Otroligt trög framväxel

jensclaudius

Aktiv medlem
Otroligt trög framväxel
Hej, hjälper en att byta växelreglage och vajer/hölje på en äldre racer. Men nu har jag stött på problem, framväxeln går tungt / trögt som bara den och man får ta i rätt bra för att få den att röra sig.

Är det något jag missat?
Har smort upp alla länkage utan någon större skillnad.

Bilagor

• IMG_2667.webp
    IMG_2667.webp
    215.1 KB · Besök: 115
Otroligt trög framväxel
Funkade framväxeln bättre innan ni bytte växelvajer och hölje?

För spänd vajer? Det ska vara lösare än man tror…

Går vajerdragningen rätt till framväxeln? (Kolla manualen för just den modellen, brukar stå modellnr stansat någonstans.)

Klippt av höljen slarvigt och inte fixat till ändarna snyggt så vajern kan löpa nästintill friktionsfritt?

Om ni byter själva växelreglagen också så måste hur mycket vajer som dras matcha de gamla reglagen. Gör de det?

Otroligt trög framväxel
Går.växeln trögt när den rörs för hand, så behöver den rengöras och smörjas. Eller så är den helt enkelt slut och behöver bytas ut.

Otroligt trög framväxel
Funkade framväxeln bättre innan ni bytte växelvajer och hölje? //
Ingen aning tyvärr
För spänd vajer? Det ska vara lösare än man tror…
Nope
Går vajerdragningen rätt till framväxeln? (Kolla manualen för just den modellen, brukar stå modellnr stansat någonstans.)
Japp
Klippt av höljen slarvigt och inte fixat till ändarna snyggt så vajern kan löpa nästintill friktionsfritt?
Allt är bra gjort och löper fint.
Om ni byter själva växelreglagen också så måste hur mycket vajer som dras matcha de gamla reglagen. Gör de det?
Ja, det matchar.

Grejen är att man nästan behöver vara stark som Hulken för att kunna rubba växeln. Misstänker att det är själva växeln som kärvat ihop. Så får plocka av den och kika.

Otroligt trög framväxel
Förlåt, nu anar jag andra klingan. Det är rätt vanligt att man drar åt vajern för kung och fosterland, med tång och domkraft. Man ska bara liksom dra vajern rak, utan vidare kraft, med handen och utan verktyg.

Otroligt trög framväxel
Förlåt, nu anar jag andra klingan. Det är rätt vanligt att man drar åt vajern för kung och fosterland, med tång och domkraft. Man ska bara liksom dra vajern rak, utan vidare kraft, med handen och utan verktyg.
Det är vad jag gjort, dvs dragit den för hand.
Aldrig varit med om något liknande tidigare och tänkte ifall det var något vanligt förekommande just när det gäller lite äldre dura ace ?

Otroligt trög framväxel
Nä, det känner jag inte till. Har litet äldre DuraAce själv.
Med dragit menar jag spänt vajer.
Ett förslag är att du lossar vajern helt, och känner hur växeln är att flytta med handkraft.

Tillbaka
Topp