Överpris eller inte?

Överpris eller inte?
Hur ser det ut med de olika märkena? Hör många scott-skeptiker som säger att man befinner sig på tok för högt i pris och att man betalar lite väl mycket för märket. Men vad jämför man med då egentligen? Och hur ser det ut med de olika märkena? Har ni nåt cykelmärke som är mer värt en motsvarande komponentgrupp på en scott-cykel. Eller Trek för den delen. Eller Cannondale osv...

Senast ändrad:
Överpris eller inte?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Vill du ha en prisvärd cykel eller en prisvärd komponentgrupp med tillhörande ram?
Funderade på det.
Är inte det mest prisvärda för TS att köpa en komponentgrupp och skita i onödiga kostnader som ram och hjul och finishing kit?

Överpris eller inte?
Det är enkelt.

Värderar du möjlighet till klämma, känna och provcykla, inköp och service hos en lokal handlare, många ramstorlekar att välja bland, att slippa sätta och och ställa in cykeln själv ett välbekant namn den dagen du säljer och diverse proffsatleter som åker på samma märke så är det inget överpris.

Tittar du enbart på produkten och struntar i allt ovan är det ett överpris.

Med det sagt är Cube ofta konkurrenskraftigt prissatta.

Överpris eller inte?
Kristoffer R sa:
Det är enkelt.

Värderar du möjlighet till klämma, känna och provcykla, inköp och service hos en lokal handlare, många ramstorlekar att välja bland, att slippa sätta och och ställa in cykeln själv ett välbekant namn den dagen du säljer och diverse proffsatleter som åker på samma märke så är det inget överpris.

Kan allt skilja en hel del på produkten också. Tar du en Cannondale så får du väldigt mycket för pengarna tex AI, hollowgram, mer offset, bättre gaffel och en riktigt fin och välfungerande ram.

Överpris eller inte?
Kristoffer R sa:
Det är enkelt.

Kan allt skilja en hel del på produkten också. Tar du en Cannondale så får du väldigt mycket för pengarna tex AI, hollowgram, mer offset, bättre gaffel och en riktigt fin och välfungerande ram.

Cannondale är väl praktexemplet på lite för pengarna

Överpris eller inte?
Lillgammal sa:
Kristoffer R sa:
Det är enkelt.

För den som inte kan så mycket om cyklar så.

Överpris eller inte?
Razzr sa:
Lillgammal sa:
Kristoffer R sa:
Det är enkelt.

Då visste inte marknaden mycket då eftersom märket gick omkull :D

Överpris eller inte?
Cannondale gör fina cyklar med mycket high tech, men de är inte prisvärda. Man blir inte snabbare på en Cannondale än på en annan likvärdigt utrustad (och därmed mycket billigare) cykel, och tävlingar på olika nivåer (amatörlopp upp till världscupnivå) vinns inte av fler Cannondalecyklister än såna som kör andra märken.

Diskussionen om en Cannondale ger mer glädje eller annan icke mätbar upplevelse överlåter jag åt trollen.

Överpris eller inte?
Den svåraste delen att bedömma kvalitet och prisvärdhet på är ramen. Man behöver också sätta ett pris på sin egen tid. Vad är det värt för mig med en problemfri cykel? Hur får jag hjälp vid problem (LBS eller internet-tragglande)? Har ägt Scott, Spec och nu senast Trek. Grymt nöjd med alla och den hjälp jag fått hos LBS (Cykloteket och Norrtälje Intersport).

Överpris eller inte?
Lillgammal sa:
Razzr sa:
Lillgammal sa:
Kristoffer R sa:
Det är enkelt.

Då visste inte marknaden mycket då eftersom märket gick omkull :D

När man testade att sälja motorcyklar som kostade mer att bygga än man sålde dem för, så det är väl om något ett bevis att man fick mer än man betalade för :)

Överpris eller inte?

Kan allt skilja en hel del på produkten också. Tar du en Cannondale så får du väldigt mycket för pengarna tex AI, hollowgram, mer offset, bättre gaffel och en riktigt fin och välfungerande ram.[/quote]

Håller faktiskt med om Cannondale, de är väl den cykeltillverkare som plingar först i huvudet när det kommer till innovation och tänka utanför boxen! Och de pengarna lagda på utveckling skall väl tillbaks in i kassan på något sätt!:)

Hade min budget varit 20000kr hade jag inte köpt en cannondale, då missar jag det som är cannondale (de sjukt fina kolfiberramarna, lefty gaffel och annat som du radar upp), men hade jag haft 40000kr och uppåt så hade mitt förstahandsval varit Cannondale!

Om jag ska nämna nån som känns icke prisvärd är det specialized.

Men men, högst personliga åsikter:)

Överpris eller inte?
Att cykla på en nerve/neuron som ser samma lika ut år efter år "du kan få den i många färger, men stekpannesvart har vi kört med sen 2011" och anses vara en ren kopia av något mer innovativt känns ju inte som att ligga i framkant för något.
Jaghar två gånger nästan köpt en nerve för övrigt :) Leveranstider och slutsålt strulade till det.

Nu när canyon gör pengar som sjutton så kan dom också bli mer innovativa, eller kanske sponsra ett team? :) Känns som att dom växer in i mängden mer och mer.

Och nej cykeln blir inte särskilt bättre för att det är xt-bromsar än deorebromsar, typ :)

Överpris eller inte?
AlfaAlfa sa:

Håller faktiskt med om Cannondale, de är väl den cykeltillverkare som plingar först i huvudet när det kommer till innovation och tänka utanför boxen! Och de pengarna lagda på utveckling skall väl tillbaks in i kassan på något sätt!:)

Hade min budget varit 20000kr hade jag inte köpt en cannondale, då missar jag det som är cannondale (de sjukt fina kolfiberramarna, lefty gaffel och annat som du radar upp), men hade jag haft 40000kr och uppåt så hade mitt förstahandsval varit Cannondale!

Om jag ska nämna nån som känns icke prisvärd är det specialized.

Men men, högst personliga åsikter:)[/quote]

Ja du har rätt, man måste upp lite i pris för att få med alla fina Cannondalespecifika innovationer men inte riktigt så högt som 40000kr utan snarare strax över 20000kr. Själv betalar jag gärna för dessa men som jag skrev tidigare att ser man bara en cykel som en standard komponentgrupp med tillhörande ram vilken som helst bara den håller ihop hjulen någorlunda dugligt så får man naturligtvis en finare komponentgrupp för samma pengar om man väljer något annat.

Överpris eller inte?
Rockybalboa sa:
Hur ser det ut med de olika märkena? Hör många scott-skeptiker som säger att man befinner sig på tok för högt i pris och att man betalar lite väl mycket för märket. Men vad jämför man med då egentligen? Och hur ser det ut med de olika märkena? Har ni nåt cykelmärke som är mer värt en motsvarande komponentgrupp på en scott-cykel. Eller Trek för den delen. Eller Cannondale osv...

Nya Scott Spark 950 tycker jag är jävligt bra prissatt.

Överpris eller inte?
RockyM sa:
"Nu när canyon gör pengar som sjutton så kan dom också bli mer innovativa, eller kanske sponsra ett team? :) Känns som att dom växer in i mängden mer och mer. " =)

https://www.canyon.com/en-se/experience/prosports/

Precis(det var ju lite ironi iblandat) . Dom säljer ju tex samma nerveram som på första 29an fortfarande med ständigt återkommande" epasvart" som stealth black ser ut i verkligheten.
Nu har företaget gått bra såpass länge att dom har råd med storsponsring. Sura happyiter vill hellre att det ska vara "lagershop" för att få mer för pengarna

Canyon gör givetvis mycket bra cyklar. Dom blir snyggare och snyggare också.

Överpris eller inte?
Miss Lycka sa:
På vilka cyklar har Canyon fört utvecklingen framåt? Varit först och visat vägen.
Var dom inte snabba mer för tjocka styrstammar (OD) så alla styrtappar man har är passé...
(På deras egna gafflar alltså så det är väl inte lika störigt på MTB :-) )

Överpris eller inte?
Miss Lycka sa:
På vilka cyklar har Canyon fört utvecklingen framåt? Varit först och visat vägen.

Å andra sidan är det ju bara en som kan vara först så isf får man ju bara köpa det märke som var först. Först med vad? blir då följfrågan. Ja, det måste nog bli med att göra cyklar. Vilka tillverkade den första cykeln? Den ska du ha! Köps i butik så att man har någon att fika med.

Överpris eller inte?
Giant ger mycket för pengarna tycker jag när jag surfat runt. Sen om det är kvalitet eller inte på grejerna återstår att se, hoppas på det första för det droppar in en Trance hos mig i veckan :O

Överpris eller inte?
Så länge man som kund är nöjd med produkten man får för priset som man betalar för den, är den inte överprisad.

Frågar man de flesta ickecyklister så är alla cyklar som diskuteras här på happy överprisade då en vanlig trampcykel inte borde kosta mer än 7-8000 oavsett om den är från Koblenz eller någon handsmidd av övervintrade hippies 8 mil utanför Sacramento.

Tillbaka
Topp