Otillräcklig sadellutning

allizen

Medlem
Hej,
Pga av ryggproblem behöver jag en något framåtlutad sadel på min mtb, dessvärre räcker inte max lutning på nuvrande sadel.
Gissar att det beror på en granska ordentlig lutning på sadelröret (vinkel 76,2), ev i kombination med minimal justeringsmarginal på dropperposten (X-Fusion Manic).
Sadeln sitter nu i princip helt vågrät på cykeln.
Några idéer på lösning? Finns insatser för extra lutning eller måste dropperposten bytas (finns de med större justeringsmarginal?)?
/Elin

En brant sadelrörsvinkel borde ger dig mer marginal till framåtlutning. Men jag gissar att 76,2 grad är effektiva sadelrörsvinkeln. Äkta sadelrörsvinkel är ofta mycket flackare på moderna heldämpade MTB.

Jag får det inte riktigt att gå ihop, har aldrig stött på en sadelstolpe som inte tillåter att man tiltar sadeln nedåt/framåt. Att ha ett brant sadelrör borde väl om något göra att man kan tilta den mer framåt? Normala är väl kring 73-75grader ungefär? En bild hade underlättat!

Ser den ut som den här bilden?
IMG_1972.jpeg

Var sitter begränseningen i tilten framåt? Är det bakre skruven som blir för kort, eller bottendrar du främre skruven? Om bakre skruven är för kort så kan du tjäna några grader genom att byta till en längre

Edit:
Bilder från: https://www.singletracks.com/mtb-ge...me-serviceable-x-fusion-manic-dropper-review/
IMG_1973.jpeg
IMG_1974.jpeg

På dom här bilderna finns det massvis av plats att tilta sadeln nedåt/framåt, så jag måste bara dubbelkolla, är stolpen vänd åt rätt håll?

Med "ordentlig lutning" avses "liten vinkel" på sadelröret, för att förtydliga.
Haha, om det hade varit så enkelt som att vända på sadelstolpen! Ja, sadelstolpen sitter åt rätt håll och den främre skruven är bottendragen, dvs max frammåtlutning på sadeln. Ändå är sadeln "bara" parallell mot marken, vilket säkert funkar för de flesta, tyvärr inte för mig.

Med "ordentlig lutning" avses "liten vinkel" på sadelröret, för att förtydliga.
Haha, om det hade varit så enkelt som att vända på sadelstolpen! Ja, sadelstolpen sitter åt rätt håll och den främre skruven är bottendragen, dvs max frammåtlutning på sadeln. Ändå är sadeln "bara" parallell mot marken, vilket säkert funkar för de flesta, tyvärr inte för mig.
Lägg in en bild från sidan på sadeln och infästningen, det där låter konstigt.

Lite svårt att ser på bilden, men kanske har du otur att rälsen av sadeln är nästan parallellt med ovansidan av sadeln. På de flesta sadeln är rälsen vinklad lite, då har man mer marginal.

Skulle du kunna tar en bild från lite större avstånd?

Om railens är horisontella så ser stolpen extremt flack ut. Snarare 70°?

Tror isf att det är en annan stolpe med mer justeringsmöjligheter som gäller

Jag set nu att många sadeln har rälsen ungefär parallellt med ovansidan. En lösning är, som jolov säger, en annan stolpe, men det är dyr. En annan lösning är en annan sadel, som t.ex. SDG Circuit jag kör med.

Om du vill köpa dig ur situationen kan du prova en sån här, borde lösa problemet (tror jag, har ej provat själv).

Om du vill köpa dig ur situationen kan du prova en sån här, borde lösa problemet (tror jag, har ej provat själv).
Tack för tips! Synd att den kostar pengar...

Tillbaka
Topp