen större beundrare av.
Jaså, vilken viktbegränsning gäller för axlarna?
Jag tycker inte man kan påstå att axlarna är ändamålsenliga utan att veta vilken vikt de är avsedda för eller egentligen utan att ha läst databladet och eventuella reservationer. Att de passar i hålet är innebär inte att de är ändamålsenliga.

Egentligen saknar vi en del fakta som TS valt att undanhålla, jag har fortfarande inte sett att TS bekräftat vilket fabrikat det rör sig om, det finns i tråden endast spekulationer, det är därmed inte möjligt att säga vad som är rätt och fel och utan det, ganska poänglöst att ens diskutera.

Det är inget nytt påfund att i de fall man gör åverkan på en produkt och byter ut delar till tredjeparts, tar installatören över producentens ansvar, det är ganska djupt rotat I konsumentlagstiftningen.

Scenariot jag målade upp med att personer skruvar utan att göra en enklare konsekvensanalys och förväntar sig att "någon annan" måste hållas ansvarig när det skiter sig känner jag har en uppåtgående trend.

Det är så det blivit på Happy, tyvärr. En del ledsamma typer här bara älskar att skjuta budbäraren. Jag gissar de går igång på det. Men efter någon sida brukar det nyanseras.

Just i det här fallet, dock… Titanaxlar för utförsåka sålda av ”lågprismärke” med oklar tillverkning. Man bör vara medveten om vad man köper. Och jag är ww själv.

Märket är Superstar components om det är tveksamheter om det. Köp inte axlarna om du vill köra blå leder med dina downhillpedaler.
Har du fått någon bra reaktion från dom? Eller är det huvet i sanden från deras sida?

Att en pedalaxel går av så borde det ligga i deras intresse att få in så mycket info som möjligt. Och sen ge dig nåt för den infon. Enligt mig…

Tillbaka
Topp