ovalt hjul, vad göra?

@happy

Ny medlem
ovalt hjul, vad göra?
på min relativt nya cykel, fortfarande kvar "håren" på däcken, är bakhjulet ovalt tror jag. Märker inget när jag cyklar men när jag vänder cykeln upponer och roterar bakhjulet så ser man tydligt hur avståndet mellan ram och hjul varierar, kanske diffar ngnstans mellan 5-10mm mellan största och minsta avstånd mellan ram och hjul. Vet inte om det finns ngt samband här men skivbromsen skrapar också i en gång per hjulvarv.

Är detta ngt jag kan fixa själv? Rekomenderas det att en okunnig försöker sig på att fixa det eller bör jag lämna in den och låte ett proffs göra det och isf vem i gbg trakten?

Fälgen är en WTB LaserDisc XC och ekrarna är DT Competition.

ovalt hjul, vad göra?
Är det avståndet till däcket (gummi) eller fälgen (metall) som varierar? Att däcken sitter lite snett är inget ovanligt och spelar ingen roll om du inte märker det när du cyklar.

Skivbromsskrapet beror sannolikt på att skivan är lite vind, går att rikta med tummarna. Kolla genom oket var på skivan det kastar åt vilket håll och bänd tillbaka.

ovalt hjul, vad göra?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det avståndet till däcket (gummi) eller
> fälgen (metall) som varierar?

Det har jag faktiskt inte kollat, får titta på det när jag kommer hem.

ovalt hjul, vad göra?
Nu har jag inspekterat hjulet och det visar sig att fälgen tillsynes är rund.

Jag bytte själva däcket igår kväll, tidigare satt det ett Hutchinson Piranha 2.1 på, nu sitter det ett sparsamt kört Continental Vertical från 2005 på. Upptäckte också nu när jag tittade närmre på Conti däcket att det var ett framdäck som jag tidigare kört med bak och så även monterat nu.

Nu har jag alltså testat cykeln för första gången efter däckbytet och kan konstatera att det guppar ganska ordentligt på plan asfalt, börjar kännas ngnstans kring 10km/h. Dock inget man tänker på i skogen, men nog så störande på plan asfalt. Detta guppande har inte funnits tidigare.

Det verkar alltså vara däcket som är ojämnt och inte fälgen. Och då blir min fråga; Vad skulle en erfaren cykelmek göra åt detta problem?

ovalt hjul, vad göra?
Är däcket lika "djupt" monterat runt om? Det finns ofta nån längsgående linje som hamnar ungefär i höjd med fälgkanten. Kolla om den har samma avstånd till fälgkanten hela tiden. Annars får du släppa ur luft och massera däcket på plats.

ovalt hjul, vad göra?
Sprockets skrev:
> ... Kolla om den har
> samma avstånd till fälgkanten hela tiden. Annars
> får du släppa ur luft och massera däcket på
> plats.

OK, jag har aldrig masserat däck tidigare :) Hur gör man?, Hur mycket luft ca ska man ha i?

ovalt hjul, vad göra?
@happy skrev:
...
> OK, jag har aldrig masserat däck tidigare :) Hur
> gör man?, Hur mycket luft ca ska man ha i?

Släpp ut så att du nästan kan pressa ihop däcken med bara handen. Bänd och vrid fram och tillbaka hela vägen runt.

Tillbaka
Topp