Då börjar sista stigningen, Timmelsjoch 29 km lång med ca 1800 hm och jag känner mig relativt pigg och ser att jag ligger bra till jämfört med fjolårets tid, och börjar än en gång räkna ut en ungefärlig trolig sluttid, som bör bli en bra bit under 11 timmar, men....först kanske jag ska cykla istället för att räkna:)
Börjar lugnt i värmen och planen är som tidigare år, att cykla i ett svep upp till första depån som kommer efter ca 1000 hm för att därefter ta sista 800 hm. Stigningen är i början relativt lätt men vad hjälper det när jag känner att värmen inte är min bästa vän. Hur lugnt jag än tar det och hur mycket jag än dricker så "kokar" jag som en dåligt kyld bil tämligen omgående. Ser också pulsen fara upp till 160 +- några slag. En tröst är att jag ser att fler än jag lider i värmen - folk går med sina cyklar eller sitter med tomma blickar i skuggan vid sidan om.
Men planen står fast att cykla vidare till första depån, men efter ytterligare en kort tid inser jag att detta kommer inte att gå, eftersom jag behöver mer vatten för att överleva.
Stannar till vid en naturlig källa och ställer mig i kö för att fylla vatten samt stoppa in huvudet under kranen. När detta är gjort trampar jag vidare, men pulsen rusar fort upp till oönskad nivå samt att jag fortsätter att överhettas/koka. Tacksam för lokalbefolkningen som stod ute med sina trädgårdslangar och kylde ner oss cyklister - även om effekten bara varade en kort stund var det en "njutbar kort stund".
Med ca 2-3 km kvar till första depån så är vattnet återigen slut. Jag ömsom drack, men hällde även en del över skallen, för att släcka elden som brann inne i den. Som kuriosa hade jag inte bara lättat min kropp med ca 4 kg jmf med fjolåret utan även bestämt att jag nöjer mig med 2 st 50 cl flaskor istf som ifjol 2 st litersflaskor. Funkade utmärkt fram till denna sista stigning. Å andra sidan hade jag nog behövt göra de oplanerade stoppen ändå. Jag hade ett omättligt behov av kallt vatten.
Har sett uppgifter på allt från 35 upp till 39 grader i skuggan och jag som brukar tycka att det är jobbigt att cykla hemma på platten i 25 gr och sol:)
Som sagt stopp igen för vattenpåfyllning. Även denna gång från en naturlig källa där vattnet rann ner i en stor träbalja, så jag passade då på att stoppa ner hela huvudet i det iskalla vattnet, samt att hälla vatten över både ben och armar, för att på så vis få ner tempen i kroppen och se, detta gjorde susen. Tog mig "lekande lätt" vidare till depån. Där blev det ett kort stopp för mer vatten, nå'n banan och en gel. Nu endast 800 hm kvar.
Efter depån så det ett lättrampat parti i ett par km, vilket mentalt kändes bra efter den tidigare plågan. Kände mig helt plötsligt som en ny människa/cyklist. Nedkylningen i badbaljan, depåstoppet, solen delvis i moln samt att tempen sjönk ju högre upp man kom, gjorde att jag cyklade "tämligen obehindrat" upp dessa sista 800 hm. Pulsen låg på ca 140-145 denna andra halva av stigningen, vilket var en märkbar skillnad mot första halvan.
Når Timmelsjoch på ca 3 tim 10 min. och har till skillnad mot övriga stigningar nu tappat 50 placeringar i totalen. Lite förvånad över att det inte var mer, med tanke på alla oplanerade stopp, men jag var nog inte ensam som led i värmen:)
Stannar till och tar en sista gel innan det bär av vidare ner mot Sölden. Det kommer trots allt en sista kort stigning på vägen ner, på ca 150 hm upp till Hochgurgl så än är det inte över. Denna stigning kommer nog för många som en överraskning, man tror det är över men icke. När denna stigning är avklarad så är det sedan, en relativt enkel utförskörning, på fina vägar kvar ner till Sölden innan målgång.
Hela utförskörningen från Timmelsjoch ner till Sölden är enda gången jag tar placeringar utför - hela 8 placeringar, vilket helt kan tillskrivas den uppförskörning som kommer halvvägs ner:)
Kommer i mål lokal tid 17:59:11.
Total åktid: 11:10:47.
Snittfart: 20;40 km/h
Placering: 2649 av 3700 som tog sig i mål(knappt 4200 startade och ca 500 bröt loppet)
Ett fantastiskt välarrangerat lopp som jag kan rekommendera till alla som vill plåga sig en dag i alperna - är man snabb är det över efter knappa 7 tim(segraren i år) Vill man dra ut på det så håller man på i 13 tim 20 min(siste man i år).
Kön till första vattenkällan - fler som var törstiga
Vänlig Italienare som kylde ner cyklister
En av tror jag 18 tunnlar - svalt och skönt
Serpentinerna sista 500 hm
Drar klungan uppför Timmelsjoch - ca 5 km kvar till toppen
Trötta ben och ansträngt leende - snart är det över
Utför Timmelsjoch
Speedtrap strax innan sista korta stigningen upp till Hochgurgl
I mål - segergest nej - viktigare att trycka av min garmin
Alla andra tar en valfri dryck vid målgång - En Italienare tar först en cigg:)