"överdrag" till gamla dura acebromsar

groda

Medlem
Kära Happyister, än en gång vädjar jag till er klokhet och sakkunskap!

Jag har ganska nyss skaffat en 80-talsracer (DBS) som har gamla Shimano Dura acebromsar (se bild).

bild: http://karsk.se/annat/bilder/ShimanoDuraAce.jpg

Som ni ser så saknas det "överdrag" (eller vad sjutton man kallar det) på fästena, så det är ganska kallt och obekvämt att vila händerna där. (Det sitter lite bruna rester kvar från tidigare överdrag.)

Jag har varit i kontakt med Cykloteket för att få tag i nya, men de tillverkas inte längre och de tipsade mig vidare till Cykelkällan i Stockholm. De hade inte heller några och sa kort och gott att det var kört. De har tydligen slutat produceras.

Vet någon på råd? Kan jag köpa några andra överdrag och modifiera dem lite? Finns det några knep för att tillverka egna?

Väldigt tacksam för svar!

Det såg ju ganska lovande ut. Är det någon som har en aning om vilken modell på bromsar jag har? Det står ingen betäckning på dem.

Överdragen (hoodsen) som finns på ebaylänken lär inte passa särskilt bra då dom är avsedda för betydligt nyare reglage jmfrt med dina gamla rariteter. Alternativet är att byta ut hela reglagen till ex. 'nygamla' DA 7400 kompletta med hoods, som du hittar på ebaylänken till det facila priset av 100USD. Sedan tillkommer frakt + ev. tull + moms, förmodligen kommer dessa reglage i slutändan kosta mer än du pyntat för hela hojen..

Det är väl bara lägga på ny styrlinda och linda in reglagen ända fram till vajerhöljet... Så lindar man ju i princip ändå moderna reglage (förutom ni som fuskar med spillbitarna då), bara att man lägger på ett extra varv till så man kommer ytterliggare en centimeter längre fram.

Det finns en finsk firma http://www.pyoratohtori.fi/

som säljer hela diacompe bromssatser (gammalt lager från en finsk grossist som blev uppköpt av Shimano Nordic)

Sök under "Old Japanese Parts"

dia compe new gran compe brake set, NIB, 40€

Tror att det är första generationens Dura Ace EX bromshandtag. Cane Creek har hoods för DiaCompe ht som är svarta och torde passa även D-A handtag för 10 dollar st ev par

För ett antal år sedan skulle jag byta gummiöverdrag till mina Shimano 600 från 1979. Hade ingen större lycka tills jag istället fick jag på ett par motsvarande Dura-Ace på ECI. Lättast är nog att helt enkelt köpa nya bromsar eftersom enbart gummin tyckte i alla fall jag var hopplöst att få tag på till rimliga priser.

Kolla runt på ECI och den typen av cykelaffärer - man kan ha tur;)

Tack för bra tips! Jag gjorde slag i saken och beställde från en snubbe på E-bay, tycker att jag hittade ett par som liknade resterna av de gamla som satt på tidigare. Så vi får väl se hur det blir. Gick på under 180:- inklusive frakt, så jag tycker jag kom rätt lindrigt undan.

Tillbaka
Topp