Ovala hjul?

• Trådstartare Trådstartare mv3
  • Start datum Start datum

mv3

Ny medlem
Ovala hjul?
Hej

Har köpt en Scott Sub 10 (2013) och upptäckte att hjulen är lite ovala. Känner att jag inte har någon som helst känsla för vad som är rimligt, tyckte bara att det såg relativt mycket ut för en ny cykel (ser bättre ut på min gamla (och billigare) cykel).

Jag är väl mer rädd för att det ska bli värre med tiden (och om det därför är något man bör se över nu) än att det är något egentligt problem i nuvarande skick, men är ju också intressant att veta om det är inom felmarginalen för en ny cykel som kostar 10k.

Vet inte riktigt hur jag ska visa det, känns lite fånigt att dra fram linjalen men anledningen till att jag kollade upp det var för att det syntes tydligt (även när jag inte letade efter det). Men här finns i alla fall två små klipp på det:

Bakhjul:

Framhjul:

Nojjar jag bara?

Ovala hjul?
Hur mycket kastar det, och var? Nån millimeter på fälgen vid skarven kan vara oundvikligt. 2-3 mm nån annanstans borde inte finnas på en ny cykel.

Ovala hjul?
Tack :)

Det är tyvärr inte någon LBS utan köpt på internet (med butik 24 mil härifrån) så det är ju en del bök att göra något åt om man går den vägen.

Är ca. 1 mm på insidan av fälgen som det rör sig om.

Ovala hjul?
Bra film på bakhjulet. Det var ju lite mer än vad jag väntat mig från fälgskarven.

Jag tycker hjulbygge är rätt kul, så hade de varit mina, och nya, och rena, så hade jag nog försökt göra dem rundare. Men om du inte har märkt det när du cyklar - vägen är antagligen ojämnare än så där - så kan du gott strunta i det.

Ovala hjul?
mv3 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack :)
>
> Det är tyvärr inte någon LBS utan köpt på
> internet (med butik 24 mil härifrån) så det är
> ju en del bök att göra något åt om man går
> den vägen.
>
> Är ca. 1 mm på insidan av fälgen som det rör
> sig om.

Lite drygt, men du har ju fortfarande rätt att reklamera oavsett. Jag antar att du har hört av dig till butiken.

Ovala hjul?
Att pyssla med ekrar är verkligen ingen favorit och jag är övertygad om att om jag skulle ge mig på det där så skulle det både bli värre och skevt därtill :P Visserligen har jag bara försökt på en gammal cykel där gängorna på många av ekrarna var förstörda så det kanske har färgat min redan skeptiska inställning...

Butiken sa (utifrån filmerna ovan) att det är inom felmarginalen (utan att säga något om vad felmarignalen är, om det nu är något som är specat).

Jag har knappt cyklat på den ännu (och inte sen jag noterade det här). Har strulat lite (remmen satt alldeles för hårt från butik och var tvungen att skaffa verktyg för att fixa det) och ville ta det lugnt innan jag kände att allt var ok med den. Men får ta en liten tur och känna efter ordentligt. Antagligen så känner jag väl inte av det, och då lutar det mer åt att låta det vara.

Men tyvärr tar det ju lite av glädjen med en ny cykel. Fasst bara jag släpper det så glömmer jag nog av det rätt snabbt (om det inte blir värre).

Ovala hjul?
mv3 skrev:
>
>
> Men tyvärr tar det ju lite av glädjen med en ny
> cykel. Fasst bara jag släpper det så glömmer
> jag nog av det rätt snabbt (om det inte blir
> värre).

Tänk så här:
Omkretsen på dina hjul är c:a 2 m. Om du skulle lägga en 2 m linjal på vägen du cyklar på, hur plan tror du då att vägen är? Så länge dina hjul varierar mindre än vägen så kommer inte ovaliteten att märkas.

Ovala hjul?
skulle också säga att det är inom felmarginalen på en 10´kr cykel. om du bara köpt ett hjul för 10´kr skulle jag tyckt annorlunda om felmarginalen...

Ovala hjul?
dabac skrev:
> Tänk så här:
> Omkretsen på dina hjul är c:a 2 m. Om du skulle
> lägga en 2 m linjal på vägen du cyklar på, hur
> plan tror du då att vägen är? Så länge dina
> hjul varierar mindre än vägen så kommer inte
> ovaliteten att märkas.

Nja. Vägens ojämnheter bildar iofs en brusmatta men en regelbunden störning kan ändå kännas/höras igenom. Jag tror däremot att den lilla ojämnhet mv3 har i sina hjul äts upp av däckens fjädrande egenskaper. Ojämnheten borde med inte märkas ens på ett helt plant underlag.

Ovala hjul?
hm skrev:
> skulle också säga att det är inom felmarginalen
> på en 10´kr cykel. om du bara köpt ett hjul
> för 10´kr skulle jag tyckt annorlunda om
> felmarginalen...

Mina o-servade, 4'a år gamla hjul, (Mavic CrossRide) som har rullat med nästan hundra kilo latoxe, slår mindre än så där. 1700:- för paret, om jag minns rätt. Jag vet inte om jag tycker det är orimligt att hjulen skulle vara bättre än vad filmklippen visar, men jag är tveksam till om det är något som märks vid cykling.
B!

Ovala hjul?
"Butiken" har ju redan sagt att det är fullt acceptabla hjul. De kommer ju inte vara så sugna på att låta honom reklamera en vara de inte anser det är fel på... Vända sig till tillverkaren, kanske?
B!

Ovala hjul?
Ja men vad är felmarginalen och vart har de visat den vid köpet? Såna där nonchalanta butiker får iallafall mig att se rött.. och jag lär inte rekommendera dem i fortsättningen. Så om det är helt kört den vägen skulle jag reklamera via ARN eller nåt. Bara därför att... oavsett vad jag betalt för en vara så ska den fungera felfritt. Såna där kast som filmerna visar hade jag inte accepterat.

Ovala hjul?
Mr B skrev:
> "Butiken" har ju redan sagt att det är fullt
> acceptabla hjul. De kommer ju inte vara så sugna
> på att låta honom reklamera en vara de inte
> anser det är fel på... Vända sig till
> tillverkaren, kanske?
> B!

Nu är det inte så att butiken "låter" ngn reklamera. Är det inom sex månader från köpet så skall de till och med kunna visa inget mindre än att cykel var felfri vid leverans.

Ovala hjul?
Fliken skrev:
> Nu är det inte så att butiken "låter" ngn
> reklamera. Är det inom sex månader från köpet
> så skall de till och med kunna visa inget mindre
> än att cykel var felfri vid leverans.

Och butiken har redan sagt att "felet" inte är ett fel. Alltså inte reklamerbart.
Som sagt, jag hade vänt mig till tillverkaren, och förhoppningsvis anser DE att det inte är godtagbart, varpå man kan vända sig till butiken och kräva en reklamation, men utan att ha något att luta sig mot är det nog butikens bedömning som gäller. Visst, man kan vända sig till konsumentrådgivare, och hoppas på att få vettig hjälp, men det är inte speciellt troligt att de har listor för vad som är godtagbara toleranser inom olika prisklasser, och deras förmåga att utöva påtryckningar på försäljaren är begränsade.

Möjligen skulle man kunna häva köpet, baserat på distansköplagen och ångertid...? Det förutsätter dock att hojen är i väsentligt sett orört skick.
B!

Senast ändrad:
Ovala hjul?
Visst är det lite ovala, men 1 mm som det ser ut att vara på bakhjulet är väl ändå inte så mycket?
Visst, hade jag byggt dem själv hade jag också försökt få dem rundare, men samtidigt är ju frågan om det egentligen är ett problem.
Kontrollerar ni hur jämna själva däcken är också? Tänk om det är 1mm tjockare material i däcket på något ställe? Eller om de slitits lite ojämnt så man slitit mer på ett ställe på däcket?

Ovala hjul?
Kung_Gustaf skrev:
> Säger Park Tool 0,5mm i höjdled totalt eller per
> sida? Frågan kanske platsar i 'frågor man
> egentligen inte vågar ställa'...

Det fanns en länk, pröva att följa den och läs!

Tillbaka
Topp