Över 4000:- för att renovera ett nav - rimlig?

budgetcykel för 9000...? lite dyrt i sådant sammanhang kan man tycka, men adekvat för en brukscykel.

att därtill vart femte år få betala 4000 'i drift' för en bruksscykel är ändå för de flesta en utgift man vill undvika. så när man nu står med ett problematiskt nav är mitt råd att inte upprepa misstaget med ett likadant, utan för liknade pengar få till en mer varaktig lösning.

att det är kostsammare att köpa den tjänsten är ju inte så konstigt.

budgetcykel för 9000...? lite dyrt i sådant sammanhang kan man tycka, men adekvat för en brukscykel.

att därtill vart femte år få betala 4000 'i drift' för en bruksscykel är ändå för de flesta en utgift man vill undvika. så när man nu står med ett problematiskt nav är mitt råd att inte upprepa misstaget med ett likadant, utan för liknade pengar få till en mer varaktig lösning.

att det är kostsammare att köpa den tjänsten är ju inte så konstigt.
Du kan nog inte utgår från ditt eget kunskapsläge där du bygger om från gamla ramar, bygger egna hjul osv. 9000 kr för en cykel är inte en dyr cykel på något vis i dagens läge. Uppenbarligen får man för halva den summan bara ett nytt hjul med dåligt nav i butik.😛

Isåfall är det nog bättre att köpa helt nytt hjul.
Såg tex komplett hjul med Nexus 7 för ca. 1800:-
Ja rätt vanligt pris under 2000kr för ett helt hjul med Nexus faktist. Oftast lönar det sig bara byta ut hjulet.
På tal om underhåll.
Hur servar man / smörjer ett Nexusnav?
Morsan har det på sin Crescent Rissa, det har aldrigt smörjts på 25 år vad jag vet.
Kanske läge att göra det, innan navet rasar ihop då.
Det görs genom att man tar ut hela insatsen (navet) och doppar i en speciell olja/vätska från Shimano i en viss tid. Har för mig de säger på Shimanos kurser att det bör göras efter x antal mil eller vartannat år. Brukar kosta ca 500 spänn.

Du kan nog inte utgår från ditt eget kunskapsläge där du bygger om från gamla ramar, bygger egna hjul osv. 9000 kr för en cykel är inte en dyr cykel på något vis i dagens läge. Uppenbarligen får man för halva den summan bara ett nytt hjul med dåligt nav i butik.😛
du har en poäng men nej jag försökte utgå från en vanlig slutkunds kunskaper och ekonomi.

och 9000 tror jag de flesta köpare därute uppfattar som mer pengar än budget? att det nog kan vara budget för en cykelnörd är liksom en annan sak

om vi spånar lite och tittar bakåt till säg 1970 kostade en treväxlad crescent typ en femhundring, lär motsvaras av cirka 5000 idag. och den cykeln uppfattades nog inte som budget, snarast lite bättre mellanmjölk?

så tror det bland allmänheten har passerats en övre gräns för budget där någonstans kring en enklare crescent. och ja, listpriser på 9000 förekommer.

det kostar att lyxa till det. och vi betalar ju så gärna lite extra för hajpen:) och det här exemplet är ju inte som rolex. den kostade 1970 kring tusenlappen. borde vara om förnuft rådde vara kring 10 000 idag....

du har en poäng men nej jag försökte utgå från en vanlig slutkunds kunskaper och ekonomi.

och 9000 tror jag de flesta köpare därute uppfattar som mer pengar än budget? att det nog kan vara budget för en cykelnörd är liksom en annan sak

om vi spånar lite och tittar bakåt till säg 1970 kostade en treväxlad crescent typ en femhundring, lär motsvaras av cirka 5000 idag. och den cykeln uppfattades nog inte som budget, snarast lite bättre mellanmjölk?

så tror det bland allmänheten har passerats en övre gräns för budget där någonstans kring en enklare crescent. och ja, listpriser på 9000 förekommer.

det kostar att lyxa till det. och vi betalar ju så gärna lite extra för hajpen:) och det här exemplet är ju inte som rolex. den kostade 1970 kring tusenlappen. borde vara om förnuft rådde vara kring 10 000 idag....
Jag har inte koll på om siffrorna du nämner är korrekta, men går man in i en helt vanlig cykelbutik finns det väl inte många cyklar för 5000 kr? Det är väl snarast utförsäljningspris hos XXL vid någon rea?

Allt med reservation för att jag eventuellt har en skev bild av vad "dyrt" och "billigt" är. 9 000 kr är supermycket i vissa fall, typ om man ska köpa en dator till barnen, men nästan ingenting om man ska köpa nya hjul med roliga nav till sig själv...🤪

Håller med. Men om man ser till att det övre prissegmentet är typ 150-180 000 kr (vilket är totalt orimligt) och att en riktigt "bra", ny pendlarcykel kostar 20-25 000 kr (vilket ändå är ganska rimligt) så måste väl ändå 9k ses som en ganska billig cykel? Jag tycker såklart inte att grejerna borde gå sönder ändå, men 5 år helt utan översyn och underhåll på en förhållandevis billig cykel är liksom inte totalt kors i taket imho.

Mer pengar än budget? Tycker man 9000kr är lyx eller dyrt för en cykel som troligtvis önskas rulla för evigt utan att gå sönder varken gällande slitagedelar eller i övrigt. Ja då har man ganska skev verklighetsuppfattning.

Mer pengar än budget? Tycker man 9000kr är lyx eller dyrt för en cykel som troligtvis önskas rulla för evigt utan att gå sönder varken gällande slitagedelar eller i övrigt. Ja då har man ganska skev verklighetsuppfattning.
som jag försökte förklara kostar den nära dubbelt så mycket som ett historiskt korrekt pris för en mellanmjölkscykel. budget tolkar jag som 'lågpris' och 9000 är för mig mer än så. inget konstigt med det, den har ju ett rätt påkostat växelnav...

men PJF fastställde tycker jag mitt i prick vad en budgetcykel för gemene köpare är. och ja, den är sannolikt skev här och där.

en budgetcykel kan också kosta 20 papp. t ex om det är en fs mtb

Detta är en budgetcykel
Det där är väl tyvärr lite mer en engångscykel?

Den kan ju hålla bättre än jag tror, men tror den lär behöva en del underhåll med tiden.

Går det egentligen ens att gå en billig + hållbar cykel med navväxlar?

Detta är en budgetcykel
Är en typ cykel man skulle köpa med erfarenhet av det man har redan är väl något man skulle ändra bak drev 20 och vinter däck och för Biltema har inte storleken och växlar motsvarande av nav modeller i sortimentet vinter tar hårt på underhåll väg salt stänk.

Men lokalt färdig är en annan hamnar lite mer än 5 k oftast i butik

Är Tansen men den hamnar 5k men är 7 växel. Och julas 7 växel är 9k det är tre växel som är under hos jula
En som fått kretik i sina egna recensioner är Jollyroom skruvar som lossnar och rost som dyker upp fort.

Diskussionen får en undra om det är hurtbulle paket cykel av bra säljare som avhandlas i inköp eller en billig slitvargs all dag cykel och service.😚

Senast ändrad:
Det där är väl tyvärr lite mer en engångscykel?

Den kan ju hålla bättre än jag tror, men tror den lär behöva en del underhåll med tiden.

Går det egentligen ens att gå en billig + hållbar cykel med navväxlar?
Marknaden levererar inte det folk behöver eller vill ha, utan det dom köper. Jag har plockat isär en Kayoba, det är inte kvalitet. Men det är svårt att få folk att köpa en renoverad äldre bra cykel för samma pris.

Jag ser ingen skivbroms bak på den där cykeln, så att länka till nav med skivbromsfäste är nog fel.
Varför det?
Jag ser det snarare som framtidssäkert, eftersom det ger bredare valmöjlighet av nästa cykel/ram,
och utan nackdelar.
Precis som @kais01 skriver
ja de här naven säljs med skivbroms, rullbroms, navbroms och slutligen utan broms, dvs det förutsätts i det fallet fälgbroms.

i det sistnämnda fallet kan man ju teoretiskt sätta dit vilket som helst av de andra. en eventuell skiva kan förbli omonterad.

Verkar vara rullbroms, men jag kan ha fel. Detta bör nog fastställas innan vi rekommenderar något specifikt nav.
Åtminstone jag hoppas att du har fel eftersom de rullbromsar jag har provat är riktigt usla.

som sidospår; skivbroms kräver ett oljetätt nav. så har man skivbroms kan det krångla till sakernas tillstånd i fallet alfine11, vilket smörjs med oljebad. som sagt;
Första generationen av det 11-delade Alfine-navet (SG-S700) som fanns 2011 => 2017 hade rykte om sig att hos åtminstone några kunde det sippra ut lite olja,
men med det nya SG-S7001-11 som har tillverkats sedan 2018 skall vara bättre på inte enbart tätningen

Senast ändrad:
Varför det?
Jag ser det snarare som framtidssäkert, eftersom det ger bredare valmöjlighet av nästa cykel/ram,
och utan nackdelar.
Precis som @kais01 skriver

Åtminstone jag hoppas att du har fel eftersom de rullbromsar jag har provat är riktigt usla.

Första generationen av det 11-delade Alfine-navet (SG-S700) som fanns 2011 => 2017 hade rykte om sig att hos åtminstone några kunde det sippra ut lite olja,
men med det nya SG-S7001-11 som har tillverkats sedan 2018 skall vara bättre på inte enbart tätningen
Men hur ska man då bromsa? Skivbromsnavet har väl ingen annan broms, och cykeln har inte fästen för skivbroms eller fälgbroms. Eller har jag missat något uppenbart?

Men hur ska man då bromsa? Skivbromsnavet har väl ingen annan broms,
Med en fälg för fälgbroms och då förstås använda hjulet på en ram med fälgbroms.
och cykeln har inte fästen för skivbroms eller fälgbroms. Eller har jag missat något uppenbart?
Då fungerar det inte.
Så vitt jag vet skiljer det mellan navfästena för rullbroms och skivbroms, så det funkar inte.
Men som jag redan har skrivit hoppas jag att öht slippa rullbroms för resten av mitt liv!

Tillbaka
Topp