Ovalklinga på 2019 trek x-caliber 8

Klew

Medlem
Min 9 åriga son kör mtb för en klubb. De kör ganska hårt på xco leder. Jag köpte en begagnad Trek x-caliber 8 från 2019 till honom. Det sitter deore xt 2*10 på cykeln idag.
Jag funderar på att byta till en singel klinga fram. Jag vet att utväxlingen inte är optimal då det sitter en 11-36 kassett bak. Om jag byter till en ovalklinga fram, skulle det kunna vara ett alternativ? Det är viktigare med lättare växlar än tunga då slingorna han kör är tekniska och branta.
Hur stort är jobbet? Behövs det mer än klingan? Typ andra bultar? Kan man köra med samma kedja?
Tacksam för svar

Jag antar att bultdiameter på stora klinga är 104 mm. Då är minsta drev som passar 30t rund eller 32t oval. Dom är ungefär ekvivalent på en brant backe. Du skulle bara behöva byta klinga. Du skulle kunna tar bort minste klinga, framväxel och växelreglage.

Men frågan är då hur brant stigarna är. Min son, som är också 9, använder ofta 28t oval fram 42t bak på (riktigt) branta backar. Vuxerna använder ofta 32/50 på samma branter.

Men jag ser nu att bakväxeln på x-caliber inte har clutch. Då skulle jag inte rekommendera att köra 1x för att kedjan kommer att ramla av. Du skulle kunna byta till en Deore 10-delat bakväxel. Då kan du också byte till en kassett met större omfång.

Senast ändrad:
Hej,

Har kört min Excaliber 9 från -14 med 32 taggars singelklinga och 11-36 kasett. Enligt mig är det endast på transportsträckor som jag skulle vilja ha lite större framklinga, annars räcker det bra till, dock med brasklapp att mina rundor sällan är branta backar utan mera halvvåta skogsstigar.

Tack för otroligt snabbt svar.
Det verkar som att det kan vara ett bättre alternativ att byta hela drivlinan. Kan vara så att han får cykla på denna uppsättning något år och att nästa cykel får ha singel klinga.

Tillbaka
Topp