Ovala klingor på Tempo-VM

Bensokain

Ny medlem
Såg på Eurosports sändningar från Madrid igår och reagerade på en sak. När de körde bredvid Vinokourov och filmade honon så såg det ut som om hans framklinga ( eller kanske båda ) var ovala.

I början av 90-talet fanns det nåt som kallades "Biopace" (tror jag). Det var ovala klingor som användes på MTB-cyklar av nån anledning.

Nån som vet mer om de ovala klingornas comeback, eller var det bara ett synfel?

Det var nog inte ett synfel. Under säsongen har ett flertal kört med ovala klingor. På TdF körde Julich med ovala klingor om jag inte minns fel.

o.symetric heter de:
rr2.jpg

Har för mig att Biopace-klingorna var ovala "åt andra hållet."

/Dag

Bensokain skrev:
-------------------------------------------------------
> I början av 90-talet fanns det nåt som kallades
> "Biopace" (tror jag). Det var ovala klingor som
> användes på MTB-cyklar av nån anledning.

Dom där kallades mest för "Biotrash". Jag var en av mycket få Stockholms-cyklister som gillade dom. Antagligen berodde det på att jag kom helt "färsk" till cyklingen utan t ex landsvägscykling bakom mig, och därför sket jag fullständigt i ohhh:andet och ahhh:andet kring rundtramp och annat "svårt".

Biopace är gjort för lägre kadenser och funkar då mycket bra. Över 60 i kadens börjar det gå fort och mer än 80 blir lyteskomik...

Biopace funkade dock som Dag skriver tvärtom mot o.symetric. Jag brukade flytta Biopace-klingorna ett steg medurs på veven och fick då något av det som o.symetric bygger på. Enda problemet med Biopace var när skulle börja med runda klingor. Avvänjningen blev knark-svår...

:)

Tillbaka
Topp