Ovanligt mycket ljud från växelörat

freddep

Medlem
Hej!

Under den senaste månaden har vi äntligen kunnat komma igång med lerig och härlig cykling lite längre söder ut.

Jag har däremot ett problem med ett slagigt ljud från cykelns bakdel (Fuel Ex).
När jag kör utför ( kan vara enkelt utför) låter mitt växelöra något fruktansvärt, som om något vore glapp.

Det lustiga är att den endast låter på tyngre växlar och absolut inget när den står på lättare växlar (större drev).
Det är alltså inte när jag trampar utan endast står på pedalerna under utförcyklingen där det kan vara lite stökigare.

Det är shimano deore 12 växlat.
Själva växlarna fungerar perfekt.
Inget problem med att kedjan slår i ramen, den är ordentligt gummerad.
Jag har kikat att allt är åtdraget runt växelörat ordentligt.
Växelörat är låst på ett rätt styft läge.

Har någon av er mekare någon aning om vad jag kan testa?

Tack på förhand,

Växelörat är den gängade grunkan växeln är fäst i. Den skall verkligen inte låta.
Men du kanske behöver justera växeln så att kedjan spårar rätt.

Jag tror att det är bakväxeln du menar. När bakväxeln är på de tyngre växlarna är fjädern som sträcker kedjan inte lika spänd som när den är på de lättare växlarna, vilket gör att cagen på bakväxeln kan röra sig mer. Ljudet kommer nog ifrån när cagen rör sig fram och tillbaka och kedjan slackas och sträcks om vartannat. Fullt normalt. Kan eventuellt bli bättre av att justera åt clutchen något. Och jag förutsätter att spaken på din clutch står på ON. Annars börja med att göra det.

Jag tror att det är bakväxeln du menar. När bakväxeln är på de tyngre växlarna är fjädern som sträcker kedjan inte lika spänd som när den är på de lättare växlarna, vilket gör att cagen på bakväxeln kan röra sig mer. Ljudet kommer nog ifrån när cagen rör sig fram och tillbaka och kedjan slackas och sträcks om vartannat. Fullt normalt. Kan eventuellt bli bättre av att justera åt clutchen något. Och jag förutsätter att spaken på din clutch står på ON. Annars börja med att göra det.
Detta låter väldigt troligt, jag ska testa dra åt clutchen lite, den står om ON, men kan vara så att den ska dras åt lite.

Kan även vara en väldigt sned kedjelinje på de yttersta kransarna. Rimligt på 1X.
NW är inte utan anledning.

Ok...läste inte ordentligt. Ja, det måste väl vara kedjan som rappar eller frihjulet som låter illa.
Helt tyst lär det väl inte bli utför men ja, serva clutch

Tillbaka
Topp