Otur i turen vid gaffelbyte, MX Comp

Ecke

Aktiv medlem
Vintercykeln behövde ny gaffel då den Manitou Mars som satt på var helt slut och bortom all räddning.
Mx-003-web.gif

Jag hittade en Marzocchi MX Comp air 85mm -05 för 149€ på http://www.actionsports.de/
Efterforskningar visade att MX Comp air 85mm från 05 skulle ha INTL STD fäste för skivbroms. Helt perfekt för mig då jag tänkte dela hjul mellan två cyklar och slippa undan den 170 mm skiva som sitter på hjulet idag (kör nu med XT-M755 INTL STD och adapter för Postmount).
Fick gaffeln idag, beställde i torsdags! När jag packar upp gaffeln ser jag att jag fått en MX comp air -06! Det kostade ju 220€ så jag blev lite glad! Vi närmare kontroll ser jag att det är Post mount på denna 06. Nåja tänker jag, jag får väl köra med min adapter och leva med att byta skiva när hjulen ska skiftas mellan cyklarna. Börjar montera, kapar styrrör till rätt längd och monterar på cykeln. Nu var det bara bromsen kvar och dags för provcykling! Men icke, den nya gaffeln är helt annorlunda utformad vid brominfästningen än min gamla Manitou och en adapter får inte plats! Adaptern tar i godset på gaffeln.
Gamla gaffeln med adapter:
Mx-005-web.gif

På MX Comp air -06 med post mount får jag inte ens intill adaptern till infästningen:
Mx-008-web.gif

Så nu blir det till att handla ny frambroms för postmount! Jag fick lära mig den hårda vägen att olika gafflar med post mount ser helt olika ut runt bromsinfästningen. Trodde i min enfald att en adapter för intl std till Postmount passade på alla gafflar med Postmount.

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
Det är inte så enkelt att det går med en annan adapter?

edit: nä, det verkar inte vara så enkelt såg när jag kollade runt lite

Senast redigerad av en moderator:
Trist men bra ändå! Dessutom är det ju kul att få byta till ny broms. Och den extrakostnaden kanske är ok när du ändå fått nåt så mycket nyare än du anade.

Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Trist men bra ändå! Dessutom är det ju kul att få
> byta till ny broms. Och den extrakostnaden kanske
> är ok när du ändå fått nåt så mycket nyare än du
> anade.

Precis, jo det känndes helt ok att byta ut bromsen. Det blev en Shimano LX M585 med postmount. CRC levererade på 2 dagar så det gick ju faktiskt att köra ett långpass igår med ny gaffel och broms.
Så här långt känns gaffeln/bromsen helt perfekt.

/Erik

Tillbaka
Topp