Överkroppsskydd - What to välja

Emax

Aktiv medlem
Aloha!

Jag är klumpig som fan och trillar ofta när vi kör utför.
Har nu kommit underfun med att jag vill ha en skyddsjacka så jag slipper sitta i rullstol inom en snar framtid.
Det står mellan POC vpd 2.0 DH jacket eller LEATT BRACE 3DF AIRFIT LITE.
Det enda som stoppar mig från att beställa Leatt är att jag är osäker på om den verkligen skyddar med tanke på att det verkar vara mer på att det ska vara lätt och luftigt.
Är det någon som har några erfarenheter från dessa? Eller kanske något helt annat?

Kör LEATT BRACE 3DF AIRFIT (inte lite-versionen) då jag åker downhill. Skön, sval och är inte i vägen. Har inte gjort några jättevurpor men den känns som den skyddar bra. Så jag kan rekomendera den.
Kör L/XL och är 179 lång och väger 70 kilo. Har känt att den är lite för bred över axlarna men då är jag rätt så klent byggd.
Skulle jag köpt idag hade jag nog kört på S/M.
Kan förövrigt tänka mig sälja/byta min L/XL så jag kan köpa en mindre.

Jag kör med en Leatt Body Protector 5.5 och en DBX-krage till den. Har kraschat ganska ordentligt några gånger och den kombinationen har alltid fungerat bra. Den är förhållandevis sval och inte i vägen under åkningen.

Jag har ett från sweet, dock bara testat det lite hemmaomkring så kan inte uttala mig riktigt än.

Men det sitter bekvämt på mig :)

Troy lee 5955 är riktigt bra också, det har klart bäst skydd för revbenen av dom som jag kollat på. Knäckta revben är ju tyvärr ganska vanligt i DH.

Tillbaka
Topp