Översnöad cykel!

jens.w

Ny medlem
Översnöad cykel!
Hej.

Skulle iväg på cykeln i morse och till min förvåning hade det fallit en massa snö under natten.
Körde iväg i munterhet över den omväxling som vinterlandskapet medförde.

Konstaterade snart att växlarna inte "fungerade" dvs de var troligen fastfrusna på ett eller annat sätt.

Kom sedan efter ca 10 minuter till en bilväg som jag skulle över. Farten var ganska hög och jag bromsade in..trodde jag! Det gick minsann inte så lätt! Fick trycka 2-3 gånger med all kraft för att vbromsen bak skulle ta. Varefter den låste sig i full bromseffekt och jag blev tvungen att lossa på den för hand.

Så med andra ord hade växlarna och bromsarna frusit. Kanske borde tilläga att det är första gången någonsin som jag väljer att ta mig fram med cykel under vinterhalvåret!

Nu till mina frågor:

Vad kan jag göra för att slippa denna otrevliga överaskning i framtiden?
Jag tänkte mig att det borde vara vajrarna som hade frusit i sina höljen..och att om man oljar in dem kanske det hjälper?

Sen undrar jag också såhär - är det bättre att använda en skivbroms än en vbroms under vinterhalvåret? Gummit i vbromsen borde ju tappa en hel del av sin friktionsförmåga när det stelnar (?). Ifall det nu visar sig att en skivbroms är bättre än en vbroms, vilken är den mest populära skivbromsmodellen just nu?

/Jens

Översnöad cykel!
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Ha cykeln inomhus kanske?

Ah det borde ju funka ;) Har ingen möjlighet att ha den inomhus dock.

Översnöad cykel!
jens.w skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ha cykeln inomhus kanske?
>
> Ah det borde ju funka ;) Har ingen möjlighet att
> ha den inomhus dock.

Ok, då får du nog räkna med frusna vajrar i fortsättningen oxå, och att den för eller senare blir snodd.

Översnöad cykel!
Vi bor i Sverige, vintern och frusna cyklar går inte att komma ifrån.

Det är vajrarna som fryser fast i höljena. Du kan testa att spraya med vanlig olja i höljena (dra lös höljena, spraya på den bit av vajern som är i höljet, dra tillbaka höljet... typ), eller någon låsspray som innehåller "anitfrysmedel".

Ska du ha skivbromsar känns det som att hydraliska bromsar är bäst, mekaniska bromsars vajrar kan ju också frysa fast i höljena. Det är inte gummit i v-bromsarna som fryser, det är fälgen som blir blöt/smutsig/snöig/frusen...

Annars är det att ha cykeln inomhus om möjligt som gäller, typ..

Översnöad cykel!
Att olja in vajrarna löser bara problemet kortsiktigt. Oljan drar till sig mer smuts och smutsen gör att det kommer att kärva ännu mer på sikt.

Senast redigerad av en moderator:
Översnöad cykel!
Medan vintrarna liknade ngt. var det fördel att låta cykeln stå ute, och slippa kondens som sedan frös i höljen och baknav. Men nu försvinner istället cyklar på löpande band (och nån verjkar ha snott kylan också.). Jag har minimalt med höljen som kan ge friktion, och de bitar som är, sprutas invändigt med 5-56 eller liknande fuktdrivande medel, innan kylan kommit.

Däremot var låset fruset när jag kom ut häromdagen... Mera låsspray.

Översnöad cykel!
Jag skulle nog satsa på att få in låsolja i höjena/wirearna så dom inte fryser. Låsoljan stannar inte där för tid och evighet utan då kommer säkert att få göra den proceduern ett par gånger under vinterhalvåret. Samma sak med billås.

Ja det kommer att dra åt sig skit... men det är väl kanske bättre att ta upp dom nån gång emellanåt och göra rent och sen in med ny låsolja istället för att dom fryser fast.

Översnöad cykel!
beroende på sevice så så kan det samlas vatten eller rättare sagt en smörja med rost och vatten i vajrarna så antingen gör man rent och torkar bort vattnet /smörjan eller så byter man till nya.

Med skötsel och smörjning går det att hålla en pendlare funktionsdugliga i alla fall någurlunda.

Vbromsrana får man peta loss och motionera före start.

Översnöad cykel!
Skivbroms är klart trevligare under vinterhalvåret. När och om du cyklar igenom en pöl eller på något sätt får vatten på fälgen och det är minusgrader ute så har du tappat nästan all bromsförmåga. Om du nu ska använda v-bromsar så kör med heldragna höljen och använd en tunnare olja i höljena. Heldragna höljen är även lämpligt till växlarna. Se även till att torka bort slask och skit ifrån bromsarmarna, handtagen, kassett, växlar osv. Alla rörliga delar bör sedan smörjas in. Låt oljan torka in!

Om du tar in cykeln när den är frusen så se till att den är helt torr och smord innan du tar ut den igen. Annars bildas det is och skit igen. Det är lite pyssligare att cykla på vintern, men det är roligt.

/Erik

Översnöad cykel!
Efter att tidigare år cyklat vintertid med växlar, v-bromsar och dämpad framgaffel har jag insett att less is more. Mindre prylar som kan frysa = mer/bättre cykling.
Bytte för 3 vintrar sedan v-broms fram mot mekanisk skivbroms Avid BB5, aldrig haft problem med denna trots frysapåslaskföre.
Dumpade växlarna förra vintern - 32/16 fungerar i alla väder.
I år har framdämparen rykt.
Och så förvarar jag alltid cykeln inomhus...

Översnöad cykel!
Nu har jag kört med sån där olja på vajrarna i några dagar och det funkar riktigt bra. Bromsarna fryser inte alls längre!

Men nu så har temperaturen sjunkit ytterligare några grader och då har jag stött på ett annat problem, nämnligen att styren blir extremt segt att vrida runt.

Någon som vet vad detta beror på? Hur löser jag det?

Översnöad cykel!
Mike å skrev:
> Låter som att du behöver byta fettet i
> styrlagret till ett tunnare.

Det låter lite komplicerat..är det något man klarar av utan mekar-erfarenhet?

Översnöad cykel!
Översnöad cykel!
jens.w skrev:
>
> Ah det borde ju funka ;) Har ingen möjlighet att
> ha den inomhus dock.

Själv har jag tre cyklar i en liten tvåa..

Översnöad cykel!
Per Jonsson skrev:
> Är det inte väldigt jobbigt att torka cykeln
> torr varje gång ni ställer in den i lägenheten?
> Eller hur gör ni?

Har gjort en "låda" med dörrmatta i som den kan stå och droppa i.

Syns i bakgrunden

DSC00003_edited.JPG ht=544

Översnöad cykel!
Nu har jag stött på ännu ett problem!

Det kanske också har med tjockleken på smörjfettet att göra:

Det är nämnligen så att det inte går att trampa baklänges, det bakre frihjulet (?) (växelkuggarna) snurrar bara framåt av den större kraft som man åstadkommer då.
Det här är något av ett större problem, eftersom frihjulet liksom "fortsätter" att föra kedjan framåt efter avslutat tramp.

Det innebär att kedjan slackar mellan ram och hjul ! Kan ju råka fastna nån gång då jag är ouppmärksam.

Vad tror ni om detta ?

Översnöad cykel!
Låter som frihjulet har frusit ihop .Det händer om det finns vatten inne i själva frihjulsmekanismen den fryser helt enkelt fast .Antigen får du köpa ett nytt eller plocka isär det .Kolla under läsvärt <http://happymtb.org/forum/read.php/1/144572>

Tillbaka
Topp