Över 4000:- för att renovera ett nav - rimlig?
Något lager i mitt Shimano Nexus bakknav har börjat "skrapa" när man rullar på frihjul. På Sportson säger de att hela hjulet behöver renoveras pga axeln är sned/hjulet glappar (jag har inte ens märkt detta). Ett nytt nav kostar 3150:- och arbetet en tusenlapp. Cykeln kostade 9000:- när jag köpte den för fem år sedan så kostnaden för att laga detta är förmodligen mer än vad cykeln är värd.
Är priset rimligt?
Sportson-killen frågade för övrigt när jag gjorde nav-service senast. Aldrig!? Hade ingen aning om att det behövdes. Hur ofta ska man göra det? Vad kostar en sådan åtgärd? Om den kostar 500-1000:- à en gång/år i 5 år så hade kostnaden för detta ackumulerat varit lika hög som den kostnaden jag nu fått förslag på…
Är priset rimligt?
Sportson-killen frågade för övrigt när jag gjorde nav-service senast. Aldrig!? Hade ingen aning om att det behövdes. Hur ofta ska man göra det? Vad kostar en sådan åtgärd? Om den kostar 500-1000:- à en gång/år i 5 år så hade kostnaden för detta ackumulerat varit lika hög som den kostnaden jag nu fått förslag på…